Geld invoeren

Hoi Shelley,

Je mag AUD 10.000 p.p. invoeren. Alles hierboven moet je bij binnenkomst melden.

Groetjes,
Brit
 
Ik neem aan dat de meesten daar wel boven komen.

Tenminste: ik stel me zo voor de overwaarde van je huis. De auto, overige spullen wat je niet meeneemt en verkoopt....

Moet je daar dan direct belasting over betalen?

En betreft dat het invoeren cash op zak mee in het vliegtuig? of ook overmaken op een nieuw te openen rekeningnummer in Australie?

(ik zie me ook nog geen regeling treffen met mijn ouders dat we daar het geld parkeren en dat ze ons elke keer mondjesmaat geld overmaken op dat rekeningnummer)...das ook best wel een rompslomp....
 
Wij hebben geen huis te verkopen maar sparen wel een hoop engelse ponden nu we in Engeland werken.
Mijn man heeft een bank rekening in Australie maar we wisten niet of het verstandiger was om alles in een keer over te maken of in gedeeltes.
Maar als het A$10000 is, dan zullen het gedeeltes worden!  :up:
 
[quote author=Maluka link=topic=1225.msg9991#msg9991 date=1109661610]
Ik neem aan dat de meesten daar wel boven komen.

(ik zie me ook nog geen regeling treffen met mijn ouders dat we daar het geld parkeren en dat ze ons elke keer mondjesmaat geld overmaken op dat rekeningnummer)...das ook best wel een rompslomp....
[/quote]

Ik denk inderdaad dat veel mensen daar over heen gaan komen.

Persoonlijk zie ik het probleem niet om het geld te parkeren op een Nederlandse rekening en je ouders of andere familie leden vragen dit over te maken wanneer je het nodig hebt.
Gewoon tijdig aangeven hoeveel je nodig hebt en het probleem is opgelost, toch ?
 
Maar de vraag blijft dan...

Als ik wel al het geld in een keer meeneem naar Oz (of overmaak op een Australische bankrekening) hoeveel belasting moet je dan betalen...is dat een percentage of tot een maximum bedrag....als je 40% ofzo direct al kan afgeven aan de Oz. tax...dan bedenk je je denk ik wel even
 
Aangezien wij ook onze overwaarde van het huis mee willen nemen, ben ik ook heel benieuwd naar het antwoord. Anyone?
 
Volgens de mensen van het British Expat forum mag je tot 6 maanden na je emigratie je geld belastingvrij invoeren. Joehoooeeee! :lol:
 
Ho, ho, ho, (ik lijk de kerstman wel),

Hier is even een miscommunicatie gaande.
Wat ik bedoel is dat je bij aankomst in Oz (dus in je broekzak in het vliegtuig) cash AUD 10.000 in mag voeren.

Bij bijv. verkoop van je huis in NL is het zo dat je in één van beide landen belast wordt. Je kunt zelf kiezen of dit in NL is of in AUS.

Hier volgt wat uitleg. Hopelijk is het e.e.a. nu wat duidelijker. Ik zal hier nog wat dieper in duiken en hier later, wanneer meer info voor handen is, op terugkomen.

Groetjes,
Brit


BELASTINGDIENST NEDERLAND

WERELDINKOMEN
Inwoners van Nederland moeten in hun aangifte inkomstenbelasting hun gehele wereldinkomen aangeven. Tot dit wereldinkomen behoren ook de inkomsten waarover Nederland op grond van (inter)nationale regelingen niet het recht heeft belasting te heffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inkomsten uit arbeid, winst uit onderneming of vermogen in het buitenland.

In het jaar van immigratie kunt u kiezen of u het gehele jaar als inwoner van Nederland in de belastingheffing wilt worden betrokken of niet. Deze keuzemogelijkheid heet het keuzerecht. Voor meer informatie zie Keuzerecht voor immigranten. Maakt u gebruik van het keuzerecht, dan geeft u uw gehele, in 2005 genoten, wereldinkomen aan. Dit betekent ook het inkomen dat u genoot voor uw immigratie naar Nederland en waarover Nederland niet het recht heeft belasting te heffen. Het is dan mogelijk dat u over deze buitenlandse inkomsten ook belasting moet betalen in een ander land. Om te voorkomen dat u in beide landen belasting moet betalen, verleent Nederland een korting op de verschuldigde belasting, de zogenoemde aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.


UITLEG WERELDINKOMEN

Wereldinkomen
Het wereldinkomen is het inkomen in box 1, 2 en 3 waar ook ter wereld verdiend, en berekend volgens de Nederlandse belastingregels. Tot het wereldinkomen behoren dus ook de inkomsten waarover Nederland op grond van (inter)nationale regelingen niet het recht heeft belasting te heffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan arbeidsinkomsten, winst of vermogen in een ander land dan Nederland.



