Heeft er nog iemand interesse om naar ACT/Canberra te gaan?

Dat topic had ik even gemist, maar achteraf wist k wel dat er aanpassingen zijn geweest. Gelukkig staan we er nog op  :smile:
 
Hoi Dijnnas,

Jullie willen begin jan 2010 naar Canberra lees is! Wij als alles goed loopt eind 2010.
Hebben jullie al een baan bij aankomst of dat regel je dan daar?  En weten jullie al een beetje welke buurt jullie willen gaan wonen?
Is Canberra is ik het goed begrijp ook jullie enigste keus? Bij ons wel wij staan alleen daar op de lijst van sponsering. Maar het lijkt me best aardig hoor om daar te gaan wonen?! :up:


Groetjes Willeke.
 
Hoi Willeke,

De planning is maart 2010, mits we een visum krijgen natuurlijk. We hebben geen baan bij aankomst, dat zien we daar wel, we kunnen het wel even uitzingen.

Jullie gaan dus ook voor een State Sponsored Visum? Hebben jullie jullie plannen moeten aanpassen dooe de wijzigingen van de laatste tijd, of zijn jullie net begonnen met de visumaanvraag? Voor ons was het de keuze of wachten op een SI visum met de kans dat het misschien nooit ging lukken omdat we op geen enkele lijst van betekenis staan, of omzetten en snel weg kunnen. Moet bekennen dat ik niet heel erg warm liep voor Canberra, maar nu ik me er in verdiep zie ik wel dat ze veel dingen voor nieuwelingen organiseren (en natuurlijk ook voor de huidige bewoners). Ze proberen het wel zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Hebben jullie de aanvraag al ingediend, omdat je zegt dat jullie eind 2010 willen vertrekken. Dat duurt nog wel even. Hebben jullie een baan bij aankomst, of eigenlijk: is dat het streven?

De wijken heb ik nog niet helder. Heb wel wat tips gekregen, maar wil het even met mijn eigen ogen zien. Komt ook allemaal wel. Eerst op zoek naar een tijdelijk inkomen, want met een kindje is het iets minder vrijblijvend en makkelijk dan wanneer je samen gaat.

Leuk dat er weer iemand van het forum die kant op wil  :up:

Groetjes, Dijnnas
 
Hallo!

Ik zit nu sinds 2006 in Canberra en het bevalt prima!
Mocht iemand nog kleine kindjes hebben, er bestaat ook een Dutch Playgroup die 1x in de twee weken bij elkaar komt in Cook. Meer info op de website van de NL Ambassade: www.mfa.nl/can

Groetjes!
 
Hoi allen,

Ik woon nu een jaar in Canberra en het bevalt goed zeker als je kinderen hebt is het de plaats om ze groot te brengen.
Ik woon in south- Canberra en als ik naar mijn werk moet in Kingston zit ik op zaterdag na iedere morgen in de file.
De possitieve kant is dat ik met een uur in de sneeuw kan zijn, 1/2 uur in onbewoonde deel kan zijn en met een klein 1 1/2 uur zit ik aan de kust.
Huizen hier zijn inderdaad duur maar niet onmogelijk met twee verdieners.
Verder is het zoals eerder aangegeven groen en leuk te vertoeven.

Groetjes Claudi
 
Hallo Jantina en Claudi,

Wat leuk om te lezen dat jullie in Canberra wonen. Wij hebben deze week te horen gekregen dat wij sponsorship hebben gekregen van ACT. :smile: Wij zijn zelf nog nooit in Canberra geweest en zijn dus van plan om met 3 kinderen (1,5,7) die kant op te komen. Wrs dus (eind) volgend jaar. Waar wij vooral ook benieuwd naar zijn, zijn bijvoorbeeld de wijken waar we evt het beste kunnen gaan wonen. Hebben jullie daar een mening over? Wij zullen eerst natuurlijk moeten gaan huren....
Hoe zit het met de scholen.....
En hoe staat het daar met de werkgelegenheid?
Van die files staat ik wel te kijken.......ik dacht dat we die juist minder zouden krijgen...... :?
Hoe zijn jullie zo in ACT terrecht gekomen?? Leuk om iemand te spreken van daar....er zijn er toch niet zo veel die die kant op gaan!
Alle info is zeer welkom!!

Groetjes willeke
 
Hoi Willeke,

Waar ik woon in Calwell bevalt mij goed. Nergens last van. Alles is op redelijke afstand.
Het hangt helemaal van je wensen af waar je wilt wonen en wat je voor ogen hebt.
Overal heb je leuke en minder leuke buurten.

Mijn oudste dochter is voor 2 weken op een openbare school gewenst en ik was er niet onder de indruk van. Het leek wel een vrijgevochten zooitje.
Het nieuwe school jaar heb ik mijn dochters op een prive scholen ingeschreven en het verschil mag er wezen. We betalen een hoop geld maar krijgen ook wel wat voor terug.

