Gokken

wimellen

Member
Hallo allemaal,

Na mijn tweedaagse verblijf vanwege het volgen van een Australische EHBO (Senior First Aid cursus) in de Ex- service club van Coffs Harbour dacht ik, aardig topic.

Allereerst "Ex-service club" vind je in elke redelijke plaats. Onstaan als een ontmoetingsplaats voor (oud)militairen. Vervolgens is dit in de loop der jaren "omgebouwd" tot één van de ontmoetings plaatsen in de respectievelijke steden. Je kan er lid van worden. Er wordt van alles georganiseerd zoals muziekavonden/kaartavonden/sportclubs hebben hun basis met name Bowls. Je kan er lekker, niet te duur eten en het ziet er over het algemeen gezellig en professioneel uit.....en......je kan er gokken!

Op zaterdag en zondagochtend stond ik strikt omstreeks 09.00 uur voor de betreffende club om mijn cursus te volgens samen met een redelijk aantal gepensioneerden die bij het openen van de club in één rechte lijn naar de "fruitautomaten"liepen. Deze stonden in grote getale geposteerd in het midden van voornoemde club.

Ik moet zeggen ik vond dit een trieste aangelegenheid. Helemaal toen ik verschillende mensen had gesproken die vol trots vertelde dat er enorm kon worden geinvesteerd in de club omdat er per jaar 4 miljoen dollar binnen kwam aan winst, voor een groot gedeelte van het gokgebeuren en ook van de drankhandel die naast de toegang was gesitueerd.

Ik heb ook veel bezoekers gezien die er kwamen om elkaar te ontmoeten, lekker eten ect. Dus ik zie de positieve kanten zeker van het hele sociale gebeuren.

Toch krijg ik van deze gokvoorziening niet echt een warm gevoel!

groeten Wim
 
Yep.... zo heb ik er ook heel wat van gezien.
Tijdens mij reis in Oz kwam ik in veel gelegenheden waar voldoende gelegenheid was om te gokken. In elk hotel vond je wel een aparte ruimte vol met kasten waar op elke willekeurig tijdsstip (lees: 's ochtends vroeg tot diep in de nacht) wel iemand te vinden was.

Maar... denk je dat het gokken een groot probleem is in Australie? of vindt het het vooral jammer dat een leuke gezellige sociale plek wordt verstoord door een stelletje gokkers?

Jidske  :cool:
 
He Jidske,

Wat jij aangaf heb ik inderdaad ook verschillende malen gezien. Ik moet zeggen dat door het verblijf van twee keer 9 uur in betreffende gelegenheid ik hier me meer bewust van werd.
Ik heb eerlijk gezegd nog niet een goed beeld bij deze hobby. Het feit dat er veel winst wordt gemaakt laat één conclusie onverlet, dat een ander dit moet hebben verloren. Als ik dan vooral de wat oudere Australiërs achter de gokkast zie hoop ik niet dat zij hun zuur verdiende geld/karig pensioen er in kieperen.

Persoonlijk vind ik de mogelijkheid tot gokken zo wel erg laagdrempelig wordt gemaakt.

groeten Wim
 
Werk zelf al ruim een jaar in Outback SA in een hotel met 32 gokkasten (pokies). Australiers wagen nu eenmaal graag een gokje, gokkasten (Pokies), paarden (TAB), nummertjes (Keno) maar ook gerust op 2 vliegen op de muur, maakt niet uit, gokken is hier een stukje cultuur. De een gooit af en toe een paar dollar in een machine maar vorige week (ver)speelde 1 lokale gast in 4 uur $20.000 met Keno. Er wordt al jaren geprobeerd het gokgedrag van Australiers te veranderen, maar dat lukt nog niet erg, moesten de pokies in SA 1.5 jaar geleden nog 20% van de machines per zaak wegdoen, de omzet is niet gedaald, sterker nog gestegen met minder machines!

Om in SA 4 miljoen aan de pokies over te houden is niet onmogelijk maar er moet MINIMAAL 87% van de inleg teruggekeerd worden aan de spelers, verder moeten we nog eens 60% belasting over die 13% betalen. dus om 4 miljoen te moeten overhouden moet er dus op jaarbasis ongeveer 80!! miljoen dollar op verspeeld worden, lijkt me een beetje erg veel. Machines kosten minimaal $20.000 per stuk, daarbij komt nog het onderhoud (want dat mag je niet zelf doen, maar door een door de overheid aangewezen bedrijf)  wat enkele $10.000-den per jaar kost. Tuurlijk wordt er nog steeds goed aan verdiend, maar men overdrijft nu eenmaal graag.

