Fully fledged aussie

Ha CJ,

Nou ik ben ff de map ingedoken en dit zijn alle formulieren die je moet invullen:

Form 80
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/80.pdf

1221
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1221.pdf

Let wel, volgens worden beide formulieren standaard voor verschillende visa gebruikt, dus sommige vragen klinken wat raar.

minimaal 2x Form 888 (stat decs van vrienden, familie)gecertificeerd, PLUS voor iedere stat dec een gecertificeerde kopie van hun paspoort.
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/888.pdf

de originelen van de 'Australian Police clearances' (die moet je naar Canberra sturen, en dan krijg je ze terug met de melding dat je braaf bent geweest).
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1101.pdf

Op de verklaring staat:
Application for immigration / citizenship
Police certificate - Name check only.

de stat dec van jezelf en partner: dat moet op een speciaal formulier. Er staat echter geen nummer op en ik kon het formulier niet op de site vinden, maar het zijn slechts een paar vragen, die je vast kan voorbereiden:

1.verklaring wie je partner is (naam)

2.verklaring dat je de applicatie nog steeds wil sponsoren (hoeft alleen je aussie partner in te vullen, bij voorkeur met 'ja')

3.verklaring of je samenwoont, zo niet,hoezo dan?

4.verklaring of de relatie stukgelopen is, zo ja, wanneer en hoe?

5.algemene verklaring (ongeveer een a4) waarin je je relatie beschrijft sins de eerste aanvraag, waar je de afgelopen jaren gewoond en gewerkt hebt, sociale bezigheden van samen, financiele zaken van samen en andere belangrijke zaken

en dan de rest zoals al een paar keer eerder beschreven: kopietjes van je eigen paspoorten (gecertificeerd), kopietjes financien,kopietjes huurcontract/hypotheek, kopietjes testament/superannuation, kopietjes prive en offieciele correspondentie die het samnzijn bevestigen en foto's

[quote author=suske link=topic=3830.msg57517#msg57517 date=1146042664]Volgens mij kun je dit nog niet doen (je moet op het aanvraag formulier wachten maar je kunt ze bellen voor meer info:[/quote]

ik moet beter lezen, het aanvraag formulier had je al gevonden. Wat was het nummer/URL? (voor anderen die dit lezen)

Suske, alweer hartelijk bedankt voor je uitgebreide en super snelle antwoord! Geweldig!

Deze link heb ik gebruikt voor het police certificate (vrijdag op de post gedaan)
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1101.pdf

Groetjes uit Sydney,
CJ

Hallo,

Ik heb eind mei m'n PR papieren gekregen en een week daarna al alles in kunnen leveren. Met dank aan Suske  :up:.

Als de uitslag bekent is ga ik hier ook m'n timeline posten.

Ha CJ,

Gaat zeker lukken!
Ben benieuwd hoe lang het duurt als je het zo snel al weer terug stuurt; ga je onder op een stapel of in het bakje 'volgende maand'..

Na meer dan 5 jaar hier gewoond te hebben ben ik nu zowel een clog-wog als een aussie.

echt Australische ceremonie: Robert Doyle, de lord mayor van Melbourne zei: "now don't get into a bunfight"  "check out my bling" en "I hope you'll drink lots of Australian wine"

Gefeliciteerd! Ik heb sinds afgelopen juni ook zo'n certificaat, met behoud van m'n Nederlandse nationaliteit. Het voelde even vreemd voor een paar dagen, maar je went er snel aan. :lol:
En ja, ik heb ook een foto met de burgemeester. Dat hoort er zo bij, he? :grin:

Groetjes,
Rixta

Proficiat Suske  :up: ik ben sinds een paar maanden ook Australier  :grin:
En zelfde als Rixta - voelde effe raar maar is nu gewoon.

