Hollandfestival2007

Mieke

New Member
a>


Het Hollandfestival 2007 in Melbourne vindt wederom plaats in Sandown Park Springvale, 17 februari aanstaande, van 10.00 uur tot middernacht.
 
Ja, niet alleen dat, het ruikt ook naar poffertjes, oliebollen, boerenkool met worst en zilveruitjes en augurken. Kortom een echte nostaligische Nederlandse dag in Melbourne. De meer opbrengst van deze dag gaat naar de Nederlandse gemeenschap in Melbourne. En die dragen we toch met ons allen een warm hart toe!!!!
 
Ja, het is elk jaar in februari. Totnutoe een geheel week end, maar dit keer vanwege de hoge kosten alleen maar op de zaterdag.
Ik ben daar met vele vrijwilligers dus aan het werk.
Opzetten dond/vrij en afbreken maandag.
Dit keer ook voor het eerst geen artiesten uit Nederland, ook al vanwege de kosten.
Onderstaande de folder:
http://img358.imageshack.us/img358/4614/hollfestivalyc5.jpg
 
Hoe vonden jullie het? Ik ben er gisteren ook even geweest. Ik vond het een goed initiatief, er waren leuke activiteiten en echte hollandse stands met allerlei hollandse gebruiken, goed georganiseerd. Die 38 graden kom je alleen niet vaak tegen in Nederland en ik denk dat de mensen die verkleed waren het behoorlijk heet hadden.

Ik ben er zelf vrij kort geweest. Voornamelijk even gekeken, wat rondgelopen, wat hollands gegeten. Na een uur had ik het wel weer gezien. Komt doordat ik hier nog maar 3 1/2 maand ben en Nederland wel zo vers in mijn geheugen zit. Nou ja, ik ben er in elk geval even geweest. Het niet komen omdat je denkt dat het niks voor je is, is natuurlijk ook niks.
 
Hawk, wat bedeol je met een "goed initiatief?"
Een festival welke al 34 jaar draait is geen initiatief meer. Je had me even kunnen opzoeken, hadden we samen een kroketje kunnen eten.
Groeten,
Jan
 
Helaas is het nog niet zeker om volgend jaar weer een H.F. te organiseren, wordt volgende maand besloten.
Het aantal vrijwilligers loopt terug en degenen die helpen (ook vandaag heel de dag!!!) worden alleen maar ouder en de jeugd neemt het niet over.
Er worden al steeds meer professionals ingehuurd maar daar zijn veel kosten mee verbonden.
 
Hi Jan H

Dat is inderdaad jammer. 

Wellicht een rare opmerking want ongetwijfeld hebben jullie van alles geprobeerd maar ik doe het toch.

Hebben jullie ooit al eens de jongeren organisaties aangeschreven? Of zitten jullie te wachten totdat de jongeren lid worden van de ouderen club?  Er zullen ongetwijfeld jongeren mensen zijn die best mee willen helpen wellicht alleen niet met het huidige formaat.  Als ik kijk naar de jongeren borrel/ Erasmus groep de schooltjes en playgroups die er zijn, de kampeer weekenden die georganiseerd worden, zijn er mensen in Melbourne die wel degelijk van een jaarlijks feestje houden.

Sidonia
 
Sidonia, er zijn verschillende keren samenkomsten geweest met de mensen van de "jongerenborrel" maar die hebben totaal geen zin om mee te werken /helpen met de kermis. TOTAAL NIET!!!!!
Er zijn 25 Nederlandse clubs in Melboiurne welke in een associatievergadering elke maand in de Abel Tasman Club samenkomen, de jongerenborrerl is daar jaren geleden 2 x geweest om over de H.F. te praten, daarna nooit meer gezien, ze hebben geen belang.
Het wordt gemeld in de Dutch Courier en op de 3 verschillende Melbourne Hollandse radiozenders, maar er meldt zich nooit iemand.
Betreffende de Erasmus, hoewel er wat jongeren tegenwoordig lid zijn, is het toch ook weer een vereniging van voornamelijk ouderen en ik heb er de laatste keer nog een lezing gehouden.