Het is inderdaad ook een ontmoetingsplaats en je kan er vaak voor een zeer schappelijke prijs eten. Ik zou er dus zelf geen dollar ingooien (nuchtere Hollander)  maar Australiers doen het nu eenmaal graag en ik verdien er een ruim belegde boterham mee, PROOST!!


Willem
 
Vergunningen voor gokkasten (pokies) zijn een "State" aangelegenheid. In NSW is het het Department for Gaming and Racing. De State krijgt de belasting opbrengst en daar begint het dubbelzinnige gedrag: aan de ene kant zijn plannen om de goklust wat te beperken, want er zijn best nare uitschieters. Maar aan de andere kant kan de State niet zonder de belasting opbrengst...... :evil: Dus heel erg hun best doen ze niet met het ontmoedigingsbeleid.

In alle pubs en clubs  moeten duidelijke borden staan waar je hulp kunt krijgen als je denkt dat je gok verslaafd bent, maar verder wordt er nog niet veel aan gedaan. Gokkers kunnen de club vragen hun uit te sluiten en op de meeste gok machines moet je je club kaart gebruiken (soort credit card model) waar ook beperkingen in gezet kunnen worden (lang niet overal).

Ik zie het als een soort vrijwillige belasting bijdrage waar een soort omgekeerd draag kracht beginsel aan ten grondslag ligt - het zijn nl. toch wel vaak de zwaksten in de samenleving die het meeste gokken.... In ieder geval hebben een hoop mensen kennelijk veel plezier aan het vrijwilig belasting betalen.  :smile:

@wimellen: De namen van de clubs verschillen hier en daar: vaak heten ze ook RSL (Returned Servicemen Legue). De clubs vervullen veelal de rol van zo iets als het  "buurthuis" in Nederland: er vinden veel bijeenkomsten plaats van community groups zoals bridge clubs, service clubs (Rotary, Lyons, Probus). Meestal worden de "function rooms" kosteloos of tegen een geringe vergoeding ter beschikking gesteld. RSL's hebben vaak weekend programma's met optredende artiesten. En zo'n cursus zoals jij gevolgd hebt.
Op die manier wordt de winst uit de pokies weer aan de gemeenschap terugggeven. Daarnaast doen clubs ook vaak donaties aan plaatselijke goede doelen. Daarom waren ze vorig jaar ook zo boos dat de staats regering de belasting op clubs wilde verhogen: "Nu kunnen we minder voor de gemaanschap doen....."
 
Ik kan me best voorstellen dat een paar gokkasten in een cafe min of meer noodzakelijk is, anders raak je je klanten kwijt. Die houden nu eenmaal van een gokje. Maar wat dat betreft is het overal wel zo wat betreft overheden. Nederland "kan" niet zonder rokers, snelheidsovertreders, autogebruikers enz..

De overheid voert wel campagnes wat betreft roken, veiligheidsrisico's voor te hard rijden en het de auto thuis laten staan maar ze weten dondersgoed dat als iedereen zijn auto thuis laat staan, niemand ook maar een kilometertje te hard rijd en Nederland een land wordt waar veel minder rokers zijn dan elders op de wereld dat dat behoorlijke consequenties kan hebben voor het land, ze zullen veel minder belastinggeld binnen krijgen. Het is allemaal zo dubbel.....
 
Misschien zielig al die gokverslaafden en andere verslaafden maar uiteindelijk is het toch de keus geweest van de verslaafde zelf om ergens mee te beginnen, zegt deze ex-nicotine en ex-eetverslaafde. Niemand dwingt je ertoe om een eerste keer te gaan gokken, drinken of te roken of wat dan ook maar een zielig gezicht is het wel, helemaal mee eens.

Ben het ook met Hawk eens. De overheid voert wel campagne om het gokken en roken e.d. tegen te gaan maar als iedereen stopt met deze slechte gewoontes dan komt er niet genoeg belastinggeld binnen en worden we wel weer op een andere manier kaalgeplukt.

Probleem waar waarschijnlijk nooit een echte oplossing voor komt.

Erna
 
Heb (hier in Nederland) ruim tien jaar een cafe gehad en moet eerlijk zeggen dat de kasten toch wel voornaamste bron van inkomsten was.
Dus ik kan me voorstellen dat een club of stichting gretig gebruik maakt van de mogelijkheid om gokkasten neer te zetten.
Hier in nederland hebben ze het aan banden gelegd en voor een kleinere Horecagelegenheid moest je van 3 naar 1 kast. Afhankelijk van de hoogte van uitbetaling. En dat heb ik wel degelijk gemerkt.

