Grond kopen

Hoi Annemiek,

dat gaf ik al aan, een bestemmingsplan wijziging kun je altijd navragen, maar bijv. in nederland alleen al de proceduretijd incl. inzage, provincie etc. duurt minimaal 18 maanden. En dan ga je er van uit dat er geen bezwaren komen......mijn god wie weet hoe lang je dan bezig bent. Art. 19 is een vrijstelling op het bestemmingsplan vooruitlopend op een wijziging, dus je moet wel aan kunnen geven wat die wijziging zou moeten zijn....

Weet natuurlijk niet hoe dat in australie zit...... :|

Vandaar dat je denk ik dus beter naar een stuk grond op zoek kunt gaan die aan de bestemming voldoet die je er zelf mee voor ogen hebt......Dan kun je ook zo snel mogelijk beginnen met bouwen....tenzij je het een uitdaging vindt om er een meerjarenplan van te maken....? :up:

Gr. Sab

Goeiemorge,
Het laatste lijkt me wel het beste: op zoek naar een stuk grond, waar evt. ook al een klein huisje op staat. En dan zelf gaan bouwen, dan is het van jezelf en kan je het naar eigen inzicht en smaak opzetten. Als je iets bestaands koopt gaat toch ook meestal gelijk de sloophamer erin.

Ik voel er niks voor om voor lange tijd me te verbinden dmv leasehold/management rights. Want wat gebeurd er als je er vanaf wil, om bv iets anders te gaan doen of te verhuizen naar een andere staat ofzo?

Nog even dan..... :wink:

Als je op zoek bent naar grond waar al een huis op staat, en je zou er een motel willen beginnen, moet je dus wel kijken dat de bestemming het toelaat....

En toch lijkt mij freehold ook geen slechte optie.....land + vastgoed + inventaris voor jezelfd. Vaak 2000-3000 m2 grond erbij, dus kun je in de toekomst altijd bijbouwen....en de bestemming klopt in ieder geval al..

Bovendien kun je dan meteen beginnen met je bedrijf, heb je inkomsten en kun je daarnaast, op je gemak, gaan uitbreiden.... :up:

Wat een dagdromen allemaal he?

Gr. Sab

Ik bedoelde eigenlijk dat een huisje op de grond wel handig is, omdat wij dan gelijk een dakje boven ons hoofd hebben. uiteraard moet je nog steeds rekening houden met het bestemmingsplan/zoning.
Freehold is ook prima. Het is maar net waar je tegenaan loopt. als we weer naar Australie gaan, kunnen we wat gerichter zoeken en informatie inwinnen.

Wat voor soort bedrijf zoek je Sabien??

Zo even lekker verder dagdromen.......................... :sleep:

In eerste instantie zal ik gaan werken als projectmanager bij een bouwbedrijf of projectontwikkelaar....Maar werk ook al 15 jaar als (bij)baantje in de horeca....en na mijn backpackersavonturen........had ik het briljante idee:

Waarom niet voor mezelf een hostel beginnen....?!!!!!!!

Dus heb af en toe contacten met makelaars, maar zal toch moeten wachten tot ik daar zit op een visum. Heb investeerders, dus dat moet geen probleem zijn. En dan nog het geschikte pand vinden....Ben op zoek naar iets van rond de 100 bedden, aan the ocean, ergens aan de oostkust of perth.......grote veranda, surf-board en mijn 2 honden, wat wil een mens nog meer...... ???????

:surfer: :flipper: :beach: :dog: :stupid2: :cheers: :fishing2: :fish: :happy:

Sweet dreams.......

[quote author=bono link=topic=1810.msg16872#msg16872 date=1117616102]

Ik voel er niks voor om voor lange tijd me te verbinden dmv leasehold/management rights. Want wat gebeurd er als je er vanaf wil, om bv iets anders te gaan doen of te verhuizen naar een andere staat ofzo?[/quote]

voor jouw beleving: vergelijk het maar met een standaard kroeg in nederland: het pand is van de brouwerij, jij koopt de kroeg = jij koopt de inventaris en goodwill, het pand blijft in eigendom van de brouwer, vervolgens betaal je maandelijks een huurbedrag aan de brouwer.

Als jij er van af wilt, ben je vrij om "jouw"kroeg, dus de inventaris en goodwill, te verkopen (in overleg met).

Stel me dus voor dat dat in australie ook zo gaat. Vaak staat er longterm lease, 15 years, dat betekent dus dat je een afgesproken leaseprijs gaat betalen vast voor de komende 15 jaar. Na 15 jaar zou je dan weer een lease negotiation hebben, waarin je nieuwe lease afspraken maakt voor bijv de komende 15 jaar.....

Afijn , zoiets dus, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..... :lol:

Gr.

