Het grote auto topic

Lang leve Hydrogen en EV. Maar nog niet binnen bereik helaas.

Verder: Pro’s and Cons. Pro’s and Cons.

Ik kan mij wel vinden in de opmerking dat diesel praktischer is in de Outback. Los van de aktie radius is het bovendien zo dat sommige road houses uitsluitend diesel verkopen. Iets om rekening mee te houden op een road trip en je moet dat meenemen bij het plannen van tankstops.
Daarnaast is het inderdaad geen prettig idee om met twee jerrycans met benzine op je roof rack rond te rijden in de zinderende hitte.
 
Ik kan mij wel vinden in de opmerking dat diesel praktischer is in de Outback. Los van de aktie radius is het bovendien zo dat sommige road houses uitsluitend diesel verkopen. Iets om rekening mee te houden op een road trip en je moet dat meenemen bij het plannen van tankstops.
Daarnaast is het inderdaad geen prettig idee om met twee jerrycans met benzine op je roof rack rond te rijden in de zinderende hitte.

Yep, diesel is king in de echt afgelegen delen van Australië. En normale benzine is niet altijd verkrijgbaar in Aboriginal communities (petrol sniffing) Al is daar wel een laag aromatische vervanger voor. Weet niet wat dat kost per liter. Of ze je daar meer voor aanrekenen dan gewone benzine.

Benzine kan goedkoper zijn in onderhoud/Total Cost of Ownership. Al is dat ook een beetje per auto verschillend volgens mij.

Ik ben happy met diesel. Andere met benzine. Live and let live 😉
 
Matilda is buiten wezen spelen!

IMG_0078.jpeg

IMG_0071 2.jpeg

Het was een goede test rit. Eerst een kleine drie kwartier op de snelweg (topsnelheid is een duizelingwekkende 90km/h)
Dan dwars door de stad naar de andere kant en de heuvels in om een track te doen die ik goed ken, dus goed vergelijking materiaal.

Eerste impressies?

Het is een beetje een grotere, lompere Land Rover Defender.
Ik denk dat de jump voor bijvoorbeeld een Hi-Lux rijder groot is. Maar komende uit een agricultural Defender lijkt het allemaal een beetje meer op elkaar en is de schrik minder ;)


Dingen die opvielen:
- Niet zo luidruchtig en warm in de cabine als iedereen me deed geloven. Maar hier speelt het Defender referentie kader een grote rol denk ik.
- De vering is veel en veel te stug voor mijn doeleinden (We zullen nooit heel veel gewicht op de tray hebben, en ik will veel compliancy to the terrain) Dus dat moet echt anders. Echt anders...
- Cruise Control zou fijn zijn :)
- Knipperlicht zit aan de verkeerde kant van het stuur nondedju. Het is een Europese auto, maar ik vermoed dat het leger het omgebouwd heeft. Even uitzoeken of dit makkelijk aan te passen is.
- Opnieuw uit vogelen wat de juiste banden spanning is. Bij normale 4x4 banden weet ik dat wel uit mijn hoofd. Maar met deze monster truck banden is het even opnieuw uitvogelen wat werkt.

Verder een heel geslaagde rit, heb er echt zin in om dit verder te verbeteren en op te bouwen!
 
Last edited:
Nieuwe banden (en velgen) staat wel hoog op de verlanglijst. Het leger had comfort en grip niet zo hoog op requirement list staan als wij. Het leger koos meer voor longevity en never run flat of zo....

Ik bedoel meer van: grote banden, niet effe snel wisselen. :)
 
Ik bedoel meer van: grote banden, niet effe snel wisselen. :)

Ach, heb jaren bij een vrachtwagen toko gewerkt. Het gaat best in je eentje als je weet wat je doet. De lange breaker bar die je gebruikt om de wielmoeren los te draaien is ook je lever om de band op de studs te liften. (Het feit dat je studs hebt helpt.)
Het is een handigheidje. Ja het is meer werk/zweten dan een wiel van een Suzuki Swift. Maar dan heb je ook wat 😉
 
Kwam puur toevallig deze net tegen @Wilsil. Wel met 3 man, maar elke handeling kan alleen (alleen hoe ze band weer in de bak krijgen is een twee-mans klus, maar dat gaan we zo niet doen met de Unimog)

Hier zie je de 'truc' met de breaker bar.
 
