Enige weken geleden maakten wij zo'n 2000 AUD over van onze NL ABN AMRO rekening per internet bankieren naar een Australische bank. Dat kostte slechts 4,5 euro.
Weet iemand of het met internet bankieren van AUS naar NL net zo makkelijk gaat ? Ik begreep van anderen dat je met een AUS bankrekening niet zomaar grote bedragen kan overmaken met internetbankieren, maar dat dit vaak sterk gelimiteerd is tot kleinere bedragen (AUD 2000 ofzo). Is toch een beetje onhandig als je een auto of huis wilt kopen op deze manier.
En wat mij ook interesseert, bij onze overboeking naar AUS gebeurde de omzetting naar AUD in NL met een redelijk gunstige koers, als je met je AUS bank naar een NL euro rekening boekt heb je kans dat je met de koers een oor wordt aangenaaid, iemand ervaring ?
Het aanhouden van een AUD rekening bij een NL bank is inderdaad een aardige optie, op die manier kun je zelf speculeren met de AUD koers, alleen brengt zo'n rekening hier in NL ook niet veel rente op. Waarschijnlijk kun je dan beter gewoon in AUD/USD futures beleggen
Dat levert meer op ... zowel bij winst als verlies!
Op het moment dat je in AUS resident ben, is het trouwens wel handig om je geld naar een AUS spaarrekening over te zetten, je geld levert in NL nauwelijks 2,5% op, maar in AUS wel 5,5 tot 6%. Gecorrigeerd voor inflatie (3%) en AUS belasting (zeg +/- 33%) hou je dan nog 1% netto over. Als je die NL 2,5% corrigeert voor je AUS inflatie lever je zelfs een half procent in, dat is niet zo prettig ....
De koers van de Nieuw Zeelandse dollor is trouwens ook op een dieptepunt beland, ik meen door slechte economische cijfers. Ook AUS heeft momenteel een handelstekort, dus die daling is wel te plaatsen.