Familie Desaeger uit België :) -

En voor het perspectief; 2012 was ook niet ideaal. Huizenmarkt op zijn gat, dus verkopen met verlies. Visa systeem wat anders werkte, je moest gewoon alles doen, investeren enz. En dan was 10.000 euro armer en wist je niet of je wel of niet een visum ging krijgen. Want men keek dan pas naar je spulletjes. Niets Invitation to Apply. Gewoon IELTS, alle papieren vertalen, certificeren, enz enz. En dan maar hopen of je goed genoeg was.

Dus zo zie je maar alles heeft zo zijn voor en nadelen ;)
 
Last edited:
En voor het perspectief; 2012 was ook niet ideaal. Huizenmarkt op zijn gat, dus verkopen met verlies. Visa systeem wat anders werkte, je moest gewoon alles doen, investeren enz. En dan was 10.000 euro armer en wist je niet of je wel of niet een visum ging krijgen. Want men keek dan pas naar je spulletjes. Niets Invitation to Apply. Gewoon IELTS, alle papieren vertalen, certificeren, enz enz. En dan maar hopen of je goed genoeg was.

Dus zo zie je maar alles heeft zo zijn voor en nadelen ;)

Huizenmarkt op zijn gat hoeft geen nadeel te zijn, wat je bij verkoop verliest kun je bij aankoop terugpakken. De markt in Nederland and
Oz zijn beiden volatile en in downward spiral. Nogmaals: geen nadeel en kan zelfs voordeel zijn als je een categorie hoger instapt. 10% verlies op woning A en 10% minder betalen voor woning B welke in een hogere prijsklasse valt (niet onrealisticsch gezien de prijzen van woningen in de big 4 cities) en je hebt per saldo nog steeds X percentage winst.
 
Huizenmarkt op zijn gat hoeft geen nadeel te zijn, wat je bij verkoop verliest kun je bij aankoop terugpakken. De markt in Nederland and
Oz zijn beiden volatile en in downward spiral. Nogmaals: geen nadeel en kan zelfs voordeel zijn als je een categorie hoger instapt. 10% verlies op woning A en 10% minder betalen voor woning B welke in een hogere prijsklasse valt (niet onrealisticsch gezien de prijzen van woningen in de big 4 cities) en je hebt per saldo nog steeds X percentage winst.
Denk dat we niet hetzelfde bedoelen. In onze situatie: Als ik NL verkoop met een tonnetje verlies in 2012 Hoe ga ik daar na migratie naar Canberra in AU voordeel van hebben?
 
Denk dat we niet hetzelfde bedoelen. In onze situatie: Als ik NL verkoop met een tonnetje verlies in 2012 Hoe ga ik daar na migratie naar Canberra in AU voordeel van hebben?

Omdat de golfbeweging vaak global is - hogere rente is lage woning prijzen, lage rente is hoge prijzen. En aangezien in NL (en waarschijnlijk BE) exact hetzelfde gebeurd als hier in AU bedoel ik precies dit - Als je nu je huis in NL verkoopt met verlies, en een woning koopt in Sydney welke nu 10% minder waard is dan vorig jaar, dan kun je per saldo toch nog steeds winst maken? Als je 10% verliest over je huis in NL van 4 ton in EU, en je koopt in Sydney een huis van 900.000 AUD welke je eerst 1.000.000 had gekost ben je dus nog steeds 30.000 dollar beter af.

Het wordt pas kritisch als je van lage naar hoge markt gaat, maar ik denk dat het nu wel te overzien moet zijn.
 
Last edited:
Omdat de golfbeweging vaak global is - hogere rente is lage woning prijzen, lage rente is hoge prijzen. En aangezien in NL (en waarschijnlijk BE) exact hetzelfde gebeurd als hier in AU bedoel ik precies dit - Als je nu je huis in NL verkoopt met verlies, en een woning koopt in Sydney welke nu 10% minder waard is dan vorig jaar, dan kun je per saldo toch nog steeds winst maken? Als je 10% verliest over je huis in NL van 4 ton in EU, en je koopt in Sydney een huis van 900.000 AUD welke je eerst 1.000.000 had gekost ben je dus nog steeds 30.000 dollar beter af.