UITLEG KEUZERECHT VOOR IMMIGRANTEN

Keuzerecht voor immigranten
In het jaar van immigratie kunt u gebruik maken van een speciale regeling, het zogenoemde keuzerecht. Dit keuzerecht houdt in dat u ervoor kunt kiezen om het gehele jaar volgens de regels die gelden voor een inwoner van Nederland in de belasting te worden betrokken. Of het voor u aantrekkelijk is om gebruik te maken van deze keuzemogelijkheid, is afhankelijk van uw omstandigheden. Zo kan het voor u financieel voordeliger zijn gebruik te maken van het keuzerecht als u over de periode dat u nog niet in Nederland woonde bepaalde aftrekposten heeft, bijvoorbeeld de hypotheekrente van een eigen woning in uw voormalige woonland of ziektekosten. Deze aftrekposten kunnen dan leiden tot een lagere belasting in Nederland. Ook kan de keuze voordelig zijn als u een partner heeft zonder of met een gering eigen inkomen. Uw partner kan dan het niet gebruikte deel van zijn of haar heffingskorting uitbetaald krijgen.

Als u gebruik wilt maken van het keuzerecht, dan kunt u dit aan het einde van het jaar van immigratie aangeven op het aangiftebiljet M. Het aangiftebiljet M is een speciaal aangiftebiljet voor belastingplichtigen die niet het hele jaar in Nederland hebben gewoond.



UITLEG AFTREK TER VOORKOMING VAN DUBBELE BELASTING

Aftrek ter voorkoming van dubbele belasting
Als u gebruik maakt van het keuzerecht (zie Keuzerecht voor immigranten ), geeft u in Nederland uw wereldinkomen aan. Dus ook de inkomsten waarover Nederland op grond van (inter)nationale regelingen niet het recht heeft om belastingen te heffen. Het is mogelijk dat u over deze inkomsten ook belasting moet betalen in een ander land. Om te voorkomen dat u in beide landen belasting moet betalen, heeft u in Nederland recht op een korting op de verschuldigde inkomstenbelasting, de zogenoemde 'aftrek ter voorkoming van dubbele belasting'. Voorwaarde hierbij is wel dat uw buitenlandse inkomsten per saldo positief zijn. Deze inkomsten verminderen dus het bedrag waarover aftrek ter voorkoming van dubbele belasting wordt verleend. De Nederlandse Belastingdienst stelt aan de hand van uw aangifte de aftrek vast



BELASTINGDIENST AUSTRALIE

Income tax
Income tax is paid on all salary and wages in Australia, and on any other forms of income. Your employer usually deducts this amount from your pay and sends the tax payment to the Australian Taxation Office.

Other income such as from investments and interest on bank accounts must be declared on your tax return.

Tax obligations are calculated for each financial (fiscal) year - from 1 July to 30 June. An income tax return must be lodged by 31 October for that tax period - the form is delivered to all households at the end of June each year, or available for free from newsagents. Your employer(s) should provide you with with a Payment Summary at the end of the financial year showing your earnings during the year. This must be included with your tax return.
 
[quote author=freckles link=topic=1225.msg10036#msg10036 date=1109704243]
Volgens de mensen van het British Expat forum mag je tot 6 maanden na je emigratie je geld belastingvrij invoeren. Joehoooeeee! :lol:
[/quote]

Uiteraard mag je het geld belastingvrij invoeren, maar vervolgens zul je aan de hand van de tax rules toch belasting af moeten dragen.
Dus het belangrijkst na aankomst is dat je het op de juiste manier investeert om zodoende tot een zo min mogelijke belastingafdracht te komen.

Toch zul je uiteindelijk of hier, of daar belasting moeten betalen.
Dit is voor iedereen anders en afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Over het algemeen zullen de meesten van ons beter af zijn om dit in Oz te doen. Maar, hier moet eenieder van jullie zelf beslissen, omdat dit toch kan verschillen.

Groetjes,
Brit
 
Mmmm, best ingewikkeld allemaal. Maar het is inderdaad logisch dat je er uiteindelijk toch belasting over moet betalen. Maar als we het geld op een spaarrekening storten, een ING account bijvoorbeeld, dan kunnen we dat bedrag gewoon aangeven als we toch al aangifte doen?
By the way, we emigreren in september, en we kiezen ervoor om in 2005 in NL belasting te betalen. Dan hebben we eigenlijk pas eind volgend jaar met de Aussie tax mensen te maken toch? Moeten we zonder huis ook aangifte doen?
Dank je wel!
 
