Even voorstellen... Rajan & Barbara

Ik heb vandaag, veel sneller dan verwacht (2 maanden), een approval gehad voor het Employee Nomination Scheme. :D:up: Nu komt de aanvraag voor het 457 visa erachteraan. Spannend to say the least,...

We gaan naar Melbourne!! Waar weten we nog niet precies, tips zijn welkom :)
Zijn er ook mensen met lijstjes, wat, wanneer gedaan moet worden? Ik heb wat voorbij zien komen op het forum en ga uiteraard ook nog zoeken.

En met 'wat' bedoel je? (Er is namelijk zoveel te doen van visum dingen tot rijbewijs omzetten en alles daartussen)

ENS 2 maanden, niet slecht hoor, maar ook niet bijzonder snel. Maakt niet uit, nu maar hopen dat ze over dat 457 geen maanden maar weken doen. Succes!

Hoppa, more Melbournians! ;-)
Wij gaan in oktober. Qua plekken heb je de keuze uit alles, want alles is er. Op loopafstand van het strand? Check. In de heuvels? Check. Klassiek huisje met tuintje? Check! Wij kijken naar de omgeving van Brunswick. Gezellige buurten waar een huisje met tuintje realistisch is en waar je niet al te ver van de CBD woont. We geven niet zoveel om het strand.

Succes in ieder geval!

En met 'wat' bedoel je? (Er is namelijk zoveel te doen van visum dingen tot rijbewijs omzetten en alles daartussen)

Ik ben met name op zoek naar de 'verplichte' dingen die je hier en bij binnenkomst in Australie moet regelen. Het lijkt mij handig om deze in een timeline te zetten, zodat je enigzins kunt plannen.

Bijvoorbeeld;
- wanneer uitschrijven GBA
- verzekeringen (huis/zorg) opzeggen / aanvragen (457 opties)
- bank account opzeggen/aanvragen (welke bank / opties zijn er)
- belastingzaken (aanvragen TFN in Australia)
- rijbewijs omzetten (na 3 maanden?)
etc.

Als je geen permanent resident bent (zoals met een 457 visum) hoef je je rijbewijs niet om te zetten. Sterker nog, om je rijbewijs om te zetten moet je minstens een jaar onafgebroken in Australie hebben gewoond. Je kunt gewoon op je NL rijbewijs rond blijven rijden. Tenminste dat was in NSW zo.

. Sterker nog, om je rijbewijs om te zetten moet je minstens een jaar onafgebroken in Australie hebben gewoond.

:confused:

Euh hoe bedoel je een jaar? Met een PR kun je gewoon op dag 1 een OZ rijbewijs aanvragen. (Verder niet van toepassing op dit 457 maar toch voor mensen de verkeerde conclusie trekken ;)) Ter info: Je moet zelfs over stappen naar een OZ license binnen 3 maanden (kan wellicht per staat een beetje verschillen?)

"...Driver licence holders moving to the ACT to reside are required to obtain an ACT driver licence within three months of taking up residency in the ACT..." https://www.accesscanberra.act.gov....river-licence-information-and-renewal#!tabs-7

"...If you’re a permanent Australian resident, or hold a permanent visa under the Commonwealth Migration Act 1958, and you intend to stay in NSW, you are not considered to be a visitor. As such, you are allowed to drive in NSW on a current overseas licence for a maximum of three months. After that, you will need to apply for a NSW licence to continue driving or riding..." http://www.rms.nsw.gov.au/roads/licence/moving-to-nsw.html

En back on topic. Ik zal even kijken of ik ons migratie project kan vertalen naar een lijstje. Volgens mij heb ik dat al eerder gedaan voor iemand. ;) Moet het alleen even uit onze project managent tool vissen en het in excel zetten en wat privé zaken er uit halen.

