Geld transfer

skyblue

New Member
Naar de verkoop van onze woning heb wij een hele bedrag over. Met wie kan ik deze bedrag transfer van mijn Rabobank naar Australie ?

Regards,
Ian

Naar mij  :-o  :?  :)  :-D  :up:

:evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:

Effe serieus....kan hier de rabobank of je emigratiebureau hier geen antwoord op geven.
Pas op met de belasting

Jack :evil:

Hi Ian
Toevallig zijn wij ook bij de Rabobank en zijn wij momenteel ook
bezig om ons eigen geld naar hier te transfereren.
De AUD is net nu weer lekker aan het stijgen. Of hij zou maandag
in een keer moeten zakken, zeer gunstig dus.
Wat goed is om te doen is om een vreemde valuta rekening te openen.
Deze wordt gekoppeld aan je lopende rekening en op het moment dat
jij de AUD koers goed vindt wordt jou bedrag wat je wil omzetten op
de vreemde valuta rekening gezet.
Dit is de beste optie. Hier in Australië krijg je niet zo'n goede koers als
in Nederland. Wel kun je daarna beter meteen naar Australië transfereren
dit kan je ook de rabo laten doen. In Australië betaal je 10% rente op je
spaartegoed en de rente is ongeveer 4.5 ligt ook een beetje aan welke
bank je kiest.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Sabine

ik heb de rabobank nog niet gevraagd en wij heb geen emigratie bureau, alles zelf gedaan.

onze belastings adviseur vertelt ons wij hoeft geen belastings te betalen om de overwaarde geld van onze woning als wij gaat emigreren.

bedankt voor jouw advies.

Cheers,
Ian.

Hoi Sabine,

bedankt voor jouw advies. :wink:

ik dacht dat misschien hier in Nederland was er een apart financial bedrijf dat kan alles regelen. In Engeland heb je http://www.hifx.co.uk/ en http://www.tranzfers.com/ en dat kost je geen rente er voor. Is er geen bedrijf in Nederland dat doet het zonder kosten voor mij?

mvg,
Ian

[quote author=shelley2 link=topic=4214.msg52359#msg52359 date=1142767870]
Hi Ian
Toevallig zijn wij ook bij de Rabobank en zijn wij momenteel ook
bezig om ons eigen geld naar hier te transfereren.
De AUD is net nu weer lekker aan het stijgen. Of hij zou maandag
in een keer moeten zakken, zeer gunstig dus.
Dit is de beste optie. Hier in Australië krijg je niet zo'n goede koers als
in Nederland. Wel kun je daarna beter meteen naar Australië transfereren
dit kan je ook de rabo laten doen. In Australië betaal je 10% rente op je
spaartegoed en de rente is ongeveer 4.5 ligt ook een beetje aan welke
bank je kiest.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes Sabine

[/quote]

[quote author=shelley2 link=topic=4214.msg52359#msg52359 date=1142767870]
Dit is de beste optie.  

Ligt ook een beetje aan welke bank je kiest.

Groetjes Sabine[/quote]

Welk bank raad je ons aan....Commonwealth bank of ???

Jack :evil:

De ANZ bank staat hier goed aangeschreven. Tuurlijk zullen hier ook de meningen ook over verschillen. :wink:

Het voordeel van de Commonwealth Bank is, dat ze werkelijk in alle steden, stadjes, dorpen en gehuchtjes een filiaal hebben.
Erg makkelijk, als je wilt gaan rondreizen.
Misschien zijn ze niet het goedkoopst of bieden ze de hoogste rente, maar ze zijn uitermate vriendelijk en willen je in bijna alles tegemoet komen.

Heb twee keer een aanzienlijk bedrag overgeschreven. 1x van Nederland naar Oz en  1 keer andersom.
Ik vond dat gemakkelijk gaan. Ik weet niet meer de kosten van de eerste, maar terug was: maar ongeveer 15 euro (vast bedrag). Was via de Rabobank. Als je iban nummers hebt en de BIC code van de bank, dan kan het met een internationale overschrijvingskaart of gewoon met een ondertekend briefje!

Ik vind die tip van die valutarekening interessant!

Henriette

Ik vroeg me inderdaad ook al af bij welke bank ik het beste af zou zijn, eenmaal aangekomen in Sydney.
Kan iemand vertellen of hij/zij de verschillende aanbiedingen (rente/ extra service/etc.) heeft vergeleken bij verschillende banken en welke bank daaruit het beste uit naar voren is gekomen?

