Financiële expert gezocht.

Janneke N.

Active Member
Hallo,
Wij zoeken hulp van een professional die verstand heeft van financiële zaken voor mensen die van Nederland emigreren naar Australië om te werken. Over belastingen, spaargeld (waar moet je het laten in Ned of meenemen) over beleggingen, levensverzekering en pensioen.
 
Hi,

Misschien als je je vraag in delen stelt, dat er genoeg expertise en ervaring op deze site is onder de leden om al je vragen te beantwoorden?
 
Hi,

Misschien als je je vraag in delen stelt, dat er genoeg expertise en ervaring op deze site is onder de leden om al je vragen te beantwoorden?
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ja er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, als je zo'n grote stap gaat zetten. Ik ga er even over nadenken. Dank voor het meedenken;)
 
Hallo Janneke,

Dat zijn idd een boel vragen. Je zal ook iets specifiekr moeten zijn over wat je precies wilt weten. Dan kan ik je misschien een stukje op weg helpen.
 
Hallo Janneke,

Dat zijn idd een boel vragen. Je zal ook iets specifiekr moeten zijn over wat je precies wilt weten. Dan kan ik je misschien een stukje op weg helpen.
Heel veel dank voor je aanbod. Inmiddels hebben we wel een aantal dingen uit laten zoeken, vooral wat betreft belastingen en verzekeringen.
Een praktische vraag is nog, welke bank zou je moeten kiezen?
Zijn er ook banken met connecties met Nederlandse banken?
Zou dat handig zijn of is dat totaal niet nodig.
 
Een praktische vraag is nog, welke bank zou je moeten kiezen?

Wij zitten al jaren bij de Westpac, prima bank en er valt te onderhandelen op je kosten en rente percentage etc. Als nieuwe immigrant kun je al een rekening in NL openenen en krijg je de eerste maanden extra rente en geen kosten.
Zie: http://www.westpac.com.au/personal-banking/moving-to-australia/migrant-banking/
ANZ, NAB en Commonwealth zijn de andere grote banken en zullen vergelijkbare deals hebben als de Westpac denk ik.

Zijn er ook banken met connecties met Nederlandse banken?
Zou dat handig zijn of is dat totaal niet nodig.

De ING en Rabobank zitten ook hier maar zijn klein en zijn niet perse direkt gelinkt aan Nederland behalve dat ze hetzelfde moederbedrijf hebben. Volgens mij heeft het geen voordelen qua kosten van pinnen of geld overmaken etc om een van deze banken te nemen, maar ik kan er naast zitten.

Als je geld gaat overschrijven is het slim om te kijken naar sites als www.hifx.com, www.xe.com of andere vergelijkbare sites. Zij geven veel betere 'rates' dan je bank (in zowel in NL als Australie) en de overschrijfkosten zijn vaak lager. Kan je heel veel geld schelen!!!

Groetjes
 
Heel veel dank voor je aanbod. Inmiddels hebben we wel een aantal dingen uit laten zoeken, vooral wat betreft belastingen en verzekeringen.
Een praktische vraag is nog, welke bank zou je moeten kiezen?
Zijn er ook banken met connecties met Nederlandse banken?
Zou dat handig zijn of is dat totaal niet nodig.
Ik zit zelf bij de NAB maar volgens mij maakt het allemaal weinig uit. Of dat je nu door de kat of door de hond gebeten word. De NAB is vaak qua fees wel een van de voordeligste bij mijn weten.
Komen jullie definitief naar Australie of tijdelijk? Dat is nogal van belang of je je geld hierheen haalt of niet. Wij hebben met OZforex gewerkt. Heel makkelijk, snel en goede koersen. Bank to bank is in ieder geval geen goed idee. Duurt lang, je krijgt een waardeloze koers en als klap op de vuurpijl rekent de nederlandse bank en australische bank ook nog kosten.
Zoals KIMS al zegt hebben de RABO en ING hier geen directe link met de Nederlandse hoofdkantoren. Ze zijn ook alleen maar actief op internet spaargebied.
 
