Bij ons is het Nederlands/Spaans. Tegen onze dochters praten we onze eigen taal, mijn vrouw en ik praten onderling Engels. We hebben dit consequent gedaan met de oudste van 4,5 jaar en doen het nu ook met de jongste van 17 dagen . De oudste begrijpt onze talen uitstekend, praten doet ze tegen mij vooral in het engels met Nederlandse woorden hier en daar waar ze het kent. Ze begint nu wat meer geinteresserd te raken om woorden die ik net gezegd heb te herhalen. Tegen haar moeder praat ze nu redelijk goed Spaans, wat vooral pas op gang kwam na twee weken bij de familie in Peru geweest te zijn toen ze haar 4de verjaardag vierde; daar praat en verstaat niemand Engels. Ze heeft ook veel meer kontakt met haar moeder die niet werkt, terwijl ik door mijn werk uiteraard minder tijd met haar heb. Vandaar dat ze vrij goed Spaans praat, wat minder Nederlands. We hebben haar een jaar geleden naar childcare laten gàan om wat meer Engels op te doen en ik denk dat ze aardig meegaat met haar leeftijdgenoten.Zijn hier stellen met met 2 verschillende, niet engelse moedertalen? Wij hebben nog geen kinderen maar ben wel benieuwd hoe mensen met kinderen dat hier doen. Mijn moedertaal is Nederlands, zijn moedertaal Hebreeuws. Tegen elkaar spreken we Engels. Zijn hier mensen met een vergelijkbare situatie?
Maw, het is prima te doen maar het is vooral een lange adem en absoluut consequent zijn. We hebben genoeg vrienden met twee talen anders dan engels waarbij de kinderen eigenlijk alleen Engels praten omdat de ouders er niet consequent mee bezig zijn geweest.