Gelezen in het MSN forum in Nederland: Als je werkt wordt je gestraft

Het lijkt een beetje alsof ik een rechtse bal ben, maar zo is dat niet hoor ..... ik hoop ooit een zeer sociale werkgever te kunnen zijn, maar denk wel dat een flexibele arbeidsmarkt met soepele ontslagregels en Unions die zich beperken tot belangenbehartiging van werknemers de beste garantie zijn voor een welvarende Australische natie ...

De positie die unions tot voor kort hadden in AUS was regelrecht middeleeuws, zo'n beetje wat je in Engeland had in de jaren 80. Bij sommige bedrijven was het zelfs zo dat je er niet werken of werd weggepest als je niet lid was van 'hun' union. Of dat bedrijven simpelweg geen opdrachten van andere bedrijven konden krijgen omdat ze union-loos waren. Dat lijkt me niet echt gezond - zo trachten unions buiten het democratische systeem om hun eigen machtsblok te vormen en de samenleving naar hun hand te zetten. Iemand merkte terecht op dat de meeste union-leiders veelal een engelse of schotse achtergrond hebben, m.a.w. van de oude arbeidersstempel.

Ben blij te horen dat dat in QLD in ieder geval afgelopen is, laat unions doen waar ze goed in kunnen zijn: werknemers adviseren, en helpen met werknemers services. Maar bedrijven of een samenleving besturen hoort bij een directie, aandeelhouders of een parlement, en niet bij union-fanaten, zo werkt dat in een moderne democratie.

de kunst is om de voordelen van het markmechanisme te combineren met de randvoorwaarden die een sociale samenleving nodig heeft. een soort sociaal liberalisme. Veel valt of staat natuurlijk met de persoonlijke insteek die een werkgever heeft naar zijn personeel, ongeacht wat de regeltjes zeggen. Kijk naar hoe bv. iemand als Frits Philips als mega werkgever op handen gedragen werd door zijn personeel in de jaren 50 ...

(man van Corine ..)

Als ik er mijn gedachte door mag gooien;
Als er een topic gestart wordt in deze richting vliegt gelijk het halve forum in de verdediging dat Australie ook zijn kanten heeft en het gras hier niet groener zou zijn.

Voor mij is het wel een wereld van verschil om in Australie te wonen. Het mag qua regels en wetgeving allemaal ook zijn haken en ogen hebben, dat heb je overal, maar de kwaliteit van mijn leven en die van de kids is miljoenen keer beter dan in NL.

Heerlijk weer, bijna het hele jaar. Een kind zonder bronchitis!
Na schooltijd nog even lekker naar het strand uitwaaien (nu hoor ik je zeggen, dat kan in Scheveningen ook, maar sorry, daar had ik noooooit kunnen gaan wonen en een uur rijden naar het strand.... nah, buiten dat; de noordzee, of de indische oceaan; ik weet wel wat ik kies hoor!). We wonen in een schitterend huis nu ipv een vochtige, waar schimmel tegen de muren omhoogkomt, huurwoninkje van de gemeente in een wijk vol met >>>>. anywayz

Zo kan ik natuurlijk eindeloos doorgaan, maar ik kan maar 1 ding zeggen; voor mij is het gras WELDEGELIJK groener in Australie..... en ik ben heeeeeeeeeeeeel blij dat ik niet meer in NL woon!

zo dat moest ik even kwijt.....

en oh ja; ik kan niet wachten om Australisch Citizen te worden. Mike is het inmiddels al, nu wij nog!!

@M5,
je schreef dat 95% werknemer is, weet jij ook hoe het zit met ZZP'ers zoals je die in Nederland veel hebt.

groetjes Manja :)

[quote author=marina link=topic=4111.msg52000#msg52000 date=1142476190]
Als ik er mijn gedachte door mag gooien;
Als er een topic gestart wordt in deze richting vliegt gelijk het halve forum in de verdediging dat Australie ook zijn kanten heeft en het gras hier niet groener zou zijn.

Voor mij is het wel een wereld van verschil om in Australie te wonen. Het mag qua regels en wetgeving allemaal ook zijn haken en ogen hebben, dat heb je overal, maar de kwaliteit van mijn leven en die van de kids is miljoenen keer beter dan in NL.

