Gesolliciteerd en vanuit NL en al gelijk 3 uitnodigingen voor een Skype interview

Volgens de HRM man van het bedrijf is het zo erg, zo druk, dat ze door een tekort nu gewoon mensen weg moeten sturen, die dan weer naar de competition gaan en dat willen ze niet. Verder liet hij doorschemeren dat de de Europese panelbeaters meer oog voor detail hebben en daardoor gladder en strakker werk afleveren.

Manlief heeft al auto´s zitten kijken, hij vondt wel leuke auto´s. OZ heeft veel te bieden voor mijn man, Utes and BBQ

Haha, hoe geweldig om te lezen wat voor kangaroesprongen jullie maken! Fijn die positieve berichten! Succes met alles uitzoeken voor living down under!

Bugger! Narrow escape!
Ja, we waren erg lucky. Ook omdat we onderweg waren naar de Hotrod Show en geen zin hadden in extra vertraging ;)
Denk trouwens dat ik gisteren in de recap van het nieuws er nog iets over gezien heb. Een kort filmpje waarin je ziet dat de ene towtruck driver, een andere een mep met een shovel geeft. En ik hoorde iets over Kwinana freeway en Saturday.....

FF gegoogled; http://au.news.yahoo.com/thewest/a/-/breaking/17631979/tow-truck-driver-hit-in-head/
Wat een dickhead!!!!!!

Bart

Now Mr. DeBoer has a hole in his head. Wat een gek die andere vent zeg. Op het forum lees ik vaak dat het allemaal zo lekker rustig gaat, weinig files rustig in het verkeer, maar daar ben ik nu niet zo zeker van.

Now Mr. DeBoer has a hole in his head. Wat een gek die andere vent zeg. Op het forum lees ik vaak dat het allemaal zo lekker rustig gaat, weinig files rustig in het verkeer, maar daar ben ik nu niet zo zeker van.

Dat ligt eraan waar in Australie je woont. In de grote steden is het gewoon druk en sta je ook in de file. Zodra je daar een eind(je) buiten zit, is het rustig. En idioten op de weg... die heb je overal. Hoewel dit wel wat extreem was... :D

Eerste voorstel is binnen, weet een van jullie of het misschien normaal is in Australie om over je salaris te onderhandelen? Op zich is het niet verkeerd, 4 weken een auto van de zaak, maar 1 week in een hotel vindt ik wel wat kort, als je net over komt. Dat zou ik toch eigenlijk wel wat langer willen. Hier en daar heb ik gelezen dat het vrij normaal is om over veel te onderhandelen over de prijs, kan dat bij een werkgever ook?

Ik zie jullie reacties wel.

Wij hebben ook flink onderhandeld, over van alles en nog wat, geld, datum, vliegreis, noem maar op.

Een week hotel lijkt mij ook wat kort, daar zou toch over te onderhandelen moeten zijn?

Qua salaris: dat zal 'm aan de werkgever liggen. Ik werk bij de overheid en daar viel dus niet over het salaris te onderhandelen. Ze werken met schalen e.d. en waar je in terecht komt is afhankelijk van je functie e.d.. Heb nog even bij de vakorganisatie op de website gekeken en zag dat dat overeen kwam :) Maar vond het wel raar, dat er niet onderhandeld kon worden.

Heb wel de aanvangsdatum weten te verschuiven. In mijn geval liep het allemaal wat raar: kreeg telefoontje dat de beslissing op mij gevallen was en een uur later had ik een telefoontje van: "Oeps, sorry, we waren vergeten te vragen wat voor soort visum je hebt? Tijdelijk zeg je? Dan moeten we het aanbod weer intrekken, want we weten niet of we iemand met een tijdelijk visum een vaste baan aan mogen bieden."
Ik was uiteraard niet blij, zeker omdat ik van te voren hiernaar gevraagd had en geen antwoord op gekregen had! Maar goed, uiteindelijk was het uiteraard OK en werd me gevraagd of ik een week later kon beginnen. Uhm, nee...

Ik stond er wat van te kijken, dat we:
A- niet over het salaris gingen onderhandelen (maar dat blijkt in dit geval dus ook niet te kunnen)
B- me niet gevraagd werd of ik nog steeds beschikbaar was/interesse had (soll.gesprek had een maand ervoor plaatsgevonden)
C- dat ze verwachtten dat ik over een week kon beginnen: woonde nog in Adelaide, moest een keuze maken: de unit aanhouden en kijken of ik de 3-maanden proeftijd door zou komen of de boel inpakken en op laten slaan en onderdak regelen in Whyalla.

