Erna & Jeroen alweer meer dan twee jaar in Oz

Jeroen

XPdite Hero
Het wordt tijd dat wij ook een 'Laatste stand van zaken' openen.

Afgelopen vrijdag (5 augustus 2005) kregen we een brief van de makelaar dat de ontbindende voorwaarden niet meer van kracht zijn wat betreft de verkoop van de woning; kortom het is verkocht, zien de kopers er alsnog van af, dan ontvangen we wat extra zakgeld.
Gisteren hebben we de tickets besteld: enkele reis! De vertrekdatum = 22 september 2005 (11:50 l.t.) en we komen in Sydney aan op de 23ste (18:50 l.t.).

We zijn van plan eerst naar onze kennissen in Nowra toe te gaan en vandaar uit een rondje Australië te doen (CCW) om dan uiteindelijk in Adelaide uit te komen alwaar we een nieuw leven gaan opbouwen.
 
Voor de geïnteresseerden volgen hier onze emigratieperikelen tot nu toe.

Op 7 november 1990 leerden Jeroen en ik (Erna) elkaar kennen. Eigenlijk al zo’n beetje vanaf het begin van onze verkeringstijd liep Jeroen al rond met het idee om te gaan emigreren naar Australië. Ik, Erna, was daar echter nog lang niet aan toe (angst voor het onbekende, schuldgevoel naar moeders (overleden in 1999) toe etc., etc).
In 2003, toen ik met mijn vriendin Tjitske (een wereldreizigster) op vakantie was, belde ik ff naar huis om Jeroen te vertellen hoe het in de Vogezen was. Tijdens dat gesprek vroeg hij me: “Zullen we maar gewoon gaan emigreren?” Ik, inmiddels niet meer zo bang voor het onbekende en niet meer gekweld door schuldgevoelens (moeder inmiddels overleden) richting familie en eindelijk eens kiezend voor mezelf, zei toen zonder nadenken: “Ja, da’s goed”. En zo is ’t gekomen!
In eerste instantie hadden we plannen om naar Nieuw Zeeland te gaan. Hoewel we daar nog nooit waren geweest, hadden we toch een prettig gevoel bij dat land.
Vrij snel na dat besluit, hebben we iedereen (inclusief familie, lees Erna’s familie) verteld wat we van plan waren. De reacties waren over het algemeen van iedereen heel positief (m.u.v. mijn vader).
Hoe we het allemaal aan moesten pakken, wisten we niet maar met een beetje hulp van mensen op het internet en het advies om niet met een emigratiebureau in zee te gaan (kost alleen maar klauwen vol geld. Als je de engelse taal beheerst, kun je het gemakkelijk zelf regelen), kwamen we een heel eind. Precies op het moment dat we zo’n beetje alle formulieren die we nodig hadden, bij elkaar hadden, werden de emigratieregels veranderd voor Nieuw Zeeland (per
1 december 2003) waardoor het voor ons een heel stuk lastiger werd er binnen te komen.

