Grond kopen

bono

XPdite Sponsor
Hoe zit het met grond kopen in Australie? Wij zouden graag een stukje grond kopen om er een motel of B&B te beginnen.
Aan wat voor regels ben je gebonden, hebben ze in Australie ook een bestemmingsplan ofzo. Ik bedoel mag je op elk stuk grond zomaar een bedrijf beginnen of is het net als in nederland dat je gebonden bent aan de regels van de gemeente.
Wat komt er allemaal bij kijken bij het kopen van grond en/of het starten van een bedrijf(je)...........

Simpele vragen waar je zomaar geen antwoord op kan geven.
Ja men kent een z.g.  bestemmingsplan, dwz het heet hier "zoning", dus van residential, light industry, medium industry, en speciale kavels voor b.v. hazardous of obnoxious industry.
Bij industry heet het dan zone 1, zone 2, zone 3.
Dit zijn niet de juiste bewoordigingen en wederom ze verschillen allemaal per Staat want wat b.v. het bouwen betreft zit je ook in OZ gewoon in verschillende landen.

Je kunt niet zo maar een motel neerplanten, je hebt eerst een planning permit nodig en daarna een building permit.
Als je vanaf nul begint en je hebt je ogen gelegd op een nieuw stuk land, in het algemeen (en ik heb 3 splinternieuwe gebouwen opgezet in 3 versch .Staten) heb je minstens 12 maanden nodig.
Tijdens deze periode  heb je dus geen inkomsten, alleen uitgaven, maar ik neem aan dat je daar rekening mee hebt gehouden.

Je kunt ook besluiten een bestaand motel te kopen.
Altijd het overwegen waard.
Ook zeer belangrijk: Kijk naar de Rates, In Queensland het allerduurste voor industrien en in West Australie het goedkoopst.
Cheers.

Bedankt Jan voor je reaktie,
Ik weet dat het niet zo simpel is om hier antwoord op te geven. Je reaktie vond ik erg helder.

Nou wilden wij toevallig nou net naar Queensland gaan.....
Wij hebben ook gekeken naar de aankoop van een bestaand motel maar dat vond ik niet echt goedkoop (goedkoop is natuurlijk een ruim begrip) en het meest is "management rights" dus niet van jezelf en het leek ons ook leuker om zelf iets op te zetten. Wij hebben nu ook een eigen zaak, zonder hulp opgezet, dus de uitdaging blijft.. 
In de tijd van de voorbereidingen en hopelijk bouwen  gaat 1 van ons full-time werken  en de ander part-time of freelance. Als we in Australie komen gaan we toch eerst een tijdje gewoon werken en verder sparen en daarna een start maken.

Voor zo'n planning permit neem ik aan dat je met een soort bedrijfsplan moet komen, en daar zijn we al flink over het brainstormen. Krijg je zo'n permit als immigrant ook wel of wordt daar wat moeilijker over gedaan?

Ik had ook nooit gedacht dat het makkelijk zou zijn: nieuw land, nieuwe gewoontes, nieuwe regels en ga zo maar door. Maar wij zijn aardige volhouders.

Neen een planning permit heeft totaal niets met een bedrijfsplan te maken, daar is men niet in geinteresseerd.
Een planning permit betekent dat voor het bouwen van jouw motel of jouw zwembad of jouw jeneverstokerij, dat dat overeenkomt met de "zoning" van het gebied waar jij dat gebouw neer wilt zetten.
Maw jouw specifieke gebouw moet geschikt zijn voor de "zoning" en/of het gebied.

Daarna moet je  een building permit aanvragen en dat is uiteraard gebaseerd op een plan gemaakt door een architect en hetwelk aan de normale bouwvoorschriften voldoet en wat regelmatig gechecked wordt door een opzichter van de gemeente etc, dus eigenlijk gewoon hetzelfde als in Nederland.

Een eventueel bedrijfsplan is jouw pakkie aan, gelukkig heeft men nog veel vrijheid in Australie om bedrijven op te zetten, hoe en wat dan ook.
En als emigrant heb je net zoveel rechten. En voor een motel heb je dus ook geen diplomas nodig , iedereen kan zoiets beginnen.
Een planning permit en daarna een building permit, krijg je op basis voor wat je neer wilt zetten en er worden geen vragen gesteld betr. het financiele gedeelte, dat is totaal jouw eigen verantwoordelijkheid.

Planning permit: als ik het zo lees is het vergelijkbaar met een bestemmingsplan zoals wij dat kennen in Nederland.

