Even voorstellen: Lien en Sebas

Een GBGV is een Grand Basset Griffon Vendeen. Omdat het zo'n mond vol is, wordt het in Ned. afgekort. Hier op straat noem ik het gewoon een franse basset (maar dat is het eigenlijk niet).

Hoi Red Dust. Wij zijn ons ook aan het verdiepen in het meenemen van onze hond, een middelslag Schnautzer. De daff site hebben we al als favoriet in de browser opgeslagen, evenals VCK. Maar waar kunnen we het handige schema vinden waaraan jij refereert?
Groetjes,
Frits en Pearl
Zie: http://www.daff.gov.au/biosecurity/cat-dogs: onderaan de pagina staat de calculator. Gewenste vertrekdatum invullen, hond/kat en land van vertrek en je krijgt een schema.

Hoi Red dust,

Ik heb geprobeerd dit even privé te vragen, want anders spam ik de thread zo vrees ik, maar dat lukt niet......

Ik ben nu wat dingen aan het doornemen en loop al direct tegen een paar vraagjes aan:
* op de site van VCH staat dat ze pas 2 weken voor vertrek weten wanneer er "plek" is aan boord, hoe kun je dat de quarantaine boeken?
Quarantaine kun je gewoon boeken, houd in je schema beetje speling met de laatste controles binnen die 5 dagen of te wel laat de hond niet op de vijfde dag vliegen, dan kan het altijd een dag later worden. Het niet eerder kunnen boeken ligt niet aan VCK maar aan de luchtvaartmaatschappijen. Trouwens, ik heb 3 offertes aangevraagd en ze vliegen alle drie met Malaysian. ivm de stopover. Met de nieuwe regels sinds december hoeft de krat niet meer verzegeld te worden en kunnen ze dus ik Kuala lumper even de benen strekken,.
* wat zijn de kosten van de quarantaine? of waar zijn die te vinden?
Staan op de website: http://www.daff.gov.au/biosecurity/...-for-government-animal-quarantine-faciltities
* wat waren jullie ongeveer kwijt aan inentingen en testen etc?
Ik heb het niet precies opgeteld, maar voor 2 honden rond de 1000 euro.
* Mila heeft een geldige rabies inenting van 11-11-2013 tot en met 11-11-2016. Volgens mij voldoet ze dan aan stap 3, toch? ("is valid from at least 180 days prior to export until the date of export"): Ja, mits ze toen de juiste leeftijd had (min. 90 dagen oud)
* die RNAT-test zal ik dus in Utrecht moeten laten doen? of kan dit ook bij mijn eigen dierenarts? omdat op het stappenplan staat dat het door een "governement approved vet" moet gebeuren, maar jullie hadden de uitslag opgestuurd begreep ik...
Een approved vet is gewoon je eigen dierenarts, je kunt zijn registratie checken op internet. Zorg dat in het medisch paspoort vanaf nu bij iedere behandeling het boekje wordt afgetekend met naam en nummer van je dierenarts. Jouw dierenarts doet de bloedafname en die wordt naar een lab gestuurd. Die uitslag (let op de vereisten voor het rapport) moet gelegaliseerd worden door de NVWA in Utrecht (dat is de official government vet).
Alvast dank voor je hulp :)
Groetjes, Carolien

Ben ik effe uit nieuwsgierigheid die links aan het bekijken, zie ik dat de prijsstijgingen vanaf 1 juli wel erg hoog zijn!! Voor 2 katten enkel al de quarantaine van 10 dagen zou $3000 kosten!! :eek: okee dat moet ik even nog niet tegen mijn vriend vertellen want hij is eigenlijk niet 100% zeker dat hij de poezen mee wil... Nog maar wat langer sparen dan.....

:confused:
Ben ik effe uit nieuwsgierigheid die links aan het bekijken, zie ik dat de prijsstijgingen vanaf 1 juli wel erg hoog zijn!! Voor 2 katten enkel al de quarantaine van 10 dagen zou $3000 kosten!! :eek: okee dat moet ik even nog niet tegen mijn vriend vertellen want hij is eigenlijk niet 100% zeker dat hij de poezen mee wil... Nog maar wat langer sparen dan.....

WOW! :confused::confused::confused: ik denk dat ik even van mijn stoel val...een increase van 39 dollar per dag naar 149 dollar per dag... AU

Kosten zijn idem en dan zou ze daar eerst 90 dagen in quarantaine moeten....schiet dus niet op. Ik ga het ook maar eens voorzichtig aan Sebas vertellen...ik had gegokt op 2000/2500 euro voor alles (inentingen, vlucht, quarantaine) :(

Voor één hond kan je mss nog wel aan 2500 euro geraken? Net iets meer misschien? Ik heb geen idee wat al de rest juist kost, maar heb hier wel al wat dingen over gelezen, met wat zoeken vind je dat wel terug hier op het forum...

