Hoe lang nog nà het visumaanvraag te hebben opgestuurd en brandende vragen

Jacob en Marije

New Member
Hoi allemaal!

Nog eventjes en we sturen de boel op naar het Assessment Bureau in Australië. Wat een gedoe zeg om alles te laten vertalen, te ondertekenen en dergelijke. Afijn, dat is bijna af en dan stuur ik het op. Volgens de Assessment Agency in Australië, voor mij Speech Pathology Australia, kost het hen 3 maanden om te 'assessen'.  Intussen maken we ander papierwerk in orde. Zo ook doen we de IELTS test en de OET test en laten de resultaten alvast opsturen naar het Processing Centre in Adelaide. Ik heb nog een paar brandende vragen en ben benieuwd wie er van jullie antwoord op kan geven.
:think:
- Ik lees dat veel mensen hun visumaanvraag naar Berlijn sturen. Waarom? En waarom niet naar Adelaide? Ik heb gelezen dat ik het gewoon naar Adelaide kan sturen. Wellicht ben ik in de war?

- Zodra ik van SPA het resultaat van mijn assessment heb ontvangen wil ik alles opsturen naar de Visa Processing Centre. Wie weet hoe lang het dan nog gaat duren voordat er een beslissing valt?

- Eigenlijk zijn we van plan vóór de emigratie naar Oz nog 3 tot 6 maanden te gaan reizen. Moeten we hiermee wachten totdat we uitslag hebben? Als het PC naar VOG's of medicals vraagt, dan zullen we natuurlijk denk ik nog thuis moeten zijn, maar zodra we deze hebben opgestuurd, kunnen we m.i wel weg. Of kan dit niet?

Bedankt alvast!

Groetje, Marije  :later:
 
Ik ben nu ook bezig met het vergaren van alle benodigde documenten voor de Skills Assessment. Tis veel werk, maar je moet er wat voor over hebben, nietwaar? :p

Euhm, volgens mij moeten alle Skills Independent Visa aanvragen naar Adelaide. Andere aanvragen voor bijv. WHV, Spouse, etc. kan volgens mij via Berlijn gaan. De Skills Assessment dus niet (ik weet niet hoe het met SIR is gesteld).

Ik hoorde vorige week zaterdag tijdens het etentje dat tegenwoordig (na 1 juli 2004) alles al binnen 3 a 4 maanden geregeld kan zijn (vooropgesteld dat je zelf alle documenten al vergaard hebt). Na 1 juli 2004 schijnen ze een nieuw automatiseringssysteem in gebruik te hebben genomen, waardoor alles veel sneller kan gaan. Iemand anders op dit forum kan je daar veel meer informatie over vertellen dan ik...

Het lijkt me idd verstandig dat als je door het Processing Centre gevraagd wordt om je VOG en Medicals te doen, dat je dan thuis bent. Volgens mij werken ze tegenwoordig ook met e-mail, maar je zult er maar 1 treffen die per brief jullie vraagt dit te doen.

Volgens mij moet je alle wijzigingen t.o.v. jullie "normale" situatie doorgeven. Dus als je zwanger bent geworden tijdens de immigratieprocedure en of je op vakantie wilt in Australie voordat je visum is verleend. Maar ook ben ik hier weer niet helemaal zeker van....

Succes....

P.S. Welke soorten documenten heb je allemaal bijgevoegd bij je Skills Assessment?
- Referentiebrief van je werkgever(s)
- Organigram van de bedrijven waar je gewerkt hebt de afgelopen 3 van 4 jaar)
- Geboorteakte of kopie paspoort (beiden gecertificeerde kopie)
- Curriculum Vitae
- Diploma's van opleiding(en)
- Cijferlijst van opleiding(en)
- Beschrijving van de opleiding
- 2 paspoortfoto's

Ben benieuwd of ik nu nog wat vergeten ben?
 
Hoi!

