Je hebt zeker een punt hier. Er is minder te kiezen. Als je nieuwe kennissen maakt en het klikt niet zoals je gehoopt had, kun je dat gewoon laten verwateren. Maar dat kan niet als het familie/vrienden van je partner zijn die je bij elke belangrijke gelegenheid (kerst, bruiloft, funeral, verse baby) in het jaar weer tegen komt. In dit opzicht heb ik geluk, iedereen is minimaal onschadelijk en met sommigen heb ik een echte familieband gebouwd, o.a. met mijn partner's kids, en zijn zus in WA, enorme klik terwijl we niks gemeen hebben
. Maar ik kreeg bijvoorbeeld een schoonmoeder met gevorderde Alzheimer, en ik was het enige vrouwelijke familielid in de buurt. Omdat ik al een decade voor mijn eigen moeder met hetzelfde had gezorgd (in-home carer), lag het voor de hand dat de zorg dus op mij neerkwam. Daar zat ik na 5 jaar 24/7 doodsbed van mijn eigen moeder nou niet echt op te wachten. Het werd een mooi proces, mijn Australische Nana is na een jaar in alle rust overleden op haar 97e. Maar ik had als verse immigrant eigenlijk heel andere dingen willen doen, de boel verkennen, banen en studies oppakken, reizen en Melbourne doorkruisen. Mijn 2 stief"kinderen" beschouw ik als een bonus, zij zijn echte vrienden van me en ik zie ze wekelijks.
Wat ook speelde in ons geval is dat wij allebei rond de 60 waren toen we samen gingen leven. Het betekende dat ik in een kant-en-klaar huis stapte dat 100 % iemand anders' leven was, opgebouwd over 35 jaar. Er was eigenlijk geen plek voor mij, alle kamers zijn samen 1 grote bibliotheek en propvolle kinderkamers die je niet zomaar in beslag kunt nemen hoewel ze al lang het huis uit waren. Bovendien was er niets mijn smaak of stijl, en je kunt ook niet zomaar alles gaan lopen veranderen in een omgeving die voor het gezin al 35 jaar vertrouwd en thuis is. Ik heb me er min of meer in geschikt, eerst een klein studieplekje geregeld, een paar jaar later de kamer van mijn stiefdochter (met toestemming) overgenomen en naar mijn eigen smaak ingericht. Intussen heeft mijn partner zich uit de naad gelopen om alle randvoorwaarden voor mij te verbeteren, tuin opgeknapt, nieuwe riolering, watervoorziening, wasmachine, NBN. Op een gegeven moment zaten we op een compromis waar we allebei tevreden mee waren.
Wat ik een voordeel vind is dat mijn ouwe dag geregeld is. Ik heb geen enkele familie van mezelf meer, geen banden of assets in NL, dus gewoon alles doorgesproken met partner en zijn kinderen. Er liggen nu testamenten en POA-regelingen bij onze advocaat en mijn partner, zijn kinderen en ik zijn precies op de hoogte van al onze wensen mbt vermogen, bejaardenzorg, ziektebedden, VAD etc. In NL had ik die klus in mijn eentje moeten klaren en niet geweten wie ik daarbij had moeten betrekken.
Pros and cons.