Health Check voor Student Visa?

Kip

New Member
Hoi hoi,

Ik wil graag een 1-jarige Master-opleiding gaan volgen aan een universiteit in Sydney. Nu vroeg ik me af of het gebruikelijk is dat je een health check moet laten doen om een Student Visa te krijgen. Op de site van de Immigration Department heb ik namelijk gezien dat ik, omdat ik Nederlands ben en het om een tijdelijk visum gaat, in principe geen health check hoef te laten doen. Aan de andere kant heb ik ook begrepen dat men elke aanvraag individueel beoordeelt en bekijkt.

Het punt is namelijk dat ik graag in Augustus zou starten. De IELTS test heb ik al gedaan, ik wacht nog op de resultaten. Anyway, kan iemand mij vertellen of de kans groot is dat ik een health check moet laten doen, wellicht op basis van jullie eigen ervaringen?

Overigens ben ik van maart 2011 t/m januari 2012 op een WHV in Australië geweest (geen health check hoeven doen), geen idee of dat nog relevant is op één of andere manier.
 
Hi Kip,

Toen mijn partner (hij is Engels, ik Nederlands) drie jaar geleden zijn aanvraag deed voor een studenten visum (hij ging toen voor een Masters by research, 2 jaar) moesten wij beide een medical laten doen. Maar het gaat dan enkel om een longfoto, urine test en een medische vragenlijst; beide waren zo gepiept maar helaas wel prijzig . Wij zijn toentertijd op een evisitor (business purposes) visum naar Australie vertrokken en hebben daar het studentenvisum aangevraagd en dus ook daar (in Perth) de medicals gedaan.
Maar wij hebben de health check pas laten doen toen onze case officer daarom vroeg, dus nadat wij onze visum aanvraag hadden ingediend en volgens mij is dat ook de bedoeling, maar wellicht verschilt dit ook weer per visum. Om een lang verhaal kort te maken :) ik denk dat het handig is om rekening te houden met een health check en ik weet niet hoe lang dit proces kan duren (qua wachttijd afspraak, resultaten, etc.) als je het in Nederland/Belgie zou doen maar misschien dat anderen hier op het forum je daarover kunnen vertellen?

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en mocht je nog andere vragen hebben laat maar weten.
Groetjes,
Susan
 
Dank je voor je reactie, Susan. Duidelijk verhaal dat me in ieder geval een indicatie geeft. Uiteraard had ik liever gehoord dat jullie destijds geen medical hoefden te doen, maar goed ;)

Zoals je zegt zit het 'm met name in de wachttijd qua afspraak maken bij een arts en het wachten op de resultaten. Het vervelende is dat er, voor zover ik begrepen heb, maar één panel doctor in Nederland is die met e-health werkt. Dus op hele korte termijn een afspraak maken zal er wel niet in zitten. We shall see. Volgende week eerst maar eens de uitslag van m'n IELST-test afwachten en m'n aanvraag indienden.

Weet iemand overigens toevallig of je als Nederlander ook zo'n health check in een ander land dan Nederland of Australië kan doen (stel dat je op korte termijn niet in Amsterdam terecht kan)?

Ik laat hoe dan ook wel even weten hoe het afloopt, wellicht dat anderen in dezelfde situatie daar ook nog wat aan hebben.

Thnx,

Kip
 
Nog even een reactie voor de volledigheid: ik heb binnen anderhalve dag na aanvraag m'n studentenvisum toegewezen gekregen, zonder de vraag om een health check. Zo simpel/snel kan het dus gaan :)
 
Hoi Kip,

Dat is fijn om te horen!!

Ik moest destijds voor mijn Occupational Trainee Visa (voor stage) ook een Health Check laten doen. Maar dat kon bij de GGD in Tilburg, Brabant.
 
Ha Kip, dat is mooi! Goed om te horen dat het ook gewoon lekker vlot kan gaan! Wij keren binnenkort weer terug naar Australie (ooh zo'n zin in!), mijn man is aangenomen op een universiteit in Brisbane voor een Research PhD. Drie jaar geleden moesten we namelijk vrij plots weer terug naar NL door allerlei omstandigheden, maar dit keer moet het gewoon gaan lukken :) Dus hopelijk gaat het voor ons dit keer net zo snel als bij jou met het visum! Heel erg veel succes in Oz!!
 
Back
Top