Achteraf hoorde ik van een collega, dat ik in aanmerking had kunnen komen voor een tegemoetkoming in de verhuiskosten en dat ze wellicht via het werk (tijdelijk) accommodatie hadden kunnen regelen... De verhuiskosten heb ik uiteindelijk vergoed gekregen en accommodatie had ik zelf dus al geregeld: heb 2 maanden boven een kroeg gewoond. Dat laatste zou ik een gezin overigens niet aan willen raden :)

Met sommige dingen kun je dus zeker overleggen, qua salaris niet altijd.

mmm ik heb een beetje over het salaris onderhandeld. De schaal stond vast, maar de tree waarin je in die schaal zit, was wel flexibel. Een beetje. Ik werd standaard op de eerste tree gezet, maar m'n vorige baas (waar ik zes maanden contractwerk deed) heeft toen een briefje naar de HR-dame gestuurd om te zeggen dat ze het op de tweede tree moest zetten. :) Maar dat was dan ook het enige. Overheid. Maar volgens mij kan het buiten de overheid wel.

De startdatum was wel onderhandelbaar, nog sterker, ik mocht hem zelf bepalen en daarna werd er nog drie keer gevraagd of die datum wel ok was. :confused: Ook het wel of niet willen was heel lang open. Zelfs nadat ik gezegd had dat ik het echt graag wilde, werd het pas aan collega's verteld toen er een handtekening stond. Dat duurde wel drie weken, voordat de papieren er waren!
Dus ik denk dat het erg af kan hangen van de werkgever/supervisor/HR afdeling.

Fijn om jullie antwoorden te lezen, geb gisteravond een mail gestuurd naar de werkgever met een aantal vragen erin en ook aangegeven dat ik een week hotel wel erg weinig vond, zeker met kinderen aanpassen aan klimaat en tijdsverchil en een vlucht met waarschijnlijk 3 overstappen. Ik kan op de een of andere manier geen vlucht naar Canberra vinden die maar 1 overstap heeft. Sommige duren wel 44 uur, hallelujah

Maar ja moet er wel iets voor overhebben om in OZ te komen. Toch?

Er zijn geen internationale vluchten op Canberra. Dus je zult naar Sydney moeten vliegen en vanaf daar met de auto of vliegtuig naar Canberra. En aangezien er geen nonstop is naar Sydney zul je altijd 2 stops hebben. Of 1 stop en stukje auto (ong. 2.5 uur)

Singapore Airlines van A'dam naar Sydney is maar ongeveer 1 uur overstappen in Singapore. Dus dan ben je in een uur of 22 in Sydney.

Succes!

Dat idee hadden wij ook al Afterbang, anders wordt het zo´n drama met de kids en mij (aka 3e kind) we hadden bedacht om naar Sydney te vliegen, daar te overnachten en dan naar Canberra te toeren. Kunnen we gelijk wennen aan het links rijden.

Daar kijk ik wel tegenop hoor, ondt het in Engeland al eng en dan reed ik niet eens zelf, bij iedere rotonde dacht ik dat we gingen botsen.

De mail met vragen en mijn resume naar de werkgever is er uit, nu afwachten wat de antwoorden zijn, of er een mogelijkheid is om te onderhandelen over de woonruimte te verlengen van 1 week naar langer.

De meeste mensen hebben al flink gespaard voor ze naar Australie gaan, maar wij gaan zoals de mensen 60 jaar geleden, met nagenoeg niks.

Hoi, ik denk ook dat rijden de beste optie is, en het voordeel van Sydney naar Canberra is dat het (als je eenmaal Sydney uit bent) een heel rustig ritje is. Canberra zelf is helemaal een verademing qua verkeer vergeleken met Sydney. En rotondes... die leer je binnen no time rijden in Canberra, het ligt er mee bezaait. En eigenlijk is dat wel fijn. Als het dan mis gaat gaat het altijd minder hard op hard ;) En als je je afslag mist kun je bij de volgende rotonde eenvoudig draaien :D

Ik moet zelf zeggen dat ik het links rijden een eitje vind maar na 6x OZ en wat keren UK ben ik wellicht wat bevooroordeeld.