De 25 plus vrijwilligers die elk jaar het Festival opzetten en afbreken varieren in de leeftijd van 62 tot 86 jaar.
Er is er NIEMAND bij van onder de 60.  Het is een gigantisch karwei om 1200 stoelen en 300 zware tafels met een klein rotliftje van en naar een andere etage te sjouwen (alleen dit is 4 man 3 dagen werk) en er waren 400 ballonnen opgehangen waarvoor we een travel lift hebben gehuurd (mag niet met een trap), alleen het opbouwen van zo'n travellift duurt 2 uur met 3 man.

Het opzetten van de kramen is enorm, alles moet uit een 40 foot container (en weer terug), binnen in de container hebben ze 60 graden gemeten gisteren.

Er was dit keer een aparte band voor jongeren buiten opgezet en deze groep heeft tot 's avonds laat daar gedanst en rondgehangen.
Het opruimen van die hoek gisteren was een puinhoop. Laat de rotsooi maar uit je handen vallen jongens, laat de viezigheid maar rondslingeren, ondanks de vele afvalbakken welke slechts een meter naast de tafels staan, want het wordt allemaal wel weer opgeruimd, door wie???? Zie boven.
Groeten,
Jan
 
Het holland festval is zeer oubilig, men wil niet met de tijd mee!!!

Ga naar Dutch Orange Day op 29 april op Queensbridge Square vlakbij Southbank, dat wordt door jongeren georganiseerd en ook allerlei Nederlandse lekkernijen.

Ook hebben de Nederlandse jongeren wel hun hulp aangeboden, maar ze kwamen nergens omdat men geen vernieuwingen wil.
 
Nou die leeftijd is inderdaad wat zeg!

Zoals ik al eerder schreef "Er zullen ongetwijfeld jongeren mensen zijn die best mee willen helpen wellicht alleen niet met het huidige formaat".

En als de 'jongeren' dus die andere dingen organiseren "Ga naar Dutch Orange Day op 29 april op Queensbridge Square vlakbij Southbank, dat wordt door jongeren georganiseerd en ook allerlei Nederlandse lekkernijen." is dat wellicht het nieuwe Holland Festival?

Jammer het zou mooi zijn als er een jaarlijks Holland Festival bleef.

Sidonia
 
Hm, het imago van een festival kan zoveel verpesten zoals je ziet. En dat gebrek aan respect, oftewel dat alles zomaar op straat wordt gegooit, ja de mentaliteit is nog altijd niet best. Boetes van meerdere honderden dollars erop zetten schijnt te helpen. Maar ja, dat kan je natuurlijk ook niet zomaar uitvoeren.
 
Ik kom ook op Orange Day, maar het wordt alleen positief afgeschilderd omdat daar de jongeren voor een deel aan mee werken. Ik persoonlijk vind het beslist niet beter dan het H.F.
Het ging van het Consulaat uit en het was een goed idee van Hans (de Consul) om dat te bevorderen, hij heeft trouwens ook het H.F. geopend.

Het H.F. kan oubollig zijn maar de jongeren mogen de hele hap over nemen,  kom op DOEN, je krijgt de zegen van iedereen dat kan ik je vertellen. Kun je het precies zo doen zoals je het wilt, echter het zal je niet lukken om het winstgevend te maken, op welke doelgroep heb je het dan gemunt?
Heel makkelijk om kritiek te geven, ik zou zeggen neem het over en bewijs dat je het beter kan doen.
De huur van Sandown is 40.000 voor een week end en de verzekering (verplicht) 15.000, daarnaast moet je dus mobile fridges hebben, een hoop spullen inslaan en dan maar hopen dat de mensen komen.
De bands komen ook niet voor niets, daar zijn "duizenden" mee gemoeid. De huur van allerlei andere apparatuur, geluidsinstallatie etc is ook niet mis.  De security/ St Johns/ de enorme toestand om alles klaar te zetten (moeten jiullie niet werken dond/vrij/maan???? Dus 3 dagen vrijmaken en het hele week end eraan.
Je zal heel wat kroketten moeten verkopen om de boel winstgevend te maken.
Dus kom met je ideeen en ga je gang. Kom naar de volgende vergadering van de Associatie in de Abel Tasman Club en bied je diensten aan. Alle ouderen trekken zich meteen volledig terug, gegarandeerd.!!!
Jan
 
Mooi gezegd Jan.
Ik vraag me zo even af, waarom nu 2 festivallen. Nou ja, ik zal er hoop ik achter komen als ik met zin tijd en gelegenheid op 29 April kom.
 