Lieve allemaal !

Ik heb het eens aan mijn vader gevraagd want die werkt beroepshalve met fiscale vraagstukken.

Dit is zijn reactie:
"De belangrijkste info is wat 'BRIT' in reply 8 heeft gestuurd, dat is n.l. officieel gekopieerde tekst van de belastingdienst.

Ook daaruit blijkt de keuzemogelijkheid, waarover ik je eerder al schreef , ik heb voor jou de keuze al gemaakt, die voor jou het voordeligst was over 2004: nederlands (binnenlands) belastingplichtige over het gehele jaar dus!

Verdere reacties moet je vooral niet te letterlijk nemen, er klopt vaak geen bal van het gestelde!

Over in te voeren bedragen zelf betaal je echt geen belasting!

Belangrijkste voor jou is: ook in Australië betaal je belasting over je INKOMEN, dus uit arbeid, uit vermogen (renteopbrengsten e.d.).

Ook daar betaal je géén belasting over GELD, wat op de bank staat, wel over de rente, die je daarover ontvangt.

Hoe een eigen huis en hypotheek in Australië fiscaal worden behandeld weet ik (nog) niet, maar dat komt t.z.t. nog wel aan de orde"

Zo dat wou ik er dan over kwijt ! Succes iedereen met het belastingpuzzeltje !!  :wink:

Groetjes,

Ingrid.
 
[quote author=freckles link=topic=1225.msg10063#msg10063 date=1109753020]
Mmmm, best ingewikkeld allemaal. Maar het is inderdaad logisch dat je er uiteindelijk toch belasting over moet betalen.
[/quote]

Zo logisch is dat niet. De winst op het verkopen van je huis is in Nederland belastingvrij.
 
Hé Ingrid, bedankt, dat was even een duidelijke uiteenzetting op zijn 'normaalnederlands'. Daar kan ik wat mee. Bedankt je vader ook maar namens mij.
Groetjes Mirana :up: :up:
 
Zowel Brit als Aussielover  bedankt voor de verduidelijking en uiteenzetting.
Denk dat veel mensen hier wel wat mee kunnen.
 
[quote author=freckles link=topic=1225.msg10063#msg10063 date=1109753020]
Mmmm, best ingewikkeld allemaal. Maar het is inderdaad logisch dat je er uiteindelijk toch belasting over moet betalen. Maar als we het geld op een spaarrekening storten, een ING account bijvoorbeeld, dan kunnen we dat bedrag gewoon aangeven als we toch al aangifte doen?
By the way, we emigreren in september, en we kiezen ervoor om in 2005 in NL belasting te betalen. Dan hebben we eigenlijk pas eind volgend jaar met de Aussie tax mensen te maken toch? Moeten we zonder huis ook aangifte doen?
Dank je wel!
[/quote]

Hoi Freckels,

Als je er voor kiest om over 2005 in NL belasting te betalen. Dan heb je v.a. 1 juli 2006 met de Australische belastingdienst van doen. Hun belastingjaar loopt namelijk van 1 juli t/m 30 juni en niet zoals bij ons van 01 januari t/m 31 december.
Ook wanneer je geen huis moet je aangifte doen, je moet gewoon zoals in NL aangifte inkomstenbelasting doen (income tax).

Groetjes,
Brit
 
[quote author=Jeroen_1 link=topic=1225.msg10065#msg10065 date=1109754686]
[quote author=freckles link=topic=1225.msg10063#msg10063 date=1109753020]
Mmmm, best ingewikkeld allemaal. Maar het is inderdaad logisch dat je er uiteindelijk toch belasting over moet betalen.
[/quote]

Zo logisch is dat niet. De winst op het verkopen van je huis is in Nederland belastingvrij.
[/quote]

Hoi Jeroen,

Zover ik tot nu toe heb vernomen, ga je in Oz pas belasting betalen (m.b.t. huis en hypotheek) wanneer je je huis verkoopt. Dan betaal je belasting over de aankoopwaarde.
Dus stel je hebt een huis gekocht van AUD 100.000 je woont hier 5 jaar in en vervolgens verkoop je het voor AUD 125.000 dan moet je belasting betalen over de aankoopwaarde en die was dus AUD 100.000

Groetjes,
Brit
 
hi,

nu we toch over belastingen bezig zijn.... wat zijn de percentages eigenlijk in Australie. kan ik nergens terugvinden...

grtzzz nick
 
Hallo Nick,

Hier staat een lijstje met %
http://www.discountinvestment.com.au/params_rates/IncomeTaxGeneral.asp

Gr. Ton
 
Back
Top