Fully fledged aussie

Ah, ik snap het. Inchecken voor je reis naar huis. Ik zat nog bij de douane in Nederland. :lol:

Groetjes,
Rixta

Naar en van Nederland reis ik alleen op mijn Australische paspoort, dus ook door de doune Nederland in. Je wordt namelijk in het systeem gezet onder dat paspoort en ik heb al eens gehad dat ik met mijn Nederlandse Nederland in ging en dat het toen even niet klopte.
Ik heb dus al wat Nederlandse stempels in mijn Aussie paspoort.

Als je een nieuw Australisch e-paspoort hebt dan kun je de rij van de douane in Australie sowieso omzeilen!

[quote author=Aatje link=topic=3830.msg148006#msg148006 date=1254999910]
Naar en van Nederland reis ik alleen op mijn Australische paspoort, dus ook door de doune Nederland in. Je wordt namelijk in het systeem gezet onder dat paspoort en ik heb al eens gehad dat ik met mijn Nederlandse Nederland in ging en dat het toen even niet klopte.
Ik heb dus al wat Nederlandse stempels in mijn Aussie paspoort.

Als je een nieuw Australisch e-paspoort hebt dan kun je de rij van de douane in Australie sowieso omzeilen!
[/quote]

lijkt mij wel gek,..je "eigen" land binnenkomen met een andere paspoort dan je nederlandse,... Je mag dan maar 3 maanden blijven en je word wellicht in het engels aangesproken bij de grenscontrole,...

Wij hebben voorlopig helemaal geen reisplannen, maar ik denk eigenlijk niet dat ik ooit nog geld ga uitgeven aan een Nederlands paspoort. Met een Australisch paspoort kan ik ook Nederland in en ik heb dat paspoort sowieso nodig om Australie weer in te komen. Zonde van het geld dus. Ik moet dan alleen eens per tien jaar een bewijs van Nederlanderschap aanvragen om m'n Nederlandse nationaliteit niet te verliezen. Maar ik denk dat dat per post kan en weinig of niets kost.

Groetjes,
Rixta

Plannen om langer dan 3 maanden in NL te blijven heb ik toch niet en in het Engels aangesproken worden is ook niet een probleem.... En mochten we ooit terug verhuizen naar Nederland reis ik dan op mijn Nederlandse paspoort met op een enkele reis waarna je gewoon in Nederland mag verblijven.

ik weet dat niet bijna niets met onderwerp te maken heb,...,maar,... toen gestemd mocht worden,..deden jullie dat ook,... dan bedoel ik nederlandse verkiezingen? Of hadden jullie zoiets tis toch aan de andere kant van de wereld,...laat maar hangen,..

Ik heb wel gestemd, zelfs voor het Europarlement. Waarom voor dat laatste? Geen flauw idee. :lol: Het is voor mijn gevoel een morele plicht om te gaan stemmen. Ik heb het in Nederland altijd gedaan en ik blijf het dus ook doen totdat ik geen flauw idee meer heb op wie ik eigenlijk stem. Maar voorlopig houd ik het Nederlandse nieuws nog heel goed bij, dus blijf ik stemmen.

Groetjes,
Rixta

Vandaag viel mijn Australisch paspoort in de brievenbus. Da's toch vreemd om te zien "Nationality:Australian."
Grappig genoeg moet ik nu ook mijn Nederlands paspoort verlengen, en dat is, nu ik een 'dual Citizenship' heb, wel even een papierwinkel:

De volgende documenten zijn nodig, en sommige met met een apostille stempel: (department of Foreign Affairs, AUD $60 per single-sided one page document)
http://www.smartraveller.gov.au/authen.html

1. Een officieel certificaat van mijn citizenship. Met een apostille stempel.

2. Marriage certificate:
Wij zijn in Nederland getrouwd en onze internationale huwelijksacte is voldoende daar hoeft geen apostille op (want Nederlands document)
Als je een australische huwelijksacte hebt moet dat wel.

3. Paspoort van mijn vrouw

4. Uittreksel geboorte register van mijn vrouw (mag niet langer dan 6 maanden geleden afgegeven zijn en moet ook een apostille stempel op)

5. Brief van the Family Law Court dat op het moment dat ik citizenship kreeg wij niet gescheiden waren ( Hoeft geen apostille op)
Je moet ze een brief sturen met een kopie van je internationale huwelijksacte, en al je persoonlijke details, plus kopie certificaat van mijn citizenship en dan krijg je een brief terug.
http://www.familycourt.gov.au/wps/wcm/connect/FCOA/Utilities/contact/

6. mijn huidig Nederlands paspoort

7. Mijn Australische paspoort

8. Mijn Australisch rijbewijs

9. contant geld (Kosten bij elkaar plm $132, dat is inclusief fotos die ze voor je nemen)

Als je een verklaring van behoud Nederlanderschap aanvraagt ($48.90) hoef je de volgende keer als je je NL paspoort aanvraagt niet weer door de hele papierwinkel dus dat is aan te bevelen.

Hoi Suske,

Gefeliciteerd!
Sorry, ik ken jouw achtergrond niet, maar ik neem aan dat je Australiër was voordat je Nederlander werd? Want ik dacht dat je als Nederlander niet Australiër kunt worden met behoud van je Nederlandse paspoort toch? Of klopt dat niet? Ben ik wel benieuwd naar, dus als je daar iets over kunt vertellen, graag!

groeten,
Laurens

Wanneer je in het buitenland woont kun je in principe elke tien jaar zonder problemen je Nederlandse paspoort verlengen. Zodra je een andere nationaliteit aanneemt, verlies je automatisch de Nederlandse nationaliteit. Een dubbele nationaliteit kan dus niet.

Vink wel een bummer! Op den duur zou ik best een echte Aussie willen worden, maar daarvoor NL helemaal opgeven is ook weer zoiets. Maar ja, eerst maar eens zorgen dat ik daar kom, en dan nog vier jaar blijven. Misschien, heel misschien, maak ik me er iets te vroeg druk over
smiley.gif

Ik ben en zal altijd een Nederlander blijven, Maar als je met een Australische getrouwd bent kan je zowel de Nederlandse en Australische Nationaliteit hebben. Een dubbele nationaliteit kan dan wel.

Ik ben en zal altijd een Nederlander blijven, Maar als je met een Australische getrouwd bent kan je zowel de Nederlandse en Australische Nationaliteit hebben. Een dubbele nationaliteit kan dan wel.
Dat zou dus ook kunnen als je Nederlandse partner, Australier/sche wordt.

Bart

Thanks voor de info Sus!
Maar ik ben te blij met mijn Arnhemse meisje om die route te volgen.
wub.gif

heheheheh, natuurlijk! Zonder mijn Aussie meissie, die in Londen mijn buurvrouw was, zou ik hier waarschijnlijk niet eens zitten. Da's allemaal veel belangrijker dan een paspoort.

Dat zou dus ook kunnen als je Nederlandse partner, Australier/sche wordt.

Bart

Dat is een interessante insteek, maar of het werkt weet ik niet. En in dat geval moet je partner dus wel zijn/haar Nederlandse nationaliteit opgeven. En dat is een hele grote stap, die je echt niet impulsief moet nemen. Ik zou zelf nooit m'n Nederlandse nationaliteit opgeven, maar ik ben dus ook met een Australier getrouwd en kon beide nationaliteiten hebben. En ik had genoeg redenen om dat te doen, dus sinds zes maanden heb ik een dubbele nationaliteit. Hetgeen betekent dat ik bij de volgende verkiezingen moet gaan stemmen, en ik heb echt geen flauw idee op wie. :grin:

Groetjes,
Rixta

Back