Toen kwam het besluit om dan toch maar naar Australië te gaan want we wilden in ieder geval weg uit Nederland. We waren al 2x op vakantie in Oz geweest en de sfeer beviel ons al uitstekend zodra we uit het vliegtuig stapten. Het voelde als thuiskomen.
Nou, maar weer overnieuw begonnen met het verzamelen van allerlei formulieren. Eerst onze opleidingen maar eens laten beoordelen. Die van Jeroen (HTS-wtb) werd meteen erkend maar die van mij (directiesecretaresse) niet. SH*T, SH*T, SH*T en nog duizendmaal SH*T en ook zo veel keren K*T! Vijf punten te weinig om een permanent visum te kunnen aanvragen (want ik was ook nog eens net een jaartje te oud (40 toen) om nog 5 puntjes meer te krijgen). Nou ja, dan maar voor een SIR. No problem, dat permanente visum komt er op den duur toch wel. Eerst formulieren naar SA en VIC gestuurd of die staten ons wilden sponsoren. Beide staten sloten ons uiteraard! direct in hun armen want wees eerlijk, wie wil ons nou niet hebben, ahum! Toen kon eindelijk de aanvraag de deur uit in augustus 2004 (vlak voor onze vakantie naar Canada). Bij thuiskomst lag er een enveloppe uit Oz met daarin alle papieren die we een maand daarvoor hadden ingestuurd !$#%$#^#$%^. Ze konden er niets mee doen want onze credit card werd geweigerd. Wat bleek nou, in Canada hadden we eerst bijna bij Avis een auto gehuurd met onze credit card maar die hebben we op het laatste moment weer geannuleerd omdat het tarief ineens hoger was dan ons in eerste instantie werd verteld. Maar de baliebep had al wel onze credit card gegevens ingevoerd die dus ook al werden verwerkt bij Interpay. Uiteindelijk huurden we een auto bij Budget, ook met de credit card en op dat moment besloot de Dimia om ook geld via onze credit card te innen maar ja, dat lukte dus niet meer omdat we de saldolimiet hadden bereikt. Dus moesten we de hele zooi nog een keer (september 2004)  insturen (weer € 80,00 betalen dus). Nou ja, als het om geld gaat, zit het ons toch al vaak tegen; daar zijn we al een beetje aan gewend.
Eind oktober / begin november 2004 ontvingen we bericht dat we onze medicals en VOG moesten insturen. YES! HEEL POSITIEF bericht. Direct een afspraak gemaakt met dokter Huppeldepup in Groningen. Op 16 november konden we er terecht. Er ging weer van alles mis natuurlijk. Het ziekenhuis had ons de foto’s niet meegegeven en toen werd dokter Huppeldepup heel erg boos op het ziekenhuis want dit was nu al de zoveelste keer dat ze hun werk daar niet goed deden. Hij heeft alles voor ons geregeld en uiteindelijk kwam ook dat allemaal weer goed. Vanaf dat moment begon het echte wachten. Zouden we wel of niet naar Oz mogen Ik maakte me nog wel een beetje zorgen omdat ik een schildklieraandoening had en ik was bang dat we daarom nog afgewezen konden worden.
Op 17 januari 2005 zat ik ’s avonds bij m’n vriendin Daan te babysitten toen Jeroen met belde met het verlossende woord. WE WAREN WELKOM IN OZ!!! YES, YES, YES. Ik heb daar de hele avond een beetje beduusd op de bank gezeten en wou eigenlijk het liefst meteen naar huis om het samen met Jeroen te vieren en een vreugdedans te maken en me een stuk in mijn kraag te zuipen (alcoholiste die ik ben) maar ja, dat lukte even niet. Ik kon natuurlijk niet dat lieve kleine meisje van twee jaar alleen laten. Het was een vreemde avond. Meteen de volgende dag iedereen op de hoogte gesteld. M.u.v. mijn vader, was iedereen blij voor ons hoewel sommigen er wel moeite mee hadden dat we nu echt zouden gaan vertrekken.
Na dit goede nieuws, moest er natuurlijk weer e.e.a. geregeld worden. In eerste instantie ons huisje verkopen. Eerst geprobeerd via netwerken maar dat schoot niet echt op. In maart toch maar een makelaar in de arm genomen. Al vrij snel kwamen de eerste kijkers maar ja daar heb je niets aan; we hebben kopers nodig. Eind mei kregen we een bod maar dat was zo belachelijk laag dat we daar helemaal niet op in zijn gegaan. Een aantal weken later werd het bedrag opgeschroefd maar het bleef te laag. We dachten dat die mensen er vanaf hadden gezien maar op 12 juli kregen we een laatste bod tóch weer van diezelfde mensen. Ze hadden dus wel écht belang bij ons huis. Wij ’s avonds aan het rekenen en rekenen. Als we het bod zouden accepteren, zouden we het bedrag overhouden waar we op hadden gerekend. Uiteraard nog wel geprobeerd er nog een paar duizend Euri’s meer uit te slepen maar dat lukte niet dus hebben we maar geaccepteerd. Koopovereenkomst getekend en afwachten of ze de financiering rond krijgen. Gisteren liepen de ontbindende voorwaarden af en kregen we bericht van de makelaar dat de afspraak bij de makelaar gemaakt kan worden. YES, YES, YES, YIIIIHAAAAAAAAA!

