even checken...

ozzie

New Member
Hallo,

Lees veel hier op het forum en wil even bij jullie checken of we op de goede weg zijn qua onze aanvraag en formulieren voordat ik straks berlijn ga bellen. Dus wie ons kan adviseren dan hoor ik dat graag!

Ik zelf ben australische, dus dat is geen probleem  :wink: en we zijn nu bezig om voor mijn echtgenoot Max een visum aan te vragen.
We zijn al sinds 1978 bij elkaar en in 1985 getrouwd.
Na de emigratiebeurs, waar we gesproken hebben met iemand van de australian embassy van berlijn, zijn we begonnen om alle vereiste documenten bij de gemeente te halen en alle aanvraag formulieren in te vullen.
We zijn van plan om voor de versnelde procedure te gaan en dus naar Berlijn af te reizen.
De dame waar we mee gesproken hebben op de beurs vertelde ons dat het vrij simpel zou zijn om een visum te krijgen.
Als ik zo op het forum jullie verhalen lees dan ga ik soms wel twijfelen of dit allemaal wel echt zo gemakkelijk zal gaan.

Stand van zaken tot nu toe:
Wat we al binnen en ingevuld hebben zijn :
- Internationale geboortecertificaat Max ( officieel document van de gemeente )
- Internationale marriagecertificate ( officieel document van de gemeente )
- Internationale verklaring gemeente gegevens zowel van Max en van Mij. ( GBA gegevens )
- Verklaring omtrent gedrag voor Max ( ook in het engels )
- Application form 40 SP
- Application form 47 SP
- Een heleboel pasfoto's gemaakt op de juiste afmetingen 
- Mijn orginele geboortecertificaat.

We nemen uiteraard onze eigen paspoorten mee naar Berlijn, moeten we hier dan ook nog een kopie van laten maken?
Verder lees ik ook hier op het forum over beschrijvingen van relaties etc.
Is dit ook nodig als je zolang bij elkaar bent? De damen van de ambassade vertelde ons dat dit niet nodig was???  :|
Verder zou ik ook graag willen weten van welke formulieren moet je nu een certified copy hebben?
Volgens mij zijn de officiele verklaringen van de gemeente toch ook gecertificeerd?

Verder is de medical voor Max gepland voor 8 juni en de X-ray ook.
Wat ik begreep van de paneldokter is dat hij deze op zal sturen naar Berlijn.
Vind dat ook wel een gek idee want Berlijn kent ons nog helemaal niet, dus vraag me ook af hoe dit in zijn werk zal gaan.

Alvast bedankt en ik hoor graag jullie reacties!

groetjes, Michelle

Hoi Michelle,
ik weet op geen enkele vraag een goed antwoord, maar ik weet wel dat ik een keer ergens op het forum hebt gelezen dat als je meer dan.. 4? .. jaar getrouwd bent je je relatie niet aan hoeft te tonen. Jullie zijn al 24 jaar getrouwd, dus ik neem aan dat ze dan wel weten dat jullie niet getrouwd zijn om het visum te strikken  :grin: :up:

[quote author=Gwen link=topic=10033.msg138637#msg138637 date=1242581808]
Hoi Michelle,
ik weet op geen enkele vraag een goed antwoord, maar ik weet wel dat ik een keer ergens op het forum hebt gelezen dat als je meer dan.. 4? .. jaar getrouwd bent je je relatie niet aan hoeft te tonen. Jullie zijn al 24 jaar getrouwd, dus ik neem aan dat ze dan wel weten dat jullie niet getrouwd zijn om het visum te strikken  :grin: :up:
[/quote]

Thanks voor je reactie gwen!
Ben het forum ook helemaal aan het doorspitten en heb al wel veel antwoorden gevonden
alleen nog niet op de vragen die ik hierboven gesteld heb.
Ja ik ga er ook van uit dat ze wel weten dat we niet om een visum zijn getrouwd  :grin: :grin: :grin:

groetjes, Michelle

Hi Michelle,
Zoals Gwen al beantwoordde, voor het bewijzen van je relatie is het geen enkel probleem als je al zo lang getrouwd bent, deze eis is voornamelijk om schijnhuwelijken tegen te gaan om een visum te verkrijgen.
Ik heb in januari van dit jaar ook m'n medical op laten sturen naar Berlijn zonder dat ze van me wisten, na twee weken ben ik gaan bellen voor een afspraak en met wat vertragingen werkte dit prima.
Maak wat kopieen van je paspoort, ik had ze gewoon ingescanned en op de printer gekopieerd. Altijd handig, maar ik weet niet meer zeker of het verplicht was, heb ze er gewoon bijgedaan.
Op de immi.gov site staat exact welke documenten gecertificeerd moeten zijn. Ik kom binnen op een ander visum, dus in jullie geval kan het anders zijn.