Succes om als Ten Pound Pom Dutchie te gaan: Respect! Voordeel is dan wel weer dat je al 1 baan hebt. Velen gaan wellicht met wat zakgeld maar weer zonder baan. Dat kan desastreus aflopen :(
Al doet 95% het zo denk ik en wij dus waarschijnlijk ook tzt, of wellicht wel dubbelop, geen geld en geen baan :eek:
Maar we laten ons niet stoppen! ;)

Wel leuk dat jullie naar ACT gaan, voor ons was het zeker niet de primaire keus (of moet ik zeggen niet voor mijn vriendin >:D ) maar wij zijn beide helemaal om na ons bezoek. Maar niet doorvertellen anders komt straks iedereen!

He Afterbang, volgens mij had ik het al eerder gezegd, ik weet het eigenlijk niet meer, maar ACT was ook absoluut niet onze 1e keus, sterker nog it never crossed our minds. Maar toen we verder gingen zoeken op het net, zag het er wel leuk uit, sterker nog Afterbang, volgens mij heb jij bij het forum bij tabje ACT een foto gemaakt van Canberra. Het eerste wat ik dacht was, waar is de stad nou? Maar die ligt dus onder en tussen en het groen. Veel te doen voor kids, grote natuurparken erom heen. Ik en de jongste houden van skieen, mijn man en de oudste van strand. Allebei 2 tot 3 uurtjes rijden geloof ik, dus we zouden ons wel vermaken.

In eerste instantie wilde ik liever in een dorpje wonen, omdat we dat nu ook doen, maar als ik op Google maps kijk, zijn er niet zo heel veel kleine dorpjes, maar de huisjes en de tuinen zien er ook wel gelijk heeeel anders uit en is er misschien minder kans op werk voor mij. Vind het wel moeilijk zoeken, de benamingen zijn zooooo anders dan in Nederland. Hier zou ik zoeken op financieel en dan de stad waar ik wil werken, maar in Australie werken ze volgens mij ook met levels dan staat er ASP4 of een ander getal, maar daar staan vaak wel werkzaamheden bij die ik nu ook doe, het dichstbij komt nog een administrator. Eens kijken wat de HRM man van het wellicht toekomstige bedrijf van mijn man ervan zegt. Hij heeft hiervoor als recruitment agent gewerkt dus naar mijn mening kan hij wel een goed oordeel geven.

Afterbang, volgens mij heb jij bij het forum bij tabje ACT een foto gemaakt van Canberra. Het eerste wat ik dacht was, waar is de stad nou? Maar die ligt dus onder en tussen en het groen. Veel te doen voor kids, grote natuurparken erom heen.

Klopt, als je iets over ACT leest of ziet is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van mij ;)
En wat betreft het groene parkachtige; Bill Bryson omschreef het mooi (niet als waarde oordeel trouwens hoor!):

Adelaide is een stad met heel veel parken er in, Canberra is een park met een stad er in.

ACT heeft verder zelf geen dorpen, dus een dorp is al gauw in NSW. Dat brengt weer wat meer hassle met zich mee qua verzekeringen, belastingen etc. Maar zeker niet onmogelijk en veel mensen wonen bijvoorbeeld in Queenbeyan NSW en werken in Canberra. Not a problem at all.

Succes met uitpluizen van je beroep, daar heb ik ook geen verstand van. Maar wellicht kan die HR medewerker je mooi op weg helpen, wellicht zelfs een stukje netwerken doen :)

De meeste mensen hebben al flink gespaard voor ze naar Australie gaan, maar wij gaan zoals de mensen 60 jaar geleden, met nagenoeg niks.

Omdat wij ons huis met schuld verkocht hebben, vertrekken wij zonder spaargeld, en waarschijnlijk zelfs met schuld, en omdat we nog niet weten waar we gaan wonen ook zonder baan.... Gelukkig hebben we wel familie waar we de eerste paar weken gaan wonen. Ik geloof er in dat het goed komt. En mij man nu ook, dus dan gaat het goed komen! Positief denken daar geloof ik in.

Inmiddels zijn we nu al een week aan het wachten op antwoord op onze vragen. Dit is denk ik het Australische tempo. Of ligt het misschien aan mij? Ik heb normaal al geen geduld en als ik iets heeeeeel graag wil, dan graag gisteren ipv vandaag.

Dus we wachten nog maar even rustig af en anders wordt het donderdagochtend vroeg opstaan en eens even bellen naar Canberra. Voordat de HR meneer op vakantie gaat.

Hoemppfffff:cool:

Back