Geld transfer

Lieve hellup Zilver, dat is pas behelpen zeg ....

Maar hoe maak je dan grote bedragen over naar NL ? Moet je daarvoor in eigen persoon naar je bankkantoor ? Of kun je ook een soort overschrijvingsformulier inleveren ? En hoe betaal je dan bv. je auto ? Moet je daarvoor weer terug naar de ouderwetse cheque ?

Hé Corine
Een vreemde valuta rekening levert in NL toch nog 3.44 % rente op
dus zo slecht is dat niet en je kunt elk bedrag overmaken wat je wil.
Deze optie is goed want als je via internet bankieren zoals ik van de
meeste lees, een grote som overmaakt naar Australië heb je geen koers
te kiezen, de bank waar het naar toe gaat zet het meteen om in de
koers die dan geld.
Met een vreemde valuta koers blijft je geld op je lopende rekening tot
jij de koers gunstig vind en dan zet je je hele bedrag over, en ik kan je
wel vertellen als het om grote bedragen gaat, en zoals nu de koers aan
het stijgen is, dat dit echt wel in de duizenden loopt. Natuurlijk is het
ieder zijn eigen keus.

Hoi,
Ik heb ook een nederlandse en westpac rekening en ik kan hier in aussie gewoon bij de rekening ned.bank en kan  dus zelf geld overmaken en ja er zijn kosten aan verbonden want aussie doet niet mee in het verdraag van naed.banken maar dat is niet zo veel

@Corine

Voor grotere bedragen dan die AUD 10.000, die je over wilt maken naar NL, moet je inderdaad naar je bankkantoor.

Voor het betalen van rekeningen IN Oz, zijn er twee mogelijkheden:

- jouw crediteur maakt deel uit van een bij de jouw bank aangesloten groep crediteuren. Dan is er GEEN limiet en kan je iedere factuur, hoe groot ook, via Internetbankieren, betalen. Bij de Commonwealth Bank noemt men dit Bpay, of dit systeem ook bij andere banken bestaat en zo ja, hoe dit daar dan heet, weet ik niet.
- jouw crediteur is niet bij zo'n groep aangesloten of heeft een andere bank. Dan kan je tot een maximum (aan te vragen bij de bank !!) van AUD 20.000 via internetbankieren betalen. Voor grotere bedragen moet je inderdaad alweer naar je bankkantoor om een cheque op te halen.

Iedere overmaking van gelden, iedere opname uit een geldautomaat en iedere pin-betaling geldt hier als een withdraw. Bij bijna iedere bank is het aantal vrije withdraws per maand gelimiteerd: de eerste paar kosten je niets, daarna moet per opname ± Aud 0,50 betalen. Cheques kosten vaak ± Aud 5,00

Het is al eerder gezegd op dit forum: het hele banksysteem in Oz is lang niet zo modern als in Nederland. Ook werken de banken veel minder samen en zijn alle banken ontzettend bang voor fraude, vandaar die in onze ogen belachelijk lage limieten.

Groetjes,
Zilver

Een kleine aanvulling:
Je kan natuurlijk ook naar je bankkantoor gaan om in plaats van een cheque, die je persoonlijk aan je crediteur moet overhandigen of moet opsturen (met alle daaraan verbonden risico's) een nota, groter dan die Aud 20.000 direct door hen te laten betalen.

Al deze regels gelden voor de particuliere markt. Hoe het in het bedrijfsleven is geregeld, weet ik niet.

Zilver

Ik heb vorig jaar via www.ozforex.com.au een behoorlijk bedrag van Oz naar NL overgemaakt; geen kosten, goede wisselkoers. Wel even de hassle van registreren maar dat is het waard.

Hoi Jan,

Kan je misschien uitleggen hoe je dat dan moet doen, niet het registreren hoor, maar maak je dan daarna het geld
naar hun over en zij weer naar OZ (mag ook in PM hoor). Ozforex is dan bijv. een zelfde soort bedrijf als HIFX.

Bedankt voor je moeite.

Groetjes Miranda  :-D

Hoi Miranda,

Je zet een account op bij OzForex en geeft je account details hier in Oz op. Dan kun je een soort adresboek aanleggen met daarin de accountgegevens van rekeningnummers in het buitenland. Vervolgens geef je een opdracht van hoeveel dollar je van je Oz account naar welk account in het buitenland wilt overmaken. En dan kun je natuurlijk oneindig veel transacties op die manier doen.

Hope this helps!
Jan

Goh, dit vind ik allemaal wel hele handige info!
Over het overschrijven van geld van Oz naar NL: vorig jaar 6000 dollar overgemaakt (en ik zat toen zelf al in Nederland). Ik mocht dit gewoon doen door een ondertekend briefje te schrijven (of te faxen) met de iban en bac codes van waar het naartoe moest. That was all. Niet veel Australische kosten (ik meen iets van 6 $), maar meer Nederlandse kosten (Rabobank): iets van 15 euro.