Kosten zijn idem en dan zou ze daar eerst 90 dagen in quarantaine moeten....schiet dus niet op. Ik ga het ook maar eens voorzichtig aan Sebas vertellen...ik had gegokt op 2000/2500 euro voor alles (inentingen, vlucht, quarantaine) :(
Dat ga je niet redden voor dat geld. Vliegen van huisdieren gaat per kilo en een Berner Sennen die volwassen is weegt er nogal in. Ik was 2800 euro kwijt voor 2 honden vliegen (55 en 22 kilo), incl. krat op maat omdat ze niet zo'n standaard grote krat hebben. Reken daar de quarantainekosten bij (wij betaalden 697 dollar voor de eerste, 465 voor de tweede), de kosten voor de importvergunning (490 dollar samen), de dierenarts en de NVWA (60 euro voor de 1e, 30 voor de 2e).
Ik wist niet dat de quarantaine fees zo opgeschroefd zouden worden, een tweede huisdier was altijd goedkoper dan de eerste, maar dat hebben ze ook geschrapt. En ik zag dat ook de importvergunningen duurder geworden zijn. Ben blij dat mijn honden net op tijd Australië binnen zijn...pfff.... succes met sparen allemaal. Dit is echt niet leuk meer.
Hou er trouwens rekening mee dat in NSW en misschien ook in andere staten, je de honden moet registreren bij de city council met hun chipnummer. Hier waren ze tevreden met de importpapieren en kopie van hun paspoort. Registratie kost in NSW voor een gecastreerde hond 49 dollar. Niet gecastreerd/gesteriliseerd is flink duurder. Neem daar dus een bewijs van mee van je dierenarts.

Even een update. Sebas heeft weer wat oude contacten benaderd die ons wat handige tips hebben gegeven ten aanzien van werk. Voor ons blijft dat namelijk prioriteit nummero uno! Hij heeft zich ook ingeschreven bij Hays Recruitment, zijn cv geupload op de seek.com.au-website en gaat zijn cv naar nog een aantal bedrijven sturen. Oftewel, hoe meer lijntjes we nu uitzetten, hoe meer kans! Ondertussen ben ik informatie aan het verzamelen en ga ik een planning maken van wat/wanneer te doen als we weg willen. Het blijft lastig een planning te maken als je niet weer wanneer je gaat, maar ik ga er nu voor het gemak maar vanuit de we in februari weg willen. Ondertussen zijn we nog aan het dubben of we wel of niet een emigratiebureau gaan benaderen (draadjes genoeg hier op het forum). Top dat er zoveel mensen zijn die hun ervaringen willen delen op dit forum! Ik lees me rot hier! (ben o.a. bezig met het verhaal van Catkin)

Succes met het verhaal van 78 paginas van Catkin. Daar wordt je stil van hoor. Heel inspirerend wel.
Wil je dan voor een gesponsord visum gaan of begrijp ik het verkeerd (oude contacten benaderd)?
Of toch voor skilled independend?

We hopen nu inderdaad op een gesponsord visum.... Sebas heeft in 2007 stage gelopen bij CRC Mining en daar heeft ie nog wat contacten.
Ja...het verhaal van Catkin.... het is allemaal zo goed verwoord en levendig geschreven. Geeft veel inspiratie en het "gevoel van levenservaring"...

Dat is een beetje zoals wij zijn begonnen. Max heeft een cv gemaild en toen in onze vakantie een trial gedaan. terug gegaan op een WHV wat nog kon vanwege zijn leeftijd en daarna is ons de 457 aangeboden en de rest is geschiedenis. Door de WHV natuurlijk wel gemakkelijker dan van hieruit een sponsor vinden.

Sebas heeft contact gehad met z'n oude begeleider. Ze hebben daar momenteel geen baan, maar hij kan ze wel gebruiken als referentie (dat is tenminste iets!).

Katja, je zei dat jullie in de vakantie een trial hadden gedaan, wat bedoel je daarmee? En naar wie had Max zijn cv gemaild? En hoe lang duurde het bij jullie van baan vinden tot en met het krijgen van het visum? En weet je of het makkelijk is om van een temporary 457 visum aan een permanent visum te komen?

oké oké 1 voor 1 maar ik heb wel antwoorden voor je:

Ik zal het even uitleggen, Max(31) is kok. In Oz is een groot tekort aan chefs. Hij heeft in Nederland alleen maar in sterrenzaken gewerkt, dus waren ze zeer geinteresseerd in hem, maar in dat vak is het wel handig, dat wat je zegt wat je kunt, ook echt kunt waarmaken. Hij heeft de 2 beste restaurants van Australië een email gestuurd. Van de ene hebben we nooit wat gehoord, de andere is onze sponsor geworden.
Zijn trial hield in dat hij een dag mee moest draaien in de keuken, zodat men kon beoordelen of hij het niveau en de werkdruk aan zou kunnen en tevens een bijdrage zou kunnen leveren aan het geheel. Dat was van 10 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Pittig, maar van beide kanten zeer positief bevonden.
Daarna was het een kwestie van WHV regelen, want ze wilden graag dat hij bij Quay kwam werken. Bovendien geeft WHV de werkgever de mogelijkheid om 6 maanden lang te bekijken of je het 457 visum waard bent.