Wat te doen met onze inboedel?
Hoewel we in eerste instantie (2 jaar geleden) alle meubels e.d. mee wilden nemen, hebben we nu besloten alles te gaan verkopen (m.u.v. van onze persoonlijke zaken) en echt helemaal overnieuw te beginnen in Oz. Kan ik eindelijk eens alles nieuw KOPEN, KOPEN, KOPEN!, heerlijk.

Vandaag (6 augustus) gaan we onze tickets boeken. We gaan waarschijnlijk in SA wonen dus boeken we een ticket naar Adelaide (plannen zijn ietjes gewijzigd, we starten nu in Sydney). Daar gaan we ‘noto kopen en allerlei zaakjes regelen zoals TFN, verzekeringen e.d. Als dat allemaal klaar is, gaan we eerst een paar maanden rondreizen, Oud en Nieuw in Sydney vieren, onze vrienden in Nowra bezoeken en dan weer naar SA waarschijnlijk om banen te zoeken en een huis. Oh, wat hebben we er veel zin in. Het moeilijkste moet nog komen en dat is het afscheid van poes Non. Morgen krijgt ze nieuw personeel hier in Vledder. We weten zeker dat ze daar goed verzorgd zal worden maar het afscheid zal tóch moeilijk worden na 14 jaar voor haar te hebben gezorgd. Er is al menig traantje weggepinkt maar ’t is wel de beste keus die we voor haar hebben kunnen maken.

En vanaf maandag gaan we OPRUIMEN. En eind september vertrekken we.
 
Hartstikke goed, Erna en Jeroen, het eind van je oude leventje en het begin van je nieuwe leventje zijn dan in zicht !  :up:

Het (tijdelijk) afscheid nemen van dierbare familie ( en de kat niet te vergeten ! ) is even minder maar als je eenmaal hier bent gaat dat van lieverlee steeds beter en je weet waar je het voor doet !

Veel plezier en voorpret !

Greets,

:cool: Ingrid.
 
Hoi Ingrid,

Bedankt. Het afscheid van de familie zal wel meevallen omdat onze band niet al te sterk is maar het afscheid van de poes vandaag zal zwaar worden :cry: maar ook daar komen we wel weer overheen en dan is het vooral leven bij de dag en af en toe vooruit kijken. We zijn er allebei klaar voor om te vertrekken. Nog ff e.e.a. regelen hier en dan is er weer een hoofdstuk van onze levens afgesloten en gaan we weer van voren af aan beginnen.

Groetjes,
Erna
 
Goede morgen Erna &  Jeroen.


Eindelijk is het zo ver, ik hoor het woord opruimen!!!    :happy:
Nou is het pas echt.
Al de dingentjes die je al jaren hebt,maar nooit gebruikt ,weg er mee.
Ik wens jullie een mooie toekomst in Oz.      :cheers:
En ik weet zeker dat jullie er iets heel mooi's van gaan maken.
Als ons plan door gaat eind Nov, hopen we een keer langs te komen,
het geldt ook voor jullie, altijd welkom in Melb.       
                                                                                      :drive:


Groetjes Ineke    :up:
 
Jee, wat een verhaal :lol:. Echt top dat het, ondanks alles, jullie gelukt is om uiteindelijk te kunnen gaan :up:.

Heel veel succes met het geregel, maar vooral heel veel plezier met/ in jullie "nieuwe" leven :wink:.
Ik ben benieuwd hoe het jullie daar zal vergaan, maar we zullen vast nog wel dingen van jullie hier op het forum lezen.