Bedankt voor je vlugge reactie. Ik hoop dan maar dat het inderdaad zo'n 4 - 6 maanden duurt voordat er een beslissing valt. Voor mijn assessment stuur ik het volgende op:

- Referentiebrief van je werkgever(s) = is voor mijn assessment niet noodzakelijk. Wél 2 namen van 2 referenties doorgegeven-
Organigram van de bedrijven waar je gewerkt hebt de afgelopen 3 van 4 jaar) - hoeft ook niet voor mijn skills assessment, wel voor zorgen bij aanvragen visum.-
Geboorteakte of kopie paspoort (beiden gecertificeerde kopie); bij aanvragen visum-
Curriculum Vitae: stuur ik wel mee naar assessment centre. Is niet verplicht-
Diploma's van opleiding(en) - ik heb ze laten legaliseren, vervolgens er apostillestempels op laten zitten en toen beëdigd laten vertalen. Hiermee ga ik nog naar mijn opleiding waar ze het daar laten 'authoriseren'.-
Cijferlijst van opleiding(en) : precies hetzelfde als diploma's-
Beschrijving van de opleiding: ik heb zelf een beschrijving gemaakt van mijn opleiding, welke ik heb laten vertalen, niet beëdigd trouwens, maar die wel geauthoriseerd gaat worden door de opleiding en dan moet het ook goed zijn.
- 2 paspoortfoto's: hoeft niet bij mijn aanvraag, wel bij visum aanvraag dacht ik.. :lol:

Volgens mij moet het allemaal zo goed komen. Ik heb bij SPA opgevraagd wát ik allemaal op moet sturen. Maar dan kan bij elk assessment centre anders zijn. Ik heb het idee dat hoe meer stempels van instanties er op staan, hoe meer kans op suc6..

Welke opleiding heb jij gevolgd en waar moet jij je skills laten 'assessen?'

groet, Marije
 
By the way:

Zo doe ik het en ik weet natuurlijk niet zeker of het allemaal zo goed komt. Ik doe wat ik denk wat goed is, gebaseerd op de gegevens die ik heb verzameld. Het kan natuurlijk voor elk assessment agency anders zijn.

Marije
 
Ik heb 2 HBO-opleidingen gedaan en ik laat ze dus beiden vertalen. Want als ik mijn CV meestuur zullen ze ook zien dat ik 2 opleidingen heb gedaan. Als eerste heb ik Chemische Technologie gestudeerd. Ik was 20 toen ik die opleiding afgerond had en ik vond mezelf nog te jong om aan het werk te gaan. Ik had ook nog 2 jaar studiefinanciering over dus ben ik daarna Bedrijfskundige Informatica gaan studeren. Dat was een 2-jarige HBO-opleiding. Vanuit deze opleiding ben ik ook in Australie afgestudeerd.

Ik wist niet dat er meerdere Processing centres waren die dergelijke dingen afhandelden. Kheb wel iets gehoord van TRA en NOOSR en volgens mij heb je met de laatste te maken als je het onderwijs in wil. En misschien is er ook wel zo eentje specifiek voor als je IT wilt laten testen. Ik heb nu gewoon van de website www.immi.gov.au een pdf-document gedownload en die zegt me dat ik het moet opsturen naar Canberra....

Je hebt me nu aan het twijfelen gebracht over welk Processing Centre ik moet hebben, dus kan misschien iemand anders met IT-ervaring en die IT als Skills Assessment wil aanvoeren me helpen?
 
