Hallo
Terug van lang weg geweest...
Joy en ik zijn nu 2,5 jaar in Australië. Joy was 3,5 jaar toen wij arriveerden en is nu dus bijna 6.
We spreken consequent Nederlands thuis. Ieder nieuw woord, of dat nu in het Engels ter sprake komt door bv schoolwerk of in het Nederlands, biedt ik haar in beide talen aan. Dat werd al snel een gewoonte en kost geen moeite. Helpt mij ook mijn woordenschat uit te breiden (Engels) en bij te houden (NL).
Op school (kindy en nu preprimary) hoor ik zonder uitzondering hoe ver Joy ontwikkeld is met haar Engels lezen en schrijven.
Van de week heb ik ondanks het NL spreken en lezen thuis, toch een Wereldschool pakket voor groep 3 en 4 besteld. Het gaat mij alleen om het Nederlands schrijven en omdat er blijkbaar toch meer komt kijken bij een taal goed beheersen dan deze alleen te spreken. Ik geloof niet dat wij ooit terug gaan naar NL, maar misschien wil Joy wel een paar jaar in NL studeren en dan heeft zij iig geen last van een niet volledige NL-taal ontwikkeling.
Ik hoor wel van andere NL-ers in Broome dat naarmate kinderen ouder worden er wat meer weerstand ontstaat over het NL spreken. Tot nu toe merk ik daar niets van bij Joy. Mogelijk omdat zij wekelijks met haar vader Skyped en Nederlands dus niet alleen aan thuis/mij verbonden is. Ik ga die Wereldschool lessen ws aan Joy met een paar andere Nederlandse kinderen aanbieden en maken dat dan ook vooral leuk.
Ieder kind is anders, iedere ouder heeft een andere motivatie. Doe wat je denkt dat goed is en soms mag je best een beetje de baas zijn; net als met het oefenen van het leren spelen van een instrument, wil je iets voor de ontwikkeling van je kind dan hoeven zij daar niet altijd blij mee te zijn op dat moment, maar zijn je later ws wel dankbaar.
Groet,
Fae (Astrid)