Als je dus grond aan wilt kopen, steek dan eerst een lichtje op wat je op die grond neer mag zetten. Bijvoorbeeld op land dat bestemd is voor particuliere bewoning mag je niet zomaar een bedrijf neer zetten. Optie is dan, neem aan dat dat in australie ook zo is, dat je een bestemmingsplan wijziging in gang kunt zetten.....en met een beetje pech gaat daar heel veel tijd overheen.

So be sure dat de bestemming ook klopt met de wensen die jullie hebben.

Vervolgens building permit of development agreement: dat komt aardig overeen met Nederland. Er worden eisen gesteld aan de hoogte van het gebouw, de te bebouwen oppervlakte van je perceel (mag bijv niet meer zijn dan 40%), afstand tot perceelgrens, aansluiting op riolering of sceptic, materialisatie etc. Deze eisen liggen vast bij de betreffende council en kun je 1 op 1 doorgeven aan de architect als randvoorwaarden (programma van eisen - statement of requirements).

Mocht het zover zijn en je hebt nog vragen hoor ik het wel, altijd leuk!

Gr. SAb

Bedankt Sabien,
Ik hou je eraan, er komen vast nog heeeeeeeeeeeel veel vragen en elke hulp is zeer welkom.
We hebben er zin in, maar eerst nog '" even" een visum regelen :wink:

Ja Sabien. Spijker op de kop.
En Bono, aangezien je naar Brisbane wilt, ik heb in Brisbane een pand gebouwd in 2000.
Was nieuw industrie terrein, met zoning "light industry" , dus stuk land gekocht, nadat ik had ingewonnen of ik daar een verfbedrijf neer kon zetten, dat zijn ontvlambare stoffen. Was okay, toen planning permit aangevraagd, duurde 1-2 maanden.
Toen building permit, duurde 5-6 weken, nadat een architect de tekening had gemaakt.
De bouw  duurde 7-8 maanden. Dus van midden 1999 tot midden 2000 was ik toch een jaar bezig.
Ik kan je zeggen het is een enorme toestand en ik heb er dan ook een  1 meter papierwinkel aan over gehouden.

Je mag wel op industrieterein met je muur naast je buurman, zelfs aan beide kanten. Ligt ook weer aan de planning permit.
Met een building permit zijn ze veel soepeler dan in Nederland. Zolang jij je maar aan de bouwvoorschriften houdt, dan kan architectonisch alles maar wat je wilt. Ik heb een betonnen schip gebouwd. Werkelijk een groot schip met patrijspoorten, een gangplank, met grote boeg op de top en helemaal in de stijl van een schip geverfd, zelfs met plimsoll merk erbij  (waterlijn....alleen scheepvaartjongens kennen dit)
Er werden geen vragen gesteld en de kleuren verf bepaal jij en niemand anders, natuurlijk komt je architect met ideeen maar de Gemeente interesseert dat niet. Dit is het enige betonnen schip in Brisbane.
Het is donkerblauw, fel rood en witte strepen. De mensen praten al.....dan ga je bij het schip rechtsaf en dan.......
Schoonheidscommissies kent men niet.
Cheers.

Nou mijn creatieve brein maakt overuren.
Misschien ga ik Volendam wel nabouwen ?

Gaaf idee zo'n schip. Heb je er een foto van?? 

Ik had zelf wat meer gedacht aan een eenvoudig motel of iets met losse cabins. Heb tijdens mijn reizen al veel ideen opgedaan(en heb het meeste op papier staan, maar da's meer qua inrichting). Maar da's nog voor later zorg.

Hoe en waar vraag je die permits aan? Bij de gemeente? 

Fotos, honderden natuurlijk.  Ik kan een paar naar je toe mailen, stuur dan een PM met je emailadres want ik geloof niet dat ik het bij een PM kan insluiten.

De permits vraag je aan bij de lokale council, dus de gemeente waar je gaat bouwen.
Jan

Ze zijn voor de emigranten toch wel Aussie gerelateerd (toch??) dus je kan ze ook op de gallery hier neerzetten....dan kunnen anderen ook je schip bekijken :)

http://www.xpdite.net/gallery

Ja ja ja........komt veel bij kijken he?

Als je tegen die tijd nog een goede projectmanager nodig hebt om alles in goede banen te leiden hoor ik het wel..... :wink:

Gr. Sab

Ik hou je in gedachten, Sabien. 

