goede auto voor backpackers

zie subject

  • holden (ute)

    Votes: 2 7.7%
  • ford falcon

    Votes: 11 42.3%
  • van

    Votes: 2 7.7%
  • 4wd

    Votes: 10 38.5%
  • iets anders

    Votes: 1 3.8%

  • Total voters
    26
Klinkt toch niet logisch, geen geliefde merken dus niet populair, minder makkelijk onderdelen te verkrijgen lijkt mij dan. Populair, makkelijk aan te komen. Kwestie van vraag en aanbod toch?
Van die merken is er veel aanbod en weinig vraag, dus goedkoop.
En zolang je in de buurt van een grote stad blijft zijn de onderdelen geen probleen. Alle merken hebben dealers in het CBD en de RAA sleept tot 200 km. :)
 
Ok het begint er op te lijken dat we eerst een jaar in coober pedy zitten dat is dus midden in de outback van SA.
We willen dan van Adelaide naar Coober rijden.  Kleinen 700KM. Daarna misschien nog wel wat korte ritjes de outback in als we is een weekend vrij hebben ofzo. Dus het moet iig een 4X4 worden.

Ik zat al aan zo iets te denken:
Nissan patrol, 251.000KM, 1984 Voor 3000 dollar dus mooi binnen het buget van 5000AUD
of is deze te oud. Nog tips voor goede betrouwbare garages in Adelaide. Om zo'n koekblik, voordat we weg gaan eerst een beurt en inspectie te laten geven?
lg_6343_2.jpg


edit: Ik kom ook veel "Holden Jackaroo" wagens tegen. Die zijn meetsal nieuwer en goedkoper dan die patrols. Is dat wat? Iemand..?
jackar2.jpg
 
[quote author=Bear link=topic=3774.msg47041#msg47041 date=1139410772]Ik zat al aan zo iets te denken:
Nissan patrol, 251.000KM, 1984 Voor 3000 dollar dus mooi binnen het buget van 5000AUD
of is deze te oud.[/quote]

Voor 700km? Ligt er aan wat voor weg je wilt doen, als het een dagje over het asfalt is verschilt nogal met een klein weekje door de desert. Feit is wel dat er in onze groep 6 Patrols meereden, varierend van knap tot krokant. En die hebben allemaal 7000 kilometer gereden, waarvan 700 desert!

Wat voor motor zit hierin? De diesel 6cyl lijnmotor is een fijne en betrouwbare motor, neem er geen met turbo want dit is een kwetsbaar en onderhoudsgevoelig onderdeel.
 
[quote author=Bear link=topic=3774.msg47041#msg47041 date=1139410772]

edit: Ik kom ook veel "Holden Jackaroo" wagens tegen. Die zijn meetsal nieuwer en goedkoper dan die patrols. Is dat wat? Iemand..?
jackar2.jpg

[/quote]

De Holden Jackaroo werd hier als Isuzu Trooper verkocht bij de Opel dealers. Degene die ik heb weten te rijden deden hun naam eer aan. "troep"-er. Volgens mij was het grote bagger, maar ik kan er naast zitten.

En wat betreft die opmerking over de Turbo van Landmiles: Een diesel zonder turbo is als een vrouw zonder ..... Ach laat ook maar. Maar ik kan je zeggen dat die onderhoudsgevoeligheid van een Turbo nogal meevalt. Als ie slecht trekt is de turbo kapot en kost je dat 700-1000 euro. Maar ze moeten in principe wel 3 ton mee kunnen of langer. Volgens mij zijn er trouwens heel weinig Patrol diesels zonder turbo gebouwd.
 
