Even voorstellen

Wat je in elk geval kunt doen (ik weet het alleen van SA natuurlijk) is je licht opsteken bij Skills for All. Dienstverlening aan migranten, gericht op werkgelegenheid. Van de overheid, gratis, en je moet enkel een algemene informatiebijeenkomst bijwonen om een clientnummer te krijgen. Daarmee kun je inschrijven op workshops gericht op jobhunting, en er zijn consulenten die je kunnen adviseren. Ik heb er enkele workshops gevolgd, en er zeker wijzer mee geworden. Je kunt ze ook vragen of je diploma erkend kan worden, nou weet ik even niet zeker of dat ook voor MBOdiploma's geldt. Ik heb mijn SPH er laten erkennen, ook al had de AASW dat al gedaan. Gewoon nog eens een officieel papier met stempels van de overheid, en op mijn CV vermeld dat de Gov van SA mijn diploma erkend heeft per die en die datum. Allemaal gratis.

Welkom Goanna!
Nog even over legitimatie. Ook aan een Ozzie paspoort heb je vaak niet genoeg om te te identificeren. Ze hebben hier een puntensysteem en voor veel dingen moet je 100 punten hebben. Dat is bv. de combinatie van paspoort en Ozzie rijbewijs. Ik geloof dat een Medicare card minder punten oplevert omdat daar geen foto op staat. Dus zodra je in Oz arriveert, zsm je rijbewijs omzetten (kun je op wachten) en dan kun je overal terecht. Voor rijbewijs hadden wij wel weer bewijs van adres nodig, maar misschien kunnen vrienden of familie je daaraan helpen.
Over werk: wij zijn 44/50 en hebben hier ook werk gevonden, ik met Ozzie paspoort maar met Ned. rechtenstudie waar je hier niets mee kunt en manlief is techneut. Als je er vol ingaat moet het in omgeving Sydney binnen een paar maanden lukken. Succes!

Last edited:
Thnx Mountains en Gwen.
Heb de opleiding mbo AT/AB gedaan wat gelijk staat met SPW 4 en verder heb ik SPH gedaan 4e jaar, maar niet het diploma behaald. Dus zou ik mn SPW4 aan moeten houden.
Dat valt dan onder VETASSESS. Nu ben ik daar aan het lezen en zoals ik dat lees is dat alleen voor mensen die een visa aanvragen. Onder het kopje Eligibility staan alleen voorwaarden voor visa, en daar val ik dan weer buiten.... Dan maar gewoon zonder assessment? De gok maar wagen? Kijken of ik binnen kan komen en mezelf bewijzen....
De ACWA is misschien een betere optie.. http://www.acwa.org.au/migration-assessment/definitions

Net mn licht opgedaan bij Skills for All. Moet je in Oz wonen om daar aan te melden. Moet ik dus nog effe wachten, maar zodra ik geland ben dan ga ik daar zeker mee aan de slag.

ACWA lijkt goed. Zo daar eens in duiken.

Lees net dat de Translating and interpreter information ook free service biedt met translaten van je documenten. Doen ze de eerste twee jaar na arrival.
www.tisnational.gov.au

Hey Goanna, welkom.

Zo te lezen ben je in Australië geboren en ben je dus Australiër.
Dat is een groot voordeel, want dan hoef je geen ingewikkelde procedures te doorlopen.

Qua werk gaat het meestal zo:
1. Woongebied bepalen (kan ook op basis van werkgelegenheid)
2. Werkaanbieders opzoeken
3. Jezelf presenteren bij deze werkaanbieders

Een rondje mailen naar werkaanbieders in Tasmanië een paar jaar terug bracht ons hoopvolle reacties. Blijkbaar was er toen wel aardig wat werkgelegenheid in jouw vakgebied. Bij ons werkte dat echter niet, omdat men niet bereid was te sponsoren. Independent konden we er niet doorheen komen bij VETASSESS, omdat SPW niet erkend wordt zijnde van voldoende niveau om beroepserkenning te krijgen als Australische Social Worker.

Maar even een vraagje:
Waarom maak je je SPH niet even af in Nederland? Dan sta je er opeens veel beter voor....

Succes met je plannen.

Thnx Hardcore,

Heb deze week net 3 sollicitaties de deur uit gedaan... benieuwd wat er op gaat komen.
Heb wel er aan gedacht om SPH af te maken, maar gaat nu niet lukken. Eind augustus is het al zover.
Heb gelezen bij VETASSESS dat je voor spw geen IELTS test hoeft te doen, en voor de sph dus wel.
Scheelt me weer en ik ga kijken of ik de sph in Oz af kan ronden, scheelt ook n hele rompslomp aan papierwerk.

Nu druk met inpakken / verkopen en, en, en.......

Inderdaad, drukdruk met voorbereiden.
Maar ik denk dat je helemaal niet met VETASSESS te maken hebt, omdat je al Australiër bent. Het hangt dan gewoon af van de inschatting van de organisatie waarmee je in gesprek raakt. Ook IELTS heb je niet nodig.

Succes!

Ja, zoiets dacht ik ook al. Maakt het in dit geval qua regelwerk n heel stuk makkelijker.
Via Care Careers krijg je ook veel hits binnen de zorg en informatie.
Heb van een sollicitatie al bericht terug, ze willen extra info. Klinkt goed. Van de week nog wat gesolliciteerd.
Spannend allemaal hoor.
time flies

Is al weer n tijdje geleden en in de tussentijd erg veel gebeurd.... nog een paar dagen en dan gaat de grote reis van start... !! J :)
Bestemming wordt toch Adelaide ! Helemaal happy want daar wilde ik in eerst instantie het liefste naar toe.
Heb vrij snel woonruimte gevonden en hele positieve reacties op n sollicitatie. Ben momenteel helemaal hyper en kan nog niet echt bevatten.
Zal wel met beide benen op de grond komen zodra ik geland ben hahahaha....

Wow, jij gaat als een speer goanna! Wat fijn dat je toch naar de plek van je eerste keus kunt gaan, hou ons op de hoogte! Goede reis alvast :)

Back