groetjes  Johan

Hallo Johan,

Bedankt voor je reactie!
Bedoel je dat ik kopieen van onze paspoorten moet maken en deze met de uitslag van de medical meesturen naar berlijn?
Ik heb volgens mij alles wat er staat op de immi.gov.site.
Ik begrijp alleen de certificatie niet zo goed.
Heb bijvoorbeeld bij de gemeente een officieel internationale document van de trouwakte en geboorteakte van mijn man aangevraagd en ontvangen. Deze hoef ik dan toch ook nog niet een keer te laten certificeren?
Staat een zegel op en stempel.
Net zoals mijn geboortecertificaat, wat het officiele document is en ze dan gewoon kunnen zien bij het gesprek?

groetjes, Michelle

Originele documenten hoeven niet gecertificeerd te worden voor een visum, alleen kopieen.
Soms wil je de originele bewaren en/of niet verliezen, dan is een gecertificeerd kopie handig.

groetjes  Johan

Okay, wat doen ze eigenlijk met de formulieren houden ze de kopieen of willen ze ze alleen maar zien?
Mochten ze ze houden dan is het misschien wel handig om dan certified copies te maken.  :wink:

Grotejes, Michelle

Alles waar ze om vragen in Berlijn houden ze.
Net even de immi site gecheckt en je moet een gecertificeerd kopie van je paspoort inleveren. Kan je gewoon bij de gemeente laten doen. Sommige gemeenten vragen er geld voor.
Heb trouwens alle formulieren ingescand en op de computer bewaard.

groetjes  Johan

goede tip johan, ga ik zeker ook doen!
Ik zal morgen de gemeente wel even bellen voor het certificeren.
Neem aan dat de gemeente dan wel snapt wat dat inhoudt,  :grin: :grin:

Volgens mij heb je alles wel.
Ik heb wel 2 mensen om een klein verslagje gevraagd over hoe ze ons kennen enzo en de huisarts en een collega van mij die jurist is hebben die ondertekend als zijnde waarheid.
Wij zijn ook al meer dan 10 jaar getrouwd en heb ze gewoon meegestuurd om het maar liever overcompleet te hebben dan niet compleet.

Bij de gemeente zetten ze een stempel met een handtekening als zijnde gecertificeerde kopietjes, ik heb zelf de originelen in een map gehouden. Veel documenten blijven namelijk geldig en je kan ze maar hebben dacht ik ;-)
Soms moet je er voor elk kopietje betalen en soms vragen ze maar 1x het bedrag, dat ligt aan wie je achter de balie treft denk ik.

De X-rays en de medicals zijn bij mij ook direct naar Berlijn gestuurd, afzonderlijk van elkaar omdat ik de X ray in Tilburg heb gedaan en de medical in Rotterdam. Die werkten niet samen zeg maar. Heeft geen problemen opgeleverd.
Je zou kunnen vragen of je het mee mag nemen, als je de enveloppe maar dicht laat zitten.
Je mag namelijk zelf niet weten hoe je longen er uit zien  :cool:

succes met alles!
Franciska

Hallo Franciska,

Bedankt voor je reactie en ik ben vandaag langs het gemeenthuis geweest om te vragen wat nu gecertificeerde kopieen zijn.
Ik laat alles ook maar certificeren ook al is het misschien dubbel.
Wij moesten echt alles in zwolle doen dus de medical en de X-ray dus dat zal dan ook wel zo opgestuurd worden.
Ze mogen ze ook meegeven dat maakt mij niet uit.
Krijg je wel de uitslag van de medical meteen of hoor je dat ook pas in berlijn?
Hebben jullie de versnelde procedure gedaan of via mail?
Zie trouwens dat je al in Australie zit....hoop ik volgend jaar ook te zijn :wink:

groetjes, Michelle

Hoi Michelle,

Mag je zelf kiezen waar je je medicals laat doen of ben je gebonden  aan een bepaalde regio. Als ik zover kom dan had ik voor mezelf al uitgekiend om het in utrecht te laten doen ivm de reis. dit is daar kort bij het CS van Utrecht.

Ik zie dat jij naar Zwolle bent geweest of moet en je woont niet eens zo heel ver van mij vandaan.

groetjes heidi

[quote author=ozzie link=topic=10033.msg138797#msg138797 date=1242744307]
Hallo Franciska,

Bedankt voor je reactie en ik ben vandaag langs het gemeenthuis geweest om te vragen wat nu gecertificeerde kopieen zijn.
Ik laat alles ook maar certificeren ook al is het misschien dubbel.
Wij moesten echt alles in zwolle doen dus de medical en de X-ray dus dat zal dan ook wel zo opgestuurd worden.
Ze mogen ze ook meegeven dat maakt mij niet uit.
Krijg je wel de uitslag van de medical meteen of hoor je dat ook pas in berlijn?
Hebben jullie de versnelde procedure gedaan of via mail?
Zie trouwens dat je al in Australie zit....hoop ik volgend jaar ook te zijn :wink:

groetjes, Michelle
[/quote]
Mijn medicals en x-rays zijn apart naar Berlijn gestuurd.
Daarna heb ik mijn papieren opgestuurd en ik had binnen 2 weken mijn visum via mail.
Na de bevestiging via mail heb ik mijn paspoort aangetekend opgestuurd.
Het opsturen en paspoort terug krijgen duurde nog langer dan de rest.
Ik heb geen uitslag gekregen, maar geen nieuws is goed nieuws. Ik heb kennelijk geen TBC!  :up:

