Hollandfestival2007

Hi Jan

Ok, kritiek dan (of iemands mening)

Ik lees inderdaad dat je gefrustreerd/bitter bent met de "jongeren".  Alleen maar kritiek, ze maken rommel en ruimen het niet op en willen alleen meedenken en niet helpen.  De jeugd van tegenwoordig, yak.
Zo kom je er inderdaad niet. 

Het spijt mij voor je organisatie en al het harde werk wat jullie hebben gedaan. 

Zelf heb ik geen behoefte om mee te werken of om naar een vergadering te komen, ben ook niet naar het HF geweest, Oranje Dag, of wat ook met een Nederlandse tintje.  Ik ben ook geen onderdeel van de jongerenborrel.  Ik probeerde dus echt alleen maar 'mee te denken'.

En nu ben ik de boe vrouw???

Sidonia

:police: TUUUUUTTTT, nu is het dus even tijd om te kalmeren.
Ik ben gelukkig niet 1 van de jongeren die zomaar afval laat slingeren. Het is echter iets dat gebeurt, helaas. Maar ja, zo zijn er nog helaas enkele honderden asociale dingen die mensen zonder erbij na te denken doen of gewoon ongeinteresseerd zijn.
Wat ik echter niet snap is dat er 2 evenementen worden gehouden. Zo maak je min of meer een onderlinge concurrentie, de 1 vind dit evenement leuk, de ander het andere evenement, zo zijn er weer die beide evenementen leuk vinden of mensen die het allebij niks vinden.
En dan zijn er mensen die het Holland Festival oubollig vinden. Tsja. Wat is er beter in het oranje festival? Is dat meer op jongeren gericht? Wat is er daar wat er niet op het Holland Festival is? Eerlijk gezegd, ik ga er naar toe, echter alleen als er anderen van dit forum naar toe gaan en dat we dan ook wat afspreken.
Zoals ik al heb gezegd, ik ben nog maar net uit Nederland weg en mis er nog echt helemaal niks van. Kroketten, patat met en zoute drop ook niet. Maar goed, ik vind wel dat het goed dat deze evenementen worden gehouden.

Wellicht 4x per jaar samen een borrel drinken met een donatie voor de ouderen vereniging.  Is iedereen blij.

Ik laat het hier bij.

Succes Iedereen

Sidonia jij bent helemaal niet de boe vrouw.  ben blij dat je met de discussie mee ging. Dat vond ik prima trouwens.

De associatie van 25 Nederlandse clubs in Victoria bestaat 41 jaar en ze komen maandelijks bijeen met alle voorzitters van de clubs en zijn voortdurend aan het vergaderen hoe het beste b.v. de H.F. gehouden kan worden en met nieuwe ideeen of andere opzet om maar mensen te trekken.
Tot voor een paar jaar geleden werd er veel geld binnengehaald hetwelk naar o.a. DutchCare ging, dus de verpleeghuizen van Nederlanders (wie weet komen daar ooit nog eens nieuwe emigranten terecht!).
De laatste paar jaar bleef ere geen geld over omdat steeds minder mensen het festival bezoeken en dus heeft men toen al besloten dat het niet meer ging om "fundraising" voor de ouderen, maar om een gezellig week end te bezorgen voor de meerendeel vele Nederlanders die hier behoefte aan hebben.
Dus het uitgangspunt was 3 jaar geleden al verlegd.
Nu zitten we op een punt dat ook het laatste te veel gaat kosten en er geen vrijwilligers te krijgen zijn om mee te helpen.  Dit is eigenlijk de huidige situatie.

Orange Day is totaal iets anders, niet te vergelijken en het is niet zo dat als men het ene bezoekt, dan daarom het andere overslaat.

p.s. Overigens de verschillende ouden van dagen woningen en verpleeghuizen voor Nederlanders zijn alweer uitgeroepen als de beste van Australie.
Het is heel uniek en dit is ook door hard werken van de Hollandse gemeenschap zo tot stand gekomen.
Als je oud wordt ga je veelal terug naar je eigen taal en daarom zijn er Nederlandstalige verpleegsters bij betrokken.
Niemand van de huidige en toekomstige emigrant denkt hier nog aan, maar het is een feit dat die verpleeghuizen er nu zijn en in de toekomst wel eens een heel bijzondere plaats voor velen van die personen kan betekenen.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar ik wil wel mijn persoonlijk mening geven;

Ik ben vorig jaar voor het eerst en voor het laatst naar het Holland Festival geweest. Ik ben dol op haring en drop maar ik ben niet zo dol op de Alpen Zusjes (en die kerel die daarbij hoort). Ook draaiorgels, trekzakken en volksdansen scoren bij mij niet hoog. Ik begrijp best dat er grote groepen emigranten zijn die dat leuk vinden maar ik behoor daar niet toe. Ik kan mijn kinderen ook niet vertellen dat het Festival de huidige Nederlandse cultuur weergeeft. Nederland is veranderd en lijkt in niets op het land dat de oudere generaties hebben achtergelaten.

Om het Holland Festival levensvatbaar te houden/maken zal het toch de aansluiting moeten maken met de jongere generaties. Hoe dat moet weet ik ook niet maar ik weet wel dat het zal moeten veranderen. Ik vermoed dat mededelingen in de Dutch Courier of op de Nederlandstalige radio niet helpen. Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om deze te lezen of om naar deze programma's te luisteren (internet is mijn bron voor NL zaken) en de berichten zullen mij dus ook niet bereiken.