Het begin van de grote reis! Nog vele kilometers te gaan ;)
(dit is het vertrek naar het industrie gebied waar Matilda en Arthur een tijdje vakantie vieren voor ik ze op kom halen)


Gaaf zeg! Het wordt tijd voor een eigen YouTube channel. Genoeg speelgoed om mooie content te maken!
 
Een YouTube channel met diverse content; huis, tuin, auto's en motoren. Voor petrolhead's en hippies tegelijkertijd :p

Als je je complete subscribers list te vriend wil houden worden het dus 2 channels, 1 voor hippies en 1 voor petrolheads. Succes gegarandeerd
 
Als je je complete subscribers list te vriend wil houden worden het dus 2 channels, 1 voor hippies en 1 voor petrolheads. Succes gegarandeerd

Het zou een bijzonder channel worden, met organische veggie patch tips, afgewisseld met hoe krijg ik meer PK uit mijn Unimog naar hoe elektrificeer ik mijn Land Rover 🤪
 
Nu, ik zit toch maar een beetje op de verhuizers te wachten, dus dacht zal eens een schetsje maken van de Unimog versie 13.7 of zo :D

Soms zeggen mensen iets en dat blijft dan een beetje hangen, zoals deze...

Terwijl wat ik zo gaaf vind aan de Australische trailers zijn die uitschuifladen die de unit rondom omtoveren tot een buitenkeuken of douche (jouw unit zit natuurlijk wel hoger...maar misschien geeft dat extra, andere mogelijkheden?

Daarbij de video die @Tim911 ook aanhaalde (https://xpdite.net/forum/threads/het-grote-auto-topic.3215/page-85#post-231472)

En dan ga je toch weer nadenken, mede omdat we de staat met 'echte' winters achter ons gaan laten.
Wat nu als we voor meer buiten leven gaan, dan bespaar je op binnen ruimte. En als je dan de camper kleiner maakt, alleen om te slapen, opslag en een simpel toilet... Dan hou je ruimte over voor speelgoed!

Screen Shot 2021-01-12 at 16.35.17.png

  1. Grote uitschuif buitenkeuken onder de tray met 1 koelkast/fridge slide erin (freezer in de 'camper pod')
  2. Ample storage space in de pod zelf voor van alles en nog wat.
  3. Boven slapen, nog steeds in een pop-top constructie, met in de pod een trap/kast waar de toilet ingebouwd is.
  4. Achterop ruimte voor 2 tot 3 dirt bikes, de inflatable kayak, een spare wheel en een kleine removable ute crane om de motoren er op en af te tillen. (en reserve wiel eventueel)
  5. Reservewiel op een scharnierend frame zodat deze horizontaal kan om de 'camper pod' te lossen.
Tegen de tijd dat we echt te oud worden en meer ruimte/luxe zouden willen kunnen altijd nog deze pod los verkopen en een full size camper bouwen. Maar tot die tijd kunnen we lekker onder de awnings buiten zitten, buiten koken en naar onze toys kijken ;)

Als we in QLD geland zijn nog eens op het gemak wat betere tekeningen maken, maar het concept staat!
 
Supergaaf!
Qua opbouw (vooral met dat toilet) doet het me een beetje denken aan deze (maar dan on steroids):
Voor in de laden te kijken ga je nog een laddertje nodig hebben 😊. Bestaan er trouwens geen uitschuifbare trapjes zoals je soms ziet bij busjes (of vliegtuigjes 😋)
Ik denk meteen helemaal modulair: verschillende bakken/laden die je kan verwisselen naargelang soort trip. Van je stellingkast in de shed zo naar je unimog.
Vergeet ook de outdoor douche niet https://quickpitch.com.au/our-brands/quick-pitch/quick-en-suite/
Of je maakt van de bovenste lade een watertank, toch hoog genoeg, en laat de zwaartekracht werken 😂 (niet zo gunstig voor de gewichtsverdeling maar maakt dat veel uit bij een unimog ?)
Rekje boven mudbikes voor boot en/of undertray bike ramp. Al snap ik de flexibiliteit (en gaafheid) van de kraan wel.
 
