Wil me even voorstellen, ben 48 jaar en bezig mn Oz-paspoort aan te vragen. Hoop alles rond te krijgen en naar Australië te kunnen vertrekken. Liefst richting Adelaide. Heeft iemand tips voor werk als Support Officer (20 jaar ervaring met verstandelijk gehandicapten) en onderkomst?
Kijk alvast op www.seek.com.au. voor banenaanbod. Onder de classificatie Community Services and Development, staan regelmatig jobs voor support workers bij Disabled.
Maar houd er ernstig rekening mee dat je werkervaring uit Europa hier niet veel gewicht in de schaal legt.
Vooral in Adelaide willen ze dat je hier nog een opleiding doet, en het helpt wel als je lokale ervaring opdoet door vrijwilligerswerk te doen. Dat wordt hier dan weer hoger aangeslagen dan in NL.
Mountains dan je voor je tips, helemaal top. Ga zeker op seekers zoeken.
Met onderkomen boedoel ik temporary housing, b&b, caravaan op de camping of iets, zodat ik van daaruit dan als ik in Adelaide ben verder kan zoeken. Op Gumtree zie ik momenteel alleen maar kamers en zo voor rond de $110,- per nacht. Beetje duur.
Nee dat is vrijwel onmogelijk. Je kunt het beste beginnen als je hier aangekomen bent. Je moet referenties hebben en bankstatements. Meestal gaat de verhuur via een makelaar maar ook wel particulier.
Als je Aussie bent heb je volgens mij alleen je paspoort nodig voor identificatie. Je moet over het algemeen 2 weken vooruit betalen, als borg. ALs je geen werk hebt, zul je aan moeten kunnen tonen dat je financiële situatie goed is.
Kijk maar eens op de site en klik maar eens verder op een woning vaak staat er wat je aan moet leveren of welke papieren zij gebruiken om je interesse aan te geven.
Weet je al wanneer je gaat? En waarom Adelaide? Wacht je op je paspoort of ben je bezig om een visum te krijgen?
Ah, goed om te weten hoe de regels zijn. Ja had wel verwacht dat het vanuit NL lastig zou worden wat te vinden. Eerst maar b&b of camping denk ik dan.
Ben in zuid Australie geboren, dus kan mn pas aanvragen. Veel gelezen en gehoord en Adelaide voelt het beste tot nu toe. Maar dat weet je pas zeker als je eenmaal bent.
Hoef gelukkig niet de hele molen door van visa mensen. Als ik dat zo lees.....
Hoop eind augustus te kunnen vertrekken
wauw das kat in het bakkie zeg, fijn voor je dat je alleen maar op je nieuwe paspoort hoeft te wachten. Scheelt in ieder geval een hoop stress en dollars.
Kijk ook even naar werkgelegenheid zoals @Mountains al aangaf. Adelaide en omgeving doet het op het moment niet zo heel erg goed qua werkgelegenheid. Misschien is het een idee om te kijken naar andere steden?
Dat kun je alleen zeggen als je er geweest bent en een vergelijking kunt maken. Maar goed dat is jouw keuze. Oz heeft nogal wat meer dan WA natuurlijk. Kijk gewoon eens op de sites waar er in jouw vakgebied banen te vinden zijn.
Het is namelijk heel erg lastig om met Nederlandse papieren en ervaring werk te vinden in je vakgebied. Als je dan kiest voor een regio met veel werkloosheid en weinig aanbod, dan maak je het jezelf extra moeilijk.
Als "emigrant" is het gewoon wat lastiger om werk te vinden (over het algemeen).
Ja, is ook waar... het meeste wat ik tot nu toe zie is Qld, Nsw en Vic. Ga eens daar gerichter op zoeken. Werk is prioriteit. Kruip weer achter mn laptop en ga verder zoeken Thnx..
Maar fijn dat jij al aardig wat ervaring hebt en een klankbord kan zijn. Erg top!
