Emigreren, zonder er geweest te zijn?

Jaaaaa, het rijtje is veel langer.
Maar een aantal reageerders in dit draadje vielen me gewoon op.

We hebben trouwens vrienden die nog nooit in OZ geweest waren en nu alweer 6 jaar met veel plezier in Adelaide wonen :)
Hier nog een, nooit in OZ geweest nu alweer 5 1/2 jaar met veel plezier in Maddington.

Vakantie in NL om de kinderen en klein kinderen te zien ok, maar dan gauw weer terug.

JB

Grappig dat dit draadje weer eens naar boven komt drijven. Er zitten wel een aantal interessante reageerders in :D

Fol; zijn alweer terug naar Nederland. Hebben uitgebreid hun gevoelens daaromtrend laten weten :up:
Hummer; zijn ook weer terug naar Nederland (als dieven in de nacht, mag ik wel zeggen)
Kathleen; terug naar Nederland gegaan en nu weer in OZ. Heeft er ook uitgebreid over geschreven. :up:
Familie S.; Hebben een visum en hebben die gevalideerd. Maar na een post van Jack, die niet al te positief over ze was, zijn die niet meer op het forum gesignaleerd. Dus of die ooit vertrokken zijn.
Steve; heeft ook een visum, maar of ze ooit zijn gegaan????

Nog iemand vergeten? :)

Ik dacht precies hetzelfde....

Dan hoop ik van de nieuwe lichting te zijn. Over 5 jaar. Regelmatig updaten. Erg nuttig dit forum.

Grappig dat dit draadje weer eens naar boven komt drijven. Er zitten wel een aantal interessante reageerders in :D

Fol; zijn alweer terug naar Nederland. Hebben uitgebreid hun gevoelens daaromtrend laten weten :up:

Even een subtiele aanvulling gezien het topic destijds gestart was met "wie is er geemigreerd zonder er eerst geweest te zijn".

We zijn verliefd geworden op het land en kiezen het zonder meer boven NL. Het waren andere factoren die ons toch weer naar NL trokken. We zouden het dus ook zo weer doen. En ik denk niet dat we dit hadden kunnen ervaren zonder er ook daadwerkelijk geweest te zijn zonder hoe we het nu hebben gedaan. WHV, op vakantie... Zolang je het gevoel hebt "we gaan over een jaar weer terug" is het anders dan wanneer je ht gevoel hebt dan het definitif is.

p.s. ik weet dat je niet zei dat wij terug zijn, omdat we er nog nooit geweest waren, maar het is even een aanvulling gezien het topic en dat sommige nieuwe lezers misschien niet weten hoe en wat ;)

Ik ken er nog wel wat meer die weer terug zijnngegaan maar idd niet iedereen schrijft er hier over. Sommige zien je gewoon nooit meer op het forum.
Hummer ook terug?! Owww hoe dat zo, daar heb ik nooit meer iets van gehoord...Tekkel vertel eens (via FB) ben niet nieuwsgierig :p

Ik denk niet dat je perse al ooit in Australie hoeft geweest te zijn om het hier naar je zin te hebben. Kan me geen makkelijker land voorstellen waar je als emigrantnaar toe kunt gaan. Maar daarbij denk ik wel, het is overal wel iets wat je kan tegenvallen.....altijd mooi weer is niet zaligmakend ;)

Ik ken er nog wel wat meer die weer terug zijnngegaan maar idd niet iedereen schrijft er hier over. Sommige zien je gewoon nooit meer op het forum.
Hummer ook terug?! Owww hoe dat zo, daar heb ik nooit meer iets van gehoord...Tekkel vertel eens (via FB) ben niet nieuwsgierig :p
Nee, kan niet via Facebook, een van de 2 is nog steeds "bevriend"met me, maar ik geloof niet dat zie hier nog veel lezen.
Laat ik het zo zeggen;
Ze zijn in een weekend nog bij nederlandse vrienden op bezoek geweest.
Hebben helemaal niets gezegd over een aanstaand vertrek naar Nederland,
Waren 1 week, misschien 2, later vertrokken en hebben ook nog hun huis moeten verkopen.
Dat stond dus al een tijdje in de planning.......