Als je geld gaat overschrijven is het slim om te kijken naar sites als www.hifx.com, www.xe.com of andere vergelijkbare sites. Zij geven veel betere 'rates' dan je bank (in zowel in NL als Australie) en de overschrijfkosten zijn vaak lager. Kan je heel veel geld schelen!!!
Kun je via xe.com ook geld overmaken dan!?! Heb ik nooit geweten :confused:. Ik kijk altijd op XE voor de koers, maar heb geld naar mijn ozzie rekening gewoon bank-bank overgemaakt. Kan je me uitleggen hoe dit via XE kan?
 
Kun je via xe.com ook geld overmaken dan!?! Heb ik nooit geweten :confused:. Ik kijk altijd op XE voor de koers, maar heb geld naar mijn ozzie rekening gewoon bank-bank overgemaakt. Kan je me uitleggen hoe dit via XE kan?

Yep, dat kan zeker maar hun "rate" is niet zo goed als die van hifx.com over het algemeen. Je moet je inschrijven en gegevens opgeven zoals bankrekening, identificatie etc. en nog wat van dat soort dingen. Het is niet moeilijk om te doen. Als je eenmaal ingeschreven bent is het makkelijk om over te schrijven. Je kunt net als met aandelen een bepaalde "currency rate" vastzetten en wanneer de dollar daar dan op komt, heb je een deal. Of je maakt gewoon geld over op de "rate" waar die op dat moment op staat. Je geeft dan op waar je het geld heen wil hebben en jij maakt dat exacte bedrag over naar hun (Nederlandse of het land waar je dan bent) rekening en zij maken het over naar jouw buitenlandse rekening. Ze kunnen vragen hoe je aan je geld bent gekomen om zwarte handel te voorkomen.

Het scheelt echt heel veel dus zeker de moeite waard!! Zie hier voor meer info: http://www.xe.com/xetrade/

:up:
 
Ik zit zelf bij de NAB maar volgens mij maakt het allemaal weinig uit. Of dat je nu door de kat of door de hond gebeten word. De NAB is vaak qua fees wel een van de voordeligste bij mijn weten.
Komen jullie definitief naar Australie of tijdelijk? Dat is nogal van belang of je je geld hierheen haalt of niet. Wij hebben met OZforex gewerkt. Heel makkelijk, snel en goede koersen. Bank to bank is in ieder geval geen goed idee. Duurt lang, je krijgt een waardeloze koers en als klap op de vuurpijl rekent de nederlandse bank en australische bank ook nog kosten.
Zoals KIMS al zegt hebben de RABO en ING hier geen directe link met de Nederlandse hoofdkantoren. Ze zijn ook alleen maar actief op internet spaargebied.
Dank je wel voor je duidelijke antwoord, ik vind de ervaringen van anderen heel belangrijk en prettig om te weten.
Wij komen wel voor langere tijd (definitief weet ik nog niet) naar Australië, ons visum is 4 jaar geldig en kan verlengd worden. Dus ik kan in Australië gewoon een nieuwe rekening gaan openen en RABO en ING links laten liggen. OZforex lijkt me dan ook goed te gebruiken ivm de koersen. Dank voor het advies:)
 
Dank je wel voor je duidelijke antwoord, ik vind de ervaringen van anderen heel belangrijk en prettig om te weten.
Wij komen wel voor langere tijd (definitief weet ik nog niet) naar Australië, ons visum is 4 jaar geldig en kan verlengd worden. Dus ik kan in Australië gewoon een nieuwe rekening gaan openen en RABO en ING links laten liggen. OZforex lijkt me dan ook goed te gebruiken ivm de koersen. Dank voor het advies:)
Als je nog niet zeker weet of je hier wilt blijven is het misschien verstandig om alleen het geld wat je nodig hebt hierheen te halen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Aussie dollar zo hoog blijft. En als je dan weer terug moet wisselen boer je alleen maar achteruit. Maar goed, niemand die het weet. Een ding is zeker, je wisselt altijd op het verkeerde moment als je na een paar jaar terug kijkt. Dus gewoon voor uit kijken en geen spijt hebben van de dingen die je doet.
 