Een maand nadat ik in Canberra woonde ben ik aan het solliciteren geweest en de eerste de beste werkgever nam mij aan.
Een paar weken later besloot ik een heel ander beroep uit te gaan oefenen en bij mijn 2de intervieuw werd ik aangenomen. Ik mag wat werken betreft niet klagen.

Om je laatste vraag te beantwoorden.
Mijn man is door zijn werk van Goulburn naar Canberra verhuist en zo ben ik hier terecht gekomen.
Mijn voorkeur zou Sydney zijn geweest als het aan mij had gelegen, maar ik ben er aan gewent geraakt en ik kan nu de voordelen van inzien zeker wat betreft het opvoeden van kinderen.

Groetjes Claudi
 
Ha Claudi,

Over die scholen; kan je het ook wel treffen op een openbare school of hoor je vaak dat openbare scholen minder zijn? Ik had al eens gehoord dat prive scholen wel goed zijn maar wel kostbaar. Aan hoeveel moet je dan ongeveer denken?

Ik lees overal dat Canberra best wel "groen" is en dat je goed kan fietsen en wandelen, dat is wel erg leuk met kinderen.

Kan het daar in de winter best koud zijn? Jullie hebben ook 4 seizoenen toch?!

Hier is de zomervakantie afgelopen en de oudste 2 zijn vandaag weer naar school gegaan. Hoeveel kinderen heb jij?

Groetjes Willeke.
 
Hi Willeke,

voor mijn twee meiden van 14& 15 jaar moet ik $ 10.000 aan school geld betalen en daar zijn uniformen en schoolboeken niet bijgerekent.
Voor mijn dochtertje van 6 moet ik 2.400 per jaar betalen ook hier zit geen kost voor uniformen bij. Ze hebben zowel voor de zomer als de winter uniformen nodig en speciale schoenen. Nogmaals het is een behoorlijke uitgave maar voor een betere toekomst voor de kids heb ik het er wel voor over.

Canberra heeft 4 seizoenen.
De winter vind ik koud  met name in de ochten en laat in de middag kan het erg koud aanvoelen. De zomer is om niet uit te houden. Vorig jaar was het bloedje heet.
Canberra is een groene stad met veel recreatie mogelijkheden.

De kids moeten hier nog 3 1/2 maand naar school voor dat ze zomer vakantie hebben.
18 december is de laatste school dag dan begint de zomer vakantie. In september hebben ze twee weken tussentijdse school vakantie.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het graag.

Groetjes Claudi
 
Ja ik zit je wel uit te horen he!  :lol:
Maar als jij dat goed vind, heb ik er nog een paar :roll::
Hoe zijn de schooltijden daar? Blijven ze tussen de middag op school eten?
En als wij volgend jaar komen (gaat misschien toch wel sneller dan gedacht!) zijn de oudste 6 en  8. Hoe zit het daar met de groepen? En zitten er veel kinderen in de klas, misschien wisseld dat wel per school.......
En bij jou heeft de jongste zeker van het begin af 2 talen gesproken? Ik vraag met af of ik de oudste bv al engselse les moet geven of zullen ze het daar oppikken.....

Hoor je graag weer! :up:
Willeke.
 
Ik vind het niet erg hoor, heb ook tips gekregen van anderen en nog steeds.
de scholen beginnen over het algemeen tussen 8.45 en 9 smorgens tot 3.05 en 3.15 smiddags. Ik maak gebruik van voor 9 dollar en naschoolse opvang 19 dollar, total 28 dollar per dag. In mijn geval kom ik niet in aanmerking voor een vergoeding omdat we samen teveel verdienen.

Mijn dochter is 6 en zit in kindergarden, vergeleken met groep 1 in NL
Jou kids zouden ws in kindergarden of year 1 en de oudste in year 2 of 3 terecht komen.
Er zitten 28 kinderen bij mijn dochter in de klas.

Mijn dochter heeft in 6 maanden tijd engels geleerd en dan hoor je geen verschil tussen  een native speaker en haar. Het is ongelovelijk hoe snel kinderen de taal oppikken.
Het is zelf zo erg dat mijn dochtertje geen nederlands meer kan/wil spreken. Nederlands verstaat ze deels nog wel maar spreken gaat erg gebrekkig. Mijn andere dochter is zonder extra hulp op school de taal opgepakt. Ze heeft de hoogste score voor engels in haar klas.
De directeur van de school is van mening dat buitenlandse kinderen beter gemotiveerd zijn  dan australische kinderen.
Ik zou me niet al te druk maken over de taal. Voordat je denkt zullen ook jouw kids hun de engelse taal eigen maken.

Groetjes Claudi
 
Ha Claudi,

Ik ben zelf doktersassistente en werkzaam op een huisarsenpost. Hebben ze in Australie ook van die posten/praktijken waar doktersassistenten werkzaam zijn? Of is dat meer een medisch secretaresse?
Ik zal niet gelijk gaan werken , maar later als alles in rustiger vaarwater zal lopen lijkt het me natuurlijk wel leuk!
Wat doe jij voor werk?
Ik ga nu even met mijn jonste dochter voor het eerst naar de kapper! Moet ook gebeuren....alles gaat door he !!!
Groetjes maar weer uit een bewolkt holland!

