Emigreren maar huis in NL niet verkocht

inderdaad logisch dat je er dan geen recht op hebt, alleen een beetje onduidelijk op de site vd belastingdienst. Dit recht dat je hebt om als een nederlander belast te worden is toch alleen in het jaar van vertrek?

Wij vertrekken 1 december 2009 dus waren van plan om voor die maand nederlandplichtig te blijven.
wellicht een beter idee om aan de belastingdienst aan te geven dat we per 1 januari vertrekken zodat we dan voor het jaar 2010 nederlands belastingplichtig kunnen blijven. Zou dat voordeliger zijn?

Hoe is het trouwens met de belasting in australië? Is die over het algemeen gunstiger dan in NL??? moeilijk om aan te geven omdat natuurlijk iedere situatie anders is....
 
Houd rekening mee :

- Je MOET ingeschreven staan in een nederlandse gemeente als je een huis langer dan 6 maanden wilt verhuren in Nederland ( nee, dit is geen keus )
- Je MOET ingeschreven staan bij de ziektekosten verzekering als je in nederland ingeschreven staat
- Je MOET nederlandse belastingplichtige zijn zolang je je huis verhuurt
- Je MAG NIET aftrekken van de belasting als je hier niet werkt ( Dit , in tegenstelling tot hierboven, is tenminste logisch )
- Je kunt je huis "parkeren" ( heet anders ) zoals ze dat in Amsterdam doen. De huurder heeft dan VEEL minder rechten omdat hij van tevoren weet dat het tijdelijk is.  Je kunt dan elke keer je huis een jaar verhuren en tegelijk te koop zetten. Als het van tevoren bekend is bij de huurder, dan heeft hij minder rechten ( Hij heeft echter nog steeds ongelooflijk VEEL rechten vergeleken met Australie, vooral alleenstaande moeders in de bijstand met 3 kinderen enzo : Die moet je KOST WAT KOST weren uit je huis. Laat NOOIT alleenstaande moeders in je huis , dit is een gouden tip , hij die het in de wind slaat krijgt spijt ! )
- Als je in een stad woont met studenten dan kun je je huis verhuren aan studenten als je 4-5 slaapkamers hebt. Dit is trouwens ook een ZEER aantrekkelijke investering voor kopers, op dit moment zijn er meer studentenhuizen verkocht dan woonhuizen.
- Je betaalt 1% ( of 1.5% ) belasting ( box 3 ) over alle huurinkomsten van je huis
- Je betaalt 1% ( of 1.5% ) belasting over de waarde van je huis
 
wat zijn er toch veel regeltjes om mensen lekker op hun bek te laten gaan, ipv mensen tegemoet te komen in moeilijke tijden.
 
[quote author=dani link=topic=10055.msg139204#msg139204 date=1243330689]
Hoe is het trouwens met de belasting in australië? Is die over het algemeen gunstiger dan in NL??? moeilijk om aan te geven omdat natuurlijk iedere situatie anders is....
[/quote]
Absoluut, ieder situatie is anders ... MAAR: als je kijkt naar puur en alleen het belasting stelsel v.w.b. bruto - netto inkomen, dan is het in AU wel een flink stuk voordeliger (lagere percentages en veel grotere schijven).
 
[quote author=alieNL link=topic=10055.msg139164#msg139164 date=1243277736]
En bedenk je ook dat een huurder dingen kapot kan maken, dingen kan schilderen e.d. en dat hoeft niet altijd ten goede te komen aan de verkoop. Vooral als je een huurder treft die het wel lekker wonen vindt op die manier.
[/quote]

Ik verhuur het niet direct aan de mensen die erin zitten, die staan zowat onder curitele van het bedrijf waar ik aan verhuur.

Die komt elke week checken en schoonmaken en neetm foto's van te voren van de staat waarin het is etc.

het voelt redelijk safe , vooral de betaling , want als je verhuurt kun je ook nog eens tegen het feit lopen dat je je geld niet krijgt, dat is nu ook niet zo.

onze makelaar heeft ervaring met dit bedrijf en dat gaat tot nu toe goed.

die hypotheek aftrek is niet zo een issue, das niet een heel erg nerveus bedrag, maar als je verhuurt vind ik dat ook sowieso niet zo een probleem,
 
Maar met een beetje mazzel hoef je 't niet meer te vehuren  :grin: zou toch wel wat rompslomp schelen.
 
[quote author=alieNL link=topic=10055.msg139556#msg139556 date=1243955433]
Maar met een beetje mazzel hoef je 't niet meer te vehuren  :grin: zou toch wel wat rompslomp schelen.
[/quote]

echt wel, liever verkopen , al is het quitte.
 
Hoi Dani,

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je een huis te koop hebt stan en wat voor een huis het is ?
 
[quote author=SV#1 link=topic=10055.msg140616#msg140616 date=1245182646]
Hoi Dani,

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je een huis te koop hebt stan en wat voor een huis het is ?
[/quote]

ik heb ook een huis te koop hoor :lol:
 
De duimen voor familie de Wit kunnen ook weer eens uit de kast: Vrijdag een bezichtiging en maandag nog 1....... Zou zo fijn zijn als het huis verkocht kan worden, dan kunnen we echt afsluiten....

Sacha
 
Back
Top