goede auto voor backpackers

zie subject

  • holden (ute)

    Votes: 2 7.7%
  • ford falcon

    Votes: 11 42.3%
  • van

    Votes: 2 7.7%
  • 4wd

    Votes: 10 38.5%
  • iets anders

    Votes: 1 3.8%

  • Total voters
    26

wezep

New Member
ik ga eind juni een jaar naar oz. en toen leek het mij wel handig om te weten wat een beetje goede auto is voor een backpacker..
 
[size=20pt]Perfect autootje , kom je overal mee[/size]


2.jpg



laat me even iets weten of het is wat je zoekt.

gr.

Jack :evil:
 
haha jah perfect zou ik hem niet noeme maar je komt er bijna overal mee :p


Lost: Quote verwijderd
 
Alle auto's kunnen goed of slecht zijn... het ligt eraan hoe ze zijn onderhouden!
Belangrijker is dus de staat van de auto, dan het merk of type.

Ook belangrijk:
- Reis je alleen of met meerdere....
- Ben je van plan om echt de outback in te gaan....
- Of rij je veel in stadsverkeer
- Enz....

Groeten Sander
 
Dus Sander,toch die Hummer he ,
Goed voor de outback en het stadsverkeer.

Kun je een hoop backpackers in meenemen.

en een feestje in bouwen,

gr.

Jack :evil:


Lost: Quote verwijderd.
 
Van al die genoemde soorten een hele oude roestige uitvoering denk ik..! :)
 
[quote author=Lin link=topic=3774.msg45445#msg45445 date=1138484523]
Van al die genoemde soorten een hele oude roestige uitvoering denk ik..! :)
[/quote]

hoe bedoel je dit ... ?? :?
 
Je gaat een jaar in die auto rondrijden...? Meeste backpackers bulken niet van het geld, en doen daarom ook een budget vakantie, toch? Dat is de charme van het backpacken... Lijkt mij ook dat je je auto daar op aan past. :cool:
 
Ik sleutel al aan auto's vanaf het moment dat ik "broem broem" kon zeggen (nou ja, bijna dan...) en ik kan je alleen het volgende zeggen:

In principe zijn er geen slechte merken, het gaat er vooral om hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen.
Voor de leek kan ik wel een paar tips geven:


-De zespitters van Holden en Ford moeten in principe zijdezacht lopen, als er een tak tak tak geluid van onder de kap komt, laat 'm dan maar staan.

-Geef een paar flinke peuten gas, en kijk of er een blauwe pluim uit de pijp komt. Zo ja, dan naar de volgende auto lopen.

-Druk eens op de hoeken van de auto, goede schokdempers zorgen ervoor dat ie 1 keer omlaag gaat, en terug in de ruststand veert. Wanneer de beweging langer duurt, word je later zeeziek en zijn de schokdempers versleten.

-Kijk ff onder de motor en onder het differentieel (bij Holden en Ford tussen de achterwielen) Beiden mogen niet druipen van de olie.

-Als je een zoet luchtje ruikt als ie loopt, is het koelsysteem waarschijnlijk lek.

-Beweeg het stuur van links naar rechts; er mogen geen klonk klonk geluiden klinken (speling op stuurinrichting)

-Dan nog een stukje rijden: let op of de auto niet naar 1 kant trekt tijdens het rijden, en vooral tijdens het remmen.

Overigens zou ik voor een Wagon (vijfdeurs) kiezen, en niet voor een Ute. Mocht het gaan regenen, dan worden je spulletjes zo nat. Ook lastig bij diefstal.


Succes!

Bart
 
Voor een station: Holden of Ford
Voor een 4WD: Toyota of Nissan

Deze merken komen in Ozz erg veel voor en en vrijwel overal kun je spare parts voor deze merken krijgen. Ook hebben de meeste garage's wel ervaring met deze auto's.
 
Ik zou inderdaad gaan voor een oude auto waarvan je altijd onderdelen kunt krijgen. Mark heeft geloof ik een paar maanden in een oude Subaru.
 
[quote author=Annemiek link=topic=3774.msg46157#msg46157 date=1138876228]
Ik zou inderdaad gaan voor een oude auto waarvan je altijd onderdelen kunt krijgen. [/quote]

:thinking: Dan kun je er zeker van zijn dat je onderdelen moet hebben,                                   een heel kofferbak vol :drive: :rotflmao: :w00t:

Jack :evil:
 
[quote author=Annemiek link=topic=3774.msg46157#msg46157 date=1138876228]
Ik zou inderdaad gaan voor een oude auto waarvan je altijd onderdelen kunt krijgen. [/quote]
:thinking: Dan kun je er zeker van zijn dat je onderdelen moet hebben,        een heel kofferbak vol :drive: :rotflmao: :w00t:
Jack :evil:

Jack, hoe weet je dat zo zeker? Wat vind jij oud? Wat is je ervaring?

Mijn 'oude' (13 jaar) auto heeft geen kofferbak vol onderdelen en gaat de komende winter weer gewoon 6 weken de Outback in.
Er rijden in Ozz niet voor niets zoveel 10 tot 15 jaar oude Nissan Patrol's en Toyota Cruisers '80 series. Die dingen zijn gemaakt om heel erg lang mee te gaan. En als er iets kapot gaat dan is het in 99% van de gevallen iets kleins door slijtage zoals filtertje, aandrijfriempje, lampje, slangetje etc. Dat kun je makkelijk meenemen, of vul jij daar heel je kofferbak mee?
 