Mariette
 
En daar ben ik t wel helemaal mee eens!
Ik vind het erg ontmoedigend/of juist BEmoedigend om Ozzies te laten gokken, met name in een kroeg waar je in de kroeg zelf geld uit de muur kunt trekken. Erg gevaarlijk als je het mij vraagt, zeker aangezien er ook flink gedronken wordt in de kroeg. Dat is vragen om verslaafden! Natuurlijk is gokken een soort van Ozzie cultuur maar tevens ook een heel groot probleem! Hetzelfde met fast food; overal om je heen vind je wel macD, KFC of wat dan ook! Soms zag ik in een strip van 200 meter wel 5 fastfood plekken.Op de snelweg wordt je dit al ki-lo-meters van te voren aangekondigd. Het is nu eenmaal veel te makkelijk en verleidelijk om mensen te omringen met kalorierijk, vet eten en gokmachines, bier en daarnaast een ATM!
Maar ja, zo is er overal wel iets minder goeds! In Oz mag je in ieder geval niet  meer in openbare ruimten roken! Hoe zit het trouwens met de kroegen nu? Nu ik in Ierland woon merk ik hoe heerlijk t is om naar de pubof restaurant  te gaan waar NIET gerookt wordt. En iedereen is er al aan gewend... :wink:
 
@ Erna, iedereen ziet de opbrengsten van de tabaks accijns maar laten we niet vergeten dat de rokers ook een zware druk leveren op deze opbrengsten dmv de ziekte kosten, zijn bij rokers immers vele malen hoger dan bij niet rokers, pakje sigaretten kost.... dagje ziekenhuisopname kost.....

@ Mariekske, Bij mijn kroeg staan ook auto's voor de deur, veel gevaarlijkere combinatie dan die gokkasten die binnen staan.

ATM's in bedrijven waar gegokt wordt zijn in SA beperkt in uitgifte van dollars om gokverslaving tegen te gaan. We gaan ook aan de andere kant geen ATM's verbieden/beperken in de stad omdat er een (groot) aantal shop-aholics zijn

Overal waar "teveel" voor staat dat is niet goed, teveel eten, teveel drinken, teveel roken, teveel gokken etc. Niemand dwingt deze mensen met een pistool op het hoofd te gaan gokken, drinken, calorierijk eten of roken, het is een vrije keuze.

Willem
 
Hoi Willem,

Vrije keuze..... Ik begrijp dat er een bron van inkomsten uit voortvloeid. Het gaat mij om het gemak waarmee men ermee in aanraking komt en de nadrukkelijke en belangrijke plaats die het inneemt in zo'n betreffende club.
Als je naar het restaurant wil moet je langs het gokgebeuren

groeten Wim
 
Als ik vroeger naar de groenteboer liep in Den Haag moest ik heen en terug langs de Gall & Gall. Als ik in Amsterdam door de wallen loop hoef ik nog niet overal naar binnen, dat heet beheersing... :roll:

In lang niet alle hotels MOET je langs de gokmachines om de bar of restaurant te bereiken, bij ons zeker niet, bar en restaurant hebben een eigen ingang zonder ooit de pokies te zien.

Natuurlijk begrijp ik dat er mensen zijn met een gokverslaving, maar om daarom pokies te gaan beperken en verbieden vind ik wat ver gaan. Omdat er een aantal mensen te hard rijden verbieden/beperken we ook geen snelle auto's.

Willem
 
maar je bent het toch wel met me eens dat als je de kroeg komt en je wat biertjes op hebt je NIET meet zo helder kunt denken, willem?!!! En het daardoor wel erg makkelijk is om nog even geld bij te pinnen als je op de paardenraces wedt! Dat noem ik gewoon erg DOM... Sommige kroegen hebben een armband voor de Skipper, dus die kunnen voor noppes fris drank bestellen. Erg goeie actie! En de kroegen en overheid kunnen niet controleren of jij met je auto en zatte harses gaat rijden, maar wel om in een kroeg waar gewed wordt een ATM neer te zetten!
 
[quote author=willem-lenie link=topic=6714.msg84145#msg84145 date=1173789595]Omdat er een aantal mensen te hard rijden verbieden/beperken we ook geen snelle auto's.[/quote]

Ik zou er geen probleem mee hebben als alle auto's in de wereld niet harder konden dan de maximum snelheid in dat land (begrenzers). Het gebeurt echter niet WANT dan mist de EVIL overheid weer een bron van inkomsten: boetes voor te hard rijden.
 
