Ervaringen gezocht: Mensen met winterdepressie die verhuisd zijn naar Aus

Ook maar een duitje: Inderdaad qua temperaturen is de winter in Perth helemaal zo slecht nog niet (alhoewel: 's nachts kan het toch wel eens 3 graden zijn, en je huis is gegarandeerd niet zo goed geisoleerd als in NL, EN hoogstwaarschijnlijk heb je geen centrale verwarming. Dus het is wel wat anders). Wel inderdaad korte dagen in de winter (zo op gevoel: licht van 7.30 tot 17.30 of zo). En (t.o.v. de zomer) veel regen. Maar wel meestal in buien vorm, niet de hele dag dat gedrup zeg maar ..

En ik zit helemaal op dezelfde golflengte als Erna (Jan?): deze huidige weken (nu al een week of 5 of zo) met temperaturen zo tussen de 33 en 39... mag van mij nog wel een tijdje doorgaan hoor!!

Skippie: niet specifiek bedoeld om je naar Perth over te halen hoor, maar het is hier ook veel minder (vaak) 'humid' dan in Sydney, wat de hogere temperaturen heel wat dragelijker maakt zeg maar .. ;-)
 
Hallo, ik heb winterdepressie in ernstige mate. Mijn vrouw komt uit Australie en oorspronkelijk Nieuw-Zeeland. Wegens haar werk gaan we misschien die kant op. driznkiki, zijn jullie inmiddels naar Australie vertrokken? Wat zijn jullie bevindingen met winterdepressie daar? Bedankt voor een reactie!
 
Hallo, ik heb winterdepressie in ernstige mate. Mijn vrouw komt uit Australie en oorspronkelijk Nieuw-Zeeland. Wegens haar werk gaan we misschien die kant op. driznkiki, zijn jullie inmiddels naar Australie vertrokken? Wat zijn jullie bevindingen met winterdepressie daar? Bedankt voor een reactie!

He Darick,

We zijn hier nu drie jaar (in Adelaide). Het is letterlijk een wereld van verschil met Nederland. In NL had mijn vrouw erg weinig energie in winter en leefde ze in de zomer op. Hier is het andersom en heeft ze net zoveel energie als iedereen in de lente, zomer en herfst en is ze iets vaker moe dan de gemiddelde persoon in de winter. Na drie maanden wilden wij al niet meer terug naar NL, zoveel verschil maakt het. Als je last hebt van je winterdepressie dan zal emigreren naar een ander klimaat (bijv Australie) zeker een boel helpen.
 
Even ter verduidelijking, mijn vrouw heeft ook een zware vorm van winterdepressie. Ze had daar in NL heel veel last van en sliep soms in de winter 20 uur op een dag (toen ze nog geen lichttherapie had). We hebben inderdaad onze lichtlamp meegenomen, maar nooit meer gebruikt hier. In NL kon ze met moeite twee dagen in de week werk volhouden en hier in Australie werkt ze 4 of 5 dagen, 30 uur in de week en zorgt voor onze kinderen buiten schooltijd. Ze heeft onlangs haar eigen bedrijf gestart. Dit zijn allemaal dingen waar we in NL niet van durfden te dromen.
 
Wat fijn om te lezen dat het zo'n verschil kan maken.

Ik heb dat met mijn allergieen: heb in 4 jaar geen hooikoortsmedicijn meer aangeraakt en ook de bijkomende eczeemklachten zijn nagenoeg verdwenen. Dat zal er ook aan liggen waar ik woon (droog klimaat).
Maar ja, de zon, het vele licht, wereld van verschil!
 
Fijn dat het zo fantastisch goed heeft uitgepakt voor jullie. Heel veel dank voor jullie antwoord. Ik wens jullie daar verder ook heel veel succes! Ik stuur nog een mailtje.
 
Heel sjiek om te lezen hoe dat zoiets kan helpen. Nu vraag ik me wel stiekem een beetje af "hoe" jullie dan naar hier gekomen zijn. Dan bedoel ik, op wat voor Visum... Voor veel mensen is het namelijk een lange weg om dat begeerde visum te krijgen en komt er heel wat bij kijken. Iets waar je op zichzelf nogal eens "depressief"van kan worden ;).
Maar iig, Super!
 
Ha ja dat visum krijgen is niet voor iedereen even makkelijk. Wij kwamen via hetzelfde visum als jij, de 475. Dat duurde anderhalf jaar en was een spannend proces. En duur (we gebruikten een agent). Maar het was het waard! :)
 
Ik ben ook op de 475 (Regional Skilled Sponsored ofzo) binnengekomen. Heeft bij mij in totaal ook zo'n 1,5 jaar geduurd. Zonder agent, maar nog prijzig genoeg. Maar inderdaad: het was het waard :)
 
Ik heb geen last van een echte winterdepressie, maar ik was in NL toch altijd wel goed zat van de winter.
Hier in Tas heb ik daar veel minder last van, ik heb hier niet echt het wintergevoel, ten eerst omdat de winter hier in de tijd valt dat het in NL zomer is, op de een of andere manier blijft het seizoen en wat de kalender aangeeft invloed op elkaar hebben (beetje vreemd geschreven misschien), maar het voornaamste reden dat ik het wintergevoel niet echt heb is omdat hier altijd alles groen blijft.
Dat heeft op de een of andere manier toch ook erg veel invloed op mij...
 
Ik heb ook altijd redelijk last van winter depressies. Ben benieuwd hoe dat in oz is!
 
Dit jaar is het heir in europa wel heel lang grijs en donker dat zelfs ik die normaal geen last heeft van winterdepressie er over nadenk een lamp te kopen. Ik verheug me op meer licht in Australie.
 
Back
Top