Financiële expert gezocht.

Niet meer dan een (1) ton per bank rekening.

Ik heb geld op 3 rekeningen bij de ANZ en 3 rekening bij de Rabobank in Nederland. De bank keuze met de meeste rente lijkt me het beste. Zwitserland is een slechte keuze want de economie is te stabiel en heeft daarom lage rente.

De rest weet ik niet veel op te antwoorden, want ik beleg niet en heb geen levens verzekering en belasting kom je toch niet onderuit. Het wordt allemaal netjes geregeld hier zoals in NL met de belasting aangifte, zeer eenvoudig en voor paar tientjes kun je iemand inhuren die het voor je doet.

Is dat voor het deposito-garantiestelsel dat je dat van die ton zegt? Want dat is dus niet 1 ton per bankrekening, maar per financiële instelling. Het garantiestelsel voor Nederland en een groot deel van Europa garandeert dus 100.000 per financiële instelling. Voor Australie ligt het op dit moment op $250.000 (http://www.guaranteescheme.gov.au/qa/deposits.html) per financiële instelling.

Als je met jouw geld bij ANZ boven de 250.000 komt en bij Rabobank boven de 100.000 dan is dat dus niet erg handig.
 
Veel banken geven boven een bepaald saldo per rekening minder rente.
Maar aangezien dat een behoorlijk hoog saldo is, verwacht ik niet dat ik er in de komende 200 jaar aan toe zal komen.
 
Is dat voor het deposito-garantiestelsel dat je dat van die ton zegt? Want dat is dus niet 1 ton per bankrekening, maar per financiële instelling. Het garantiestelsel voor Nederland en een groot deel van Europa garandeert dus 100.000 per financiële instelling. Voor Australie ligt het op dit moment op $250.000 (http://www.guaranteescheme.gov.au/qa/deposits.html) per financiële instelling.

Als je met jouw geld bij ANZ boven de 250.000 komt en bij Rabobank boven de 100.000 dan is dat dus niet erg handig.

Wist niet dat het in Australie hoger lag, had beter iets meer onderzoek kunnen doen daarna :-(.
Anyways wat hardcore zegt is ook een belangrijke, want als ANZ haar rente naar beneden gooit bij hoger solda dan is het misschien verstandig om bij verschillende banken je geld te plaatsen. Maar dan ook weer de vraag of het niet als 1 financiele instelling wordt gezien ookal heb je verschillende rekeningen bij verschillende banken.

De rente bij ANZ vind ik behoorlijk hoog als je een online spaar rekening hebt.

Hopelijk kan ik snel terug onsite werken, want dan gaat het saldo erg snel omhoog elke week :)

Mijn doel is om in Europa en Australie een huis te kopen zonder hypotheek of een kleine hypotheek. Maar tegen die tijd zal ik me goed professional laten informeren.
Geloof dat er ook een regeling is als je hier of in het buitenland een investment property hebt dat je 2 vlieg tickets per jaar kunt terug vragen....
Collega van me die als voorman onder me werkt op mijn is pas 26 jaar en heeft eigen huis en 2 investment properties en hij vertelde zoveel tructjes met de wetgeving dat hij dit allemaal heeft bereikt als voorman/boilermaker op die leeftijd.

Dus je ziet wel waar ik over 10 jaar wil zijn, zoals een echte Nederlander zoveel mogelijk gratis! (Uiteraard moet ik daar wel eerst hard voor werken en betalen)

Hopelijk zitten we aan het begin van 2007 in Amerika, dat de huizen markt compleet gaat in storen, zodat ik over 3-5 jaar goedkoop kan investeren in Australie.\

Ik ben bewust dat alles in Australie per week kan veranderen en ik nieuwe doelen moet gaan stellen.
Zoals dat nu de gehele industriele sector constructie en mijn uitbreiding op zun gat ligt en grote inkomsten mis loop :-(
 
Hanne,
Er bestaan vele draadjes over dit onderwerp. Ga via de zoekmachine , dan vind je veel.
Ik begrijp niet dat je zomaar maandelijks een bedrag krijgt van de belastingdienst.
Of bedoel je dat je AOW en pensioen gestort worden? Dat gaat via de Sociale Verzekeringsbank en niet via de belastingdienst.
Hoe weet de belastingdienst je banknummer als je nooit om deze bedragen hebt gevraagd.