Hawk, 
Ik ken ook wat committee leden van Orange Day, zelfs de editor van Holland Focus is erbij (een vriend), ze hebben mij ook benaderd om te helpen incl. de consul.
Helaas zit ik steeds in Nederland rondom die tijd, ook a.s. april.
Maar goed, ga er heen en hopelijk heb je een goede dag.
Het enige wat tegen kan zitten is het weer, aangezien alles "buiten" is en 2 jaar geleden was er nogal wat regen.
Op het Hollands Festival is alles overdekt en de grote zaal is airconditioned (was wel fijn dit week end met 38 graden trouwens).
Ik heb trouwens nog voor de krokettenwagen gezorgd voor Orange Day!.
Cheers
Jan  p.s. Orange Day is nog maar 3 keer gehouden.
 
[quote author=antionette L link=topic=6539.msg81638#msg81638 date=1171845720]
Het holland festval is zeer oubilig, men wil niet met de tijd mee!!!
Ook hebben de Nederlandse jongeren wel hun hulp aangeboden, maar ze kwamen nergens omdat men geen vernieuwingen wil.
[/quote]Het is jammer dat men er zo over denkt. In queensland hebben we het zelfde probleem. Het verbaast me dat jongeren in Vic wel hulp hebben aan geboden. Hier in QLD bij de Dutch club heeft niemand van de jongeren zijn of haar hulp aangeboden. Misschien komt het een beetje oudbollig over, maar bijna niemand van de jongeren wilt mee helpen en dat is jammer. Het enige wat je hoort is het geklaag over dat het oudbollig is. Als je ziet hoeveel mensen zo een feest tot een leuk evenement proberen te maken is echt geweldig. Zolang de nieuwe emigranten blijven zeggen dat het oudbollig is en niemand steekt zijn handen uit zijn korte mouwen dan zal dit ook nooit verbeteren. Zelf help ik tegenwoordig zo nu en dan eens mee om toch mijn steentje bij te dragen. Ik moet zeggen dat na mijn aankomst bij de Dutch club mijn eerste stop bij de haring kar is. :grin:
 
Hi Jan H

Niemand heeft er kritiek gegeven over het organiseren van het Holland Festival.  We proberen alleen maar mee te denken.

Sidonia
 
Hi Sidonia, geen kritiek?  Ik zie geschreven "oubollig" "men wil niet met de tijd mee" en "men wil geen vernieuwingen"

Jij zegt we willen "meedenken", nee "meewerken" dat willen we.

Maar "meedenken" mag ook en alles overnemen mag ook, dan trekken wij oudjes ons volledig terug.
Er komen trouwens ook wel jongeren met kleine kinderen op het Festival en gelukkig de laatste jaren "ietsje" meer dan voorheen, maar het blijft een heel klein percentage t.o.v. de z.g. oudere emigrant.
Voor bezoekers was de entree prijs 5 dollar goedkoper voor "concessions", en er was aan 97 procent concession kaarten gegeven, dwz aan bezoekers die 60 plus of een uitkering hebben, kun je dus nagaan.
Meedenken en vooral meedoen (helpen sjouwen en de boel mee helpen opzetten naar "jongeren" model = prima).

Nog andere bands? Kan ook , dan ipv zeg maar 2000 dollar, dus 10.000 dollar betalen, kan allemaal, wordt de kroket weer duurder.
Daarom, nogmaals, kom als jongeren je zegje doen bij de associatie vergadering volgende maand, eerst wel even opbellen naar de committee dat je wil spreken met "nieuwe" ideeen.
Voeg daden bij woorden wat tot dusver zijn het alleen maar woorden geweest. Ik kan de notulen nakijken van wanneer en wie er precies geweest zijn (een paar jaar geleden) van de jongerenborrel.
Groetjes,
Jan
p.s. er is grote kans dat het H.F. niet meer wordt gehouden en daar zijn 2 redenen voor:
a. Er vallen steeds meer meer vrijwilligers af vanwege hun leeftijd. Er waren ong. 150 vrijwilligers dit jaar, dwz zo'n 25 om de boel op te zetten en af te breken en de rest om de stalletjes te bemannen (ook vrijwilligers die niet betaald worden!!!)
b. Er komt steeds minder publiek want de Hollandse gemeenschap vergrijst.
 
Back
Top