Heerlijk weer, bijna het hele jaar. Een kind zonder bronchitis!
Na schooltijd nog even lekker naar het strand uitwaaien (nu hoor ik je zeggen, dat kan in Scheveningen ook, maar sorry, daar had ik noooooit kunnen gaan wonen en een uur rijden naar het strand.... nah, buiten dat; de noordzee, of de indische oceaan; ik weet wel wat ik kies hoor!). We wonen in een schitterend huis nu ipv een vochtige, waar schimmel tegen de muren omhoogkomt, huurwoninkje van de gemeente in een wijk vol met >>>>. anywayz

Zo kan ik natuurlijk eindeloos doorgaan, maar ik kan maar 1 ding zeggen; voor mij is het gras WELDEGELIJK groener in Australie..... en ik ben heeeeeeeeeeeeel blij dat ik niet meer in NL woon!

zo dat moest ik even kwijt.....

en oh ja; ik kan niet wachten om Australisch Citizen te worden. Mike is het inmiddels al, nu wij nog!!
[/quote]

Stop nu eens met ons gek te maken Marina! :-D

Ik begrijp dat jouw gouden schip is binnengelopen, en dat heb je zeker verdiend!
Maar je hoeft het er niet zo dik boven op te leggen hoor. :blahblah: :loldevil: :prop:

:evil:  :evil:  :evil:  :evil:

:up:

inderdaad, ik denk dat veel van die reacties van "maar in AU heb je ook dingen die zo zijn, het is daar echt niet zoveel beter als in NL en het gras is altijd groener" gewoon voortkomen uit een vorm van .... jaloezie...., (durf het bijna niet te zeggen want ik zie de stortvloed van reacties al weer over me heen komen.... sorry... )

JONGENS: dit is een australie site voor mensen die willen emigreren........... waarom zouden we onze droom niet mogen romantiseren? (niks romantisch aan trouwens want het is gewoon echt zo... :)).

Om toch een klein beetje toe te geven aan mijn gevoel voor NL;
Het enige wat ik uit NL mis is mijn vertrouwde winkels waar ik altijd shopte.... maarja, daar ben ik vrouw  :p voor hahaha. En natuurlijk opa en oma.... maar dat zijn mensen, niet een land....

[quote author=marina link=topic=4111.msg52116#msg52116 date=1142559208]
inderdaad, ik denk dat veel van die reacties van "maar in AU heb je ook dingen die zo zijn, het is daar echt niet zoveel beter als in NL en het gras is altijd groener" gewoon voortkomen uit een vorm van .... jaloezie...., (durf het bijna niet te zeggen want ik zie de stortvloed van reacties al weer over me heen komen.... sorry... )
[/quote]

Ik denk dat jaloezie hier geen enkele rol speelt. Het valt mij op dat juist veel "ervaren" mensen geneigd zijn te roepen dat NL nog niet zo slecht is en dat het leven in Oz ook net zo goed zijn slechte kanten heeft zoals NL dat ook heeft. Met ervaren mensen bedoel ik mensen die reeds in Oz zijn gesettled. En deze mensen zijn dan wel degelijk gelukkig met het leven wat ze hebben in Oz. Nogmaals, ik bespeur op dit forum bijzonder weinig jaloezie.

Daarnaast gaat deze topic over werken in NL vergeleken met werken in Oz.

:up:

Hiya!

Kan me ook niet helemaal in het jaloezie verhaal vinden.......en ja, ik geef ook graag en regelmatig :) :up: tegen gas...op een (denk ik  :wink:) gezonde manier. Maar neemt niet weg dat ik het super vindt om jouw positieve verhalen te lezen Marina! and hey listen ik ben ook nog iedere dag happy dat ik hier woon hoor :)

En inderdaad dit is een site voor mensen die naar Australie willen emigreren (en ik hoop ook voor mensen die hier al daadwerkelijk wonen, sinds kort of voor langere tijd?? anders zit ik al geruime tijd "illegaal" te posten??) maar het lijkt mij niet meer dan gezond dat je verhalen/ervaringen van uit diverse hoeken hoort, toch?