[quote author=Bear link=topic=3774.msg47041#msg47041 date=1139410772]
Nissan patrol, 251.000KM, 1984 Voor 3000 dollar dus mooi binnen het buget van 5000AUD
of is deze te oud. Nog tips voor goede betrouwbare garages in Adelaide. Om zo'n koekblik, voordat we weg gaan eerst een beurt en inspectie te laten geven?
[/quote]

Er zit op South Road een onafhankelijk 4WD garage (naast de Opposite Lock 4WD shop), die kunnen hem helemaal onder de loep nemen. Adres ff niet bij de hand, maar kan ik wel opzoeken. RAA doet ook inspecties, maar das meer voor normale auto's. 4WD rijden toen ze niet tijdens een test. Als de auto goed geserviced is gaat ie nog makkelijk 50.000 km. mee.

Ik kom ook veel "Holden Jackaroo" wagens tegen. Die zijn meetsal nieuwer en goedkoper dan die patrols. Is dat wat? Iemand..?

Ik zie ze weinig rijden in de outback en hoor en lees er weinig over... Zegt misschien wel genoeg.

[edit]
Ik zou bij een diesel altijd een turbo nemen anders heb je echt te weinig vermogen.
Hier http://www.exploroz.com/InfoPages/TripPrep3.asp is een artikel over het kopen van een 2de hands 4WD.
En als je in Coober een auto met benzine motor stalt, zorg dat er een slot op de bezine dop zit en wees voorbereid op wat schade als ie buiten staat.
 
[quote author=Martin link=topic=3774.msg47106#msg47106 date=1139453963]
Er zit op South Road een onafhankelijk 4WD garage (naast de Opposite Lock 4WD shop), die kunnen hem helemaal onder de loep nemen. Adres ff niet bij de hand, maar kan ik wel opzoeken. RAA doet ook inspecties, maar das meer voor normale auto's. 4WD rijden toen ze niet tijdens een test. Als de auto goed geserviced is gaat ie nog makkelijk 50.000 km. mee.

...

En als je in Coober een auto met benzine motor stalt, zorg dat er een slot op de bezine dop zit en wees voorbereid op wat schade als ie buiten staat.
[/quote]

Hoi Martin
Bedankt voor de moeite :up: Kun je misschien het adres via de pm sturen en ook een kleinen uitleg geven over dat Coober stukje??

Groetjes Barry :up: :up:
 
[quote author=Bartman link=topic=3774.msg47087#msg47087 date=1139432594]
De Holden Jackaroo werd hier als Isuzu Trooper verkocht bij de Opel dealers. Degene die ik heb weten te rijden deden hun naam eer aan. "troep"-er. Volgens mij was het grote bagger, maar ik kan er naast zitten.[/quote]
Oh, een trooper. Natuurlijk, isuzu=opel=holden. De grootste ellende tijdens de rally was voor rekening van de Troopers hoewel er een paar goed zijn aangekomen. Kapotte difs en wiellagers, op zich goed in het terrein maar kijk de drijflijn goed na!

En wat betreft die opmerking over de Turbo van Landmiles: Een diesel zonder turbo is als een vrouw zonder ..... Ach laat ook maar. Maar ik kan je zeggen dat die onderhoudsgevoeligheid van een Turbo nogal meevalt. Als ie slecht trekt is de turbo kapot en kost je dat 700-1000 euro. Maar ze moeten in principe wel 3 ton mee kunnen of langer. Volgens mij zijn er trouwens heel weinig Patrol diesels zonder turbo gebouwd.
Tuurlijk waar. Ik zou in mijn wagen niet zonder willen, het scheelt 40pk (pompverstuivers en intercooler helpen ook een groot beetje mee). Van de Patrols in onze groep geen met turbo, de groep voor ons had er eentje met (die krijg je dus echt niet voor 500 euro) en ze hadden er geen enkel probleem mee hoor. Niettemin is de 6cylinder potent genoeg, het is 'maar' een Patrol hoor. Daar wil je dus echt niet harder dan 120 mee rijden! Die vette landkruiser die ons groepje uit de desert heeft 'gered' had ook een ongeblazen 6cylinder, en dat was zoals Rolls Royce-engineers zouden zeggen: Sufficient.

ps Ik vergat nog te melden dat een van de Patrols de laatste 150km moest worden gesleept, koppakking er uit geblazen. Is te herstellen door een vakkundig monteur, werd verziekt door een onvakkundige Gambiaanse prutser... grrr.
 
