heel veel vraagjes

Marijkeenpieter

New Member
Ik heb een groot aantal vragen, want ik begin net met de serieuze aanvraag van een visum (subclass 175) Ik moet een jaar werkervaring doen nog, hopelijk heb ik snel een baan, dan kan dat beginnen, maar wil goed voorbereid zijn zodat ik zo snel mogelijk weg kan.

hoe zit dat met de police clearance. er staat op de lijst dat je die pas hoeft aan te vragen als zij dat willen. Dus in eerste instantie alleen dat formuliertje invullen. Maar op de site staat dat het wel eens een jaar kan duren. Ik maak me geen zorgen dat het een moeilijk geval wordt, ik heb niet eens een verkeersboete op mn naam staan, laat staan iets serieuzer.

Hetzelfde geld denk ik voor het medische gedoe, je hoeft pas naar de doktor als zij erom vragen toch? Kijken die doktoren in je medische dossier? En zou een psychisch probleem rede zijn tot afkeuring? (ik ben een beetje allergisch voor Nederland en heb binnen een half jaar na terugkomst een burnout gehad  :|, zou dat rede zijn om mij niet goed te keuren? verder geen problemen) Gaan de testen snel, of is er een wachtlijst? met mn eerste visum duurde het een half jaar voor ik terecht kon, al die doktors namen 3 maanden zomervakantie.

Wat me ook erg onzeker maakt is dat ik alleen al gebasseerd op leeftijd, taal, skills en het feit dat ik in australie gestudeerd heb, genoeg punten heb. Weet iemand of mn australische diploma na een jaar nogsteeds die punten geeft? Ik weet wel dat ik daarmee niet mn 2 jaar studie requirement haal, want dan moetje binnen 6 maanden aanvraag binnen hebben. Niet echt handig, na 4 jaar studie is je geld toch op. Maar straks heb ik wel werk ervaring dus dat komt goed. Ik zou een extra 15! punten krijgen vanwege de studie daar, dus dat is wel lekker. 

En hoe zit dat met die partner, we zijn tegen die tijd 2 jaar samen, doen ze daar moeilijk over? Moet hij ook een skilltest doen? ik vraag er geen punten voor verder, dat is niet nodig. Is het feit dat we twee jaar hopeloos verliefd samenwonen, genoeg om hem mee te laten komen?

Tis erg spannend allemaal, ik wil alles op orde hebben zodat ik zodra ik een jaar werkervaring heb, diezelfde dag nog mn visum aanvraag in kan dienen.


oja, en waar kan je de IELTS test laten doen hier? en wat voor wachtlijsten hebben ze? (in OZ, soms een half jaar)


bedankt

Marijke
 
Ik beantwoord alvast de makkelijkste vraag voor je: De IELTS. In NL slechts op 2 plekken mogelijk
1. BLTC in Amsterdam
2. IDP in Utrecht
Soms wachtlijsten, meestal niet. Op de sites kun je precies zien wanneer je examen kunt doen. Kosten eur180 pp. Na maximaal 10 werkdagen krijg je de uitslag (4 onderdelen, lezen, luisteren, schrijven en spreken)
Academic of general test mogelijk, afhankelijk van je beroep (en de eisen).

Bookklet 6 lezen maakt vast nog een hoop van je vragen duidelijk.

gr
 
hoe zit dat met de police clearance. er staat op de lijst dat je die pas hoeft aan te vragen als zij dat willen.

Klopt, voorlopig niet druk om maken, stelt sowieso weinig voor.

Hetzelfde geld denk ik voor het medische gedoe, je hoeft pas naar de doktor als zij erom vragen toch? Kijken die doktoren in je medische dossier? Nee. En zou een psychisch probleem rede zijn tot afkeuring? (ik ben een beetje allergisch voor Nederland en heb binnen een half jaar na terugkomst een burnout gehad  , zou dat rede zijn om mij niet goed te keuren? verder geen problemen)
Nee, burnout is niet echt probleem. Het gaat om een standaard bezoek aan dokter ( je kent he wel, kan je zien, doen je reflexen 't bla bla) en verder een HIV test en longfoto's.
Gaan de testen snel, of is er een wachtlijst? met mn eerste visum duurde het een half jaar voor ik terecht kon, al die doktors namen 3 maanden zomervakantie.  Ik kon dezelfde week nog; anders ga je toch in een andere plaats. Het is een kwestie van prioriteit.

