Even voorstellen

Ook ik heb een Australisch paspoort, manlief moest wel visum aanvragen dus ook door de hele papierrommel moeten gaan. Ik ben geboren in Adelaide en mijn familie woont daar. Wij zijn daar toch niet naar toe gegaan wegens de slechte werkgelegenheid daar. Het is daar het ergst van allemaal. Het is wel een stuk voordeliger wonen dan in bv Sydney en het is er wat meer lay back.
Maar over identification, als je hier een rekening opent heb je uiteraard een bankpas wat geldt, een medicare card kan je ook zo halen en je rijbewijs heb je ook zo omgezet dus heb je genoeg punten. Wat huren betreft, dan willen ze toch echt wel zien dat je genoeg geld hebt om de huur te kunnen betalen voor de komende half jaar. Wij moesten bond en twee maanden vooruit betalen. We moesten bank statement laten zien, laten zien dat we goede betalers waren qua hypotheek in Nederland etc. Moet lukken als je een Australier bent, dat scheelt enorm. Succes met je grote avontuur.

Hi Goanna,
Wij hebben net als Monica voor ons eerste huurhuis ook 2 maanden huur vooruit betaald en de normale borg (4 weken). Voor ons tweede huurhuis was het allemaal een stuk simpeler, dan heb je een huurverleden en bellen ze gewoon met de eerste verhuurmakelaar. Print een aantal jaren hypotheek- of huurbetalingen om te laten zien dat je een trouwe betaler bent. We hebben ook aangeboden om te laten zien wat we aan spaargeld hebben, maar hoefden we niet te laten zien. Succes met alle eerste stappen op weg naar een nieuwe toekomst hier in Oz!

Hey Monica,
De regelzaken vallen me tot nu toe enorm mee. Heb ik t verleden twee jaar in Engeland gewoond en voordat je daar de zaken rond had... dat duurde echt land. Heb t hier bijna allemaal al rond.
Bankaccount, foon, huur, tax number, medicare, centrelink, etc... Ben verbaasd dat het allemaal zo snel gaat.

Hey Red Dust,
Het huren had ik in no time voor elkaar, heb momenteel een kamer gehuurd om van daaruit verder te zoeken naar een passende woning. Hoef maar twee weken bond te betalen en geen huurverleden te laten zien. Kon i, allemaal vanuit NL nog regelen.
Kamer had ik gevonden via easy roommates, anders had ik een optie via flatmates. Denk dat dit de makkelijkste optie is om te starten.

Hey Red Dust,
Het huren had ik in no time voor elkaar, heb momenteel een kamer gehuurd om van daaruit verder te zoeken naar een passende woning. Hoef maar twee weken bond te betalen en geen huurverleden te laten zien. Kon i, allemaal vanuit NL nog regelen.
Kamer had ik gevonden via easy roommates, anders had ik een optie via flatmates. Denk dat dit de makkelijkste optie is om te starten.

Single, geen huisdieren en willing to share, ja dan is het een makkie. Goed bezig!
Heb je wel bewijs van de bondbetaling gekregen?

Dank je, al met al was het toch echt een hele berg geregel en zo. Kom me eerlijk gezegd door al het gedoe de laatste weken niet echt op de emigratie verheugen. Is zo´n beetje aan me voorbij gegaan.
Druk met spullen inpakken, papieren in orde maken, inboedel verkopen, huur opzeggen en noem maar op... pfff was maar wat blij dat het allemaal achter de rug was en dat ik klaar was. Pas toen ik op t vliegtuig zat te wachten op mn vlucht begon het tot me door te dringen dat ik echt ook Nederland ging verlaten en naar Oz onderweg was.

Mn Landlady is echt geweldig, hele lieve vrouw en alles is goed geregeld. Heb n bewijs van betaalde borg en betaalde huur.
Heb onderhand bij de instanties hier ook alles voor elkaar en kom zelfs in aanmerking voor starters support, tot ik dan ook echt in mn baan kan beginnen.
Heb ook al n stel vriendinnen gevonden... Life is good to me.

Eerlijk gezegd heb ik tot nu toe nog het gevoel dat ik hier op vakantie ben... haha nou echt niet hoor. Dit meisie is n blijvertje.

Welkom Goanna!
Nog even over legitimatie. Ook aan een Ozzie paspoort heb je vaak niet genoeg om te te identificeren. Ze hebben hier een puntensysteem en voor veel dingen moet je 100 punten hebben. Dat is bv. de combinatie van paspoort en Ozzie rijbewijs. Ik geloof dat een Medicare card minder punten oplevert omdat daar geen foto op staat. Dus zodra je in Oz arriveert, zsm je rijbewijs omzetten (kun je op wachten) en dan kun je overal terecht. Voor rijbewijs hadden wij wel weer bewijs van adres nodig, maar misschien kunnen vrienden of familie je daaraan helpen.
Over werk: wij zijn 44/50 en hebben hier ook werk gevonden, ik met Ozzie paspoort maar met Ned. rechtenstudie waar je hier niets mee kunt en manlief is techneut. Als je er vol ingaat moet het in omgeving Sydney binnen een paar maanden lukken. Succes!

Tot nu toe geen enkel probleem gehad met identificatie. Heb mn paspoort, Citizenship Certificaat, Geboortecertificaat (tot nu toe niet nodig gehad), medicare card, australische bankpas en huurovereenkomst. Daarmee heb ik alles kunnen regelen.

Yep, ook rond.
Heb bij Skills for All een bericht achtergelaten of ik eventueel een aanvullende cursus kan doen op mn diploma. Ik heb Certificate 4 (supervisor niveau) en dat moet ik nu gaan down-graden naar Certificate 3, omdat ik bepaalde modules moet hebben gehaald op Ausie niveau.
Zal hopelijk niet al te moeilijk zijn.

Zodra je je bij Medicare en Centrelink aanmeld geef je aan dat je in aanmerking wilt komen voor Starters support. Dat regelen hun dan verder.
Is trouwens ook handig om dan meteen ook een myGov account aan te maken waar je dan je Medicare, Jobsearch, en ATO (tax nummer) etc. aan te koppelen, heb je meteen alles in een overzicht en Centrelink heeft ook meteen alle gegevens in zicht.

Hallo,

Wil me graag even voorstellen.
Ik ben Maria 41 jaar Nederlandse van oorsprong maar woon en werk momenteel in Lefkada Griekenland.
Heb me aangemeld hier om meer informatie, tips en hopelijk bruikbaar advies te krijgen aangaande mijn vertrek naar australie.
Ik heb mijn partner Ty ontmoet in Griekenland, en we willen graag ons leven samen delen in australie, we zullen trouwen zodra ik in australie ben en de papierwinkel is geregeld.

Zodra je je bij Medicare en Centrelink aanmeld geef je aan dat je in aanmerking wilt komen voor Starters support. Dat regelen hun dan verder.
Dat is ook een manier om te emigreren :eek:. Denk niet dat de meeste meteen overheidsgeld aan zullen vragen. Wij als emigranten worden in principe binnen gelaten om de economie in het land te verbeteren toch?

Waarschijnlijk is dat dan ook het verschil om een australisch paspoort te hebben...
Heb geen ervaring hoe het voor Visa houders is, maar kan me voorstellen dat het in bepaalde gevallen frustrerend kan zijn.

Weet niet hoe het is andere staten is, maar Skills For All is hier in SA erg behulpzaam om migranten en nieuwkomers met hun papierkraam en regelzaken op weg te helpen.

Back