Groetjes
Syl

[quote author=corine link=topic=4111.msg51989#msg51989 date=1142456100]
Het lijkt een beetje alsof ik een rechtse bal ben, maar zo is dat niet hoor ..... ik hoop ooit een zeer sociale werkgever te kunnen zijn, maar denk wel dat een flexibele arbeidsmarkt met soepele ontslagregels en Unions die zich beperken tot belangenbehartiging van werknemers de beste garantie zijn voor een welvarende Australische natie ...

De positie die unions tot voor kort hadden in AUS was regelrecht middeleeuws, zo'n beetje wat je in Engeland had in de jaren 80. Bij sommige bedrijven was het zelfs zo dat je er niet werken of werd weggepest als je niet lid was van 'hun' union. Of dat bedrijven simpelweg geen opdrachten van andere bedrijven konden krijgen omdat ze union-loos waren. Dat lijkt me niet echt gezond - zo trachten unions buiten het democratische systeem om hun eigen machtsblok te vormen en de samenleving naar hun hand te zetten. Iemand merkte terecht op dat de meeste union-leiders veelal een engelse of schotse achtergrond hebben, m.a.w. van de oude arbeidersstempel.

Ben blij te horen dat dat in QLD in ieder geval afgelopen is, laat unions doen waar ze goed in kunnen zijn: werknemers adviseren, en helpen met werknemers services. Maar bedrijven of een samenleving besturen hoort bij een directie, aandeelhouders of een parlement, en niet bij union-fanaten, zo werkt dat in een moderne democratie.

de kunst is om de voordelen van het markmechanisme te combineren met de randvoorwaarden die een sociale samenleving nodig heeft. een soort sociaal liberalisme. Veel valt of staat natuurlijk met de persoonlijke insteek die een werkgever heeft naar zijn personeel, ongeacht wat de regeltjes zeggen. Kijk naar hoe bv. iemand als Frits Philips als mega werkgever op handen gedragen werd door zijn personeel in de jaren 50 ...

(man van Corine ..)
[/quote]

Ja, hier wil ik dan toch even op terugkomen.
Je noemt hier woorden als ouderwets en zoiets als Engeland in de jaren 80 enz.. Nou vraag ik me even af wat ik hieruit op moet maken. In mijn optiek zijn de  woorden "Ouderwets" en "Middeleeuws" meer een soort synoniem van het woord "streng" maar als ik dit bericht zo lees dan lijkt het mij dat je deze woorden meer ziet als "Communistisch".
Misschien begrijp ik het verkeerd maar zou je dit alsjeblieft even toe kunnen lichten?
De Unions zijn toch in feite gewoon net zoiets als vakbonden zoals de FNV in Nederland. Nou ja, misschien toch even iets meer dan dat gezien je opmerking over bedrijven die geen opdrachten kunnen krijgen van andere bedrijven omdat ze union loos zijn enz.
Ja, dat is inderdaad niet best.
Maar mijn linkse kant wat betreft arbeidsovereenkomsten? Ja, dan vind ik weer dat werknemers wel even wat meer bescherming mogen krijgen hoor als het aan mij zou liggen. Wat je af en toe leest en ziet dat er honderden werknemers op straat komen te staan om een zo éénvoudige reden zoals dat ook in Nederland gebeurt.
Maar goed, het is dan maar goed dat niet iedereen gelijk is op dat gebied.
Maar het mooiste vind ik nog dat ik een collega heb die vroeger een eigen bedrijf heeft gehad, een winkel in Amsterdam en altijd voor de PVDA heeft gestemt. Kijk, dat vind ik nou toppie.

Waar de man van Corinne op doelt, is de macht die de bonden in Engeland vroeger hadden. De bedrijven werden geregeerd door de bonden, in plaats van door de bedrijfsleiding.
Waar dat uiteindelijk op uitdraaide, is maar al te bekend. Want wie wilde nog een engelse auto hebben in de jaren 70 en 80? Grotere bras dan toen is er nooit gemaakt. Zelfs de bazen van de Jaguar fabriek wilden niet in een Jaguar rijden.
Toen thatcher aan de macht kwam (overigens geen vriendin van me hoor) stond "good old England" aan de rand van de afgrond.
Thatcher heeft korte metten gemaakt met de bonden, en met harde hand Engeland weer op de juiste koers gebracht.
Je kunt de bonden in NL absoluut niet vergelijken met de enorme machtsblokken die er toen in Engeland waren.
De bonden moeten inderdaad de rechten van de werknemers bewaken, maar er zijn zeker grenzen.

