Geldigheid visum

Heleen1985

Active Member
Bij het zien van een aantal profielteksten van forumleden hier, viel me op dat sommigen er best veel tijd tussen hebben zitten vanaf het moment dat 'visa granted' en het daadwerkelijke vertrek. Bij de meesten is dat een paar maanden, maar ik zag er ook iemand tussen zitten waar er meer dan 2 jaar tussen zat. Maakt het uit wanneer je je visum hebt en wanneer je dan daadwerkelijk op het vliegtuig stapt?
Als het namelijk niet uitmaakt, vraag ik het liefste alles zo snel mogelijk aan, en ga ik daarna nog verder met sparen tot ik genoeg heb :)

Je hebt normaal gezien 1 jaar vanaf je medicals/police check (welke het eerste gedaan is) om je visum te valideren, maw Australie binnen te gaan. Je hebt echter 5 jaar tijd om definitief te vertrekken.. Dus ofwel ga je in dat eerste jaar "op en af" en later pas definitief, ofwel blijf je meteen in Australië :)

En vergeet niet dat als je tot het einde van die 5 jaar wacht, je daarna eerst 2 jaar in Oz moet blijven voordat je een RRV kan aanvragen.

Oke, dat is nieuw voor mij! Dus als we binnen een jaar zouden gaan valideren en er een halfjaarreis aan vast plakken (zijn we dan nog toerist?) en daarna nog twee jaar thuis geld verdienen dan kan dat ook? Nice :)

@afterbang Aan jouw verblijfsplaats zie ik dat je nog in NL woont, hoelang ben jij al bezig als ik vragen mag?
@Zwerver Ik heb jullie blog helemaal gelezen, maar hij stopt al voordat jullie weggaan. Hoe zitten jullie er nu bij?

Ja dat kan. De eerste 5 jaar na je visum grant kun je het land zo vaak in en uit als je wilt. Daarna kun je alleen terug het land inkomen op een Resident Return Visa (RRV) maar daarvoor moet je 2 jaar in aus zijn geweesr zoals Slatsr aangeeft. Dus stel dat je pas na 4,5 jaar echt setteld, dan kun je de eerste 2 jaar niet het land uit. Houdt daar rekening mee.

Yep.
Binnen een jaar na verkrijgen visum moet je minstens 1x voet op Ozzie bodem gezet hebben. Je hoeft maar langs de douane, je kunt weer omdraaien en je visum is dan voor 5 jaar geldig (vanaf verkrijgen)

Er zit een trucje ergens met die data (ben even kwijt hoe het ook weer precies zat, de eerste entry datum is van 365 dagen na datum medicals, andere 5 jaar van verkrijgen visa geloof ik. Maar dat ontloopt elkaar in de regel niet zo heel veel) de einddatum van je visum staat op je Visum Grant.

De meesten willen uiteindelijk toch zo snel mogelijk vertrekken. Het zijn slechts de uitzonderingen die er lang over doen. Bijvoorbeeld verkoop huis, of eerst studie afmaken.

Want bij mij zit er nu bijna 5 jaar tussen, en er is in de tussentijd erg veel veranderd in mijn gezinssituate. en kon ook niet zomaar eerder weg.

wie weet er eigenlijk wat er gebeurt als het niet lukt om binnen die 5 jaar te vertrekken?
Het visum is niet langer geldig na de datum doe op het visum is aangegeven en zal weer opnieuw door de malle molen moeten.

Het visum is niet langer geldig na de datum doe op het visum is aangegeven en zal weer opnieuw door de malle molen moeten.

Volgens mij is dit not set in stone en zijn er mogelijkheden om dit te voorkomen. Welke redenen acceptabel zijn weet ik niet. (overlijden van iemand denk ik - maargoed, gewoon een gok).
Anyway, beter voorkomen dan genezen.

Klopt @FOL

RRV kan hier een uitweg bieden. RRV is niet alleen om van binnen OZ naar buiten en weer terug te komen. Maar ook om als 'resident' (houder van een ooit geldig maar nu verlopen PR Visa) 'terug te keren' naar Australia. Maar daar zitten wel allerlei haken en ogen aan.

Lees even op de border.gov.au na wat je moet doen en waar je aan moet voldoen voor een extension van de originele 5 jaar. https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/155-

Don't get your hopes up! Het is een tricky business en ik denk zonder de achtergrond te kennen jouw kansen zeeeeer klein zijn. En de verlenging kan heel kort of langer zijn. Up to the gouvernement. Beter gewoon voor de datum naar binnen eigenlijk.

(P.s. Neem anders een kontakt op met immigration en leg de situatie uit. Onze case officer van ACT gaf indertijd aan als we de 5 jar niet gingen halen we even moesten overleggen. )

Last edited:
na het lezen van deze post ben ik in de war ... o_O
Heb je 365 dagen de tijd om Australië binnen te gaan na de datum op je medical of na de datum op je police check?

Moet je de medical doen voor de visum aanvraag of wacht je best tot ze erachter vragen tijdens de visumbehandeling?

Hebben gisteren vernomen dat skills assessment is goedgekeurd en heb direct een aanvraag gedaan voor state nominated NSW :)

Moet je de medical doen voor de visum aanvraag of wacht je best tot ze erachter vragen tijdens de visumbehandeling?

Volgens mij, kun je pas je medical doen wanneer dat wordt aangegeven door de Dept. of Immigration omdat het alleen bij bepaalde artsen kan in Nederland en zij de juiste formulieren etc moeten ontvangen.

Bij ons (spouse visum) gaf de Case Officer aan wanner we de police check en medicals moesten doen. Voor de medicals krijg je een HAP-id waarmee je eerst online een vragenformulier invult en daarna bij de dokter in Amsterdam langs gaat.

na het lezen van deze post ben ik in de war ... o_O
Heb je 365 dagen de tijd om Australië binnen te gaan na de datum op je medical of na de datum op je police check?

Yep.
Binnen een jaar na verkrijgen visum moet je minstens 1x voet op Ozzie bodem gezet hebben. Je hoeft maar langs de douane, je kunt weer omdraaien en je visum is dan voor 5 jaar geldig (vanaf verkrijgen)

Er zit een trucje ergens met die data (ben even kwijt hoe het ook weer precies zat, de eerste entry datum is van 365 dagen na datum medicals, andere 5 jaar van verkrijgen visa geloof ik. Maar dat ontloopt elkaar in de regel niet zo heel veel) de einddatum van je visum staat op je Visum Grant.

Ik dacht dat het binnenkomen 1 jaar na datum van OF Police Check OF Medicals is, welke van de 2 het oudste is .. (dus maw als je Medicals op 1/4/16 doet en Police Check op 1/5/16, moet je voor 1/4/17 binnen zijn)
En voor een 189 visum dacht ik dat je vanaf je visum aangevraagd is (dus Invitation ontvangen en alle doc opgeladen) je je medicals kan doen. Je moet dus niet wachten op je CO, maar sommige mensen doen dit liever omdat ze zo het jaar waarna je voor de eerste keer binnen moet zijn kunt verlaten .. :)

Back