Ervaringen gezocht: Mensen met winterdepressie die verhuisd zijn naar Aus

driznkiki

New Member
Dag iedereen,

Is er iemand op het forum (of ken je iemand) die last heeft van winterdepressie en naar Australie is verhuisd? We horen graag ervaringen!
 
Winterdepressie is waarschijnlijk iets dat in Australie vrijwel onbekend is. De dagen zijn hier in de winter veel langer en uiteraard is er ook veel meer zon dan in Nederland. Ik had er in Nederland zo veel last van dat ik zo'n speciale lamp had gekocht. Maar hier is dat echt niet nodig.

Groetjes,
Rixta
 
Dank je wel voor je antwoord Rixta! Kiki heeft ook een lamp hier in NL nodig, een mooi idee dat ze dat straks Down Under niet meer nodig heeft :smile:
 
ik hoorde van mijn overbuurvrouw,deze heeft jaren in aus gewoond dat er onder de oudere mensen in aus in de zomer nog wel eens een zomer depressie voorkomt omdat hij gewoon te lang en te heet is voor sommige oudere mensen.
Dit schijnt wel dezelfde symptomen te hebben.

groetjes Manja :smile:
 
ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar het percentage van mensen met een depressie ligt hier nogal hoog, gek genoeg. De theorie van voldoende zonlicht gaat dus niet altijd op. Ik ozu e rniet vanuit gaan dat de depressie hier overgaat. 1 Ding scheelt, je zit hier zo aan de medicatie en hulptroepen genoeg. Ze zijn hier erg gebrand op depressies, het wordt wel serieus genomen.

sterkte
groet Mary
 
[quote author=marymary link=topic=8359.msg110771#msg110771 date=1202752693]
ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar het percentage van mensen met een depressie ligt hier nogal hoog, gek genoeg. De theorie van voldoende zonlicht gaat dus niet altijd op. Ik ozu e rniet vanuit gaan dat de depressie hier overgaat. 1 Ding scheelt, je zit hier zo aan de medicatie en hulptroepen genoeg. Ze zijn hier erg gebrand op depressies, het wordt wel serieus genomen.

sterkte
groet Mary
[/quote]

Het gaat hier specifiek over een winterdepressie. Het zou kunnen zijn dat wanneer je de hoeveelheid zonlicht opschroeft (en dat doe je als je je plekje in Australie juist uitkiest), de depressieve klachten verminderen.
 
@ Mary, Manja: Het gaat hier zoals Dijnnas ook meldt om winterdepressie. Een winterdepressie is heeel iets anders dan een "gewone" depressie. :)

Een winterdepressie begint in feite in eerste instantie gewoon met moeheid, veel slapen en veranderende eetgewoonten. De eerste symptonen dienen zich meestal in de herfst al aan en kan ook in slechte zomers zich voordoen (bij weinig zon). Het wordt veroorzaakt door een gebrek aan zonlicht. Na enkele weken / maanden, afhankelijk van de mate waarin je er last van hebt, slaat de moeheid en het vele slapen om in depressie.  :-(

De winterdepressie van kiki is eigenlijk de enige reden dat we naar Australie :cool: willen verhuizen, vandaar dat het wel handig is om te weten of het daadwerkelijk zin heeft om te verhuizen! :)
 
Hoi Driznkiki,

Heb geen last van winterdepressie, maar miste in NL in de winter wel de zon, werd wat somber. Toen ik naar Australie verhuisde (Canberra) was ik in de winter zo veel vrolijker, dat het echt opviel. Mijn Australische man snapte het niet echt, tot we jaren later naar Nederland verhuisden (in februari nog wel!). Het lijkt mij dat het op veel plaatsen in Australie veel zonniger is in de winter, maar als het voor jullie de enige reden is om te verhuizen, is het dan niet verstandig om eerst een keertje te komen overwinteren  :cool: ?