Niet dat wij ervan op de hoogte van gesteld hoefden te worden, de vriendschap was al een beetje over :rolleyes:

Nee, dan heb ik heel wat meer waardering voor mensen die hun verhaal nog willen vertellen. :)

Bart

Ik wil alleen maar zeggen dat je geen idee hebt van wat er zich in het hoofd en hart van mensen afspeelt.
Niets is vanzelfsprekend. Soms sta je versteld van jezelf.

Hey :)

Zoals hier al gezegd word zijn er inderdaad veel mensen die gewoon meelezen maar niks zeggen, ben er eentje van :p
Ik ben nog zeer jong (21) maar twijfel al enkele jaren wat te doen, heb veel gelezen, gezien over Australië maar ben er nooit geweest..
Het plan zou zijn om eind dit jaar/begin volgend jaar enkele weken/maanden naar Australië te gaan met een WHV ..
Heb er wel enkele bedenkingen bij als ik hier zo lees op het forum :) is het echt zo eigen volk eerst? En heb er ook een beetje mijn bedenkingen bij dat vele mensen die emigreren uiteindelijk hun draai wel vinden maar hebben die dan ook echt het gevoel dat ze een deel uitmaken van de bevolking daar of is het toch niet hetzelfde??
Ik heb namelijk geen partner en zou helemaal alleen willen reizen, denk dat dat hard zal worden, maarja, als je echt wat wil lukt dat wel, toch ? :)

Groetjes, Glenn :up:

Dat reizen komt wel goed, eerlijkheid gebied dan natuurlijk wel te zeggen dat als je rondreist je meer niet OZ's tegenkomt dan wel ;)

Ik ben het met @afterbang eens. Ook al reis je alleen, je ben nooit alleen. Overal kom je mensen tegen in de hostels of tijdens je reizen of je werk.
En vaak zijn dat backpackers uit alle windstreken. Gelukkig kom je ook veel enige echte grey nomads tegen, Ozzies die na hun werkleven, het eigen land gaan bekijken. Dus je komt mensen tegen uit alle windstreken. Hardstikke leuk!
Lekker op reis gaan met je WHV en laat je verrassen Glenn.

Alleen backpacken is the best way to go!! Ik heb persoonlijk nooit moeite gehad met het vinden van baantjes. Dit was echter wel aan de West Kust. Weet niet goed hoe het aan de Oostkust zit.

Heb er wel enkele bedenkingen bij als ik hier zo lees op het forum :) is het echt zo eigen volk eerst? En heb er ook een beetje mijn bedenkingen bij dat vele mensen die emigreren uiteindelijk hun draai wel vinden maar hebben die dan ook echt het gevoel dat ze een deel uitmaken van de bevolking daar of is het toch niet hetzelfde??
Ik heb namelijk geen partner en zou helemaal alleen willen reizen, denk dat dat hard zal worden, maarja, als je echt wat wil lukt dat wel, toch ? :)

Eigen volk eerst is vooral bij het vinden van een vaste baan. Maar dat is bij een WHV sowieso niet van toepassing.
Of je het gevoel hebt dat je deel uitmaakt van de bevolking hangt van jezelf af, maar ook van waar je woont en of je in de stad of in een kleine plaats woont.
Wat het alleen reizen betreft: Sinds wij hier wonen hebben we twee keer backpackers op bezoek gehad, vrienden van mijn kinderen. De eerste was alleen. Hij heeft een prachtige reis gemaakt en onderweg veel vrienden gemaakt, waar hij dan een tijdje mee optrok. De tweede ging samen met een vriend. Zijn reisgenoot had minder geld te besteden dan hij waardoor ze vaak op een bepaalde plaats moesten blijven om te werken voor ze weer verder konden reizen. Hier en daar werken is ook leuk natuurlijk, maar ik kreeg sterk de indruk dat onze vriend eigenlijk wel meer had willen reizen en ook plaatsen had willen zien waar ze nu niet aan toe gekomen zijn. Ik bedoel maar te zeggen dat alleen reizen misschien minder gezellig is, maar het heeft zeker ook voordelen. Er zullen ongetwijfeld momenten komen dat je helemaal op je zelf bent aangewezen en dan moet je de confrontatie met jezelf wel aandurven, maar over het algemeen denk ik dat je genoeg leuke mensen gaat ontmoeten als je er open voor staat. Om eerlijk te zijn heb ik er nu spijt van dat ik het niet heb gedaan toen ik nog 21 was. Ik koos toen voor de zekerheid van een baan na mijn studie.

