@ kathren...
ja zweden. Het gekke is dat beelden van Tasmanie me wel denken aan Zweden in de zomer...anyway. Ik vind Zweden een mooi land, je voelt de ruimte, heb er zelfs een appartement gehad en een ex :wink:. Maar het 'algemene' karakter van de mensen daar past niet zo bij de mijne. Ze zijn heel vriendelijk hoor..maar errrug op hun zelf. Heel moeilijik contact maken. Dan moet je ontzettend geduldig zijn en zo geduldig ben ik nu eenmaal niet.
Spontaan, relaxed en gastvrij zijn hoeft geen geduld te vragen denk ik maar zo..
Het lastige vond ik de taal. In principe ontzettend leuk om te leren..maar best moeilijk en het zou werkelijk jaren vragen voordat ik dat echt onder de knie zou krijgen..Nu kan ik het gewoon voor de fun doen.
Maar met Engels kan je daar wel goed wegkomen. Alleen sociaal gezien is men wat verlegen om Engels te spreken, dus spreekt men al gauw gewoon Zweeds in je nabijheid..ook dat is al snel isolerend. Spanje net zo..warmer, maar je moet de taal leren wil je daar ietwat aan de grond krijgen qua werk, contacten etc
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen zin in had (al die taallessen)...emigreren moet wel leuk blijven ..er is al zoveel dat moet. Moet de laatste spullen nog uit Zweden halen en dan is dat ook weer gesloten. Op de emigratiebeurs waren ze wel behoorlijk vertegenwoordigd las ik. Maar nee...Zweden is nu een gelezen hoofdstuk voor mij. Iedereen om mij heen was zo verbaasd dat ik uberhaupt ging haha..
En nu ga ik dus in mijn upske down under als het allemaal kan..
En over Sydney...ja moeilijk. Sydney is te groot voor mij.. zou ik een geweldige baan kunnen vinden met dito salaris, dan zou ik het zeker willen ja. Anders ben ik bang dat ik vereenzaam ..als single moet je nu eenmaal meer je contacten buitendeurs hebben..met name in het begin. Als ik niet goed verdien..dan is het daar ook al snel mee gedaan..met name omdat betaalbare woonruimte, minstens wel een uur van de stad zal zijn..schat ik zo. Laat staan wat vertier je kost. IK ben daar dus wat bang voor..
Ik vind het leuk om vrienden etc te entertainen thuis ..en ik kan makkelijk mijn tijd thuis doorbrengen met een goed boek en lekkere muziek. Maar als je net nieuw in een land bent..kan dat gewoon niet. Ik wil erop uit..nieuwe mensen leren kennen, leuke plekken ontdekken etc. Als je dat dus regelmatig wilt doen, moet je niet te ver van de stad afzitten.
en wat ik begrepen heb is 30 min afstand van Sydney nog steeds onbetaalbaar..
gr. Marcia