En, misschien een domme vraag:ik wil in eerste instantie en bedrag van zo'n 2000-3000 euro over laten maken van mijn Nederlandse rabobankrekening naar mijn nieuwe australische bankrekening. Is het wel de moeite om voor dat bedrag een valuta-rekening te openen? En wanneer is het beste moment (want ik weet dus niet zoveel van koersen e.d.)?

Aukje.

Las toevallig vandaag een berichtje dat de AUD op een jaarlijks dieptepunt staat, dus misschien nog even wachten? Je kunt ook gewoon kleinere  bedragen met je Nederlandse pinpas van de je nederlandse rekening pinnen! Wellicht ben je daar goedkoper mee uit..........voor nu.
Bij mij was het een bedrag van 6000 dollar van National bank naar Rabobank.

Henriette

Hallo Henriette,

Lees regelmatig, met veel plezier, de o.a door jou geschreven informatieve postings.
Mbt dit verhaal neem ik aan dat je bedoelt dat het voor jou ongunstig is om AUD voor euro's te wisselen, maar vanuit Nederland nu gunstig is omdat AUD laag staat, nu Euro's voor AUD te wisselen?

groeten Wim

Je kan bij de rabobank zelf de koers in de gaten houden, zit maar een kwartier
tijdverschil in dus dat is super.
Je klikt bedrijven aan dan rentevaluta en dan valutakoersen, eh voilá.
De koers is de laatste week zeer gunstig gestegen. Dus als je wil omwisselen
van EUR naar AUD dan is dit toch zeker geen slecht moment.

Jullie hebben helemaal gelijk! Het is juist gunstig! Ik loop altijd zo te mieren met die wisselkoersen. Een lage koers in Australie, betekent natuurlijk dat je er veel van krijgt!

Henriette

Aukje,

Als je al een Australische rekening hebt, dan zou het mogelijk moeten zijn om direct dollars over te maken. Bij mijn weten is het ook niet mogelijk (en dus onnodig ;-) om in Australië een euro rekening te openen.

Onze aanpak / gedachte:

Euro's staan op de Nederlandse rekening. Dollars op onze Australische rekening. Willen we (b.v. vanwege de stand van de koers) geld omzetten, dan doen we dat door middel van internetbankieren (wij bankieren bij ING). Daarmee kunnen we via internet gewoon xxxx euro overboeken van de NL rekening naar dollars op de AU rekening (tegen de koers van dat moment). Dat kunnen we dus ook vanuit AU doen omdat het via internet bankieren gaat. We hebben ervaren dat we binnen 2 werkdagen na de opdracht op de Au rekening de resultaten al zien (die AU rekening kunnen we dus ook via internetbankieren benaderen. Is een rekening bij WestPac).

M.vr.gr.
Perthpete

Perthpete,

Weet jij de kosten van het internetbankieren met buitenland optie?
Ik internetbankier ook hier in Nederland (Postbank) en heb ook een Australische rekening (National), maar wist niet dat ik op die manier geld kon overmaken......
Klopt het dat je wel elke keer geld betaald voor de buitenlandse overschrijving? Of is dat bij jou niet het geval?
Dit zou nl zoveel handiger zijn dan zo'n telegrafische transfer elke keer.......
En werkt het andersom ook zo gemakkelijk? Dus van Australie naar Nederlandse rekening?
En heb je je Nederlandse rekening gewoon overgezet naar je Australische adres (als je die al hebt, of gaat hebben?)......

Wie weet daar meer over?

Henriette

Henriette,

Ik weet niet of er specifieke kosten zijn verbonden aan internetbankieren MET buitenland optie. Volgens mij is de buitenland optie sind een half jaar of zo gewoon beschikbaar bij internetbankieren. Daarvoor was het geen mogelijkheid. Ik heb eerder gehoord (ergens op het forum) dat er mensen zijn die b.v. via ABN-AMRO dat ook kunnen. Ik zou zeggen, bel even naar de postbank (als dat je bank is).