Wat me ook erg onzeker maakt is dat ik alleen al gebasseerd op leeftijd, taal, skills en het feit dat ik in australie gestudeerd heb, genoeg punten heb. Weet iemand of mn australische diploma na een jaar nogsteeds die punten geeft?
Geen idee maar het lijkt me wel.

En hoe zit dat met die partner, we zijn tegen die tijd 2 jaar samen, doen ze daar moeilijk over? Moet hij ook een skilltest doen? Nee
Is het feit dat we twee jaar hopeloos verliefd samenwonen, genoeg om hem mee te laten komen? Als je maar officieel samenwoont, dus op hetzelfde gemeente adres ed. eventuele samenlevingscontracct ed helpt ook goed. En anders kan je nog met statutory declarations en fotobewijs ed gaan werken.


Tis erg spannend allemaal, ik wil alles op orde hebben zodat ik zodra ik een jaar werkervaring heb, diezelfde dag nog mn visum aanvraag in kan dienen. Kan 't me voorstellen....grijns..... wat doe je eigenlijk? Misshcien kan je wel op een 457 binnenkomen en daarna naar permanent gaan.


oja, en waar kan je de IELTS test laten doen hier? ff googelen, is vast te vinden. Ik moest naar Amsterdam toe. Wachtlijst was iets van twee maanden ofzo.

bedankt

Marijke
 
Hoi Marijke,

Een medisch dossier wordt feitelijk opgebouwd vanaf het moment dat er medische documenten zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat ze niet mensen binnen krijgen die de maatschappij heel veel geld gaan kosten aan medische behandelingen. Voor de authoriteiten is het belangrijk of je correct behandeld wordt en stabiel bent. Op basis daarvan wordt - sort of - berekend wat voor kostenpost je zal zijn. Snappie? Dus als je destijds burned out was, en nu niet meer, dan is er niets aan de hand. Of als je nog steeds medicijnen slikt maar je bent stabiel op een pilletje, ook prima.

Als het meer van toepassing is, dan is het helemaal mooi.

Samenwonen is geen probleem; je hebt plenty papieren waarop jullie hebben en houden in beider naam staan, zoals verzekeringen etc. Ook dit is maar weer om aan te tonen dat jullie niet de boel bedonderen. Op www.immi.gov.au kan je wel vinden wat voor bewijzen ze het liefste zien.

Succes :)

Ireen
 
Police Clearance heet Verklaring Omtrent Goed gedrag hier (oftewel VOG). Vraag je aan via bij Ministerie van Justitie via de gemeente waar je staat ingeschreven. Ik had m binnen 6 of 10 dagen terug. Helemaal easy dus hier (in Engeland schijnt het nogal een gedoe te zijn.....vandaar die tijden die ze aangeven. Hier in Nederland is het peanuts)

Medische keuring, zoals de andere zeggen, ook peanuts (normaliter). Ik kon met ongeveer 2 weken terecht na het afspraak maken weet ik me te herinneren. Vervolgens maak je op dezelfde dag de afspraak voor de longfoto en het bloedprikken (vaak helpt de assistente van de dokter je al met vragen daaromtrent als je de afspraak met de dokter maakt, zoals waar te doen etc, en hoe het opsturen van de resultaten verloopt etc.) Vroegere burn out geen probleem (hoef je niet eens te vermelden of over te hebben, is niet meer van toepassing). Hier ook iemand die dat gehad heeft redelijk vlak voordat ik vertrok.

Om deze beide testen/papieren wordt inderdaad door de immigratiedienst gevraagd op het moment dat ze aan je aanvraag toe zijn. Sommigen kiezen ervoor om dit al eerder op te sturen (een paar maanden in de visum aanvraag), wat enkele weken kan schelen. It's up to you.

Zoals in booklet 6 staat heb je recht op punten ivm je Australische degree. Precies zoals je vermeld. Dat verandert niet.
Inderdaad kun je geen aanspraak meer maken op de uitzondering op werkervaring, omdat het niet meer in de eerste 6 maanden na je studie zit. Volgens mij heb je het allemaal wel goed door hoor! Geen reden voor onzekerheid.

Over meeliftende spouse weet ik niet zoveel, maar daarover is al meer gezegd. En of die testen moet doen (ielts etc.) weet ik niet.

Succes met de aanvraag.