Supergaaf!
Qua opbouw (vooral met dat toilet) doet het me een beetje denken aan deze (maar dan on steroids):
Voor in de laden te kijken ga je nog een laddertje nodig hebben 😊. Bestaan er trouwens geen uitschuifbare trapjes zoals je soms ziet bij busjes (of vliegtuigjes 😋)
Ik denk meteen helemaal modulair: verschillende bakken/laden die je kan verwisselen naargelang soort trip. Van je stellingkast in de shed zo naar je unimog.
Vergeet ook de outdoor douche niet https://quickpitch.com.au/our-brands/quick-pitch/quick-en-suite/
Of je maakt van de bovenste lade een watertank, toch hoog genoeg, en laat de zwaartekracht werken 😂 (niet zo gunstig voor de gewichtsverdeling maar maakt dat veel uit bij een unimog ?)
Rekje boven mudbikes voor boot en/of undertray bike ramp. Al snap ik de flexibiliteit (en gaafheid) van de kraan wel.

Die gaan we even kijken (de video)!

Trapjes gaan zeker mee. Trapje om er in te komen, trapje(s) om in de laden te kijken. Kijk de Unimog video ook (nog?) maar een keer. Daar zitten een paar goede dingen in, maar ook dingen die ik echt anders wil. Daarnaast hebben wij geen dual cab, dus met een zelfde maat 'camper pod' houden we dus een parkeerplaats over ;)

Zal de inrichting nog wel even een keer goed uittekenen. De dirtbikes omhoog via een ramp is hogere school werk. De tray zit op 1.5 meter. Dat is echt veel te hoog om ook maar iets (wat om kan vallen) tegen op te rijden zonder ongevallen. Dus kraantje is het ;)
Die verschillende bakken/laden hebben we ook over nagedacht. Denk dat de kant die je nu ziet 'vast' wordt. Lades met pannen, potten, cutlery enz. Dingen die je altijd nodig hebt. De andere kant kan dan de 'flexibele' kant worden met shelves and crates. #greatmindsthinkalike hahaha

Ah, de buitendouche, jazeker. Even vergeten te melden, maar ja, hot water shower staat op de lijst! Anders krijgen we een belangrijke stakeholder niet mee ;)

Zou zelf de watertank niet hoog doen, zelfs een Unimog moet luisteren naar Newton's laws! En een waterpomp is relatief simpel en goedkoop. Wil water en dergelijke ook niet in de pod hebben, maar liever onder de tray, laag en in het midden. Daarnaast minder issues met aan- en afkoppelen van de pod. Als je dan zonder pod de harde tracks in gaat heb je nog steeds water (en een tent of swag op de tray) en de keuken bij je. Win-Win-Win!
 
Goede video @SteveSW. WC, ja, zoiets dus :)
En ook zij hebben de kitchen/pantry aan de trottoir zijde en de flexibele 'shed' storage aan de straat zijde.
Mooi voorbeeld op minder vierkante meters/minder GVM
 
Supergaaf!
Qua opbouw (vooral met dat toilet) doet het me een beetje denken aan deze (maar dan on steroids):
Voor in de laden te kijken ga je nog een laddertje nodig hebben 😊. Bestaan er trouwens geen uitschuifbare trapjes zoals je soms ziet bij busjes (of vliegtuigjes 😋)
Ik denk meteen helemaal modulair: verschillende bakken/laden die je kan verwisselen naargelang soort trip. Van je stellingkast in de shed zo naar je unimog.
Vergeet ook de outdoor douche niet https://quickpitch.com.au/our-brands/quick-pitch/quick-en-suite/
Of je maakt van de bovenste lade een watertank, toch hoog genoeg, en laat de zwaartekracht werken 😂 (niet zo gunstig voor de gewichtsverdeling maar maakt dat veel uit bij een unimog ?)
Rekje boven mudbikes voor boot en/of undertray bike ramp. Al snap ik de flexibiliteit (en gaafheid) van de kraan wel.
Super video! Dank voor het delen.
 
Back
Top