Het klopt dat overboeken naar het buitenland inderdaad geld kost. Dat is iets van een bepaald promilage (1/duizendste) van het bedrag wat je overboekt, met een minimum en een maximum bedrag. Er zijn wel keuzes: zender betaald alles, ontvanger betaald alles of kosten worden gedeeld. Aangezien je in dit geval zelf zowel zender als ontvanger bent zou dat niet moeten uitmaken. Wij hebben gekozen voor zender en ontvanger de helft.

De kosten zijn 0,08% (dus iets minder dan 1 promille) van het bedrag dat je overmaakt. Met een minimum van eur 5,50 en een max van eur 55,=. De kosten aan de Au zijde is vervolgens AUD 8,=. Voor hele kleine bedragen is het dus wat duur, maar bij grotere bedragen prima te doen (als ik het goed berekend heb zit je vanaf eur 6875 op het minimum bedrag van eur 5,50 plus aud 8,= kosten).

Of het andersom ook zo makkelijk werkt hebben we nog niet geprobeerd, kan ik je dus niet beantwoorden (vooralsnog is het ook niet de bedoeling om dat te doen, alles moet uiteindelijk naar AU toe ;-) ).

We zijn bij de bank al langs geweest om door te geven dat ons adres per 6 april (aankomst in Perth) wijzigd. Als adres hebben we het adres van onze tante doorgegeven. Tevens hebben we de frequentie van de afschriften lager laten zetten.

M.vr.gr.
Perthpete

Enige weken geleden maakten wij zo'n 2000 AUD over van onze NL ABN AMRO rekening per internet bankieren naar een Australische bank. Dat kostte slechts 4,5 euro.

Weet iemand of het met internet bankieren van AUS naar NL net zo makkelijk gaat ? Ik begreep van anderen dat je met een AUS bankrekening niet zomaar grote bedragen kan overmaken met internetbankieren, maar dat dit vaak sterk gelimiteerd is tot kleinere bedragen (AUD 2000 ofzo). Is toch een beetje onhandig als je een auto of huis wilt kopen op deze manier.

En wat mij ook interesseert, bij onze overboeking naar AUS gebeurde de omzetting naar AUD in NL met een redelijk gunstige koers, als je met je AUS bank naar een NL euro rekening boekt heb je kans dat je met de koers een oor wordt aangenaaid, iemand ervaring ?

Het aanhouden van een AUD rekening bij een NL bank is inderdaad een aardige optie, op die manier kun je zelf speculeren met de AUD koers, alleen brengt zo'n rekening hier in NL ook niet veel rente op. Waarschijnlijk kun je dan beter gewoon in AUD/USD futures beleggen :) Dat levert meer op ...  zowel bij winst als verlies!

Op het moment dat je in AUS resident ben, is het trouwens wel handig om je geld naar een AUS spaarrekening over te zetten, je geld levert in NL nauwelijks 2,5% op, maar in AUS wel 5,5 tot 6%. Gecorrigeerd voor inflatie (3%) en AUS belasting (zeg +/- 33%) hou je dan nog 1% netto over. Als je die NL 2,5% corrigeert voor je AUS inflatie lever je zelfs een half procent in, dat is niet zo prettig ....

De koers van de Nieuw Zeelandse dollor is trouwens ook op een dieptepunt beland, ik meen door slechte economische cijfers. Ook AUS heeft momenteel een handelstekort, dus die daling is wel te plaatsen.

Sinds 30 november 2005 is het ook bij de Postbank mogelijk via internetbankieren geld over te maken naar het buitenland. Er is wél een maximum bedrag PER DAG, dat overgemaakt kan worden, nl. €50.000,00. Wil je meer overmaken naar je Oz-account, dan moet je dat over meerdere dagen uitsmeren. Let wel: dit is een maximum, dat de Postbank hanteert, DNB kent geen limiet.
Verder is het het goedkoopst om alle kosten voor de verzender te laten komen: max. €7,50 PER TRANSACTIE, dus je hebt niets te maken met procenten/promillages, alweer: Postbank...

Terugstorten naar NL is niet zo makkelijk; iedere bank hanteert zijn eigen voorwaarden, maar van overheidswege is het maximum VIA INTERNETBANKIEREN gesteld op AUD 10.000,00. Dat moet je nog ook nog wel eerst aanvragen bij de bank, want de standaard limiet is NIL.
Verder is er ook een limiet aan het betalen met PIN-code: standaard is ± AUD 800,00 per dag, op te trekken tot max. 2000,00 per dag.

Zilver

Back