Henriette
 
Dus samengevat:
[quote author=Marijkeenpieter link=topic=8897.msg118429#msg118429 date=1212058473]

hoe zit dat met de police clearance. er staat op de lijst dat je die pas hoeft aan te vragen als zij dat willen. Dus in eerste instantie alleen dat formuliertje invullen. Maar op de site staat dat het wel eens een jaar kan duren. Ik maak me geen zorgen dat het een moeilijk geval wordt, ik heb niet eens een verkeersboete op mn naam staan, laat staan iets serieuzer.
[/quote]
Niet zorgen over maken dus. Ik heb ook in OZ gewoont en zal het daar ook moeten laten doen, maar zal ongetwijfeld ook niet zo moeilijk zijn.

Hetzelfde geld denk ik voor het medische gedoe, je hoeft pas naar de doktor als zij erom vragen toch? Kijken die doktoren in je medische dossier? En zou een psychisch probleem rede zijn tot afkeuring? (ik ben een beetje allergisch voor Nederland en heb binnen een half jaar na terugkomst een burnout gehad  :|, zou dat rede zijn om mij niet goed te keuren? verder geen problemen) Gaan de testen snel, of is er een wachtlijst? met mn eerste visum duurde het een half jaar voor ik terecht kon, al die doktors namen 3 maanden zomervakantie.
Vooral ook geen zorgen over maken dus (die burnout is een huidig probleem, ben er nu wel bijna over gelukkig). Wat als je niet goedgekeurd wordt? Dan krijg je ook geen visum en ben je al je geld kwijt. Is het dan niet handiger om het van te voren te laten doen ofzo, dat je het zeker weet? Of kan dat niet? Het lijkt me niet dat wij iets hebben, maar je weet het nooit, HIV merk je niet zo veel van natuurlijk en tuberculose is ook zo opgelopen als je pech hebt. Dat zijn toch de enigste twee dingen die tegen zouden kunnen vallen (ervanuitgaande dat een van ons niet voor die tijd ernstig ziek worden)

En hoe zit dat met die partner, we zijn tegen die tijd 2 jaar samen, doen ze daar moeilijk over? Moet hij ook een skilltest doen? ik vraag er geen punten voor verder, dat is niet nodig. Is het feit dat we twee jaar hopeloos verliefd samenwonen, genoeg om hem mee te laten komen?

Hier moeten we dus nog het een en ander voor regelen. We staan wel samen ingeschreven, maar verder is alles gescheiden, eigen verzekering, eigen bankrekening, ik stort gewoon geld op zijn rekening en daar betalen we alles van. Maar goed, dat kan wel veranderd worden enzo.

traviesa said:
Wat doe je eigenlijk? Misshcien kan je wel op een 457 binnenkomen en daarna naar permanent gaan.
Ik ben ecoloog, mn vriend is kunstenaar en studeerd filosofie. Hij heeft nog een jaar te gaan, dus we zitten hier sowieso nog een jaar, dan heb ik mn werkervaring en kan ik net zo goed PR aanvragen vanuit hier. misschien dat we er tegen die tijd anders tegen kijken, kan altijd inderdaad nog op 457 binnengaan en dan daar aanvragen, dan kan ik mn wachttijd daar uitzitten, ik zie hier dat het nog best een tijd duurt en daarna moet je nog de emigratie regelen, spullen verkopen enzo, duurt toch ook wel even. ik zou dat wel graag willen (nu al gaan) maar Pieter niet en dan houd het op. Ik hou de optie wel in mn achterhoofd.

dank iedereen voor de antwoorden, als er nog toevoegingen zijn, dan hoor ik het graag

gr.

Marijke
 
Het probleem met je medische test (of aanvraag van goed gedrag) eerder doen en eerder opsturen is het volgende:

De data van of je medische test, of je aanvraag van je bewijs van goed gedrag (welke je als eerste laat doen), is een jaar later de datum waarop je je visum gevalideerd MOET hebben.
Stel je doet vandaag (29 mei 2008) je medische test (en hebt je bewijs van goed gedrag nog niet aangevraagd), dan moet je voor 29 mei 2009 je visum hebben en Australie op zijn minst in zijn geweest. Vandaar ook dat sommige aanraden het pas te doen als erom gevraagd wordt. Wil je het wel eerder doen, wacht de eerste maanden van je visum aanvraag af en ga hiermee pas aan de slag als je weet dat je een jaar na die dato australie ingaat.
Stel je hebt je aanvraag nog niet ingediend, maar doet wel al deze aanvragen en je hebt je visum niet binnen dat jaar, moet je het over doen (mogen beide niet meer dan een jaar oud zijn als je je visum toegewezen krijgt).