Hoi Maluka!
Het is niet mijn bedoeling je in de war te brengen! Ik raak ook een beetje  :?
Met "processing centre" bedoel ik het Adelaide Processing Centre waar ik mijn visum aanvraag naartoe moet sturen. Het assessment gebeurt voor ieder ander weer ergens anders. Ik moet mijn skills laten 'assessen'  door SPA, Speech Pathology Australia, waarna ik het resultaat daarvan laat opsturen naar het visum processing centre in, bij mijn weten, Adelaide. Het kan volgens mij wel dat verschillende visa op verschillende plaatsen worden verwerkt. Voor mijn general skilled visum moet ik in Adelaide zijn. Ik dacht dat ik op immi.gov.au een lijst heb zien staan waar het naartoe gestuurd moet worden. Lastig allemaal hoor. Er zijn dus diverse Assessment Centra (SPA, IEaust, NOOSR) die dus de skills assessen (is hier ook een Nederlands woord voor?) en blijkbaar diverse Visa Processing Centra...
Overigens, als iemand dit leest en er klopt iets niet, dan graag reageren.
groetjes, Marije
 
Nog een vraagje:
Ik lees dat veel mensen naar een notaris gaan om iets met documenten te doen. Houdt dit in dat je bij de notaris een certified copy kan krijgen of kan een notaris een document als 'echt' verklaren. Certified copies kun je toch ook bij het gemeentehuis krijgen?
 
Hmmm...vind het maar raar...
Ik zit nu ff op de site www.immi.gov.au te kijken en daar blijkt dus dat alles naar Adelaide gestuurd moet worden. Canberra handelt de speciale aanvragen af. Zal dan nog maar eens ff kijken of ik de goede pdf kan downloaden, want dit is wel raar. In de PDF die ik gedownload heb, staat vermeld dat ik het naar Canberra moet sturen
 
Tja en wij moesten alles naar Perth sturen. Voor elk visum een andere plek blijkbaar  :|... Bij ons duurde het heel kort. Uiteindelijk maar twee weken. Dan heb je dus een studentenvisum op zak! Snelle jongens die Australiërs  :-D
 
Geert (mijn husband) heeft zijn spullen naar de ACS in Sydney moeten sturen voor assessment als IT-er. Op de SOL-lijst staat welke organisatie de assessment van jouw beroep doet.

Certified copies kun inderdaad je bij de gemeente krijgen, maar bij ons werd dat erg duur (10 euro nog wat per velletje). Bij de notaris konden we de hele stapel (zo'n dertig stuks in totaal, best veel dus) voor 25 euro laten certificeren. :up: Overigens loont het de moeite om even rond te bellen, want sommige notarissen vragen wel 15 of 20 euro per velletje!!! :angry1:
 
Hmmm...nu weer naar Sydney als IT-er.....

Maar ik zal maar eens even gaan kijken op de SOL lijst dan....(ik wist niet waar ik het kon vinden :p)
 
Had ik mezelf dus mooi ff flink verward. Ik moet idd de assessment doen bij de ACS, maar ik kan op de SOL lijst geen adres vinden van hun. Op pagina 14 t/m 16 vind ik veel adressen en of ik moet er overheen lezen, of het adres van de ACS staat er niet bij.....Heb ik dus ook gewoon het verkeerde formulier gedownload...is maar goed dat ik daar in het begin van de procedure achterkomt (dank Hillegien  :)

Nu nog maar ff googlen op het adres van ACS en het juiste Skills assessment document downloaden :p
 
[quote author=Maluka link=topic=1106.msg8571#msg8571 date=1107690436]
Ik hoorde vorige week zaterdag tijdens het etentje dat tegenwoordig (na 1 juli 2004) alles al binnen 3 a 4 maanden geregeld kan zijn (vooropgesteld dat je zelf alle documenten al vergaard hebt). Na 1 juli 2004 schijnen ze een nieuw automatiseringssysteem in gebruik te hebben genomen, waardoor alles veel sneller kan gaan. Iemand anders op dit forum kan je daar veel meer informatie over vertellen dan ik...
[/quote]

!!! Wat lees ik nu weer??!!
En wie kan me daar dan meer over vertellen??