Dank je wel voor je duidelijke antwoord, ik vind de ervaringen van anderen heel belangrijk en prettig om te weten.
Wij komen wel voor langere tijd (definitief weet ik nog niet) naar Australië, ons visum is 4 jaar geldig en kan verlengd worden. Dus ik kan in Australië gewoon een nieuwe rekening gaan openen en RABO en ING links laten liggen. OZforex lijkt me dan ook goed te gebruiken ivm de koersen. Dank voor het advies:)
Alhoewel ik het idee heb dat je geld op het moment veiliger in Australie staat dan in Europa!
 
Kan iemand mij wijzer maken op het gebied van belastingen?
Ik ben 66 jr. Sinds aug 2012 in OZ. Ontvang AOW en een Ned. pensioen. Momenteel betaal ik geen belasting in Ned. Ik krijg elke maand van de belastingdienst een bedrag gestort. (nooit om gevraagd overigens). Ik heb geen inkomen in OZ.
Vraag: hoe wordt ik belast in Australia? Over AOW en pensioen of over pensioen alleen?? Is het voordeliger om in Ned. belastingplichtig te blijven?
Hanne
 
Hanne,
Er bestaan vele draadjes over dit onderwerp. Ga via de zoekmachine , dan vind je veel.
Ik begrijp niet dat je zomaar maandelijks een bedrag krijgt van de belastingdienst.
Of bedoel je dat je AOW en pensioen gestort worden? Dat gaat via de Sociale Verzekeringsbank en niet via de belastingdienst.
Hoe weet de belastingdienst je banknummer als je nooit om deze bedragen hebt gevraagd.

Je betaalt belasting waar je residentie hebt, dus gewoon waar je minstens 180 dagen per jaar woont.
Je kunt 25 procent aftrekken van je AOW/pensioen in NL en moet dus 75 percent van het inkomen per 30 juni jaarlijks opgeven in OZ als je daar woont. Daarover betaal je belasting.
De belastingdienst verstrekt per jaar een koers welke je kunt gebruiken. Je kunt kosten van het overmaken aftrekken, dus het gaat over het netto bedrag uit NL. Gewoon ff de belastingdienst bellen of heengaan.
Als je een permanente resident bent in OZ dan kun je via Centrelink aanvullende pensioen krijgen als je beneden een bepaald minimum zit.
Als je persoonlijk inkomen minder is dan AUD 18,200.- dan betaal je helemaal geen belasting. Vanaf dat bedrag begint het schijven tarief.
Cheers
Jan
 
Janneke N
Ook over dit onderwerp bestaan tientallen draadjes.
Het maakt geen lor uit welke locale bank je neemt, pak gewoon een van de vier banken om je cheque account te openen en mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Bij het laatste is er wat lichte konkurrentie natuurlijk.
Neem degene welke het prettigste bij je in de buurt zit.
Vergeet Rabo en ING want die kunnen je niet helpen. alleen zijn term deposits vaak gunstiger bij hen en daarvoor dealen ze alleen per internet.
Cheers
Jan
 
Niet meer dan een (1) ton per bank rekening.

Ik heb geld op 3 rekeningen bij de ANZ en 3 rekening bij de Rabobank in Nederland. De bank keuze met de meeste rente lijkt me het beste. Zwitserland is een slechte keuze want de economie is te stabiel en heeft daarom lage rente.

De rest weet ik niet veel op te antwoorden, want ik beleg niet en heb geen levens verzekering en belasting kom je toch niet onderuit. Het wordt allemaal netjes geregeld hier zoals in NL met de belasting aangifte, zeer eenvoudig en voor paar tientjes kun je iemand inhuren die het voor je doet.
 
Back
Top