Hoi,
Ik sluit me helemaal aan bij Edireliro. Ook wij hebben het de kinderen (nu 4 en bijna 6) verteld nadat we besloten hadden om er voor te gaan. De reden hiervan is ook dat we zijn begonnen met het te koop zetten van ons huis (nog eerder dan de start van de procedure), aangezien we dit als grootste risico inschatte waarom het niet door zou kunnen gaan. We wilden de kinderen niet voorhouden dat we zomaar wilden verhuizen. Gelukkig hadden we het huis binnen 5 maanden verkocht en was dit geen issue meer. Momenteel huren we een woning totdat we het visum hebben en kunnen gaan.
Wij hebben er nog steeds een fijn gevoel bij dat we de kinderen vanaf het begin hebben betrokken. Ze kunnen vragen stellen, ze zien ook dat we het niet voor niks krijgen en ze kunnen zich zo langzaam aan orienteren, naarmate de grote stap dichterbij komt. Ze proberen samen wel eens engels te praten, en als het voor de zoveelste keer regent of slecht weer is, dan zeggen ze zelf dat ze graag naar australie willen! We hebben er ook niet zo'n ding van gemaakt. We vertellen vaak heel enthousiaste verhalen over australie. Natuurlijk zeggen we ook wel eens dat het niet altijd even makkelijk zal zijn, maar ze krijgen er een prachtig leven voor terug. Althans, dat is waar we het mede voor doen. Als het voor hen niet leuk zou zijn, dan gingen we niet! Ze hebben uit zichzelf niks tegen anderen gezegd, want voor de buitenwereld wilden we zogenaamd gaan verhuizen mits het huis verkocht werd.
Nu inmiddels hebben we familie en vrienden ook ingelicht, dus dat maakt het wel makkelijker. Ook voor familie en vrienden vind ik het prettig dat ze het hele proces mee ervaren en dat ze het niet pas horen als de tickets al bijna geboekt zijn. Gezien de lange en soms ook wel frustrerende procedure, denk ik dat onze ouders misschien zelfs wel blij voor ons zijn als we het visum mogen ontvangen. Ook al vinden ze het zelf verschrikkelijk dat we gaan. Ook merk ik dat gedurende de tijd steeds meer begrip komt, af en toe betrap ik hen er op dat ze vinden dat we groot gelijk hebben om de stap te wagen haha! Wij zitten momenteel nog in de beroepserkenningsfase, wat erg lang duurt by the way (19 weken doorlooptijd EngAus)... Hopelijk gaat het allemaal door. Zodra we het visum hebben, dan kunnen we tickets boeken en gaan. Ik kan niet wachten.......