afterbang
XPdite Sponsor
OK, zoals beloofd een terugblik in algemeen zin. De Highs and Lows van migreren. Ik zal de komende weken nog wat meer topics aansnijden allemaal met hun eigen draadje in plaats van in mijn persoonlijke draadje om het ook een soort naslag werk voor toekomstige migranten te laten zijn. Iets waar dit forum natuurlijk met name op gericht is.5 jaar hier!
Binnenkort maar eens een terugblik doen, de highs and lows van wonen in dit gekke land!
Deel 1:
Denk dat we deze maar even onder Lows zetten
Making Friends/Friendships
Als er iets is wat me meer tegenviel dan verwacht is het wel vrienden maken, een vrienden groep creëren. Ik ben en was niet iemand die nu altijd vrienden om zich heen moest hebben, niet in NL en niet hier. Maar nadat je verhuisd van NL naar AU merk je wel wat een enorm netwerk je in die jaren opgebouwd hebt in je geboorteland en hoe makkelijk en gezellig dat kan zijn. Ik ben zelf niet heel 'clingy' en het is niet dat ik nu perse vrienden vanuit NL mis (de persoon) Ik heb in die zin geen enkele heimwee naar NL, familie of vrienden.
Wat wel fijn zou zijn is een iets grotere vrienden groep hier.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat we in Canberra aardig onderweg waren en na een paar jaar je ook wat 'shared history' begint op te bouwen. "...weet je nog toen en toen..." "..wat een gedoe was dat he..." Van die dingen. Uiteindelijk zijn vrienden mensen waar mee je (onder meer) gedeelde herinneringen mee hebt en daarmee/daardoor een band opbouwt. Als je dan na 4 jaar weer 1500km verhuisd begin je weer opnieuw.
Toen we in Canberra aankwamen duurde het ongeveer een jaar voor je denkt: "Mijn contact met deze of deze persoon zou wel eens wat meer kunnen worden". En nu hier in Queensland is het ongeveer hetzelfde. We zitten hier nu precies een jaar, en de afgelopen twee weken of zo begint er wat te gebeuren lijkt het. Uiteraard moet je altijd eerst even rock bottom raken voor je weer het licht ziet. Ondanks dat ik hier meestal positief probeer te zijn baal ik soms echt stierlijk van dit gebrek aan likeminded people, en dan in real life, niet op FB of zo. Rond nieuw jaar was weer zo'n moment dat je denkt; F-ing hell, ik ben hier nu 5 jaar, en op dat vlak is het nog steeds kl...te.
Dat laatste is niet helemaal waar, ik heb nog steeds contact met mensen in Canberra, na de kerst was er een stel over voor een dagje, super gezellig! Maar ondanks dat het fijn is om die relatie te hebben is het wel wat 'long distance'. Dus eigenlijk is het: F-ing hell, ik ben hier nu 1 jaar, en op dat vlak is het nog steeds kl...te.
Als je zelf ouder bent is het ook lastiger vrienden maken, iedereen hier heeft al zijn vrienden, en je bent zelf wellicht ook kritischer. Er zijn genoeg mensen. Maar ik kan slecht elk weekend bij het kampvuur zitten met UAP stemmende antivaxxers zeg maar, dan heb je weinig overlap qua gesprekstof. In die zin was Canberra iets makkelijker. Een transient bevolking, dus veel mensen die ook op zoek zijn naar vrienden. Hoger opgeleid vaak en 'een wat linksige' oriëntatie. (ik denk dat dingen zoals equal rights euthanasie, of saving the planet niet links of rechts zijn... maar je snapt wat ik bedoel)
Dat is hier dus iets minder vergeleken met Canberra. Best veel mensen die hier born and bred zijn, en soms verbazend racistisch kunnen zijn zeg maar... Het valt me op dat als ik al een klik heb met iemand, het regelmatig migranten zijn. Sommige zijn al eeuwig in Australia andere nog maar net, maar het Europese slijt niet zo snel lijkt het?
Al met al merk ik dat ik er echt serieus tijd en energie in moet stoppen, en ook meer focus moet hebben. Zomaar wat voorbeelden op een schaal van 10.
- Een beetje surfen of 4x4 rijden. Return on Investment = 0.1
- Aansluiten bij een FB groepje met gelijke interesse. Return on Investment = 2
- Afspraken maken met mensen uit dat FB groepje voor een rit. Return on Investment = 4
- Afspraken maken met mensen uit dat FB groepje voor een weekend trip. Return on Investment = 6
Uiteindelijk gaat er wel wat uitkomen uit die optie 4. Maar verwacht er ook niet teveel van. Wellicht zit er niemand leuks bij. Of ze wonnen toch allemaal wel wat ver weg, of, of. Maar als je optie 3 & 4 met enige regelmaat volhoudt dan wordt de kans wel groter. De return is dus op zich laag, want het kost aardig wat pogingen, maar uiteindelijk komt er wel wat uit. Vaak ook op onverwachte manier. Je bent met je groepje onbekenden aan het kamperen. Op dezelfde camp site staat iemand die je niet kent, die schuift aan bij het kampvuur en blijkt leuker dan je gezelschap en woont ook nog redelijk dichtbij
Uiteindelijk gaat het toch om regelmatige exposure. Degene waar je mee op pad bent is wellicht niet top. Maar die heeft weer een vriend mee die wel leuk blijkt te zijn enz.
Nieuwe vrienden maken is niet onmogelijk, maar het vraagt een concerted effort, en een concert doe je niet alleen, dus je moet wat geluk hebben naast je eigen efforts.
Ik ben vast nog van alles vergeten, maar hoop op een discussie en input van anderen, want ik heb nog een lange weg te gaan en gedeelde smart is halve smart
Last edited: