Geld invoeren

[quote author=Brit link=topic=1225.msg10038#msg10038 date=1109705612]
Wat ik bedoel is dat je bij aankomst in Oz (dus in je broekzak in het vliegtuig) cash AUD 10.000 in mag voeren.
[/quote]

ik neem aan dat dit per persoon is, hoe zit het dan met de kinderen, kan ik bij hen ook $9.999,00 in het luiertje proppen????
wie-o-wie?  :?
 
Lijkt je dat wel zo verstandig Rob? Geld s(t)oppen in een luiertje? ;)

Wat ook handig is om te weten als je vertrekt uit Nederland. Als je niet een volledig jaar gewerkt hebt, kun je een groot deel van je inkomstebelasting terug krijgen. Geen idee of iemand dit al wist, maar ik kreeg vorig jaar toch aardig wat geld terug, omdat ik in 2004 pas in mei ben begonnen.
 
[quote author=Annemiek link=topic=1225.msg48386#msg48386 date=1140083914]
Lijkt je dat wel zo verstandig Rob? Geld s(t)oppen in een luiertje? ;)
[/quote]

ach, geld stinkt niet (zelfs niet als het ondergescheten is)  :lol1:

[quote author=Annemiek link=topic=1225.msg48386#msg48386 date=1140083914]
Wat ook handig is om te weten als je vertrekt uit Nederland. Als je niet een volledig jaar gewerkt hebt, kun je een groot deel van je inkomstebelasting terug krijgen. Geen idee of iemand dit al wist, maar ik kreeg vorig jaar toch aardig wat geld terug, omdat ik in 2004 pas in mei ben begonnen.
[/quote]

ik werk dit jaar t/m oktober, dus..... hoe werkt dat??  :up:
 
Ok, ons verhaal:

Een paar weken geleden zijn we maar eens bij een belastingkantoor langs gegaan omdat we allerlei verschillende verhalen hoorden (zo ook hier ;-) ). Wat ons verteld is is:

(NB: Uitgangspunt is onze situatie: vertrek in de eerste helft van 2006, april)

- zodra je je uitschrijft bij je gemeente, wordt de adreswijziging automatisch doorgegeven aan de fiscus.
- ga je in australie vervolgens weer verhuizen, dan dien je je nieuwe adres wel ook weer door te geven de fiscus
- begin 2007 krijg je dan automatisch een M-biljet toegestuurd.
- op dat M-biljet kun je je inkomen e.d. van januari t/m april opvoeren en de normale gang van zaken afhandelen. Leuk daarbij is dat de heffingskorting (voorheen vrije voet) VOLLEDIG toepasbaar is, niet naar rato. Ook leuk is dat je hoogstwaarschijnlijk teveel belasting betaald zal hebben (gebaseerd op een heel jaar inkomen) en dus wat terug zal kunnen krijgen van de fiscus. Note: hypotheek rente aftrek is dan natuurlijk wel ook wat minder!
- Voor de zaken in box 3 (vermogen) wordt ook voor het M-biljet gekeken naar de stand per 31-12 minus de stand per 01-01.
- Ergens is juli 2006 zal je de australische aanslag moeten gaan doen. Daarbij ben je dan pas vanaf (ons geval) april in het land, en reken je dus ook pas vanaf dat moment.

Dan nog even over je geld: Inderdaad EUR 10.000 (of was het AUD) is het grens bedrag wat je ´cash´ mee mag nemen zonder aan te geven. Ik denk dat je gerust meer mee mag nemen, zolang je maar aan kunt tonen dat het ´wit´ of legaal geld is. Het handigst is natuurlijk gewoon om je geld via je bankrekening(en) over te maken. Vooral in geval van de overwaarde van je huis. Dan kan het slim zijn om inderdaad in plukken geld over te maken. Niet zozeer belasting technisch, maar om het koersrisico te spreiden. Overigens goed om in de gaten te houden: momenteel krijg je in Australie op een gewone spaarrekenig al gauw 5% rente. Dat is al een stuk meer dan in NL, dus dat moet je weer afzetten tegen je koersrisico (lang leve Excel!!).

Dan nog een opmerking over belasting over je huis in Australie:
Voor zover wij weten is het zo dat je belasting betaald over de winst op de verkoop van een huis, wat NIET je eigen woonhuis is. M.a.w. dat geldt voor de gevallen dat je een tweede huis hebt wat je b.v. verhuurt (gebeurd vaker in Australie). Maar dan mag je ook wel weer de kosten aan dat tweede huis aftrekken.

M.vr.gr.
Perthpete
 
[quote author=perthpete link=topic=1225.msg48431#msg48431 date=1140092061]
Overigens goed om in de gaten te houden: momenteel krijg je in Australie op een gewone spaarrekenig al gauw 5% rente.
[/quote]

Klopt ja, overigens moet je de rente wel opgeven als inkomen bij de belastingaangifte, dus je betaalt er nog wel belasting over.
 
Klopt ja, overigens moet je de rente wel opgeven als inkomen bij de belastingaangifte, dus je betaalt er nog wel belasting over

In australie betaal je belasting over de rente, als ik mij niet vergis via een bronheffing en in Nederland betaal je belasting over het vermogen/banksaldo ( Box III heffing voor de geinteresseerden)
 
Back
Top