Gr. Mel :cool:
 
Veel succes met alles, en ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe een aanvraag - of de beslissing daartoe te komen - gelopen is.

Groetjes Miranda  :)
 
Vanmiddag poeslief weggebracht naar haar nieuwe personeel :cry:. Nonnie begon meteen haar nieuwe thuis te besnuffelen en te verkennen en na een uurtje zat mevrouw al op de vensterbank naar buiten te kijken en even later lag ze vrij ontspannen onder de tafel om zich heen te kijken.
Toen kwam de kat des huizes tevoorschijn. Een enorme kater met de naam Guus. Hij was niet erg onder de indruk van Nonnie maar Non vond het niet echt leuk. Ze begon te blazen en te grommen tegen Guus maar daar bleef het bij.
Na een paar uur zijn we vertrokken. Non hebben we niet meer gezien; die was naar boven gegaan en heeft daar waarschijnlijk een slaapplaatsje gevonden.
Jeroen en ik zitten nu even in een afscheidsdip en ons huis voelt leeg en kaal aan nu Nonnie er niet meer is maar we zijn er, na haar in haar nieuwe thuis gezien te hebben, stellig van overtuigd dat ze daar een fijne rest van haar leven zal krijgen.

Groetjes
Erna & Jeroen
 
Nog ff een foto van Nonnie voor degenen die willen weten hoe ze eruit ziet.

imm00142.jpg
.


Wat een schatje he?
 
Hoi Erna,

Je weet dat je voor Nonnie alles echt heel goed hebt geregeld en het zal niet zo lang duren voordat Nonnie haar 'nieuwe personeel' goed heeft ingwerkt  :-D :-D. Dus toch even door de zure appel heenbijten (en wat traantjes mogen best!!) het is niet niks alles waar je mee bezig bent en kan best af en toe een emotionele rollercoaster zijn. Dus kortom: JE HEBT HET BESTE GEDAAN VOOR NONNIE èn dat is toch (wat mij betreft ) een bewijs van liefde voor je huisdier.  Dus :up: :up:

Groetjes Miranda
 
Het regelwerk is begonnen. Eerst maar eens naar het gemeentehuis om ons alvast uit te laten schrijven. Wat een stelletje sjagrijnen daar bij de gemeente Westerveld :x. Dacht eerst dat het lag aan het maandagochtendhumeur maar vanochtend moest ik er weer zijn en iederen die ik er sprak was nog net zo sjagrijnig als gisteren (of zijn al die dames deze week ongesteld?  :-D). Inmiddels ben ik al 3 x op het gemeentehuis geweest voor een uitschrijfbewijs maar volgens die baliemiep kan ik dat niet krijgen omdat het computersysteem niet zover in voren kan werken (de computer niet of zij niet?). Dat bewijs heb ik echter wel nodig om onze ziektekostenverzekering te kunnen beeindigen. Na veel geknor en gezeik en  :blahblah: :blahblah: :blahblah: :blahblah: wou de typmiep wel ff een verklaring tikken. Nou, he, he. Heeft me alles bij elkaar zo'n 4 uur gekost. Ik word hier toch zo  :angry1: van.
Ik hoop niet dat het bij alles zo gaat want dan red ik het niet eens om voor 22 september alles klaar te krijgen :wall:.

Verder gaat alles wel goed hier hoor.

Ik heb vandaag alweer wat spulletjes verkocht en met een beetje mazzel verkoop ik a.s. zaterdag een serie kasten. Zitten we zelf wel 6 weken zonder maar ook dat overleven we wel weer. Uiteindelijk leven we straks wel een maand of 6 zonder kasten.

Groetjes,
Erna
 


Geweldig verhaal!!  :)
Wat komt er een hoop op je pad hé? En dan die ambtenaren...  :whip: (Sorry Annemiek :-D) Als het goed is moet het ondanks al de "bureaucratie"  bij onze gemeente-instellingen toch in orde komen!