Je betaalt belasting waar je residentie hebt, dus gewoon waar je minstens 180 dagen per jaar woont.
Je kunt 25 procent aftrekken van je AOW/pensioen in NL en moet dus 75 percent van het inkomen per 30 juni jaarlijks opgeven in OZ als je daar woont. Daarover betaal je belasting.
De belastingdienst verstrekt per jaar een koers welke je kunt gebruiken. Je kunt kosten van het overmaken aftrekken, dus het gaat over het netto bedrag uit NL. Gewoon ff de belastingdienst bellen of heengaan.
Als je een permanente resident bent in OZ dan kun je via Centrelink aanvullende pensioen krijgen als je beneden een bepaald minimum zit.
Als je persoonlijk inkomen minder is dan AUD 18,200.- dan betaal je helemaal geen belasting. Vanaf dat bedrag begint het schijven tarief.
Cheers
Jan


Bedankt voor je antwoord.
Het bedrag dat gestort wordt is volgens mij de belasting die het ABP inhoudt op mijn pensioen. Wel raar dat AOW in NL onbelast is , terwijl je in OZ er wel belasting over moet betalen. Daarom vroeg ik mij af of het wellicht voordeliger is belastingplichtig in Nederland te blijven. Overigens we hebben nu geen hypotheek. Dus geen vooraftrek. We denken er wel aan binnen afzienbare tijd een hypotheek op onze hoofdwoning in NSW te nemen. Dat zou dan aftrekbaar zijn in Nederland?
Hanne
 
Hanne, sorry maar ik begrijp iets niet.


Je zegt dat over de AOW in NL geen belasting betaald wordt, dat is juist als je er geen pensioen bij hebt , want heb je zowel een pensioen(tje) opgebouwd door je werkgever tijdens jouw arbeid, dan wordt en AOW en pensioen samen opgeteld en betaal je belasting hierover volgens een bepaalde formule. Dat is dus in Nederland!


Als jij AOW uit NL krijgt (nadat je 65 bent geworden) en je hebt permanente residentie in OZ, dan maakt het niet uit of je dat in NL op een rekening stort of over laat maken naar OZ.

Je betaalt GEEN belasting over je AOW in Australie, zolang je maar onder het eerste schijven tarief zit, dat heb ik boven vermeld.


Voorbeeld:

Je krijgt uit NL AOW van zeg maar 7500 EURO voor je zelf en 7500 EURO voor je partner.

75 procent is belastbaaar, dus 5625 moet je elk opgeven aan de belasting dienst in OZ en dat is zeg maar 7500 dollar per person.

Aangezien je daarmee persoonlijk beneden de 18,200 dollar zit, betaal je dus geen belasting.

Heb je nog ander inkomen zoals rentes, aandelen, een investering welke geld opbrengt, , pensioenen uit NL (?) etc., dan moet je al dat inkomen wel erbij optellen en dan ligt het eraan of je persoonlijk p.p. boven die 18,200 uitkomt.


In feite hoef je niet eens een belasting formulier in te vullen als je totale inkomen, dus inkl die 7500 dollar AOW maar niet de 18,200 te boven gaat.

Let op: Een eventuele bedrijfspensioen in Australie (account based) hoef je na je 60e nooit meer belasting over te betalen en dat wordt dus niet opgeteld bij je inkomen!!!!


Je hypotheek in OZ is niet aftrekbaar in NL en verder kun jij niet bepalen waar je eventuele belasting moet betalen.

Het ligt er aan waar je minimal 180 per jaar woont of eigenlijk je residentie hebt.

Probeer geen foefjes want ze hebben je zo te pakken.


Ik begrijp dat je ook een pensioen hebt van de ABP, dat kan natuurlijk niet de belasting zijn die ze maandelijks op jouw rekening storten, het zal waarschijnlijk het netto bedrag zijn van het pensioen. Als dat zo is komt dat boven op je AOW in OZ, maar misschien zit je dan nog onder die fameuse 18,200 dollar....!!

Dat kan ik niet bepalen. Mocht je evenwel belasting betalen over je Nederlandse pensioen en je woont in OZ, dan moet je een brief schrijven naar de Belastingdienst in Heerlen en verzoeken geen belastting meer in te houden (dat moet de belastingdienst aan de ABP doorgeven) die vrijstelling krijg je op basis van het feit dat OZ en NL een verdrag hebben ter voorkomen van dubbele belasting.


Groets

Jan
 
Hopelijk zitten we aan het begin van 2007 in Amerika, dat de huizen markt compleet gaat in storen, zodat ik over 3-5 jaar goedkoop kan investeren in Australie.\

Red je nog 3 jaar zonder inkomen? Want er zijn veel gezinnen in de US al veel werkloos...

Het gaat niet alleen om huisjes die instorten, maar ook werkloosheid die oploopt en hoog blijft. Niet bepaald leuk voor een grote groep.
 
Back
Top