Hoi Roy,
Ik heb een Australische partner. Maar net als jij kende ik hem nog maar kort toen we besloten dat ik naar Oz zou emigreren. Dus ik wilde wel alle opties openhouden om naar NL terug te keren als het niet zou uitwerken. Mijn partner is eerst naar NL gekomen en we hebben daar 6 weken samen doorgebracht.
In die 6 weken (eind april, gekregen 11 mei 2017) heb ik een toeristenvisum van een jaar aangevraagd. Dat kost een paar honderd dollar en je mag absoluut niet werken, dus je moet wat aantoonbaar spaargeld hebben om het land in te komen. Zorg dat je bankafschriften bij je hebt als je Oz inreist (ik ben erover ondervraagd bij de douane). En mega-belangrijk: zorg dat je elk moment dat je samen en niet samen bent, documenteert. Foto's, e-mails, facebook, messenger, telefoonrekeningen.
Nadat mijn partner eind april 2017 is teruggereisd naar Oz, ben ik 4 maanden later (1 september 2017) effectief naar Oz afgereisd (toen was mijn 1-yr tourist visa dus al 4 maanden in werking en nog 8 maanden geldig). Ik heb vervolgens nog 3 maanden gewacht om te bezien of deze relatie ueberhaupt wel een kans van slagen zou hebben. Dat bleek het geval. Toen heb ik het volgende ondernomen.
1. We zijn in december 2017 een geregistreerd partnerschap aangegaan in Melbourne. Trouwen is nog effectiever in visaland.
2. Diezelfde dag hebben we een ONSHORE aanvraag ingediend voor een 820 de facto visa. Met onshore bedoel ik dat ik een verzoek heb ingediend om de toekenning van het visum IN Oz af te wachten. (Je kunt de 820 ook OFFSHORE in NL indienen en de toekenning in NL afwachten, dan heet het een 309 visa, zelfde rechten en plichten maar de omgekeerde route, ik geloof dat
@Jagermeester het zo doet).
3. Zodra je de 820 aanvraag hebt ingediend en BETAALD (ruim 7.000 dollar) krijg je binnen enkele dagen een Bridging Visa A zonder extra kosten. Dat betekent dat je in Oz mag blijven om de 820 af te wachten. In de praktijk is dat nu 30 maanden. Betaal je niet, gaat het feest niet door en je inschrijving verloren.
4. Alles gedocumenteerd vanaf de dag dat we samen waren in foto's, documenten, vliegtickets, stat decs om te bewijzen dat we serieus zijn.
5. Bridging Visa A gaat pas in NADAT je tourist visa officieel is geeindigd (bij mij dus na 8 maanden). Eerder mag je dus NIET werken.
6. Als je Bridging A eenmaal effectief in werking is, mag je werken.
7. Als je Oz intussen wil verlaten. MOET je Bridging Visa B aanvragen. Kost iedere keer een paar honderd dollar en betekent dat je binnen een periode van 6 maanden 30 dagen lang Oz mag verlaten.
8. In mei 2018 werd mijn Bridging A effectief, en sindsdien heb ik gesolliciteerd en een Tax File Number aangevraagd en gekregen (ongeveer hetzelfde als een burgerservicenummer).
9. Inmiddels is het september 2018, wonen we 13 maanden effectief samen in Oz, en hebben een historie van 1,5 maand in NL en 4 maanden lange-afstandsrelatie tussendoor. Let wel, je moet het allemaal kunnen bewijzen.
10. Let goed op, het 820 visum is in principe ook een aanvraag voor de 801 Permanent Residency. Als dat niet duidelijk is, kun je daarvoor een extra verzoek indienen.
Wat je moet doen is een immiaccount aanmaken op de website van Home Affairs, alles invullen wat je nu kunt, en BETALEN. Daarma wijst het zich vanzelf en heb je 30 maanden om alle vereiste gegevens te uploaden. Doe dat rustigaan, maar doe al die tijd niets wat extra geld kost, zoals health checks, aanvragen VOG of police checks. Die kosten een smak geld en zijn maar 1 of 2 jaar geldig, als ze verlopen zijn moet je ze weer opnieuw doen. Wacht EERST tot je een case officer krijgt toegewezen via e-mail, en volg strikt op wat die zegt.
Het is een stressvol rotproces, het duurt minimaal 2 jaar, het vreet tijd en energie, kost een smak geld, maar het is te doen zonder immigration agency.
Good luck.