FYI: wij gebruiken Asana.com om ons migratie project bij te houden. Snel en simpel, kan er met meerdere mensen te gelijk in werken, data aanhangen, notities achterlaten enz. enz. Best handig als je je leven op zijn kop gaat zetten ;)

Last edited:
:confused:

Euh hoe bedoel je een jaar? Met een PR kun je gewoon op dag 1 een OZ rijbewijs aanvragen. (Verder niet van toepassing op dit 457 maar toch voor mensen de verkeerde conclusie trekken ;)) Ter info: Je moet zelfs over stappen naar een OZ license binnen 3 maanden (kan wellicht per staat een beetje verschillen?)

"...Driver licence holders moving to the ACT to reside are required to obtain an ACT driver licence within three months of taking up residency in the ACT..." https://www.accesscanberra.act.gov....river-licence-information-and-renewal#!tabs-7

"...If you’re a permanent Australian resident, or hold a permanent visa under the Commonwealth Migration Act 1958, and you intend to stay in NSW, you are not considered to be a visitor. As such, you are allowed to drive in NSW on a current overseas licence for a maximum of three months. After that, you will need to apply for a NSW licence to continue driving or riding..." http://www.rms.nsw.gov.au/roads/licence/moving-to-nsw.html
Klopt allemaal als een bus! Alleen heb jij het hier over een permanent visum. Dat maakt een verschil met een 457. Met een 457 visum ben je geen permanent resident en gelden andere regels. Wij wilden zo snel mogelijk ons rijbewijs omzetten naar een NSW rijbewijs om met onze zoon te kunnen rijden met zijn L-plate. Daarvoor moet je dus een jaar onafgebroken in Oz hebben gewoond. Heel frustrerend als je af en toe het land uit moet voor je werk (zoals mijn man) of familie aangelegenheden (zoals ik), want dan staat de teller weer op nul.

Edit: Nog even goed in mijn geheugen gegraven, want het klopte niet met onze tijdlijn. Het is zes maanden ipv een jaar dat je onafgebroken in Oz moet wonen. Maar goed, evengoed frustrerend als je graag een NSW rijbewijs wilt. Overigens ben je niet verplicht om je rijbewijs om te zetten op een 457 visum. Je kan gewoon op je NL rijbewijs rond blijven rijden, want die is hier gewoon geldig. Maar ik heb wel gehoord/gelezen dat ze in Victoria wel eens moeilijk kunnen doen als je wordt aangehouden.

Last edited:
Ik begreep dat je het over een 457 had ;)
("....Met een PR kun je gewoon op dag 1 een OZ rijbewijs aanvragen. (Verder niet van toepassing op dit 457 maar toch voor mensen de verkeerde conclusie trekken..." )

Het was mogelijk dat mensen niet helemaal door hadden dat dit niet voor PR geld en alleen voor 457, dat ik even moest reageren ;)

Bijvoorbeeld;
- wanneer uitschrijven GBA
- verzekeringen (huis/zorg) opzeggen / aanvragen (457 opties)
- bank account opzeggen/aanvragen (welke bank / opties zijn er)
- belastingzaken (aanvragen TFN in Australia)
etc.[/QUOTE]

GBA: wij probeerden het een paar dagen voor vertrek te doen met als uitschrijfdatum onze werkelijke datum van vertrek. Dat bleek (in Drenthe, misschien maakt dat uit :) ) niet te kunnen, dus wij hebben ons een paar dagen voor vertrek uitgeschreven.

Verzekeringen kun je gewoon nu al een bericht sturen en per de vertrekdatum (of dag later) opzeggen. Wij hebben ook een Engelstalige no-claim opgevraagd van onze autoverzekeraar, maar daar is hier nooit om gevraagd.
Verzekering aanvragen, ik denk dat je dan zorg bedoelt? Wij hadden een overbruggingsverzekering bij OOM voor (ik geloof) inboedel en zorgverzekering. Dat is zo gepiept online.