Niettemin is de 6cylinder potent genoeg, het is 'maar' een Patrol hoor. Daar wil je dus echt niet harder dan 120 mee rijden!
Auw! Kom niet aan een Patrol :)
Mijn Patrol 4.2 liter benzine (6 cyl) is volledig beladen 2800 kg. en ik rij zonder enig probleem 140 km/u.
En als je een road train wilt inhalen ben je erg blij als je ff kan door trekken naar 130 / 140 anders blijf je inhalen want die dingen rijden ook 110. Vandaar ook minimaal turbo-diesel, anders kijk je uren tegen de achterkant van een road train ipv. naar die mooie (lege) outback.
 
Okee sorry Martin dit behoeft enige nuancering. Ik reed een stukje in de gammele Patrol van Toubab Rouge, waarvan ik de voorschermen en de motorkap onafhankelijk van elkaar zag bewegen. Het was in Spanje, op een naar tweebaans ombebouwde enkelbaansweg. Daardoor lag onze rijbaan in 'dakprofiel', hetgeen in combinatie met het iets overbeladen imperial tot spectaculaire slingers leidde als je van rijstrook wisselde :-o de wegligging was echt waardeloos vergeleken met onze laag beladen Kadettilac!
 
Een NO voor de Holden Jackaroo (niet voor het zware werk althans)
Een YES voor de Patrol (want inderdaad..........kom niet aan mijn Patrol!). 1984 is niet te oud hoor, mits natuurlijk in goede staat!!! en dat kan echt!. Effe een fotootje van mijn autootje erbij:
Camel Trophy was er niets bij!

DSC00042.JPG

dsc00108.jpg

30auto.JPG
 
Ik ben even een beetje aan het orienteren op de auto markt en kwam deze thread tegen. Nu wil ik; als ik mijn visum krijg; eerst een paar maandjes gaan reizen. Ik wil eigenlijk na aankomst een auto kopen en ik zat te denken aan een 4WD en als ik zo deze thread lees en een beetje de prijzen bekijk op de diverse auto sites dan denk ik nu aan een Nissan Patrol TD van voor 1990. Die zijn betaalbaar en ook kwalitatief wel goed volgens mij (mits niet te veel op de teller). Qua prijs denk ik (inclusief eventuele garagekosten in het begin) aan een aanschafprijs van max $ 10.000,-

Hoet zit het precies met de plates? Stel ik vlieg op Perth en koop daar een auto en ik wil uiteindelijk naar Sydney (lekker stukje rijden;). Heb ik dan WA plates en moet ik dan toestanden uithalen om NSW plates te krijgen of is dat interstate geen probleem?

Wat is het handigste; automatic of manual? Uiteraard ben ik gewoon manual gewend (zoals vrijwel alle Nederlanders) en ik kan me voorstellen dat manual ook een voordeel is als je in de bush en de outback rondcrosst (want meer controle?).

Hoe zit het precies met verbruik en hoe zit het momenteel met de diesel prijzen? En zijn dat trouwens liter prijzen of galon prijzen?

Ik kwam ook een aantal keer posts tegen over Japanse imports. Ik neem aan dat de Jappen er niet zo mee hebben gescheurd. Volgens mij was het in Japan ook zo dat oudere auto's / motoren van de verzekering niet meer mogen worden gereden en dat ze daarom nogal goedkoop worden gedumpt. Weet iemand een site van zo'n dealer?

Overige ideeen en opmerkingen zijn uiteraard ook welkom ;)
 
Even naar Henriette, that's the way, een stoere meid in een coole 4wd.
Prachtige foto's met (ik denk) prachtige avonturen.
Heb je er meer...........?