Dokters bezoek steld inderdaad weinig voor; Bloedtest, longfoto, urine nakijken en een klein onderzoekje bij de huisarts.
 
Als ze echt iets vinden wat hun veel geld gaat kosten, kan dat het geval zijn. Als je wordt afgewezen ben je je geld kwijt. Balen maar zo werkt het. Maar goed, als je nergens last van hebt en redelijk voorzichtig door het leven gaat valt het wel mee hoor.
 
Hoi Marijke,

Als het medisch onderzoek je nou echt heel zenuwslopend zenuwachtig maakt, dan kan je in altijd zelf nog op eigen gelegenheid laten testen op HIV en Hepatitis en zelfs een longfoto laten maken. Regel je met je huisarts. Ben je misschien te vroeg en betaal je dubbel, maar dan weet je in ieder geval hoe het er voor staat.

Overigens, als je nu níet werkt door je burn-out, dan zou ik persoonlijk wachten met een application indienen. Nog niet eens zozeer omdat ontkenning ervan valse informatie is, maar ook voor jezelf; weer moeten werken terwijl je nog niet beter genoeg bent lijkt mij een stress factor waar je wel even zonder kan doen. Ik meen me te herinneren dat er wél naar iets dergelijks (mentale problemen) wordt gevraagd bij het invullen van je medische papierhandel, maar het is echt niet zo dat iedereen die een pilletje van de één of andere soort slikt, automatisch afgewezen wordt. Het gaat er meer om of dingen onder controle zijn en hen geen bakken geld gaan kosten. (Nee, maar het kost óns wel bakken geld - ziek zijn is een stuk duurder hier! :-().

Succes :)
 
Ook namens mij (Pieter - ik doe even een duit in het zakje  :smile:): bedankt voor alle antwoorden.

[quote author=Eerainuh link=topic=8897.msg118498#msg118498 date=1212190104]
Als het medisch onderzoek je nou echt heel zenuwslopend zenuwachtig maakt, dan kan je in altijd zelf nog op eigen gelegenheid laten testen op HIV en Hepatitis en zelfs een longfoto laten maken.[/quote]Een bloedtest op hepatitis en/of HIV is niet duur (bij de GGD een tientje of drie) en als je het via de huisarts regelt, valt het misschien zelfs gewoon onder de verzekering. Geen reden dus om het niet te doen, als je op zeker wilt spelen.

[quote author=Eerainuh link=topic=8897.msg118498#msg118498 date=1212190104]Ik meen me te herinneren dat er wél naar iets dergelijks (mentale problemen) wordt gevraagd bij het invullen van je medische papierhandel[/quote] Yep, heb het even opgezocht, burnout lijkt me te vallen onder punt e (van form 26, vraag 17):
Have you EVER had:                                     
(a) an operation?                             
(B) hospital treatment or been admitted to a hospital for any reason?
(c) tuberculosis or an abnormal chest x-ray, or have you ever coughed up blood or had contact with a person with tuberculosis?
(d) convulsions, fits or epilepsy?               
(e) anxiety, depression or nervous complaints requiring treatment?
(f) admission to a hospital for a psychological problem or consulted a psychiatrist?
(g) high blood pressure, heart trouble, breathlessness and/or chest pain?
(h) pain in the back, neck or any joint?       
(i) an infectious disease lasting more than 2 weeks?
(j) kidney or bladder disease or complaint?     
(k) diabetes or sugar in the urine?             
(l) any illness, injury or medical condition lasting more than 2 weeks, or a recurring condition not mentioned above?
(m) any medical, physical, psychological or other treatment in the last 5 years?
 
Ja, en if not, dan wel onder m), want daar valt zo'n beetje álles wel onder dat om enige vorm van behandeling vroeg ;-)
 
Het zit m in treatment required.
Vaak bij burn out wel diagnose, geen verdere treatment..........gewoon beter worden door rustig aan te doen en hier en daar een goed gesprek misschien.
Bijna zelf treatment zou je kunnen zeggen.

Maar burn out is zo'n persoonlijke situatie, die kan bij iedereen weer anders verlopen met andere behandeling ook natuurlijk (incl. medicijnen soms)!