Begrijp ik het goed Jan, dat je dan eerst (gratis, of volgens normale aus kosten van je aus bank) geld stort op die ozforex account, en dat dat dan wordt overgezet???

Overigens die bedragen: die limieten zijn (vooralsnog  :wink:) meeeeeeeeer dan voldoende voor een berooide emigrant als ik!

Henriette

Henriette,

Ik zou eigenlijk niet weten hoe het in z'n werk gaat. Via de OzForex website log ik in, plaats de opdracht om X dollars van mijn Ozzie account naar een NL account over te zetten en een paar dagen later is het bedrag ge-transferred.
Kosten weet ik zo niet maar heb destijds nagekeken hoeveel euri's ik voor m'n dollars kreeg en met de wisselkoers van dat moment was ik happy  :)

Cheers,
Jan

Wellicht is dit handig om te kijken of het (vergeleken met de afgelopen maanden) gunstig is om euro's naar dollars om te wisselen of andersom, op dit moment. http://www.iccfx.com/nl/history.php3?b=EUR&c=AUD&type=quick

Succes ermee!

Zijn er banken die altijd gustiger koersen hanteren ten opzichte van hun concurrenten?

M.a.w. bij welke bank kun je het beste je rekening openen in Australië om de meeste AUS$ voor je euro's te krijgen?

Zo'n vreemde valuta rekening openen bij je australische bank klinkt ook wel aardig. Ik denk dat de euro sterker is en waarschijnlijk zal zijn in de toekomst.....toch?

Net bericht gekregen van Westpac dat een vreemd valuta rekening voor particulieren niet mogelijk is bij hen  :cry: Hebben ze alleen voor zakelijke klanten.

Hoi,

waarom wil je het geld overboeken naar een Australische bank. Ik zou het lekker laten staan.

Met de rabobank kan je gratis pinnen overal in de wereld. Dus flappen tappen levert je helemaal geen kosten op. Je kan grote aankoopbedragen met de creditcard doen (check wel je limiet) en weer geen kosten.

Dus lekker laten staan lijkt mij.

Gr.
Henk J

Je kunt nu zelfs 5,8% krijgen.

Overigens geven de Australische banken op buitenlandse valuta rekeningen nog geen 1% rente om zo hun koersrisico af te dekken. Dat is dus weer een nadeel van zo'n rekening.

Hmm... das inderdaad handig om te weten. hoge rente is altijd leuk.

Dan is volgens mij het handigst om geld te pinnen en/of met creditcard bedragen over te hevelen.

Daaraan zijn geen kosten verbonden. Dit tot in tegenstelling tot geld overboeken.

Misschien moet ik me er wat meer in verdiepen.

Ik ga straks studeren in Perth, dat is als al het papierwerk goed geregeld is en geaccepteerd word, en dan heb ik dus een lening met ongeveer 5% rente. Dit kan iets minder zijn.

Dingen betalen met de creditcard en geld pinnen komt van mijn Nederlandse bankrekening. Zelf wilde ik het geld op een NL spaarrekening zetten waar ik geloof ik 3.1 % rente kan krijgen. Maar als het in Australie hoger is, dan is dat misschien verstandiger?

Wat voor bankrekening en bij welke bank kan ik dan eventueel het beste doen? Ik heb dan een spaar- en een betaalrekening nodig.  Met 5,8% rente maak ik nog winst ook. Alhoewel, halverwege het jaar gaat er weer een groot deel weg aan collegekosten.

Is het trouwens de moeite waard? Want in Australie rekenen ze voor elk wissewasje fees. Pinnen, overboeken. En het moet dan ook nog wel met internetbankieren kunnen.

Wie kan me helpen, want het is weer een woud aan bomen.... en ik zie zo ff 1..2..3... het bos niet meer.

Als je hier gaat wonen lijkt me een Oz bankrekening sowieso handig anders moet je steeds pinnen van je NL rekening en cash betalen (als dat altijd al kan). En EFTPOS-sen in winkels is ook handy.

Ik heb betaal- en spaarrekening bij WestPac, betaal 5 dollar per maand; verder geen fees voor (niet-automatische) overboekingen enzo en internetbankieren zit er dan bij in. Ze hebben alleen wel de fee voor pinnen bij ATM's van andere banken verhoogd van $1,50 naar $2,00 (eikels).
Bij CitiBank hoef je geloof geen monthly fee meer te betalen. Wat ik vorig jaar gedaan heb is gewoon van een stuk of 6 banken de brochures gelezen (allemaal via de websites uiteraard) en destijds was WestPac voor ons het gunstigste. Maar er zijn nogal wat veranderingen mbt rente% en fees. Ik heb het idee dat de concurrentie onder banken een beetje op gang komt en dat is maar goed ook; ze moeten eens uit die stone age...!

Er lopen ook al wat draadjes over dit onderwerp dus slijt die search-button nog maar wat meer!  :wink:

Good luck,
Jan

Back