Even voorstellen 'twee therapeuten op zoek naar een visum'

Inmiddels hebben wij contact gelegd met een bureau in Australia. Eigenlijk levert dit tot nu toe enkel nog maar informatie die wij eigenlijk al wisten en bang voor zijn. Het blijft een obstakel om met een niet erkende professie voor een visum te willen gaan. Nu hebben wij ontdekt dat psychomotorische therapie mogelijk kan meeliften onder complementary health therapy. Deze staat op de lijst voor Tasmania waar een job offer voor nodig is. Dan komen we op het punt ´hoe krijgen we een job offer voor een beroep die in Australia vrijwel onbekend is? Nu is het na 2019 mogelijk om voor een derde WHV te gaan (wij hebben in 2015 onze eerste voltooid). Nu is het een optie om naar Tasmania te gaan op onze 2e WHV, en daarna voor onze 3e te gaan. Dit zou ons twee jaar de tijd geven om op zoek te gaan naar een job offer. Dit klinkt als een erg groot risico wanneer wij onze vaste contracten opgeven, ons huis achterlaten en onze hond meenemen die kant op.... Eigenlijk hebben wij het idee de laatste weken weinig progressie te maken en lijkt onze hoop steeds wat verder weg te zakken. Nu maar eens kijken wat het contact leggen op Tasmania (via het internet) oplevert.
 
Technisch gezien kun je je kansen vergroten als maar één van jullie gaat. Twee jaar voor degene die als eerste gaat en dan nog eens twee jaar voor degene die als tweede gaat. Weet dat dat waarschijnlijk geen praktische optie is, maar just throwing it out there. Een voordeel van die constructie is ook dat de ene de andere financieel kan ondersteunen, wat een beetje druk van de ketel haalt misschien.

In ons geval had Annelies eigenlijk direct een baan. Binnen een week. Ik was 5 maanden werkloos. Op het moment zelf was het enorm frustrerend, maar terugkijkend was het stiekem ideaal. Zij kon zich op werk richten terwijl ik alle huishoudelijke zaken regelde, en dat heeft gemaakt dat onze emigratie stiekem een eitje was.

Een job offer krijgen is uiteraard een klein beetje geluk hebben, maar ik zou het niet als een onmogelijkheid zien. Wij kennen wel mensen die het aangeboden gekregen hebben, zelfs zonder erom gevraagd te hebben. En dat waren echt geen hele exotische beroepen. Als je hier bent, je laat zien dat je wilt werken en je stelt je open en vriendelijk op, dan is er een hoop mogelijk. Een voordeel wat wij hebben is dat Nederlanders gezien worden als harde werkers, dus dat heb je al mee.

Emigreren is altijd een klein beetje een gevalletje van de sprong in het diepe wagen, soms moet je het gewoon doen. Het komt vaker wel dan niet goed. Succes!
 
Last edited:
Wat vervelend dat er nog geen easy opties opduiken. Het kan heel vreemd voelen om als slim en welwillend mens plots buitengesloten te voelen.

2 vraagjes/opmerkingen:

3e WHV? Volgens mij kun je maar 2x WHV doen? ( en dan moet je wel 3 maanden farmwork op je eerste WHV gedaan hebben)
https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...g/work-holiday-417/second-working-holiday-417

Hond meenemen op WHV? Volgens mij kan dat niet. Maar zou je even moeten checken! ( los van de kostenpost, gedoe vooraf, quarantaine in Melbourne enz. )

Lees de info in de link even goed door, succes!
 
Wat vervelend dat er nog geen easy opties opduiken. Het kan heel vreemd voelen om als slim en welwillend mens plots buitengesloten te voelen.

2 vraagjes/opmerkingen:

3e WHV? Volgens mij kun je maar 2x WHV doen? ( en dan moet je wel 3 maanden farmwork op je eerste WHV gedaan hebben)
https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...g/work-holiday-417/second-working-holiday-417

Hond meenemen op WHV? Volgens mij kan dat niet. Maar zou je even moeten checken! ( los van de kostenpost, gedoe vooraf, quarantaine in Melbourne enz. )

Lees de info in de link even goed door, succes!

3e WHV wordt kennelijk volgend jaar een optie, is de planning...

Denk ook niet dat je je hond mee kan nemen helaas

Persoonlijk zou ik voor het 2e WHV gaan en ter plekke kijken. Voor spontane job offers, contacten leggen etc, moet je toch echt in Australië zijn en dan is er vaak opeens veel mogelijk.

Psychomotorische therapie lijkt wel in opkomst. Een aantal collega's doen de opleiding maar dan bovenop psychologie, sociaal werk of verpleegkunde. Ik vind het ook erg interessant.

