Voor Bear,
Voor Adelaide en omgeving zou ik een kleinere (en dus veeeeeeeeeeeel zuiniger en handiger en goedkopere) auto kopen. Kilometerstand geen probleem.
voor een ieder met plannen in die richting:
Als backpacker eerst even je keuze maken wat je ermee wilt!
Toen ik wist dat ik een echte "expeditie" door de outback wilde, ging ik dus op zoek naar een 4wd. Maar ook daarin zijn zoveel soorten en maten. Ik zou zeggen (igv 4wd):
Alleen gaan voor Toyota of Nissan (anders krijg je onderdelen probleem)
Tot jaar 83 of 84 terug is nog prima (ik heb uit 84)
voorkeur diesel (scheelt met crossing van diepere rivieren), blijven lopen, kilometerstand geen probleem (mits goede motor)
Heel belangrijk: vering (als te veel uitgezakt krijg je problemen op moeilijke tracks), differentielen, werking van de 4WD (testen!!!!!), power steering is wel handig bij zo'n zware auto
Verder: lange wielbasis (zeker als je er ook nog bagage in wilt kunnen stoppen/erin wilt kunnen slapen), bull bar
Toyota ute kan, maar let op voor regen en diefstal (in de steden)
Koop geen Mitsubishi Pajero, want daar kom je echt niet mee over de zwaarste tracks, (ondanks vele pogingen van velen)
Indicatie prijs: Ik heb na veel onderzoek en testen etc. uiteindelijk $ 7000 betaald voor een Nissan Patrol uit 1984, MQ, 3.3 liter TD, lwb, power s, airco (niet zo belangrijk),
Veel zelf aan besteed (ong. 2 a 3000 dollar) om hem voor elkaar te krijgen en aan reparaties en service beurten.
Heeft me wel de trip van mijn leven opgeleverd (oa. Kimberley, Cape York, Gulf Track etc. etc. zie oa http://members.lycos.nl/jetontour)
Weer verkocht voor $ 6000 en waarschijnlijk koop ik hem weer terug als ik eenmaal geemigreerd ben!!!! Sentimentele waarde natuurlijk..............
Wie weet heb je hier iets aan (of iemand anders).
Overigens de tips voor het kopen van Bartman vond ik super! Precies de kern van de zaak!
Succes en heel veel plezier!
Henriette