Geldigheid Ned. BIG-registratie in Tasmanië in combinatie met WHV

Ik heb recentelijk mijn Ned. HBO-v gehaald en ben in Nederland ook BIG-geregistreerd. Inmiddels heb ik van deze registratie de Engelse versie aangevraagd om aan te tonen dat ik dus een registratie heb. Nou vraag ik mij alleen af of ik mij in Tasmanië wederom bij een nursing board moet registreren. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn hiervoor de procedures en waar begin ik?

Alvast bedankt!

Anja
 
Ja, iedere verpleegkundige moet zich hier registreren. Kost ruim $100 per jaar en is in principe heel eenvoudig, hoewel het voor immigranten iets ingewikkelder zal zijn. De website voor registratie is www.AHPRA.gov.au. Daar zul je ook verdere informatie wel vinden.
Ik weet dat zo goed omdat ik vanmorgen juist de registratie van m'n man verlengd heb. :lol:

Groetjes,
Rixta
 
Hoi Rixta,

Ik van vanmiddag bij de nursing board in Hobart geweest en behoorlijk in de war weer vertrokken. Mij werd verteld dat ik zelfs mijn diploma van de middelbare school moet kunnen laten zien, en alle documenten die ik heb (paspoort, rijbewijs, diploma etc) moet kopiëren en weer laten onderteken door mensen die hiervoor geautoriseerd zijn. Deze moet ik vervolgens meesturen met de aanvraag wat ook een boekwerk is. Daarnaast ben ik net afgestudeerd en heb ik naast mijn stages nog geen werkervaring wat ook een obstakel is, en van deze stages moet ik ook handtekeningen of iets dergelijks kunnen overleggen als bewijs. Voor mijn WHV hoefde ik geen IELTS af te leggen, maar nu wordt er dus gevraagd om mijn middelbare school diploma om aan te tonen dat ik Engels heb gehad. En dat vind ik ook raar, want bewijs voor mijn niveau Engels zou volgens andere informatiebronnen niet ouder dan 2 jaar mogen zijn. Ik kan wel certificaten overleggen dat ik een deel van mijn studie in het Engels heb gedaan, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn.

Mocht je hier nog wat antwoorden op hebben, dan zou dat fantastisch zijn!

Groetjes,
Anja

P.s. De groeten van Mariette/Kallie :)
 
Dit lijkt mij allemaal zwaar overdreven. Ik snap ook niet goed wat de nursing board in Hobard hier mee te maken heeft, aangezien alle medische beroepen hun registratie nu landelijk doen (wat betekent dat je niet in elke staat opnieuw hoeft te registreren). Heb je al op de website gekeken die ik noemde? Daar zou wel eens heel andere informatie op kunnen staan. Als je het daar niet vindt zou je er een telefoontje/e-mailtje aan kunnen wagen.
Verder weet ik het ook niet, want het immigrantendeel is mij grotendeels onbekend. Mijn man is Australier, maar heeft veel buitenlandse collega's en ik heb nog nooit gehoord dat het zo lastig is om hier te komen werken. Ik zou dus toch maar eens verder informeren, want als het om buitenlanders gaat heeft men vaak geen flauw idee en slaat er maar een slag naar.

groetjes,
Rixta
 
Ik zou dus toch maar eens verder informeren, want als het om buitenlanders gaat heeft men vaak geen flauw idee en slaat er maar een slag naar.

Helaas heb ik dat hier al een aantal keer mogen ervaren.

Als je situatie niet aan het standaard lijstje voldoet weten ze het vaak) niet meer en verzinnen ze maar iets.
 
Dit lijkt mij allemaal zwaar overdreven.
Verder weet ik het ook niet, want het immigrantendeel is mij grotendeels onbekend. Mijn man is Australier, maar heeft veel buitenlandse collega's en ik heb nog nooit gehoord dat het zo lastig is om hier te komen werken. Ik zou dus toch maar eens verder informeren, want als het om buitenlanders gaat heeft men vaak geen flauw idee en slaat er maar een slag naar.

groetjes,
Rixta

Zwaar overdreven is het inderdaad, maar wel waar helaas. Hoeveel (gecertificeerde) papieren ik wel niet heb opgestuurd om uiteindelijk geregistreerd te worden hier...
Verder heb ik een IELTS test op academic niveau moeten doen en voor alle onderdelen een 7 moeten halen. En mijn man is de verpleging in Nederland weer ingegaan (toendertijd) omdat je minstens een jaar werkervaring moest hebben voordat je je kon registreren. Stages worden niet als werkervaring geteld, maar misschien heb je de opleiding duaal gedaan en is dat weer een ander verhaal (dat weet ik niet). Maar ik weet wel dat registreren wel eens lang gaat duren (en veel geld kan gaan kosten). Is dat het waard als je maar een jaar in Oz bent en niet langer dan zoveel maanden voor dezelfde baas mag werken op een WHV? Je kunt proberen als AIN (assistant in nursing) aan de slag te gaan via een nursing agency (totdat je geregistreerd bent), maar dan mag je niet veel meer doen dan wassen en eten geven, dus daar bouw je geen werkervaring mee op. Verdien je wel zo'n 20 dollar per uur mee, veel meer dan de gemiddelde backpack baantjes...
 
Ga naar de website die Rixta ook noemde (Ahpra) en dan naar National Boards, dan naar nursing and midwifery en dan staat er ergens iets over Internationally qualified nurses and midwifes. Hieruit blijkt (mij) dat ze nog steeds heel streng zijn en dat je nog steeds heeeeeeeel veel papieren moet overhandigen (aantal uren dat je aan bepaalde vakken op school hebt besteed en dat soort ongein) en ook de IELTS nog steeds op academic moet doen en voor elk onderdeel minimaal een 7 moet halen... Kost je 220 dollar voor de registratie en de IELTS is ook $$ (ik weet dat ik toen in Nederland 180 euro moest betalen)... Ben benieuwd wat je nu gaat doen, succes in ieder geval!
 
Ik ben het volledig eens met Nien, Anja. Persoonlijk denk ik niet dat je voldoende tijd hebt om je
registratie als Verpleegkundige in Australie voor elkaar te krijgen.

Na 6 maanden van papieren laten opsturen vanuit Nederland, vertalen, certificeren en de IELTS test doen (AUD240 in 2006) is het mij gelukt om te registreren in NSW en later in QLD. Toen was het al een strenge procedure, nu is de registratie Australie wijd en zijn er eisen toegevoegd. Destijds moest ik 3 jaar werk ervaring in een ziekenhuis hebben en je moet werkelijk alles kunnen bewijzen. Heb je al tijd om de stages te doen hier in OZ, het selecteren van de juiste papieren en het vinden van mensen die willen verklaren hoe jij je werk doet en welke ervaring je precies hebt kost zeeen van tijd.
Mijn laatste baas in NL was een apotheker. Zijn verklaring over mijn werk in de organisatie werd niet geaccepteerd omdat:" hij geen verpleegkundige was en dus ook niet het werk van een verpleegkundige kon beoordelen". Dit is maar 1 voorbeeld van hoe strict the Nursing Board hun regels naleeft. De rest van mijn avonturen kun je vinden in de topic 50 plus gaat Down Under

Ik wil je niet ontmoedigen, maar hoop dat je genoeg informatie kunt verzamelen om een goede beslissing te maken en een goede tijd in OZ te hebben.

groet

Annelies
 
Back
Top