Mijn burn out vond IK onder geen van deze categorieen vallen, en ik hield mijns inziens daarmee geen informatie achter.

(niet dat ik het probleem wil bagatelliseren hoor!)
 
Jeumig, ben even gaan tellen en ik heb een score van 7 uit de 13 vragen. Schrok er wel even van.
Ik ga er van uit dat ze niet kijken naar de aantallen die je met ja beantwoord, maar naar de verwachting van de medische kosten die er in de toekomst gemaakt gaan worden. Toch?
 
Het gaat erom dat je ze informatie verstrekt over die aandoeningen....

Dus operatie data, behandelingen, resultaat van de behandeling en wellicht iets als "geen verdere behandeling nodig, geen verdere symptomen". Of: "Onder behandeling en verloop van aandoening onder controle" of zoiets.

Neem anders contact op met een emigratie bureau, want ik heb het idee dat je zenuwachtiger wordt hoe meer je leest  :wink: :? :up:

Henriette
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8897.msg118556#msg118556 date=1212384465]
Jeumig, ben even gaan tellen en ik heb een score van 7 uit de 13 vragen. Schrok er wel even van.
Ik ga er van uit dat ze niet kijken naar de aantallen die je met ja beantwoord, maar naar de verwachting van de medische kosten die er in de toekomst gemaakt gaan worden. Toch?
[/quote]

Helemaal correct.
 
Ik heb van te voren even overlegd met de panel arts...... Deze was van mening dat alles wat langer dan 5 jaar geleden had plaats gevonden en waar ik geen last meer van had niet vermeld hoefde te worden. Gevolg ik kon overal nee invullen  :roll:

Of het helemaal eerlijk is weet ik niet maar het kwam mij wel goed uit, daarbij had ik de laatste 5 jaar echt geen gebruik gemaakt van een arts, zelfs niet mijn huisarts dus ik kon er wel mee leven.

Chantal
 
thanks allemaal voor het meedenken. Zo te zien hoef ik me er voorlopig dus helemaal geen zorgen om te maken.

Ik moet wel snel werk vinden, aangezien ik nog geen full-time werkervaring heb, valt PR af. maar we willen ook wachten tot Pieter zn studie af heeft en dat duurt een jaar, dus tegen die tijd kan het wel.

Maar ja, eerst werk, dan visum, dan beter worden, want in dit land gaat dat toch niet lukken. zucht, heeft er iemand nog een baantje voor een ecoloog/milieukundige/manusje van alles hier  :p

Oja ik las net Catkins topic, wat rottig is zo een situatie. Maar nou dacht ik over mn eigen, als al je werkervaring wel in dezelfde categorie vallen, maar volgens hun vage regeltjes niet in dezelfde als waar jij voor aangevraagd heb, wel binnen dezelfde instantie, maken ze er dan een probleem van? en zo ja, waaronder valt ambtenaar van de gemeente?

ach ja, als het tegen die tijd echt tegen zit, dan kan ik altijd nog een SIR visum aanvragen. Dat kon ik eerder ook al doen, maar had zo een genoeg van de DIMIA en de tijdelijke visa. Heb ik al 6 jaar gedaan en het is niet echt een pretje (zeker als ze je een brief sturen dat je binnen 4 weken na het versturen het land uit moet, wat betekend dat je nog net geen 2 weken hebt om het op te lossen, uiteindelijk ook goed gekomen, de betaling van uni was niet doorgekomen, laat ik nou net ff 6000$ op mn rekening staan omdat mn ouders mn spaargeld net die maand overgemaakt hadden. zucht, lekker voor de stress (had namelijk ook eindexamen 3 weken later :D) Maar ja, het komt altijd wel goed, alleen al dat gedoe, ik heb er niet echt zin meer in. Vandaar mn geduldig wachten op PR.

maar goed, ik weet nu wat ik moet doen en waar ik me wel en geen zorgen om hoef te maken. KOmt goed. No worries.

gr.

Marijke
 
tjee, ik zie net dat je voor alle visas een jaar werkervaring nodig hebt. Die tijdelijke visas, duurt de procedure daar net zo lang voor? OF zijn die sneller afgehandeld? want dit betekend dus dat ik hoe dan ook, pas na een vol jaar werken een visum kan aanvragen, welke dat dan ook is. En dan nog moet wachten op de afgifte. En als die nog 9 maanden gaan duren, dan weet ik niet of ik dat wel wil.
 
Back
Top