Vanaf een jaar voor vertrek kun je een bankrekening in Australie openen. Je kunt dan alvast beginnen met geld overmaken als de koers gunstig is (UK forex is bv. handig, zie ander draadje). Houd er rekening mee dat spaarrente hier volledig belast is. Maar je kunt pas geld opnemen/internetbankieren als je je in Australie bij een filiaal geidentificeerd hebt. Dan krijg je ook direct je bankpas mee. Althans zo werkt het bij NAB en ANZ.

TFN kun je gewoon aanvragen als je hier binnen komt, want je moet je identificeren bij het postkantoor.

Etc...? Dat is de meest lastige om op te zeggen :)

Goed nieuws met betrekking tot het 457 rijbewijs verhaal.
Als je beneden de bepaalde leeftijd (voor ouderen oepssss) valt, kan je in NSW gewoon je Aussie rijbewijs gaan halen.
Dit kan voor maximaal 10 jaar geldig zijn, op je rijbewijs wordt dan wel vermeld, dat je geen bewijs hebt geleverd van PR (omdat je 457 hebt) en de prijs staat er overigens ook op.
Mocht je verhuizen, dan krijg je een sticker jawel die je over het originele adres moet plakken. Das alles. En oh ja Max is brildrager, dus die moest wat oplezen natuurlijk.
Maar je die gozer naast hem, moest het zelfde rijtje vertellen, dus dat was even lachen natuurlijk.
Overigens deden ze bij mij niet moeilijk over een vertaling van het rijbewijs (staat er natuurlijk ook al in het Engels op) maar bij Max wel.
Die haalde mijn verhaal aan en toen was het goed. Ik hoorde onlangs van Frits dat ie er eigenlijk wel een vertaling bij moest hebben, aangezien Dutchland niet op de lijst stond....o_O
niet gelogen....

Toen we hier eenmaal half jaar onafgebroken hadden gewoond, was het voor mij ook geen probleem om mijn rijbewijs om te zetten. Vertaling had ik niet nodig, wel een datum van eerste afgifte. Dus die aangevraagd in NL, drie weken wachten en weer naar de RTA. Andere dag, ander loketje, andere meneer achter het loketje en toen had ik dat bewijs van datum van eerste afgifte helemaal niet nodig. Op de achterkant staat dat het rijbewijs voor 1990 was behaald en dat was genoeg. Heerlijk land, met zoveel regeltjes die per persoon anders worden geïnterpreteerd :) En dat rijtje oplezen terwijl degene naast je hetzelfde moet oplezen, haha! Heel herkenbaar en ook wel aandoenlijk, dit soort dingen.

Last edited:
De zoveelste keer dat ik het andere loketje, ander tijdstip, ander mannetje,vrouwtje verhaal hoor. Blijft een goede tip. Als het vandaag niet lukt dan morgen of in een andere wijk nog maar een keer :p

De zoveelste keer dat ik het andere loketje, ander tijdstip, ander mannetje,vrouwtje verhaal hoor. Blijft een goede tip. Als het vandaag niet lukt dan morgen of in een andere wijk nog maar een keer :p
Het is eigenlijk niet eens zo zeer een tip, maar de ervaring van ons en vele anderen. Je komt er vanzelf wel achter en je kunt er beter om glimlachen dan je boos maken :)

Ik hoorde onlangs van Frits dat ie er eigenlijk wel een vertaling bij moest hebben, aangezien Dutchland niet op de lijst stond....
Inderdaad. Ik vulde braaf het formulier in, waarna de dame mij vertelde dat mijn land Dutchland niet op de lijst voorkomt en ik dus een rijexamen moest afleggen. Ik wist zeker dat dit niet het geval was. En ik vroeg haar de lijst te bekijken voor 'the Netherlands'. In het vervolg zal ik dus bij nationaliteit niet 'Dutch' maar 'Netherlands' invullen....

Maar was verder geen probleem. Na 5 dagen had ik het rijbewijs in de brievenbus. En na een verhuizing, die ik online kon doorgeven, kreeg ik een stickervelletje en ik moest het nieuwe adres achterop plakken.

Back