Als je niet écht om een bepaalde reden naar Adelaide moet/wil (bv. familie, visumvoorwaarden,...) dan zou ik je afraden om naar Adelaide te komen. Het is hier echt moeilijk op werkvlak... Is overal in Australie moeilijk op dit moment, maar extra moeilijk hier. En eens je hier woont is het niet zo evident om dan weer te verkassen naar een andere plek. Er zijn zodanig veel mensen op zoek naar werk op dit moment dat werkgevers bij voorkeur iemand lokaal kiezen als ze kunnen. Dus het beste is om alvast op de juiste plek te wonen waar de jobs te vinden zijn...
Thnx kat.
Heb gisteren op Seek gezocht, Sydney en Melbourne hebben t meeste werk voor mij. Heb n paar toffe vacatures gevonden waarop je vanuit NL kunt reageren. Ga zo n kan koffie zetten en n brief schrijven.
Adelaide zet ik voorlopig in de koelkast.
Stel ik vind vanuit NL nog geen baan, hoe is de kans als ik eenmaal in Oz ben om werk te vinden?
Vanuit nl een baan vinden is volgens mij zeer moeilijk. Alhoewel het bij sommige mensen wel gelukt is. Het is sowieso ter plaatse altijd makkelijker. Maar dat is uiteraard ook wel een risico. Want je weet nooit hoe lang het zal duren eer je hier werk hebt. Hoeveel risico je wil nemen moet je voor jezelf bepalen...
Toch maar proberen of het van hieruit gaat lukken....
Ben ook druk aan t lezen op t forum naar mensen die ook geschreven hebben over werk met een spw / sph opleiding.
Pffff af en toe dan duizelt het wel n beetje, zoveel informatie en dan lees ik weer iets waar ik nog niet aan gedacht had...... weer verder op t internet surfen en uitzoeken, ....
Heb 2 jaar in Engeland gewoond en gewerkt met kinderen met autisme, kan ik de opleidingen van Engeland vergelijken met Australië of wordt dat anders beoordeeld?
Heb 2 jaar in Engeland gewoond en gewerkt met kinderen met autisme, kan ik de opleidingen van Engeland vergelijken met Australië of wordt dat anders beoordeeld?
Leuke vraag, lastig te beantwoorden.
JIJ kunt de opleidingen van Engeland vergelijken met die van Australie als je hier een tijdje bent. Australiers nemen die moeite niet, die zeggen soms gewoon: " Het is niet Australisch, we kennen het niet, ga hier maar een opleiding doen." Dit ondanks assesments om een skilled visum te verkrijgen. Overheid erkent dan de opleiding wel bij een positieve assesment, maar de individuele werkgever beslist zelf of hij het ook wil erkennen. Het geeft dus geen garantie. Moet je een beetje geluk mee hebben.
Eenmaal ergens binnen en als je hebt kunnen laten zien wat je waard bent, schijnen ze deze houding weer een beetje te versoepelen.
Succes met je voorbereidingen, veel rondlezen hier!
Welke opleiding heb je precies? Als je SPH/ MWD hebt kun je kijken of je als social worker geassessed kan worden door de AASW (.asn.au). De website van AASW geeft voor een groot aantal landen aan welke opleiding over het algemeen gelijk staat aan het Australische Social Work. Als je een positive assessment krijgt krijg je ook een brief dat je met jouw diploma 'eligible' bent voor AASW Membership. Social Work organisaties kunnen hier om vragen, en dat is je bewijs voor hun dat jouw opleiding gelijk staat aan de Australische opleiding.
Heb je SPW hebt zul je meer in het straatje van Welfare worker passen. Dit is een andere assessment agency.
Thnx Mountains en Gwen.
Heb de opleiding mbo AT/AB gedaan wat gelijk staat met SPW 4 en verder heb ik SPH gedaan 4e jaar, maar niet het diploma behaald. Dus zou ik mn SPW4 aan moeten houden.
Dat valt dan onder VETASSESS. Nu ben ik daar aan het lezen en zoals ik dat lees is dat alleen voor mensen die een visa aanvragen. Onder het kopje Eligibility staan alleen voorwaarden voor visa, en daar val ik dan weer buiten.... Dan maar gewoon zonder assessment? De gok maar wagen? Kijken of ik binnen kan komen en mezelf bewijzen....
Maak gratis een account aan om het meeste uit je forumbezoek te halen.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.