[quote author=mariekske link=topic=6714.msg84169#msg84169 date=1173805593](...) als je de kroeg komt en je wat biertjes op hebt je NIET meet zo helder kunt denken (...)[/quote]

Ja en dus? Het is je eigen verantwoordlijkheid om genotsmiddelen te gebruiken binnen een bepaalde limiet. Dan ook maar gelijk de verkoop van bittergarnituurtjes verbieden (hoe meer bier hoe meer ballen, risico op obesitas)? Geen GSM's omdat je misschien mensen onbewust kunt beledigen? Flappentappen meer dan 1km van het cafe? etc etc.  Pff.

MICHIEL
 
Feitelijk is het allemaal een kwestie van politieke keuzes.......
Er is (althans in NSW) een redelijk duidelijke politiek t.a.v het verantwoord gebruik van alcohol. Iedereen die alcohol verkoop/serveert moet een certificaat hebben, waarbij hij/zij in ieder geval een keer duidelijk gehoord heeft welke boetes en andere elende er boven zijn/haar hoofd hangt (en dat van de kroegbaas) als je aan dronken mensen nog wat serveert. (Ik heb zo'n certificaat....  :smile: )

De handhaving van dat beleid is een heel ander verhaal...... Dat heeft zeker niet de hoogste prioriteit als ik het zo bekijk.

Hetzelfde verhaal geldt voor gokken en de controle op de excessen. Goed geregeld in theorie, maar de praktische uitvoering heeft wederom niet "de hoogste prioriteit". Nou kun je je afvragen of dat te maken heeft met een tekort aan vakbekwame mensen, nog ergere uitwassen op andere gebieden..... of het niet al te zeer willen afknijpen van een stroom van voordelige inkomsten voor de staats-regering....????  :evil:

Wie het weet mag het zeggen... en "eigen verantwoordelijkhied..??".  Er zijn nu eenmaal ook mensen die minder weerstand kunnen bieden tegen verleidingen....  Ik kan Michiel best begrijpen, (werkzaam in de horeca Michiel - zo begrijp ik). Maar als gewone belasting betalende burger - van buiten jouw branche er tegenaan gekeken - mag er toch wel een beetje minder gedronken en gegokt worden hier en daar. De gevolgen van de excessen kosten wel een klauw met centen.... Althans dat vind ik.
 
Hoi,

Een ieder op zijn verantwoordelijkheid wijzen is een goede zaak. Verantwoordelijkheid nemen nog beter. Echter het gaat mij om betreffende clubs en ja in Coffs Harbour loop je langs het gokgebeuren naar het restaurant.
Ik zie ook niets in het verbieden van gokken maar het "het eigen schuld dikke bult"principe gaat mij te ver.

groeten Wim
 
Gokken is kennelijk een deel v.d. Ozzie cultuur. Inderdaad de pokies, maar ook niet te vergeten de paardenrennen, hondenrennen, bookies. EN bijna 7 dagen per week lotto, wat dacht je daar dan van ...
 
[quote author=wimellen link=topic=6714.msg84248#msg84248 date=1173865780](...) het "het eigen schuld dikke bult"principe gaat mij te ver (...)[/quote]

En daar zit ons verschil: ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor z'n acties (uitzonderingen daargelaten). Ik ben dan ook sterk voorstander van 'wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten'. En ik geloof niet in het 'moeilijke jeugd'-syndroom. Tuurlijk, er zijn mega-verschillen in de kansen die mensen krijgen en het is aangetoond dat opvoeding heel sterk bepaald hoe je je als volwassene gedraagt. Maar toch, niemand wordt gedwongen om munten in de kast te gooien. Zonder weer een lijstje met anti-voorbeelden op te dreunen - ik beperk me er tot 1 -: je kunt Wehkamp toch niet de schuld geven van mensen die rood staan? Iedereen weet dat je geld moet hebben (laat staan verdienen!) en dat je het maar 1 keer uit kunt geven.

Proefondervindelijk trouwens heb ik nu een paar keer vastgesteld dat (hier in SA) je niet 'op het spek gebonden' wordt als kwestbare doelgroep. Hoe mooi mijn dochtertje van 4 ook al die knipperende lampjes vindt, ze mag er NIET in. En trouwens laatst in Broken Hill (NSW?) gingen we een hotel in om een hapje te eten. Daarvoor moest je langs de pokies lopen maar niet voordat we ons 'temporary member' hadden gemaakt en een formuliertje met alle risico's en voorwaarden hadden ondertekend. Genoeg drempels voor normaal denkende mensen.

@Henk
Nee, ik heb nooit in de horeca gewerkt. Wel genoeg 'empirisch onderzoek' in de branche gedaan maar da's een heel ander verhaal...
 
Back
Top