Dus ondanks dat het geen versnelde procedure was en wij naar Berlijn zijn gegaan, was het ernstig snel geregeld vanuit NL. :cool:

[quote author=heidi76 link=topic=10033.msg138999#msg138999 date=1242938182]
Hoi Michelle,

Mag je zelf kiezen waar je je medicals laat doen of ben je gebonden  aan een bepaalde regio. Als ik zover kom dan had ik voor mezelf al uitgekiend om het in utrecht te laten doen ivm de reis. dit is daar kort bij het CS van Utrecht.

Ik zie dat jij naar Zwolle bent geweest of moet en je woont niet eens zo heel ver van mij vandaan.

groetjes heidi
[/quote]

Hoi heidi,

Je mag zelf kiezen volgens mij waar je je medicals laat doen.
Als de arts maar op de lijst van Paneldoctors staat.
Wij hebben voor zwolle gekozen omdat voor ons het dichtstbij is.
En ook omdat we alles in 1 keer wilden doen, de keuring en naar de GG en GD voor de X-ray.

groetjes, Michelle

[quote author=George Franciska link=topic=10033.msg139042#msg139042 date=1243002302]
[quote author=ozzie link=topic=10033.msg138797#msg138797 date=1242744307]

[/quote]
Mijn medicals en x-rays zijn apart naar Berlijn gestuurd.
Daarna heb ik mijn papieren opgestuurd en ik had binnen 2 weken mijn visum via mail.
Na de bevestiging via mail heb ik mijn paspoort aangetekend opgestuurd.
Het opsturen en paspoort terug krijgen duurde nog langer dan de rest.
Ik heb geen uitslag gekregen, maar geen nieuws is goed nieuws. Ik heb kennelijk geen TBC!  :up:

Dus ondanks dat het geen versnelde procedure was en wij naar Berlijn zijn gegaan, was het ernstig snel geregeld vanuit NL. :cool:
[/quote]

Als je alles via de mail en post hebt gedaan wat moest je dan in Berlijn doen?
Ik ga in ieder geval zodra Max zijn keuring heeft gehad bellen met de ambassade en dan hoor ik hopelijk wel
wat nu de gang van zaken gaat worden.  :call:
Volgens mij als ik de kopieen laat certificeren dan hebben we wel zo'n beetje alles wat we moeten hebben.:smile:

groetjes, Michelle

[quote author=George Franciska link=topic=10033.msg139042#msg139042 date=1243002302]
[/quote]

Als je goed leest staat er dat ze niet in Berlijn zijn geweest.

[quote author=alieNL link=topic=10033.msg139048#msg139048 date=1243007840]
[/quote]

Als je goed leest staat er dat ze niet in Berlijn zijn geweest.

[/quote]

Als ik goed lees dan lees ik dat ze naar berlijn zijn gegaan, ha,ha.
Maar ik begrijp nu uit jouw reactie dat ze zeer waarschijnlijk niet zijn gegaan. :wink:

Dat klopt inderdaad. Ik heb franciska vanaf het begin gevolgd in het kletsdozentopic en ze is niet naar berlijn geweest. Ze heeft het via de post geregeld en deze manier is minstens zo snel als het persoonlijk afleveren van de hele papierwinkel. Alleen het opsturen en weer ontvangen van het paspoort duurde relatief gezien lang.

groetjes heidi

ps; ik heb inderdaad al vaker gekeken op de lijst van paneldocters en ik zag dus dat er in utrecht vlakbij het CS ook zo'n docter zit. Ik kan het dan makkelijker per OV doen. ik ben namelijk niet zo'n held om in een vreemde stad te rijden waarbij ook nog flink moet zoeken. Vandaar dat ik dus voor utrecht zou kiezen, maar zover zijn we nog niet; sterker  nog, ik ben nog niet eens begonnen :grin:

Wij zijn wel naar Berlijn gegaan omdat ons verteld was dat via de post de hele procedure 2 - 6 maanden kon gaan duren. Daarnaast hoorden we van andere veel over zoekgeraakte papieren. We hebben er een lang weekend Berlijn van gemaakt, helaam niet vervelend!
Ik ben zelf ook Australisch en we zijn niet getrouwd en woonden 1.5 jaar samen. Binnen een half uur stonden we weer buiten met het bericht dat mijn vriend het visum kreeg. We hebben overigens heel veel papieren gewoon teruggekregen en ook kopieen en vertaalde stukken.

Back