Wij wisten toen overigens al wel, dat we ook op een Skilled independent binnen zouden kunnen komen, maar deze versie leek ons de beste op dat moment.
Kanttekening: ik had nooit verwacht dat het zover zou komen, echt niet!

Hij is in februari 2013 vertrokken en na 3 maanden werd hem een 457 visum aangeboden. Toen hebben we alles in werking gezet. Trouwen, huis verkopen, papieren verzamelen, IELTS. Tussen aanvraag indienen en toekennen zat 2 (!) dagen. Ongelooflijk.

Voor zover ik het heb kunnen bekijken, kunnen we over 2 jaar de aanvraag indienen voor een PR. Dit gaat dat via de sponsor, zij moeten hem een vast contract aanbieden. Het kost waarschijnlijk zo'n 5000 dollar. Maar goed, ons 457 heeft ons niks gekost. Het restaurant is blij met Max en wij zijn blij dat ze ons deze kans hebben aangeboden.
Wil je meer weten? Vraag maar of stuur een pm.

Het is overigens wel veel waard om een australische referentie te hebben, die kunnen jullie vast in je zak steken!

Hoi Red Dust,
Had nog eens geprobeerd om een prive-conversatie te starten maar dat lukt steeds niet.... Hieronder dus mijn vragen (dan maar via het forum)

Ik heb e.e.a opgezocht voor het emigreren met Mila (onze Berner) en ook al een offerte opgevraagd van Animals to Fly en nog eentje. De grote lijnen zijn me allemaal duidelijk wat er geregeld moet worden, maar de "kleine lettertjes" nog niet helemaal.

We gaan binnekort starten met het inentingsschema van Mila. Nu wordt er allereerst een titerbepaling gedaan van Rabies en dit kun je doen bij de eigen dierenarts. Nu heb ik mijn dierenarts zelf nog niet gevraagd, maar de assistente had dit nog nooit gedaan en ook het NVWA kon me niet alles vertellen. Hoe gaat dit in zijn werk, zo'n titerbepaling?
Ik ga naar de DA en maak een afspraak voor bloedprikken, naar waar moet hij het bloed opsturen?
Zijn er bepaalde voorwaarden waaraan de uitslag moet voldoen? (waar kan ik zien hoe het formulier moet worden opgesteld, eventueel in Engels)
De NVWA moet dit goedkeuren (ook al tegelijk met andere documenten?)
Wat zijn de kosten hiervan? (kon ook niemand me vertellen)
Moeten we ook naar Utrecht om te laten zien dat het chipnummer echt bij onze hond past?
Alvast dank voor je antwoorden.

Hoi Red Dust,
We gaan binnekort starten met het inentingsschema van Mila.

Mag ik dan een vraag toevoegen:
Buiten de keuring door de NVWA, kan je op zich bij elke gediplomeerde dierenarts terecht voor het inentings- en controle schema? Of zijn er weer speciale, door Australie aangewezen dierenartsen nodig?

Ok dan: het stappenplan is het allerbelangrijkst. Zie: http://www.daff.gov.au/biosecurity/...guides/category-3-step-by-step-guide-for-dogs.
Voor de titer bepaling kan je eigen dierenarts (mits geregistreerd als dierenarts) bloedprikken en dat stuurt hij naar een lab voor de titerbepaling. Onze dierenarts gebruikte IDEX in Duitsland, maar die snappen het niet helemaal. Wageningen is beter bekend met de regels voor Australië. In stap 4 van het stappenplan, bullet nr. 6 staat aan welke voorwaarden het uitslagenrapport moet voldoen. Overleg dat met je dierenarts, laat het desnoods meesturen naar het laboratorium en check het als het terug komt! Laat alles aantekenen in het dierenpaspoort, dus de inenting en de titerbepaling. Daarvoor zijn aparte pagina's in het Europese dierenpaspoort.
De uitslag moet vervolgens worden gecertificeerd door het NVWA. Daar kun je hen (afspraak maken met mevrouw Jehee) of als je wat verder weg woont, biedt een goede kleurenscan ook uitkomst. Ze moet de inenting zien en het uitslagenrapport. Dan krijg je een bewijs van de NVWA en daarmee kun je vervolgens de importvergunning aanvragen. Pas aan het einde van het traject, na de laatste dierenartscontrole binnen vijf dagen voor vertrek moet je nog een keer met alle documentatie naar de NVWA. Bij de NVWA betaal je totaal 60 euro voor de eerste hond en 30 voor de tweede etc.
De honden hoeven nooit naar de NVWA. Voorin het paspoort staat het chipnummer van je hond. Zorg dat dat deel ingevuld is, ook de datum van implementatie. Zelf heb ik ook een kopie van de registratie van de hond meegestuurd naar de NVWA, daar staat ook geboortedatum en chipnummer op.
Iedere dierenarts in Nederland mag de controles en inentingen doen. Je kunt zelf hun registratie checken (www.diergeneeskunderegister.nl) en in het boekje moet bij iedere handtekening hun naam en reg.nummer worden geplaatst.

Het hele proces is goed te doen, maar je moet wel heel precies het schema volgen!

Back