Ook ik heb 10 maanden alleen gereisd en noet zeggen dat ik nog steeds graag alleen reis. Je ontmoet veel meer mensen als je alleen reist (als je met z'n tweeen bent, heb je immers ook elkaar), je kan gaan en staan waar je wilt. Vaak kom je mensen teg,en waarmee je weer een stukje verder reist, maar op het moment dat je dan weer wat anders wil, vervolg je ieder je eigen weg en sommige mensen kom je tijdens het reizen meerdere malen tegen. Backpacken is wel anders dan ergens wonen. Ik zou wat dat betreft niet zo bang zijn voor 'eigen volk eerst'. Bij backpackers baantjes ligt dat toch anders. Australie is een fijn en erg makkelijk land om te reizen, zeker ook voor reizigers die alleen reizen.

Heb ook een jaar lang alleen door Australie gereisd en heb het juist als een stukje vrijheid ervaren. Weet niet eens of het alleen reizen zo minder gezellig is. De keren dat ik even langer met iemand dezelfde route vervolgde, had ik juist het idee dat anderen ook minder contact met je maken omdat ze denken dat je die behoefte niet hebt omdat je 'samen bent'.
Wat betreft het erbij horen; heb naast de bekende backpackbaantjes ook tweem aal (3 maanden en 2 maanden) common jobs gedaan, en woonde hierbij gewoon in een 'normale woonwijk'. Hierbij werd ik steed makkelijk opgenomen in de sociale gang van zaken en had men vaak niet door dat ik feitelijk aan het backpacken was :)
Denk dat het er vooral mee te maken heeft hoe jij en de anderen zijn, en daarnaast ook of je het belangrijk vindt om overal over mee te praten. Hoevelen om mij heen in NL houden er niet van om bij feestjes niet mee te kunnen praten over 'die en die van 6 bloken verder is overleden/getrouwd/etc'. Het is dan overal ladtiger om in te voegen, of je nu binnen of buiten NL je gaat vestigen.
Wat betreft het algemeen emigreren naar een land waar je nooit bent geweest; denk dat het een zekere soort van voorsprong geeft als je er al eens bent geweest, en in dit geval dus weet wat je kunt verwachten in australie aan gewoontes en gebruiken. Zelf denk ik ondanks het feit dat ik toch vanalles heb mogen ervaren in Australie (Rene heeft nog meer 'leef-ervaring in OZ' omdat ie er bijna 3 jaar heeft gewoond) eenmaal gevestigd in Australie ook ik zal moeten wennen aan het echt daar te wonen, en zullen er nog altijd veel dingen zijn die me tot nu toe onbekend zijn. Mijns inziens zou het je niet moeten tegenhouden om te emigreren, mits je ook wat inlevingsvermogen hebt over wat het allemaal met zich meebrengt en je een zekere mate van flexibiliteit bezit.
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een gruwelijke stap om te ondernemen, waarbij je nooit overal helemaal op voorbereid bent ;)

Sorry voor de late reactie, niet zoveel tijd gehad laatste dagen :/
Katja, ben jij al in oz?
Wel leuk dat jullie er allemaal zo positief over praten, als je hier (belgie) over verhuizen naar Australie praat verklaren ze je gek .. o_O

Back