Ik neem aan dat het anders voelt als je je Nederlandse nationaliteit moet opgeven. Dan is het een veel grotere stap. Voor mij was het vooral een praktische zaak. Ik kon het aanvragen, het kostte niet veel en het heeft voor mij alleen maar voordelen. Maar ik zou echt m'n Nederlandse nationaliteit niet kwijt willen. Daarvoor ben ik veel te veel Nederlands. En gezien het feit dat ik pas op m'n 37e naar Australie ben gekomen denk ik ook niet dat ik me ooit nog meer Australisch dan Nederlands zal voelen. Maar wie weet kom ik nog voor verrassingen te staan met mezelf. Zou de eerste keer niet zijn. :grin:

Groetjes,
Rixta

Je mag/moet stemmen en je kunt zonder visum naar Nieuw Zeeland. Verder heb je zekerheid dat je nooit het land uitgezet kunt worden, wat met een PR nooit zeker is. Er zijn genoeg voorbeelden bekend dat de DIAC rare dingen uithaalde en mensen zonder reden gewoon het land uit hebben gezet. Foutje, maar ja, voor je terugbent kun je wel een jaar verder zijn.
Als je je Nederlandse nationaliteit moet opgeven is het dus een kwestie van goed afwegen wat je wilt. Als je twee nationaliteiten kunt hebben zie ik geen reden om niet Australisch te worden. Als er nog eens oorlog uitbreekt kan dat z'n nut hebben. :smile: Ik zie dat niet direct gebeuren, maar je weet maar nooit. Ik vind het in elk geval prettig om dat certificaat te hebben, maar ik houd dus ook m'n Nederlandse nationaliteit.

Groetjes,
Rixta

Behalve de zekerheid waar Rixta het over heeft zijn er ook voordelen bij het aanvragen van bijvoorbeeld bepaalde vormen van subsidie. En je kan natuurlijk kiezen bij de douane welke rij het kortste is

[quote author=suske link=topic=3830.msg147534#msg147534 date=1254312496]
En je kan natuurlijk kiezen bij de douane welke rij het kortste is
[/quote]

Ik dacht dat je nooit mocht reizen met twee paspoorten...maar goed dat is een andere discussie.

Ik heb in juni mijn visa gekregen (meteen een permanente verblijfsvergunning) en we vertrekken in 1 november naar Brisbane, maar na vier jaar ga ik ook voor mijn aussie nationalteit; het scheelt dat mijn nederlandse nationalteit niet hoeft op te geven anders had ik dit niet gedaan denk ik.... Ha dan worden we een gezin van dual nationalteiten,.....

Ik vergat nog te zeggen dat je als citizen kunt studeren met flinke financiele hulp van de overheid. Dat kan van pas komen.
En als je naar Nederland gaat kun je zeker op twee paspoorten reizen. Als je een Nederlands paspoort hebt scheelt dat inderdaad flink in de wachttijd bij de douane. Je moet echter ook een Australische paspoort hebben om terug het land hier in te komen. Want zodra je een citizen bent vervalt je visum en dus kom je met alleen een Nederlands paspoort gigantische in de problemen. Ik vraag me af wat ze dan doen. Ze kunnen je niet het land uit houden, maar ze laten je ook niet zomaar binnen. Waarschijnlijk moet je ergens 6-12 uur wachten terwijl ze checken of je inderdaad een Australische staatsburger bent, waarna je voor heel veel geld een papiertje kunt kopen om het land in te komen. Beter om een paspoort aan te vragen.
Wij hebben totaal geen buitenlandse reisplannen, ook niet voor de verre toekomst, dus ik weet nog niet wat ik doe met m'n Nederlandse paspoort. Waarschijnlijk vraag ik alleen een bewijs van Nederlanderschap aan elke tien jaar en laat dat paspoort voor wat het is.

Groetjes,
Rixta

Ik denk wel dat je dan in NL al met je oz paspoort in moet checken want aan een NL paspoort zal een visum verbonden moeten zitten...

[quote author=alieNL link=topic=3830.msg147570#msg147570 date=1254346474]
Ik denk wel dat je dan in NL al met je oz paspoort in moet checken want aan een NL paspoort zal een visum verbonden moeten zitten...
[/quote]
Wat bedoel je daarmee? :| Een Nederlands paspoort is een Nederlands paspoort en bij de douane gaan ze niet vragen of ik misschien ook een ander paspoort bezit. Alleen bij de terugreis zal ik dan m'n Australische paspoort moeten laten zien, want anders heb ik geen geldig visum en kom je meestal niet eens het vliegtuig in.

Groetjes,
Rixta

Wat AlieNL ermee bedoelt is precies wat er staat....

Als je gaat INchecken in NL, dan kan het NIET met je NL paspoort. Op het moment dat je vanuit Australië naar Nederland reist en dus op dat moment door de douane gaat, dan ben je niet aan het INchecken. Je bent alleen in NL aan het inchecken als je Nederland gaat verlaten. En dan moet je dus OF een Nederlands paspoort hebben met geldig visum, OF een Australisch paspoort.....ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Back