Het wordt pas kritisch als je van lage naar hoge markt gaat, maar ik denk dat het nu wel te overzien moet zijn.
ik snap dat je ZOU kunnen stellen dat de huizenmarkt een globale golfbeweging is maar je voorbeeld toont net aan dat ALS je in NL je woning verkoopt en iets GELIJKAARDIGS in Sydney gaat kopen je een redelijke smak geld mag bijleggen ;). Want voor een woning van 4 ton in, stel Utrecht, vind je misschien iets gelijkaardigs van 1 milj in Sydney. En dan kom je ondanks die globale golfbeweging in jouw voorbeeld 220.000 euro te kort.
Mijn inziens is even belangrijk dat je de huizenmarkt per land en daarbinnen per regio (in Cairns heb je huis met tuin voor geld van appartementje in Sydney) gaat uitzoeken met het geld dat je zou kunnen krijgen bij verkoop (in NL) nu. Misschien bepaalt dat dan wel waar je in Australie terecht komt (als je meteen zou kopen; wat niet gegeven is bij elk visa).
 
ik snap dat je ZOU kunnen stellen dat de huizenmarkt een globale golfbeweging is maar je voorbeeld toont net aan dat ALS je in NL je woning verkoopt en iets GELIJKAARDIGS in Sydney gaat kopen je een redelijke smak geld mag bijleggen ;). Want voor een woning van 4 ton in, stel Utrecht, vind je misschien iets gelijkaardigs van 1 milj in Sydney. En dan kom je ondanks die globale golfbeweging in jouw voorbeeld 220.000 euro te kort.
Mijn inziens is even belangrijk dat je de huizenmarkt per land en daarbinnen per regio (in Cairns heb je huis met tuin voor geld van appartementje in Sydney) gaat uitzoeken met het geld dat je zou kunnen krijgen bij verkoop (in NL) nu. Misschien bepaalt dat dan wel waar je in Australie terecht komt (als je meteen zou kopen; wat niet gegeven is bij elk visa).

Klopt, maar dat is een heel andere discussie. Waar je gaat wonen en voor wat voor bedrag je daar een woning kunt kopen lijkt me minder relevant voor veel mensen dan locatie, vanuit locatie ga je kijken wat er binnen je budget past, niet andersom lijkt me. Waar laat je visa toe dat je je vestigt? Waar is het werk te vinden? Waar wil je zelf naartoe kwa klimaat, familie, etc? Als je alleen kijkt naar huizenprijzen woonde ik niet in Cairns maar in Babinda ;) Nog steeds erg cheap, maar je moet wel van regen houden. Mijn voorbeeld is alleen een voorbeeld, ik snap ook wel dat je in Cairns of Brisbane meer koopt dan in Sydney en dat je daar bij moet leggen voor een soortgelijke woning, dit voorbeeld voor mij was een soortgelijke woning maar inderdaad moet je bijleggen omdat je in Sydney koopt, neem hetzelfde voorbeeld voor Brisbane en reken met 800.000 en 720.000. Neem Cairns en reken met 600.000 en 540.000. You get my drift.

Wat ik alleen probeer te zeggen is dat iedereen in zak en as zit als de huizenmarkt 'sh*t' terwijl dat helemaal niet representatief is voor de huidige woningmarkt, door COVID en lage rente is er een enorme bubbel ontstaan met onrealistische waardestijgingen in de laatste 18 maanden. Dus als de markt inzakt en je eigenlijk op het niveau komt waar het zou moeten zijn als je de historische waardecyclus bekijkt kun je dus in een compleet andere markt welke dezelfde 'problemen' heeft instappen zonder al te veel financiele schade op te lopen, iedereen is meteen in paniek staart zich blind op verkoopprijs terwijl er op aankoopgebied een mooie markt ontstaat voor kopers. Of je nu van laag naar laag of van hoog naar hoog gaat maakt niet uit. Zoals de top investors allemaal zeggen: "Winst maak je niet bij verkoop, maar bij aankoop".
 