Wij zitten ook al een tijdje zonder kasten maar hebben de kleding aan kledingrekken hangen (vriend in de kleding) die je overigens ook voor een prikkie bij de IKEA kan krijgen.

Het wordt vanzelf 22 september en dan zit je samen met Jeroen in het  :plane: op weg naar jullie nieuwe leven!!!

[size=20pt]Heerlijk!![/size]
 
Geweldig verhaal, Erna. Je schrijft het ook met vaart en vooral zo BEELDEND, dat ik het voor me zie. Tsja, september komt nu wel erg dichtbij, he.

Woon zelf in Noordenveld en heb nog genoeg tijd om in conclaaf te treden met de ambtenaren, aldaar (zoals Olaf Mol in de formule I altijd zegt), maar ik ben gewaarschuwd en zal er RUIM de tijd voor te nemen om alles te regelen.

Heel veel sterkte nog even in dat lege huis van jullie en dan op naar Schiphol  :-D :cool:

groetjes,

Annelies
 
[quote author=Lin link=topic=2246.msg23493#msg23493 date=1123609548]

Geweldig verhaal!!  :)
Wat komt er een hoop op je pad hé? En dan die ambtenaren...  :whip: (Sorry Annemiek :-D) Als het goed is moet het ondanks al de "bureaucratie"  bij onze gemeente-instellingen toch in orde komen!
[size=20pt]Heerlijk!![/size]

[/quote]

Geeft nix hoor Lin ;) Die balie-ambtenaren zijn ook vaak sjagrijnig en niet  meewerkend ;)

Erna: Heb je dat nu niet dt je minder aan non denkt, omdat je druk bezig bent met dingen regelen? Vaak is het zo, dat als je druk bent, je minder tijd hebt om ergens aan te denken.
 
Annemiek: zolang ik bezig ben, denk ik inderdaad iets minder aan Nonnie maar toch is ze wel de hele dag in mijn hoofd. Het zijn de kleine dingen die je mist. Als ik bijvoorbeel even weg ben geweest, verwacht je bij thuiskomst dat ze al op je zit te wachten en dan wordt je er weer mee geconfronteerd dat ze weg is.
We worden overigens goed op de hoogte gehouden van haar reilen en zeilen want gisteren kwam de moeder van degene die Non nu heeft ons vertellen hoe het met haar gaat. Non verblijft op zolder omdat ze zich daar blijkbaar veilig voelt. Haar eten is daar neergezet en haar kattebak ook (want ze had haar behoeftes in een hoek op zolder gedaan). Er wordt regelmatig bij haar gekeken en ze geeft wel kopjes en ze snort ook wel. Sinds gisterochtend eet ze gelukkig ook weer. In feite gaat het wel goed met haar dus en daar ben ik wel blij om. Uiteindelijk zal ze ook wel een keer naar de benedenverdieping gaan om daar de boel te verkennen. Af en toe schijnt ze dat ook wel te doen. Ze mept daarbij de halverwege de trap zittende enorme kater Guus van de trap af. Die moet ze blijkbaar nog niet zo. Ze laat zich in ieder geval de kaas niet van het brood eten door die bandiet. Ik hoop echter wel dat het nog iets wordt tussen die twee want het zou niet leuk zijn als de eigen kat eronder te lijden krijgt dat Nonnie daar nu is maar ik ga ervan uit dat ook dat wel weer goed komt. Het verdriet om Nonnie  :cry: zal nog wel even blijven en ik schiet ook regelmatig vol  :cry: maar ook dat gaat op den duur wel over.

Groetjes,
Erna
 
Dat komt vast allemaal wel goed tussen Guus en Non. Het is voor haar allemaal nieuw nu en dat zal wel even duren voordat ze daar allemaal aan gewend is he.
 
He Annemiek, jullie ook sterkte he :up: met het wegbrengen van Luna en Norris a.s. zaterdag.

Groetjes,
Erna
 
Back
Top