Bart

AJ Syl;
Zoals ik heb toegegeven ben ik het ook eens met het feit het qua werk niet veel uitmaakt waar je zit. (Ik was in NL alleenstaand werkende moeder, ik weet hoe je "gestraft" wordt om te willen werken!!!!) Je hebt overal wat, en het zal hier niet veel beter zijn... beter nog; ik vindt het nu al niet makkelijk weer terug in de work force te komen! maar dat gaat wel lukken.
Maar ik bedoel dus als je die dingen tegen elkaar wegstreept houdt je wel een beter plaatje over (voor mij in iedergeval)..... Waarom altijd die negatieve kant belichten? Dat is hetgeen wat ik niet snap.

Ik denk dat mensen die hier al langer zijn en dit zo hard roepen misschien zelf veel hebben achtergelaten (ik zelf niet dus voor mij is het makkelijk roepen dat ik NL niet mis). maar ik denk hoe meer je achterlaat in NL wat je aan het hart ligt dat je het moeilijker zult vinden om iets negatiefs daarover te horen. Of misschien zijn die mensen van iets gevlucht in NL en zijn ze erachter gekomen dat ze niet eraan zijn ontsnapt in AU en door te emigreren.... Tja, dan is het overal hetzelfde! (en Syl hier bedoel ik jou niet mee!! :wink:)

Ik geef alleen maar aan wat ik soms merk, Ik bedoel hier niemand persoonlijk mee.....
Maar wel typisch:....... het is NL eigen om gelijk in de verdediging te springen.... :wink:
En zeker; als iedereen hetzelfde zou denken dan zou de wereld een saaie plaats zijn syl!!

Ok, here we go....... dit stond vanochtend op de ABC website:

ACTU urges action as sacking claims mount

The ACTU says it hopes workers are being galvanised into action by sackings under Australia's new workplace laws.

Trade unionists will march through the streets of Melbourne today in the latest protest over the federal industrial relations (IR) laws.

Unions say a Port Melbourne firm has sacked up to 10 employees without a redundancy package.

ACTU Secretary Greg Combet says the workers were laid off without reason.

"These are straight out terminations under the new laws as far as we understand and we'll get further detail today, but that's the position as far as we know it," he said.

"That people were just told 'your services are no longer required' and it's clear their jobs are not redundant.

"Other employees are being employed to do them."

The ABC has been unable to contact the firm.

Unions claim three men sacked at a Melbourne construction company and offered contract work are the first victims of the new laws.

The company says they were sacked for financial reasons.

A worker in Canberra claims he has been unfairly sacked from a concrete plant.

Truck driver Tom Bollard says he received a letter yesterday terminating his employment on the basis he was no longer medically fit to carry out his job.

Mr Bollard says that is not the case.

"About a year-and-a-half ago I had an injury at work and I had to be operated on and basically I haven't missed one day since that operation," he said.

"I came back to work the next working day after the operation and have not been away since."

The company says it has no comment on the matter.

The Federal Government has defended the laws, saying they are essential for Australia's continued economic growth.

Vergat dus nog even toe te voegen dat ik hier al 6 jaar heel gelukkig ben, maar dat met die nieuwe IR wet ik absoluut geen zekerheid in mijn baan meer heb. Mijn baas heeft al 3 mensen ontslagen......
Ik wil absoluut niemand in NL ontmoedigen om naar Australie te emigreren, want het heeft nog steeds veel positieve kanten vergeleken met Nederland en ik zou ook niet meer terug willen. Maar je moet wel realistisch blijven en weten wat er politiek gezien hier aan de hand is. Ik hoop dat de Australiers nou eindelijk een keertje wakker worden en zien waar John Howard mee bezig is....

Waar ik eerlijk gezegd met deze wetten altijd bang voor ben is dat de oudere werknemers worden ontslagen "omdat ze te duur zijn" en een jonger iemand "goedkoper" is. Gelukkig zijn er in Australië nog geen "goedkope arbeidskrachten" te krijgen, ja backpackers misschien maar die kan je toch niet voor meer dan 3 maanden in dienst houden want wat dat betreft denk ik dat Nederland ook zo'n probleem krijgt met Polen. Werkgevers zien hun kans wel, lekker goedkoop, nooit zeuren, werken harder dan Nederlanders hoor je ze zeggen.
Nou ja, we zullen zien wat er met de volgende verkiezingen gebeurt. Howard weer?