4np, als je een plekje heb gevonden en daar horen je platen niet bij.
Geen probleem, rij binnen enkele weken ( ik meen binnen 8 weken) bij de keuringsdienst/vehicle inspection binnen laat je auto in de , in je nieuwe staat keuren met de rede van je overschrijving van je platen.
Daarna even naar de balie bij vehicle registration en je krijgt je nieuwe platen onmiddelijk mee, dit gebeurt allemaal in 1 dag.
Als je je platen terug stuurt naar de staat van je eerste registration dan krijg je je geld terug en betaal je niet in twee staten :up: :wink:.
Dat laatste doet de vehicle registration voor je bij inlevering van je platen.

Cheers,

Jack :evil:
 
@4np.
Ik ben het eens met Jack, maar hou er wel even rekening mee dat de keuringseisen per staat verschillen. Als je auto in de ene staat wordt goed gekeurd wil dat niet automatisch inhouden dat dat in de staat er naast ook zo is.
NSW heeft nogal strenge eisen.
En als je van Cairns naar Sydney rijdt kan er onderweg ook nog wel het een en ander gebeuren. Ook de kosten van overschrijven, in NSW, 3% van de waarde van de auto, moet je ook nog even in je achterhoofd houden. Zolang jij je nergens vestigd kan je de plates houden van de staat waar je de auto geregistreed hebt. En dat registreren kan alleen als je een adres hebt, wat je in NSW in ieder geval, met veel poespas moet kunnen aantonen. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een recent bankafschrift (bank statement) nodig waar je huidige adres op staat en daarnaast natuurlijk de nodige ID om aan te tonen dat jij die persoon bent die op het bankafschrift staat.
Ik weet overigens niet hoe dat in andere staten geregeld is, maar thats the way in NSW.

Sander
 
Vanwege die poespas zie je dus in NSW heel veel mensen rijden met interstate plates (vooral van QLD) omdat men na verhuizing een poosje wacht met overschrijven. Dat kan als je nog een (correspondentie) adres in de andere staat hebt van bijv. familie. Mensen rijden dan hun auto "af" en registreren pas in NSW als ze een andere kopen. 't Mag niet maar gebeurt wel.

Wel moet je binnen 3 maanden ook je (interstate of NL) rijbewijs naar de staat overschrijven. En ook daarvoor geldt dat je een adres moet kunnen aantonen. Als je een keer dat rijbewijs hebt is het overschrijven van de auto (later) geen probleem meer, wat het rijbewijs is volledige identificatie.
 
De vorige informatie vond ik goed omschreven en is hopelijk voldoende voor je 4np.

Je keuze lijkt me een goede en het moet lukken voor die prijs tot $10000...Je gaat immers voor sterk en betrouwbaar en niet voor mooi en soepel.
Maak je niet al te druk over het aantal kilometers op de teller, vooral niet voor een diesel. Die gaan kilometers mee!!!!!!!
Alles tot 300000 zou mij geen zorgen maken. Ik heb hem gekocht met ongeveer 230000 op de teller. En ik heb niet het idee dat ie er gauw mee ophoudt (nu ruim 300000)! Het zijn meer de andere dingen dan de motor die wat ouder worden zoals de turbo (maar ach, dan turboot ie maar ietsje minder, en dit is pas nu een klein beetje het geval), stuurbekrachtigings pomp, schokbrekers, misschien hier en daar een ophangingsbout of uitlaat. Dat soort dingen.

Houd je blik open voor zovel een Landcruiser als de Patrol (TD). Aan beiden zul je veel plezier beleven. En...absoluut manual....vraag me trouwens af of ze wel bestaan in automatic in de (T)D van die tijd....
De diesel hier in Qld is op het moment DUUR!!!!!!!! Zo'n 1.29 dollar per liter. In de outback kan dat nog veel verder oplopen. Daarentegen verbruik je wel weer iets minder dan benzine auto's dus je rijdt er iets meer kilometers mee. Mijn auto doet ongeveer 1 liter per 9 of 10 kilometer. Maar met echt 4wd is dat aanzienlijk minder.

