Emigreren waarom wel?

@afterbang & @AJ, ja dat herken ik ook wel. Veel (soms onnodige) vergaderingen, minder loyaliteit naar de werknemers toe, enorme papierwinkel en voor het minste en geringste krijg je certificaten. Of dat nou voor het afronden van een korte training is (zo'n online gebeuren van een uurtje) of omdat je de werkgever van de maand ofzo bent.

Ik ben het er ook mee eens, dat wij (en dan reken ik ruim: noord Europeanen) effectiever en effecienter werken. Ik werk overigens bij TAFE (SA) en dat is overheid. Wat AJ zegt dat mensen makkelijker van baan kunnen en willen wisselen zie ik ook, maar ik zie ook mensen die hun leven lang al bij dezelfde werkgever zitten.
 
Reden voor emigreren was een vrouw.

De werkcultuur; de baas betaald je het liefst niets maar zelf zo veel mogelijk van het bedrijf profiteren, en laat je zo hard mogelijk werken, overdreven ten aanzien bedrijfsveiligheid, over ben je certificaten voor nodig, en ook je eigen gereedschap mee nemen.

Wie zegt dat een Nederlander gierig is heeft nog nooit voor een Australische/Tasmaanse baas gewerkt.
Qua werk zat ik liever nog in Nederland. Collega's vind ik hier over het algemeen wel leuker.
 
In tegenstelling tot sommige anderen, vonden wij Melbourne tegen vallen. Naast slecht weer, deed het ons ook gewoon niets. We zijn er wel maar paar dagen geqeest.

Uiteindelijk gaan mensen toch vooral naar de Oostkant als de Westkust ze niet toe laat om er te wonen.
 
In tegenstelling tot sommige anderen, vonden wij Melbourne tegen vallen. Naast slecht weer, deed het ons ook gewoon niets. We zijn er wel maar paar dagen geqeest.

Uiteindelijk gaan mensen toch vooral naar de Oostkant als de Westkust ze niet toe laat om er te wonen.

Wat betreft Melbourne, dat hebben wij hetzelde. Ik snap waarom mensen er willen wonen, voor ons persoonlijk is het minder interessant.

Wat betreft de west kust/oost kust... dat is een grapje niet? Niets tegen het westen (van de 6 vakanties naar Australië waren er 3 die WA in de route hadden. Maar zelfs voordat het visum ons naar Canberra dwong had ik WA als migratie bestemming afgestreept. Wellicht ben ik de uitzondering op de regel ;)
 
Verschillen in werkcultuur die ik gemerkt heb in Sydney:

- Men werkt vaak lange dagen maar minder efficient. Dus heel breed gezegd, wat een Ozzie in 10 uur doet, kan een Nederlander (of een Brit, Duitser, maakt niet uit) in 8 uur doen. Het treurige is dat degene die lange dagen maakt maar minder doet, meer respect lijkt te krijgen.

- Men vergadert hier graag en meetings duren vaak ook langer dan nodig is.

- Er is hier veel minder loyaliteit, redundancies zijn heel normaal.

- Men lijkt hier makkelijker van baan te willen en kunnen wisselen. In NL zag ik meer mensen die langer (zelfs levenslang) bij een bedrijf blijven.

- Veel korte termijn denken. Wellicht komt dat omdat hier redundancies normaal zijn en omdat men makkelijker van baan wisselt (en men zich dus moet en wil bewijzen in de korte termijn).

- Over het algemeen formeler, met meer hierarchie en nette kleding. Behalve op vrijdag dan.

Die redundancies zijn erg, Dinsdags komt er iemand van kantoor vertellen dat er mensen uit moeten, en Donderdags sta je op straat, en als je lang genoeg gewerkt hebt heb je recht op een pay out, zo niet, vette pech..

Men veranderd zo vaak van baan omdat werkgevers zo verrekte gierig zijn.

Ik heb sinds kort een andere baan, ik werkte voor $21.26 per uur, een honger loontje, iedere week overuren om enigsins een beetje een inkomen te hebben.
Toen werd me een andere baan aangeboden dat 50% meer betaald, toen ik mijn ontslag indiende werd mij een bijna 25% loonsverhoging aangeboden.... Dan kan het ineens wel...
 
Die redundancies zijn erg, Dinsdags komt er iemand van kantoor vertellen dat er mensen uit moeten, en Donderdags sta je op straat, en als je lang genoeg gewerkt hebt heb je recht op een pay out, zo niet, vette pech..

Men veranderd zo vaak van baan omdat werkgevers zo verrekte gierig zijn.

Ik heb sinds kort een andere baan, ik werkte voor $21.26 per uur, een honger loontje, iedere week overuren om enigsins een beetje een inkomen te hebben.
Toen werd me een andere baan aangeboden dat 50% meer betaald, toen ik mijn ontslag indiende werd mij een bijna 25% loonsverhoging aangeboden.... Dan kan het ineens wel...

Die redundancies komen in NL niet voor nee, althans niet zoals het hier gebeurd, werknemers zijn hier veel minder beschermd. Maar de rest van je verhaal komt mij ook in NL heel bekend voor hoor, er kon nooit wat vanaf en verdiende niet veel, maar toen ik ontslag nam kreeg ik opeens een sterk verbeterde aanbieding. Hier geloof ik het ook allemaal wel, verdien iets van $39.50 per uur ofzo maar mag er wel lekker 60-70 per week voor werken. ZONDER paid overtijd, zonder zondagtoeslag of avondtoeslagen: het wordt gewoon van je verwacht, dus ja als je dan even gaat terugrekenen dan verdien je gewoon minimum loon, het lijkt allemaal heel wat maar het is uiteindelijk niet veel. Voor dat loon kan ik dan ook wel een hoop minder stressvolle banen bedenken. Ironische en eigenlijk ook trieste van het hele verhaal is eigenlijk nog het volgende wat hier boven ook al een paar keer over australische werkmentaliteit beschreven is, ik ervaar het persoonlijk namelijk als volgt: men doet dingen niet effectief en op een omslachtige manier en verdoet een hoop tijd met onbenullige randzaken (certificaat voor dit, certificaat voor dat, training voor dit en dat) waardoor er een hoop werk blijft liggen en men allemaal lange dagen maakt, omdat iedereen het doet en je niet wilt laten blijken dat je je job minder serieus neemt dan een ander werkt iedereen maar 65 uur. Ik durf wel te stellen dat ik mijn werk gewoon binnen de 40 uur redt, maar als ik dat doe sta ik binnen 2 maanden op straat. (Ben nou eenmaal fan van efficientie, maar ook van vrije tijd :) .)
 
Last edited:


OFX
Back
Top