Succes ermee!
 
Bedankt voor de reacties! Als de plannen van het derde WHV doorzetten zou dat nog wat extra lucht geven. Helemaal als wij apart zouden gaan. Al zou dat toch niet onze voorkeur hebben haha! Voor een eventueel job offer zou daadwerkelijk teruggaan naar Australie vast onze kansen vergroten inderdaad. Ik kan niets vinden over het meenemen van een hond op een WHV. Ik zal nog eens verder kijken wat ik hierover kan vinden. Alle lijntjes die uitgelegd zijn laten even op zich wachten. Eigenlijk zouden wij willen dat alles wat sneller ging en er daadwerkelijk stappen gemaakt konden worden. ´Het graag willen versnellen van dingen´ zullen de meesten hier wel tegengekomen zijn!

3e WHV wordt kennelijk volgend jaar een optie, is de planning...

Psychomotorische therapie lijkt wel in opkomst. Een aantal collega's doen de opleiding maar dan bovenop psychologie, sociaal werk of verpleegkunde. Ik vind het ook erg interessant.

Succes ermee!

Ben jij de term Psychomotorische therapie vaker tegengekomen in Australiè Kims?
 
Hooi. Nog los van het feit of je je hond wel of niet mag meebrengen op een WHV, heb je al gedacht aan de extreem hoge kosten en de lange quarantaine? Bij mijn weten kan die laatste maar in 1 stad in Oz plaatsvinden, en je zal maar net aan de andere kant van het land terechtkomen en 5000 km moeten vliegen om hem op te halen. Ook voor de hond zelf zullen de lange reis en de lange quarantaine in kooien en kratten een belasting kunnen zijn. Tot slot, het is heel erg moeilijk om woonruimte te huren waar je je huisdier mag meebrengen.
 
Ons koste het ongeveer 2500 euro per huisdier (kat in dit geval)
Dat is 6 maanden van te voren starten met het traject (vaccinaties enz.)
Vlucht naar Melbourne (enige quarantaine station in AU)
Vlucht van Melbourne naar Canberra
De katten vlogen zonder ons op elke vlucht. Alle transfers worden geregeld voor dit bedrag.
Quarantaine is 10 dagen.

Hond is ruwweg hetzelfde, geloof iets meer testen(?) maar dat staat allemaal goed uitgelegd op http://www.agriculture.gov.au/cats-dogs/step-by-step-guides

Ik heb nog niet gezien dat het niet kan op een WHV, maar het lijkt me eigenlijk van niet... Je mag geen dependants mee nemen (aka kinderen, familie) Is een hond een dependant...?
 
Ben jij de term Psychomotorische therapie vaker tegengekomen in Australiè Kims?

Yup, dat bedoelde ik. Ik werk in "mental health" in Australië, dus bedoelde mijn collega's hier.
 
Tja, hond meenemen kost geld, maar ik had ze niet achter willen laten! Hier in NSW mogen ze niet in de trein (tenzij hulphond) maar dat is niet zo'n ramp. In andere vormen van openbaar vervoer kunnen ze wel mee in een mandje oid. De vluchtkosten verschillen per hond, je betaalt per kilogram. Ondanks dat wij twee flinke honden meebrachten (eentje woog 47 kilogram) hebben wij geen problemen gehad met het huren van woningen. Overdag buiten, 's avonds in de laundry was acceptabel voor beide makelaars en eigenaren. En als er iets stuk gaat, moet je het toch repareren als huurder, ongeacht wat/wie dat veroorzaakt. Voorwaarde bij 1 woning was wel professionele reiniging van het huis vanwege vlooiengevaar, maar dat kostte een keer 200 dollar.
 
Jullie bericht komt echt als geroepen :)! Ik ben ook afgestudeerd als psychomotorisch therapeut, met name is mijn werkervaring als pedagogisch begeleider/coach voor kinderen en jongeren. De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met mogelijkheden onderzoeken voor een skilled visa, wat ingewikkeld. Super fijn om jullie verhaal hierin nu te kunnen volgen.
Er staan nog meer beroepen op de lijst waarvan ik denk dat ze overlap hebben met de studie pmt/(mijn)werkervaring. Youthworker, occupational therapist en diversional recreation therapist. En ik dacht er aan om te gaan studeren dan is een visum in ieder geval mogelijk en iets te kiezen wat aansluiting heeft bij de skilled list die er nu is.
 
