Fibre to the premises, Fibre to the node en national broadband network. Er bestaat ook nog fibre to the curb, wij krijgen het laatste. Komt er meestal op neer dat des te dichter het bij je huis komt des te beter want laatste stukje is meestal ouderwets koperdraad wat de snelheid niet ten goede komt. Zegt een absolute leek ;-)
NBN staat voor National Broadband Network. Dit was een ambitieus initiatief jaren terug om internet in Australië te fixen door middel van fibre kabels overal.
Origineel was het plan om FTTP, wat betekent dat fibre tot aan je huis komt. Ik heb dat. Ik heb geen telefoonlijn, tv lijn en internet lijn naar binnen gaan, maar een fibre kabeltje. Voordeel daarvan is lage latency en hoge snelheden. Ons internet is vergelijkbaar met wat we in Nederland hadden.
Dat was niet overal mogelijk, met name in appartementen complexen was vaak nog geen koper geïnstalleerd, dus kreeg je fibre tot de kelder. Vanaf daar ging het de switch in en met koper naar de appartementen.
Door allerlei redenen, onder andere wat corruptie en lange vertragingen bij installaties, werd besloten dat FTTP in de meeste gevallen te duur was. FTTN werd het alternatief. Fibre to the node. Elke buurt heeft een kast waar alle koper kabels van alle bewoners bij elkaar komen. Vanaf daar gaat het de kabel in. Het nadeel daarvan is dat dat ene kastje soms honderden bewoners moet bedienen en net als met ADSL in Nederland loopt de lijn wel eens vol. Met name 's avonds als iedereen aan het internetten slaat. Dus dan krijg je net als met ADSL vertragingen en loopt je snelheid terug. Ook krijg je latency. Latency = vertraging, hoe lang het duurt voordat jouw pakketje aankomt bij de ander. Dat is niet zo'n probleem met dingen als Netflix kijken, maar als je wilt videobellen of gamen met andere mensen, dan is dat heel vervelend.
HFC weet ik niet zoveel van.
Als je internet belangrijk vindt en je kijkt naar de lange termijn dan wil je het liefst FTTP, omdat dat verreweg de hoogste snelheid aan kan.