Last edited:
Omdat de golfbeweging vaak global is - hogere rente is lage woning prijzen, lage rente is hoge prijzen. En aangezien in NL (en waarschijnlijk BE) exact hetzelfde gebeurd als hier in AU bedoel ik precies dit - Als je nu je huis in NL verkoopt met verlies, en een woning koopt in Sydney welke nu 10% minder waard is dan vorig jaar, dan kun je per saldo toch nog steeds winst maken? Als je 10% verliest over je huis in NL van 4 ton in EU, en je koopt in Sydney een huis van 900.000 AUD welke je eerst 1.000.000 had gekost ben je dus nog steeds 30.000 dollar beter af.

Het wordt pas kritisch als je van lage naar hoge markt gaat, maar ik denk dat het nu wel te overzien moet zijn.
Australia deed niet/nauwelijks mee in de GFC. Daarnaast als je huis in NL onder water staat is het niet een fantasie verlies van winst, maar gewoon een gat in je hypotheek die je 'out of pocket bent'. (450k gekocht, verkoopwaarde in NL 350.000, maar in realiteit was de markt zo slecht dat we het waarschijnlijk niet eens verkocht zouden krijgen. Dus hebben we noodgedwongen 5 jaar moeten wachten tot de markt weer normaal was) Dan heb je ook nog dat je in AU een dikke deposit in moet brengen. Dus dan heb je een ton uit eigen zak moeten betalen, en dan bij aankomst hier weer een ton of zo uit eigen zak moet neerleggen voor je huis. Niet iedereen heeft 2 ton spaargeld ;)

Back on topic voor family Desaeger maar weer?
 
Last edited:
Hallo Carla,
Wij konden de afgelopen 2 jaar ook niet naar Australie ivm corona, wel alles verkocht maar geen visum. Wij hebben toen gekozen om een business visum aan te vragen en een evisitor, deze werden vrij snel vertrekt. Toen we in Perth aankwamen ging het snel met ons uiteindelijke visum.
Misschien ook een tip voor jullie. Mocht een visum voor 3 maanden verlopen dan is deze makkelijk te verlengen met een bridging visa. In ieder geval kun je dan verhuizen en beginnen aan jullie nieuwe avontuur. Succes!
Louis & Angela
Hoi Louis, een business visum zei je? Dat betekent dat je moet inversteren in een bedrijf of hoe moet ik dat zien? En ook een aanzienlijke som geld hebben om mee naar daar te nemen of zie ik dat mis? Daar waren we ook over aan het nadenken maar weten niet goed wat zo'n visum inhoudt. Je leest zoveel mogelijkheden dat je het op den duur niet meer weet. Dus jullie zijn heel recent verhuisd, en ook spullen meegenomen met een container? Ik ben benieuwd over welk budget ik nu moet gaan denken want dat verschilt zooooooo veel tegenwoordig ivm de prijzen.
Groetjes
 
Hoi Louis, een business visum zei je? Dat betekent dat je moet inversteren in een bedrijf of hoe moet ik dat zien? En ook een aanzienlijke som geld hebben om mee naar daar te nemen of zie ik dat mis? Daar waren we ook over aan het nadenken maar weten niet goed wat zo'n visum inhoudt. Je leest zoveel mogelijkheden dat je het op den duur niet meer weet. Dus jullie zijn heel recent verhuisd, en ook spullen meegenomen met een container? Ik ben benieuwd over welk budget ik nu moet gaan denken want dat verschilt zooooooo veel tegenwoordig ivm de prijzen.
Groetjes
 
Hoi Louis, een business visum zei je? Dat betekent dat je moet inversteren in een bedrijf of hoe moet ik dat zien? En ook een aanzienlijke som geld hebben om mee naar daar te nemen of zie ik dat mis? Daar waren we ook over aan het nadenken maar weten niet goed wat zo'n visum inhoudt. Je leest zoveel mogelijkheden dat je het op den duur niet meer weet. Dus jullie zijn heel recent verhuisd, en ook spullen meegenomen met een container? Ik ben benieuwd over welk budget ik nu moet gaan denken want dat verschilt zooooooo veel tegenwoordig ivm de prijzen.
Groetjes

Dat betekent heuule diepe zakken hebben ;)
 


OFX
Back
Top