Sunburnt
 
Het lastige is dat je dan om echt te kunnen merken of het werkt in ieder geval 1,5 jaar naar Australië moet gaan. Want alleen overwinteren met mooi weer in november naar Australië te gaan geeft geen goed beeld. En om in juni naar Australië te vertrekken na eerst hier de lange winter uit te zitten geeft ook geen goed beeld.
Daarom willen we voor een aantal jaren komen en kijken of het verbeterd. Niet geschoten is altijd mis. Terug gaan kan altijd nog, maar is niet onze insteek......
 
[quote author=driznkiki link=topic=8359.msg110802#msg110802 date=1202770298]

De winterdepressie van kiki is eigenlijk de enige reden dat we naar Australie :cool: willen verhuizen, vandaar dat het wel handig is om te weten of het daadwerkelijk zin heeft om te verhuizen! :)

[/quote]

Klinkt behoorlijk serieus. Als je om die reden naar de andere kant van de wereld verhuist is het meer dan een beetje somber gedurende een paar weken. Sterkte en Australie is gelukkig veel meer te vinden dan alleen zon :) Komt hopelijk allemaal goed met jullie.
 
Hai,

Ik doe even mijn duit in het zakje: ik zou als ik jullie was die lamp niet in de prullenbak gooien. Wat is winter is relatief, en ik merk dat ik hier (Australie, Perth) aan het eind van de winter ook verlang naar zomer. En nee, ik noem het geen klinische depressie, maar wou het toch even melden. En er zijn andere dingen aan 'leven in Oz', wat het soms moeilijk maakt voor sommige mensen. Ligt een beetje aan je sociale netwerk op de plek waar je naartoe verhuist.
Maar als je met de insteek gaat dat je altijd weer terug kan, lijkt het me zeker het proberen waard!

Groet,
Ineke
 
Hai Inacar,
sorry misschien beetje off topic, maar een echte winter kennen jullie toch niet in Perth? Jullie hebben toch ook in de winter genoeg zonnenschijn? Misschien bedoel je de korte dagen..?En de wat lagere temperaturen? Maar zoals in N.L is het bij lange na niet.Toch?  :shock: Hoop ik..... :wink:
 
@skippie geen zorgen hoor, ik denk dat afgelopen winter in Perth beter was dan afgelopen zomer in Nederland. Het kan best wel eens regenen maar zelden de hele dag en je hebt ook genoeg winterse dagen van in de 20 graden. 's Ochtends kan het wel fris zijn met 5 graden. Dus zalig hier alle jaargetijden :up:
 
Hee Jan en of Erna,zeg dat nou niet, dadelijk ga ik nog twijfelen om toch niet naar Sydney te gaan maar ook naar Perth! :wink:  :lol:  :cool:
 
Ik heb zelf ook altijd erg veel laatst van depressies als het eind zomer (sept.) word, vooral als de bladeren van de bomen gaan vallen en de dagen korter worden. Dagen dat het regent en grijs, nat en koud buiten is wil ik  het liefst de hele dag in bed blijfen liggen, het gaat alleen een beetje moeilijk als je een hond en kind van twee hebt.
Nu worden de dagen weer langer en de zon schijnt gelukkig ook weer wat vaker de laatste tijd dat doet me goed.
Wij gaan in okt naar oz, we maken hier in nl dan nog een lente en een zomer mee en als we in okt. in OZ aan komen gaan we weer de lente en de zomer in. Dus even geen winter en ik denk zelf dat die winterdepressie daar over zal gaan door de vele uren zon, ik heb er vertrouwen in dat het daar helemaal goed gaat komen. Australie lijkt mij dan een goeie qua zonuren en neem die lamp toch maar mee... :up:
 
Nee, het is niet zoals in NL, maar het is niet alleen de korte dagen. Het is gewoon niet zomer.
Maar ieder zijn eigen, denk ik zo.
 
Daar heb je absoluut wel gelijk in Inacar , maar wat ik bedoelde is dat de winter hier te vergelijken is met de winter in Nederland. en ik verlang ook altijd naar de zomer . Geef mij ook zeker maar het weer zoals vandaag die zomers kunnen mij niet lang genoeg duren :up:
 
Back
Top