Hoi Martin

Dus het zou geen probleem moeten zijn om een '88-89 te kopen met bijna 2 ton op de teller. Dan bedoel ik een Falcon of iets dergelijks. Of is ie na 2 ton wel aan een revisie toe??? Ik zoek namelijk nog iets betaalbaars om alleen in Adelaide en surroundigs mee rond te kachelen, dit tot dat het financiën een beetje redelijk is voor een nieuwere auto.
gr Barry
 
Voor Bear,

Voor Adelaide en omgeving zou ik een kleinere (en dus veeeeeeeeeeeel zuiniger en handiger en goedkopere) auto kopen. Kilometerstand geen probleem.

voor een ieder met plannen in die richting:

Als backpacker eerst even je keuze maken wat je ermee wilt!
Toen ik wist dat ik een echte "expeditie" door de outback wilde, ging ik dus op zoek naar een 4wd. Maar ook daarin zijn zoveel soorten en maten. Ik zou zeggen (igv 4wd):

Alleen gaan voor Toyota of Nissan (anders krijg je onderdelen probleem)
Tot jaar 83 of 84 terug is nog prima (ik heb uit 84)
voorkeur diesel (scheelt met crossing van diepere rivieren), blijven lopen, kilometerstand geen probleem (mits goede motor)
Heel belangrijk: vering (als te veel uitgezakt krijg je problemen op moeilijke tracks), differentielen, werking van de 4WD (testen!!!!!), power steering is wel handig bij zo'n zware auto
Verder: lange wielbasis (zeker als je er ook nog bagage in wilt kunnen stoppen/erin wilt kunnen slapen), bull bar
Toyota ute kan, maar let op voor regen en diefstal (in de steden)
Koop geen Mitsubishi Pajero, want daar kom je echt niet mee over de zwaarste tracks, (ondanks vele pogingen van velen)

Indicatie prijs: Ik heb na veel onderzoek en testen etc. uiteindelijk $ 7000 betaald voor een Nissan Patrol uit 1984, MQ, 3.3 liter TD, lwb, power s, airco (niet zo belangrijk),
Veel zelf aan besteed (ong. 2 a 3000 dollar) om hem voor elkaar te krijgen en aan reparaties en service beurten.
Heeft me wel de trip van mijn leven opgeleverd (oa. Kimberley, Cape York, Gulf Track etc. etc. zie oa http://members.lycos.nl/jetontour)

Weer verkocht voor $ 6000 en waarschijnlijk koop ik hem weer terug als ik eenmaal geemigreerd ben!!!! Sentimentele waarde natuurlijk..............

Wie weet heb je hier iets aan (of iemand anders).
Overigens de tips voor het kopen van Bartman vond ik super! Precies de kern van de zaak!
Succes en heel veel plezier!

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=3774.msg46701#msg46701 date=1139227056]
Voor Bear,
Voor Adelaide en omgeving zou ik een kleinere (en dus veeeeeeeeeeeel zuiniger en handiger en goedkopere) auto kopen. Kilometerstand geen probleem.
[/quote]
Hoi Henriette
Bedankt voor de tip :up: Wat bedoel je dan precies, zo'n Citroen AX achtigen  Suzuki alto, koekblik :-D...... 

:thinking:

Misschien toch meer eerst kijken voor een goedkopen motor......
 
[quote author=Bear link=topic=3774.msg46699#msg46699 date=1139225735]
Dus het zou geen probleem moeten zijn om een '88-89 te kopen met bijna 2 ton op de teller. Dan bedoel ik een Falcon of iets dergelijks. Of is ie na 2 ton wel aan een revisie toe???
[/quote]

Die houden het nog wel vol hoor, de motor kan veel hebben en het plaatwerk heeft weinig hinder van het klimaat in Adelaide. Ford Falcon en Holden Commodore zie je hier erg veel en zijn vanaf 5000,- AUD. Als je lid van de RAA wordt, kun je hem voor +/- 150 AUD laten keuren. Zie http://carsguide.news.com.au en http://www.raa.net

Ik zoek namelijk nog iets betaalbaars om alleen in Adelaide en surroundigs mee rond te kachelen, dit tot dat het financiën een beetje redelijk is voor een nieuwere auto.

De kleine modellen van Peugeot, Citroen en Hyundia zijn perfect voor in de stad en kosten hier erg weinig omdat het geen geliefde merken zijn. De kleine Toyota's, Nissan's, Holdens etc. zijn erg populair en dus duurder.
 
[quote author=Martin link=topic=3774.msg46714#msg46714 date=1139231260]
[/quote]
De kleine modellen van Peugeot, Citroen en Hyundia zijn perfect voor in de stad en kosten hier erg weinig omdat het geen geliefde merken zijn. De kleine Toyota's, Nissan's, Holdens etc. zijn erg populair en dus duurder.

Klinkt toch niet logisch, geen geliefde merken dus niet populair, minder makkelijk onderdelen te verkrijgen lijkt mij dan. Populair, makkelijk aan te komen. Kwestie van vraag en aanbod toch?
 
Tuurlijk logisch.

Niet populair. Lastig te verkopen als je er af wil. Drukt de prijs. Goedkoper aan te schaffen. En, zoals je al zei, onderdelen lastig. Problemen in 't verschiet, drukt ook de prijs.

Op Curacao, waar ik een halfjaartje stage liep, was een van de duurste auto's op de tweedehands markt de Toyota Starlet. Makkelijk te repareren, veel en goedkope onderdelen te krijgen, dus iedereen wilde er een hebben en zo was er lastig aan een Starletje te komen. Daarom kon ik mijn Knettergestoorde Racekever ook voor een zacht prijsje kopen, minder populair want vaak problemen, lastig aan parts te komen... goedkope aanschaf, maar wat duurder om te rijden.
 
Back
Top