Jullie bericht komt echt als geroepen :)! Ik ben ook afgestudeerd als psychomotorisch therapeut, met name is mijn werkervaring als pedagogisch begeleider/coach voor kinderen en jongeren. De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met mogelijkheden onderzoeken voor een skilled visa, wat ingewikkeld. Super fijn om jullie verhaal hierin nu te kunnen volgen.
Er staan nog meer beroepen op de lijst waarvan ik denk dat ze overlap hebben met de studie pmt/(mijn)werkervaring. Youthworker, occupational therapist en diversional recreation therapist. En ik dacht er aan om te gaan studeren dan is een visum in ieder geval mogelijk en iets te kiezen wat aansluiting heeft bij de skilled list die er nu is.

Leuk om te horen dat wij een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Als studeren steeds een optie kan dat je wat extra tijd verschaffen! Ondanks dat ik ons beroep top vind baal ik om het hele Australia verhaal soms dat ik en mijn vrouw een beroep hebben gekozen wat tot nu toe weinig mogelijkheden biedt. Heb je genoeg werkervaring als begeleider om eventueel als social worker/youthworker door te gaan? Ik en mijn vrouw hebben allebei inmiddels meer werkervaring als PMT'er opgedaan dan als sociotherapeut waardoor dit minder goed inzetbaar lijkt te zijn voor dergelijke visa. Ik ben benieuwd hoe jouw 'reis' eruit komt te zien!
 
Inmiddels zijn wij aan het wachten op de nieuwe lijst in juli om te kijken of er meer mogelijkheden bij zijn gekomen. In ieder geval hebben wij onze Ielts resultaten terug en mag ik in ieder geval nog een keer gezellig terugkomen voor een band 7..... Waar ik een erg goed gevoel had over writing valt die knap tegen met een 5.5 ten opzichte van de overige 9, 7,5 en 7. Mijn vrouw heeft er ook 1,5 nodig (1 op writing en een halve op reading). Waar ik nu de structuur van Ielts gewend ben gok ik erop om voor een tweede keer te gaan. De PTE is anders nog een optie maar dat blijft een dilemma. Toch heel frustrerend om de vele studie uren niet uitbetaald te krijgen in een beter resultaat. Daarnaast is het nog afwachten wat de nieuwe lijst ons oplevert. Waar de droom nog steeds levend is wil je aan de andere kant niet op pauze staan waar we nu zijn. Ondertussen blijven we hoop houden want de droom ´echt´ stopzetten lijkt ons nog niet haalbaar!
 
Vervelend dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Volgens mij weet iedereen hier hoe frustrerend het kan zijn en hoe moedeloos je kan worden van deze bureaucratische perikelen. Heel veel succes!
 
Yep, IELTS kan echt een horde zijn. Denk echt even na over PTE als het niet lukt. En die studie uren zijn niet weggegooid. Veel van de opgedane kennis gebruik je in de PTE ook.
 
Vervelend dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Volgens mij weet iedereen hier hoe frustrerend het kan zijn en hoe moedeloos je kan worden van deze bureaucratische perikelen. Heel veel succes!

Ik weet niet hoe frustrerend dit is aangezien ik dit nooit heb moeten doorlopen, maar kan het mij heel goed voorstellen. Moet frustrerend zijn om er zoveel tijd en moeite in te steken en het nog niet uitbetaald zien worden, maar houdt vol want de aanhouder wint. Respect voor een ieder die deze marteling moeten doorstaan om hun droom te kunnen verwezenlijken. Hang in there.
 
Graag zouden wij de stap naar de lastavaza maken maar weten eigenlijk niet bij wie we dan moeten zijn??
Voor nu.... hier nog maar even verder dan!

Plan van aanpak;
- Zelf als hoofdaanvrager minimaal PTE proficient halen (vrouw heeft IELTS competent level binnen). IELTS 7 op writing lijkt namelijk nogal een opgave te worden..
- Begin augustus skills assessment doen (VETASSESS), aangezien dan de 3 jaren werkervaring zijn behaald (extra 5 punten).

Een paar vragen;
- Heeft iemand een goed voorbeeld van een CV te gebruiken voor het skills assessment?
- Aangezien ons beroep niet bestaat in Australië, maar wel raakvlakken heeft met een beroep op de STSOL, wat voor aanvullende documenten zouden jullie verzamelen voor het skills assessment?
- In november gaat de nieuwe puntentelling in. Daarop wachten en meer punten scoren? Of dit als de planning het toelaat juist voor zijn?
 
Je kint dit zelf doen ;)

Ga naar Forums > Algemeen > Laatste stand van zaken > Post Thread > kies een titel en type je verhaal :)
 


OFX
Back
Top