Nog even ter aanvulling: volgens mij teken je dus niet voor 15 jaar, maar maak je prijsafspraken voor die periode, tussendoor als je er van af wilt en gaat verkopen kan dat. Misschien dat je dan wel een boete moet betalen ofzo voor de jaren dat je niet meer huurt, hoewel ik daar nog nooit van gehoord heb......

[quote author=Sabien link=topic=1810.msg16926#msg16926 date=1117629855]
wat wil een mens nog meer...... ???????
[/quote]

Ik weet het :)
Een medewerker die, als je een hostel hebt, ook ge-emigreerd is vanuit Nederland en zich op het emigratieforum xpdite.net de bijnaam Maluka heeft aangemeten :-D

Ik zat nl. ook al aan zoiets te denken, maar daar is het ook bijgebleven....

Ha ha!!!!!!

Wie weet, in de toekomst, alhoewel ik jou natuurlijk liever niet als concurrent wil, dat snap je toch wel....?

Maar oz is groot genoeg, zoek je toch gewoon een andere staat op :roll:

Gr.

vooruit dan.....de oostkust is groot genoeg...

Zoek ik wel tussen sydney en byron bay......... :lol:

[quote author=Sabien link=topic=1810.msg16929#msg16929 date=1117630147]

Afijn , zoiets dus, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..... :lol:

[/quote]

Is me helemaal duidelijk, wordt wel gezellig aan de kust, jij met je hostel, wij met ons motel, en misschien ook nog Maluka?

Kunnen we nog eens een poolparty houden !! :beach:

Dan bouw ik een botel....daar kun je dan met je boot naartoe en zo de boot parkeren onder het botel..... (Maluka...dat heet een HAVEN :p )

Of wat te denken van ee vlotel...dan zit er een landingsbaan bij... :p

of (lekker flauw hè) een divotel, kan je duikend naar de ótel en daarnaast voor de niet duikers kan dan jouw botel, oké Maluka?? :-D :-D

Ja, maar bij een divotel loop je het gevaar dat de eigenaar (als we aannemen dat ik dat dan ben) nooit meer aanwezig is op het bedrijf, maar continue met mijn snufferd en duikpak aan in de zee ben te vinden :)

ja, maar een goede bedrijfsmanager checkt ook of zijn clientèle het naar zijn zin heeft. En kan jij er wat aan doen dat dat nou toevallig in je divotel onder water is!!???!!! En dat de vissies daar ook toevallig zijn!! En dat je daarvoor je duikpak aan moet!!! Alles voor de klant toch!!!!  :p

We kunnen ook een keten beginnen met zijn allen....... :lol:

Met ieder zijn eigen specialiteit: botel, divotel, wat jij wilt.....ha ha!

Een zéééééééér exentrieke keten zal dat worden Gniffel Gniffel  :lol:

tja....je moet toch ook wel een beetje gek zijn om alles achter te laten en naar de andere kant van de wereld te verhuizen, niet? :up:

Nog even betreffende een z.g. Lease Agreement.
Dat is gewoon een overeenkomst tussen de eigenaar van dat gebouw en de huurder.
Dat kan een huis zijn, een industrieel gebouw, een postkantoor, een bank, een zwembad, doet er niet toe wat.

De Lease beslaat tientallen paginas betreffende het pand wat allemaal normen zijn (zelfde in NL), maar waar het om draait is de "termijn"
Dat ligt dus aan wat je wilt.
Voor een business is het veelal als volgt:
4 jaar plus optie van 2 jaar en optie van 2 jaar. Let op dit is een voorbeeld, er zijn vele mogelijkheden.
Mijn advies: Altijd opties  er in laten zetten.
Jij zit dus gewoon vast voor 4 jaar en alleen de huurder kan de optie lichten en als je dat kenbaar maakt
minstens 3 maanden van tevoren dan krijg je er dus de volgende termijn van 2 jaar bij.
Jij kunt er evenwel na 4 jaar uitstappen, maar in bovengenoemd geval maximaal 8 jaar leasen.

Ik heb vele van die contracten afgesloten, zowel zakelijk als prive en met industriele panden deed ik meestal 4 jaar plus 4 en 4  of  5 jaar plus 3 en 3, vooral het laatste is nogal populair.

Met prive huren van een huis is het precies hetzelfde, of je huurt of je leased. Met huizen is het meestal huren (Lease komt heel weinig voor) en zakelijk is het in 90 percent wel Lease.

Nog even dit: Als de Lease of Huur termijn is afgelopen, dan moet je er uit of je kunt het weer verlengen.
Je kunt je voorstellen dat je een pand hebt gehuurd of een huis voor 2 jaar en na 2 jaar wil je nog langer blijven, maar de eigenaar kan je binnen een paar dagen op straat zetten.
De eigenaar kan n.l. intussen ook een contract afgesloten hebben met een andere huurder waar jij niets vanaf weet.

Back