Meedoen oorlog Irak
IR wet

Of toch een linksere persoon aan het hoofd?
Ja, wie geef je nou zijn zin? De werkgevers, er zijn er veel minder dan werknemers, of de werknemers?
Of zijn de mensen nu echt zo kortzichtig en geloven ze echt dat daar de economie om draait?

Maar hoe hevig zijn de protesten eigenlijk? Net zoals in Frankrijk (zoals het hoort) of is het bijna niks?

Mmm, Hawk & Brigitte, de zaak ligt toch echt wat genuanceerder als dit ....

Hier in NL zie in bedrijven die DANKZIJ goedkopere polen het werk hier kunnen houden ... en inderdaad het is met name de arbeidsmotivatie die polen ook bij gelijk loon interessanter zijn voor bedrijven dan nederlanders (eigen waarneming). Alleen maar klaagverhalen over goedkopere polen zijn wat mij betreft niet terecht.

De stakingen in Frankrijk zijn terecht omdat daar nu alleen voor de jongeren de ontslagbescherming wordt opgerekt, maar eigenlijk is Frankrijk toe aan een herziening van die bescherming voor ALLE leeftijden; het heeft nog veel grotere hervomingen nodig dan die waar de mensen die de straat voor opgaan. Ik zou bijna zeggen: you ain't seen nothing yet.

Als je in AUS goed je werk doet en toegevoegde waarde levert voor je baas hoef je niet bang te zijn voor je baan, ook niet met de nieuwe IR laws. Zo'n baas zou wel gek zijn als hij jou zou ontslaan terwijl je een goede prijs/prestatie verhouding neerzet voor je werk. Heb je een slechte prijs/prestatie-verhouding en je bent bang voor je baan heb je twee opties: a) je kunt elders beter terecht - ga dan hier ook direct voor, of B) je bent te duur t.o.v. van anderen voor het werk wat je levert - accepteer loonsverlaging of accepteer dan je baas je ontslaat. Optie B) is misschien niet leuk, maar zorgt wel voor evenwicht in de markt qua vraag een aanbod en voorkomt dat bedrijven vast blijven zitten aan productie-krachten die relatief duur zijn.

Als iemand anders jouw baan beter of voor minder geld doet dan jijzelf, heb jij toch niet meer recht op die baan dan die ander ? Dat lijkt me een uiterste vorm van solidariteit. Dat geldt ook voor Polen, zolang daar meer werkloosheid is dan hier is het bijzonder sociaal om banen van NL naar Polen te verplaatsen. Een stukje rijkdom van ons inwisselen voor het opheffen van de armoede daar. Daar hoor ik een vakbond nooit over ...

Ja, het gaat natuurlijk een beetje ver om te denken dat omdat er zo'n wet is gekomen dat je dan meteen ontslagen wordt wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn.
En Nederlanders zijn wellicht verwent in hun eigen land, wat het probleem met Polen betreft. Maar er komen ook andere factoren bij kijken zoals bijvoorbeeld als je, ik noem maar wat, prive problemen hebt. Ja, dan zul je op je werk ook iets minder presteren want het is dan wel moeilijk om je gedachten erbij te houden.
En is het dan normaal dat je maar gelijk ontslagen word? Omdat je nu eenmaal zo'n baas hebt die het niks interesseerd wat je voor problemen hebt?!
En dan moet je maar een andere baan gaan zoeken terwijl je in een stress situatie verkeerd?

Maar wat te denken van een baas die maar even jou ontslaat omdat je wat ouder bent dan de rest, en door je lichamelijke gesteldheid wat minder hard kan werken dan iemand van 24?! Of bijvoorbeeld, als je in een winkel werkt of een andere representatieve functie hebt ontslagen wordt op grond van je uiterlijk?! (Even een bloedmooie jonge dame aannemen voor jou in de plaats)?

Ik bedoel maar!

M5: Quote is verwijderd.

Back