Beste Lien en Seb,
Wij hebben onze twee honden laten overkomen, een bloedhond en een GBGV. Voor het transport zijn we in zee gegaan met VCK. Qua prijs maakt het allemaal niet zoveel uit, maar Linda van VCK had een direct antwoord op al mijn vragen en dat voelde goed, terwijl ik bij de rest teruggebeld moest worden en er veel uh en dat moet ik opzoeken volgde op mijn praktische vragen. Verder hebben we alles zelf geregeld. NB je betaalt voor de vluchten per kilo hond! Dus we waren flink duur uit met 55 en 22 kilo hond. Begin vooral op tijd, de rabies inenting kan nu al eerder dan onder de oude regels, dus dat is handig. En quarantaine duurt nu maar 10 dagen, dus dat scheelt in tijd en kosten. Als je het stappenplan op deze website goed volgt, kom je er wel:
http://www.daff.gov.au/biosecurity/...guides/category-3-step-by-step-guide-for-dogs. Er is ook een handig schema te vinden waar je je vertrekdatum invult en dan kunt terugrekenen wanneer wat moet gebeuren. Gewoon even goed voor gaan zitten, je eigen tijdlijn maken en dan kom je er wel uit. De NVWA werkte ook mee doordat we de rabiestest konden scannen en mailen, dat scheelde ons de eerste trip naar Utrecht. Het is allemaal wel een precisiewerkje met alle termijnen en de dierenarts moet er ook flink wat tijd in steken. Wij hadden vooral problemen met de testuitslagen van de bloedtesten. De uitslagen waren goed, maar de rapporten van IDEXX voldeden nooit niet aan de vereisten.Dus die hebben we soms wel 3x terug moeten laten sturen naar Duitsland en dan wordt het stressvol. Laatste bloedtest hebben we daarom naar Wageningen laten sturen en die snappen het wel. De rest van de stress kwam van de tekencontrole. Wij woonden in een bosrijke omgeving en daar wemelt het in het voorjaar van de teken. En als de dierenarts in de laatste weken een teek vindt, wordt je weken teruggeworpen in het schema en kunnen ze niet vliegen. Dus tekenband én druppels (laatste is verplicht) gedaan en dat werkte heel goed. Kortom: je kunt je prima die 450 euro besparen. Nog een tip: begin zeker een maand van te voren met het laten wennen aan de transportkrat. Onze honden hebben er wekenlang in geslapen, de eerste paar dagen met deurtje open, daarna deurtje dicht. Nu in Australië slapen ze 's nachts nog steeds in hun krat, is echt hun plekje geworden! Succes en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!