Wij rekenden erop dat de hele procedure minstens 1 a 1,5 jaar zou gaan duren, zouden we nu misschien toch eind dit jaar al kunnen vertrekken?  :plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane::plane: :plane: :plane: :plane: :plane: :plane: :plane:
 
Ik sprak dus Badri (van Amulya). Die was nl. die zaterdag ook even langsgekomen om ons toch even te zien. Hij had het erover dat als je IT-er bent dat je dan zeer snel een visum kan hebben. Ik heb net even op de site van ACS (Australian Computer Society) gekeken die dus idd de skills assessment van mij, als IT-er moet beoordelen. En daar staat dat het 8 tot 10 weken kan duren na ontvangst van de aanvraag. Dat is dus iets meer dan 2 maand. Als dat rond is, kun je natuurlijk direct weer het visum aan gaan vragen, maar hoe lang daarvoor staat weet ik niet. Hij vertelde dus dat, sinds 1 juli 2004 een nieuw systeem in werking is bij de immigratiedienst, waardoor alles veel sneller kan gaan...Maar ook al mochten wij over, stel, 4 maanden ons visum hebben dan wordt het toch wel na augustus dat we vertrekken. Wij hebben nl. eind augustus nog een bruiloft van 2 vrienden van ons in Wales, UK. En daar wilden we toch wel graag naartoe.
 
Klopt!!! Badri vertelde idd dat de hele procedure was veranderd sinds medio 2004, en dat het nu nog maar zo een 3 tot 4 maanden in beslag neemt ,terwijl er volgens mij voor die tijd minimaal 6 weken en maximaal 48 weken voor stond.

Groetjes Sander
 
Goh, dat zou een enorme meevaller zijn, van dit soort nieuws wordt ik nou vrolijk!
Ik had onderdaad begrepen dat er voor de 'echte' visumaanvraag 48 weken staat.
 
[quote author=Jacob en Marije link=topic=1106.msg8573#msg8573 date=1107691320]
- Referentiebrief van je werkgever(s) = is voor mijn assessment niet noodzakelijk. Wél 2 namen van 2 referenties doorgegeven-
Organigram van de bedrijven waar je gewerkt hebt de afgelopen 3 van 4 jaar) - hoeft ook niet voor mijn skills assessment, wel voor zorgen bij aanvragen visum.-
[/quote]

Wie van de ervaren mensen weet of het noodzakelijk is om een organigram bij referenties mee te leveren bij de visum-aanvraag?
En indien dit noodzakelijk is, moet dit dan door iemand van het bedrijf getekend worden, of mag je dit organigram zelf tekenen of uitprinten?

:up:
 
even algehele opmerking:

je moet dus wel referentiebrieven meesturen met je visumaanvraag......! Dus vergis je niet......ook al hoeft het niet voor de skill assessment, zou er nu toch maar mee beginnen....

skill assessment: is voor elk beroep en authority anders. De 1 2 weken, de ander 7 maanden........ :-o

wat betreft visum procedure: wat ik heb begrepen voor een SKILLED INDEPENDENT:
- op de MODL 4-6 maanden vanaf application
- op de SOL 6-9 maanden " "

als je op www.austimline.com kijkt zie je dat het aardig overeenkomt sinds juli 2004. Weet dus niet waar deze nieuwe info vandaan komt, wellicht dat het hier een ander visum betreft...? weet wel dat family en sponsored en STNI en SIR sneller gaan..... :|Voorlopig ga ik er dus nog steeds vanuit dat het 6 maanden duurt, akn het altijd meevallen :wink:

Gr. Sab
 
@aj:

omdat ik een competentierapport heb moeten schrijven voor de skill assessment van 30 kantjes zit het daar al bij: uiteenzetting van je functie en bedrijf in het algemene deel......

ben helaas niet zo thuis in jouw assessing dinges.........en voor dimia moest ik ook alles van de skill assessment opsturen dus hebben ze die gegevens in ieder geval.....

zou het dus niet weten....

Gr. Sab
 
Back
Top