Registratie voor de auto is ongeveer $700 per jaar (Qld) en ik heb alleen third party property insurance (naast de verplicht CTP) en die is $116 per jaar.

Hoop dat je succes hebt met de aankoop.

@Jack: tuurlijk heb ik nog veeeeeeeel meer foto's!!!

Henriette
 
Het inschrijven en overschrijven en alles wat er omheen kan gebeuren staat hier wel omschreven,
We zouden eigenlijk de titel moeten aanpassen.......waarom niet.
And there it is for once.

Henriette, waar blijven ze dan.

Cheers,

Jack :evil:
 
[quote author=San_der link=topic=3774.msg99489#msg99489 date=1189955565]
...Zolang jij je nergens vestigd kan je de plates houden van de staat waar je de auto geregistreed hebt. En dat registreren kan alleen als je een adres hebt, wat je in NSW in ieder geval, met veel poespas moet kunnen aantonen...
[/quote]

Kan ik wel gewoon een auto kopen als 'reiziger'? Als ik aankom heb ik natuurlijk nog geen vast adres. Of moet ik dan een adres in NL opgeven oid? En geld datzelfde voor rijbewijs? Ik wil hem wel zo snel mogelijk een Australisch rijbewijs aanvragen als ik aankom.
 
Hier in Qld zijn de regels iets verscherpt ten aanzien daarvan. Eerder kon je gewoon een auto registreren zonder adres.
Nu moet je wel eea aantonen. Maar voor reizigers hebben ze een uitzondering gemaakt. Je moet een betalingsbewijs van je hostel kunnen overhandigen, dus dat je daar verblijft zeg maar.
Je kunt dan dus ook dat adres gebruiken.
Een andere manier is om vrienden/bekenden te vragen, zodat je registratie papieren ook daarnaar toe gaan. Je kunt alles normaliter via de telefoon en credit card betalen, dus even de gegevens vragen en je kunt vanaf elke plaats betalen. Je moet dan wel met de Transport department afspreken waar je wilt dat je "registratiesticker" naartoe wordt gestuurd. Naar een postkantoor of een tijdelijk verblijfsadres. (schat dus ongeveer in waar je zo'n weekje later bent....). Maar ook daarin vind ik ze vrij meewerkend.

Kortom, ja, je moet een verblijfsadres hebben en een aantal "bewijzen", maar deze zijn voor reizigers enigzins aangepast.

@Jack: de Cape York foto's zijn het meest spectaculair maar die staan niet op een site (nog) en ik heb de cd ook niet bij me, dus die houd je nog tegoed!
 
Sorry dat ik dit oud berichtje quote, maar ik vroeg me af of je die peut gas in de "P" stand of de "D" stand moest uitvoeren bij een automaat? Misschien dat daar veschil in zit ofzo. heb ook de rest uit je berichtje bewaard voor tegen de tijd dat ik naar een auto ga kijken. Goede tips zijn altijd handig.


[quote author=Bartman link=topic=3774.msg45541#msg45541 date=1138554401]
Ik sleutel al aan auto's vanaf het moment dat ik "broem broem" kon zeggen (nou ja, bijna dan...) en ik kan je alleen het volgende zeggen:

-Geef een paar flinke peuten gas, en kijk of er een blauwe pluim uit de pijp komt. Zo ja, dan naar de volgende auto lopen.


Succes!

Bart
[/quote]
 
Ha, da's een goede!
P: als je het vanuit stilstand wil doen (is waarschijnlijk wat Bart bedoeld)
D: voor in een goede testrit!!!!!! Let op de snelheids regels  :grin:

Henriette
 
Back
Top