Hi Gerard, goede reis en veel geluk Down Under gewenst.
[quote author=-+henk+- link=topic=6256.msg79972#msg79972 date=1169891871]
Toen wij (in 1999) vertrokken op een "temporary visum" (dus zonder Medicare rechten) had ik voor we weg gingen met de bestaande ziektekostenverzkeraar een "buitenland dekking" geregeld voor het eerste jaar.
[/quote]
Klinkt goed, maar lijkt me sterk. De premies voor de zorg in NL zijn schrikbarend omhoog gegaan sinds het nieuwe stelsel dus bij vertrek uit NL wil (en moet) je de NL zorgverzekering opzeggen en lijkt het me dat een buitenland dekking niet mogelijk is (tenzij je tijdelijk vertrekt).
Als dat niet mogelijk is: reisverzekering sluiten voor zo'n 2 - 3 weken op het moment dat je je ticket koopt (heb je ook annuleringsdekking) en op het moment waarop je nog niet uitgeschreven bent. Je voldoet dan nl. nog aan de verzekeringsvoorwaarden dat je NL ingezetene moet zijn. Dat die hoedanigheid ophoudt na vertrek is niet meer relevant. Vanuit Australie deel je dan de NL bevolkings administratie mede dat je niet meer ingeschreven wilt zijn.
[/quote]
Uitschrijven uit de NL bevolkingsadministratie kan, voor zover ik weet, alleen maar in persoon. Je kunt dit dus niet doen vanuit het buitenland met een e-mail of brief. En als je je uitschrijft dan heb je dus geen recht op een NL ziektekostenverzekering. Daarnaast weiger ik te geloven dat als je een reisverzekering afsluit waarbij de voorwaarde geldt dat je NL ingezetene moet zijn, dat die reisverzekering dan nog steeds geldig is wanneer je je vervolgens uitschrijft uit de NL bevolkingsadministratie en geen NL zorgverzekering meer hebt. Diezelfde verzekeringsvoorwaarden gelden dan nog steeds en gelden niet alleen maar op het moment van het afsluiten van de reisverzekering.
Dan direct na aankomst in Oz een verzekering bij Medibank Private afsluiten.
Op die manier voorkom je een "gat" in de ziektekosten dekking.
[/quote]
Aanmelden bij Medicare kan pas vanaf ongeveer zeven dagen na aankomst in Australië omdat het schijbaar even duurt voordat jouw gegevens als emigrant in het systeem zijn verwerkt. Dan kan ik me voorstellen dat het afsluiten van een Medibank Private verzekering ook pas kan na die genoemde termijn.
Just my two cents, correct me if I'm wrong.