Wij hebben geen ervaring met het bouwen van iets, dus lachen wordt het zeker wel...
:donttell:

Die ervaring vergeet je nooit meer, geloof me....en je leert er heel veel van......en als je klaar bent denk je had ik toch maar dit of dat of zus gedaan........moet je mee leren leven :angeldevil:

Succes met je plannen in ieder geval!

Gr. Sab

PS wanneer zijn jullie van plan die kant op te gaan....?

We zijn nu met de aanvraag vor de TRA bezig, nog druk aan het verzamelen.
Dus de aanvraag voor de DIMIA hopen we misschien eind van het jaar weg te hebben.
Als we een visum krijgen ( duimen, duimen, duimen) dan gaan we eerst voor een vakantie om het visum te valideren.
Daarna weer naar Nederland om huis en bedrijf te verkopen, en als dat allemaal geregeld is voorgoed naar OZ   :w00t:

Hoe zit jij met de planning, ook nog met de skills aan het worstelen????

Ja inderdaad, nog met de skills aan t worstelen......wat je er allemaal niet voor over moet hebben :|

Maar goed, hoop toch wel tegen het einde van dit jaar weg te zijn!

Wil zelf op zoek naar een bestaand bedrijf, grond kopen en zelf bouwen...duurt lang.....en wat dan met de ping ping in de tussentijd.......maar dan op termijn zelf verbouwen denk ik....

Je kunt trouwens ook motel of bed and breakfast kopen maar dan leasehold: dit is dan de grond + het vastgoed. Dan is het ook helemaal je eigen bedrijf. Let dan wel op dat ze je niet bedonderen met inventaris en goodwill.....ook al zeggen ze dat het allemaal in de boeken staat......wij in nederland zijn echt niet de enigen die de term creatief boekhouden kennen.... :lol:

Gr. sab

Maluka, liever geen foto op de algemene site want de naam van mijn bedrijf staat erop geschilderd.
Ik wil geen telefoontjes van aspirant emigranten.

Bono, Wat Sabien zegt is ook zo gek nog niet.
Je moet eerst bepalen of je alleen je zaak wil hebben of wel ook het gebouw erbij.
Je kunt gewoon een gebouw huren ofwel "leasen" zoals dat hier heet  (denk erom er is een groot verschil tussen huren en leasen!! -- kan ik ook nog wel uitleggen), dat voor een periode van zoveel jaar waar je dan wel aan vast zit.
Of je wilt je eigen gebouw kopen, de keuze is dan of bestaand, of nieuw.

Over het algemeen "leasen" de mensen een gebouw en beginnen hun eigen zaak, dan als het succes oplevert,  kun je na 1 of 2 jaar gewoon zelf gaan bouwen, mogelijk nabij dezelfde plek als je dezelfde klantenkring wilt behouden.
Mocht je het Lease gebouw ook prettig vinden, kun je met de eigenaar onderhandelen voor aankoop.

Daarnaast kun je bepalen of je, b.v. bij eigen gebouw, jezelf de tent ook wilt runnen of dat je een Manager aanstelt en ga je zelf iets anders doen.
Al deze mogelijkheiden zijn  bij jullie al besproken neem ik aan.  Er zijn legio manieren om iets op te bouwen.

[quote author=Jan H. link=topic=1810.msg16835#msg16835 date=1117598640]
Maluka, liever geen foto op de algemene site want de naam van mijn bedrijf staat erop geschilderd.
Ik wil geen telefoontjes van aspirant emigranten.
[/quote]

Lang leve Photoshop :)

[quote author=Sabien link=topic=1810.msg16807#msg16807 date=1117575656]

Je kunt trouwens ook motel of bed and breakfast kopen maar dan leasehold: [/quote]

oops...foutje...ik bedoel dus freehold!

Leashold komt neer op wat je zei management-rights: je koopt alleen de goodwill en inventaris, vervolgens betaal je elke maand pacht voor de grond en het vastgoed, leasperiode vaak voor enkele jaren vast, soms wel tot 25 jaar. Maar dat betekent dat het nooit helemaal van jezelf wordt......

Bono. Wat ook een idee is. Ik heb geen idee in hoeverre het overeenkomt met Australie, maar je kunt ook eens na gaan hoe de hele procedure in NL in elkaar zit. Je hebt hier ook zoiets als vrijstellingen en artikel 19 procedures. Zijn allemaal verschillende dingen. Als je en idee hebt hoe het hier in elkaar zit kan dat je misschien helpen daar. Het zijn soms ingewikkelde procedures en wie weet heb je er wat aan.

Back