Willeke.
 
..
Waar ik woon in Calwell bevalt mij goed. Nergens last van. Alles is op redelijke afstand.
Het hangt helemaal van je wensen af waar je wilt wonen en wat je voor ogen hebt.
Overal heb je leuke en minder leuke buurten.
..
Hi Claudi

misschien ga ik in februari/maart voor iets langere tijd naar Canberra. Ik ben er nog niet geweest en heb geen idee wat die 'leuke/minder leuke' buurten zijn. Kun je een paar minder leuke buurten aangeven ? waar zitten de appartementen ? waar zitten de studenten? en is er behalve Fyshwick nog meer 'industrie' ?
ook las ik dat de afstanden binnen de stad flink kunnen oplopen. is het nog te doen (bv van noord naar zuid) met de fiets of is een auto echt onmisbaar?

cheers

Jacqueline
 
Ja!! Hier ook plannen! We moeten nog beginnen maar Canberra zal het start punt zijn. We hebben vrienden daar die ons willen helpen!
 
Lees net dit topic. Canberra... hmmmm wat kan ik er van zeggen. Ik woon hier nu sinds vorig jaar november. Sommige delen zijn mooi en sommige delen zijn saai en lelijk. Geen files?! Echt wel! Sta er bijna elke morgen in. Ze zijn uiteraard niet te vergelijk met NL, maar ze zijn er wel degelijk. Het is wel een actieve stad. Er wordt veel georganiseerd, festivals, familie activiteiten, sport evenementen. Je heb hier geweldige tentoonstellingen en de schouwburg doet er veel aan om mooie optredens te krijgen. Je moet goed zoeken naar leuke kleding winkels. Velen gaan naar Sydney of Melbourne, wat wel weer een voordeel opleverd als je van tweedehands winkelen houdt. Geweldige vondsten voor een paar dollar. Ambtenaren in overvloed en die verdienen goed! Dat is dus te merken aan alle prijzen hier. Een huis zal ik hier nooit kunnen kopen. En omdat dat voor velen geld gaan de prijzen in de omliggende dorpen ook omhoog. Er zijn hier zeker mooie plekjes natuur te vinden. Een groot voordeel hier in Canberra is dat men rekening heeft gehouden met fietsers. Omdat het 's ochtends druk kan zijn gaan er steeds meer mensen op de fiets naar het werk. Er zijn speciale fietspaden aangelegd. Of ik er snel op zal fietsen, ik weet het niet. Ik hou er niet zo van wanneer auto's met een vaart van 110km/pu langs me heen scheuren. Maar goed in Nederland zijn we dan ook behoorlijk verwend en ook niet gewend aan deze situatie.

Werkgelegenheid is hier groot. Ik had binnen no time een vaste baan en diverse tijdelijke daarvoor gehad. Ik werd platgebeld met aanbiedingen. Had ik niet verwacht. Ik verdien hier nu bijna het dubbel van wat ik in NL voor hetzelfde werk had. Omdat er veel mense buiten de stad wonen maar er wel werken zijn de wegen goed en veilig. Niet onbelangrijk. De ACT regering is een vreemde, ze zijn goed met het uitgeven van geld aan de meest vreemde zaken die dan niet afkomen of geen voordeel opleveren. Maar daar doen sommige gemeentes in NL ook wel aan. :D

Het is niet het mooiste plekje van Australie, maar geen onaangename plek om te wonen. Mocht je alleen via ACT aan een visa kunnen komen, dan is het zeker een goede stap om te maken.

Groetjes,
Kathren
 
Canberra lijkt ons wel een leuke plek om te wonen. Dit jaar gaan we tijdens de vakantie daar een stop maken van twee dagen om de stad en de omgeving te verkennen. Heb je een kans om als emigrant met een permanent visa te beginnen bij de overheid, of worden daar toch Australiërs voor aangenomen?

Groeten,
 
Hoi Stijnenaranka,

Wanneer je specifiek bij de regering wilt werken kan dat als emigrant maar bij een beperkte aantal functies. Je hebt nl. voor diverse functies een security check nodig en daar zitten ook weer gradaties in afhankelijk van de locatie en functie. Ikzelf heb 4 weken bij de regering gewerkt op de Heritage divisie. Voor deze functie was geen security check nodig. Ik ben wel een Autralian Citizen maar woon hier nog niet lang genoeg.

Heritage is wel een hele leuk divisie om te werken, omdat het hier echt om het land Autralie en hun geschiedenis gaat. Maar er zijn hier voldoende andere soort bedrijven en ze zijn het vliegveld flink aan het uitbreiden om internationale vluchten te krijgen. Daardoor zit er een kans in dat er meer bedrijven naar Canberra zullen komen.

Groetjes,
Kathren
 
Back
Top