Jeroen, ik ben het met je eens.  Helaas zijn er geen jongeren die een initiatief willen nemen om de boel te veranderen.
Ik zie allemaal mooie woorden op deze site van "er moet wat veranderen etc", nou heel erg fijn, laat de ware Jacob opstaan, ga met 20 jonge emigranten van 30 jaar of zo wat doen om een nieuw leven in te blazen.

Langzaam aan gaat het kaarsje uit van de Nederlandse emigrant van de 50-er jaren (ik hoor daar trouwens niet bij!!).
Nederlandse clubs (er zijn er nog zo'n 25 in Melbourne alleen) hadden oorspronkelijk honderden leden per club, daar is niet veel meer van over.
De jaarlijkse Koninginnebal was altijd uitverkocht want er kwamen wel 1500 man in de Springvale Townhall.
Elk jaar kwamen er minder en nu is het slechts nog 180.
De een na de andere Nederlandse club houdt er mee op, niet genoeg leden meer (ouderdom of sterfte) en er komen geen jonge mensen bij.
De enige jonge club (zover je dat een club kan noemen) is de jongerenborrel, maar die komt samen in een cafe.
Er zijn in Melbourne 2 Nederlandse clubs met een "eigen" clubhuis.
"Abel Tasman" in Carnegie en The "Sunshine Club" in Sunshine.
Alle andere clubs huren ruimtes om wekelijks te kaarten of avonden te organiseren.

Wel is het zo dat de huidige Nederlandse clubs de allerbeste ouderenzorg hebben gestart in Australie.
Jij en vele jonge mensen denken nog lang niet aan hun oude dag, maar misschien zal je ooit in zo,n tehuis terecht komen en dan zou je er even stil bij kunnen staan dat die oudere Nederlanders dat mooi bij elkaar hebben gebracht.
DutchCare is een unieke instelling, maar ik heb hier al eerder over geschreven.
Beatrix Village, Prinses Margriet Lodge, Carum Downs, ze bieden aanleunwoningen, service apartementen en verpleeginrichtingen.
Vergeet niet je hebt niet die fantastische ouderenzorg die je van Nederland gewend bent. Het is ietsje anders geregeld in Australie, daarom zijn de Nederlanders die het gelukt zijn om in een van die instellingen te verblijven er erg blij ermee.

De Dutch Courier en de lokale Nederlandse radio is ook een kwestie van tijd, dan is dat ook afgelopen.
Omdat de nieuwe emigrant niet met "duizenden" in de steden aankomen zoals in de 50er jaren, zal er naar mijn mening nooit meer iets van "clubs" worden opgestart, ook omdat men tegenwoordig andere prioriteiten heeft,
Vergeet niet dat men toen het woord internet nog moesten spellen en dat er nog lang geen T.V. zelf was.
De emigrant was opgegroeid in Nederland met kaarten, ganzeborden en sjoelen en dat is zo gebleven.
Vandaar die club situaties.
Cheers
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=6539.msg82017#msg82017 date=1172142133]
Jij en vele jonge mensen denken nog lang niet aan hun oude dag, maar misschien zal je ooit in zo,n tehuis terecht komen en dan zou je er even stil bij kunnen staan dat die oudere Nederlanders dat mooi bij elkaar hebben gebracht.
[/quote]

Je hebt zeer waarschijnlijk heel veel kwaliteiten maar ik denk niet dat je weet wat ik denk (je zou de eerste zijn :smile:). Een fundraiser voor Dutch care is iets waar ik achter sta en ik vermoed dat ik niet de enige ben. Maar ik denk niet dat je van mensen kunt verwachten dat ze energie steken in een festival waar ze zich niet thuisvoelen, ongeacht het achterliggende goede doel.   

Kan het zo zijn dat de huidige generatie immigranten geen behoefte heeft om samen te komen of op een heel andere manier?
Want tja,een klompendans bv....daar ga ik in NL ook niet naartoe.
Maar onder het genot van een hapje en drankje met andere Nederlanders kletsen,dat lijkt me wel wat.Ik ben overigens 32 jaar. :smile:

Ik heb zo het idee dat zo'n festival niet zo'n succes is omdat ik vermoed dat de meeste mensen Nederland totaal niet missen. Okee, misschien dat je je vrienden en kennissen mist maar het land?
In het verleden ging je emigreren en dacht je dat je je familie / vrienden nooit meer terug zag. Nu is dat een ander verhaal. Je hebt telecommunicatie of zo'n snufje als Skype, elkaar gewoon zien. Je gaat op vakantie naar Nederland en je overnacht bij je familie, zij komen hierheen en overnachten bij jou.
De trots van "Ik ben hollander" is weg en daarmee is denk ik de intresse in een Nederlands evenement ook aan het afzwakken.

Ik vind jullie hebben allemaal gelijk, ik hoor ook niet bij de z.g. emigrant van de 50er jaren en heb ook totaal geen behoefte om naar zo'n Fesrtival te gaan maar het uitgangspunt jaren geleden was om geld bij elkaar te krijgen voor het bouwen van instellingen waar Nederlanders hun oude dag kunnen en/of willen doorbrengen.
Dat op zich was een loffelijk streven en ik ben er ook een beetje bij betrokken geweest.
Heb zelfs jaren het Festival gesponsord via mijn bedrijf.

Ik heb al vermeld dat de doelstelling is veranderd omdat er geen geld meer binnen komt via dat Festival en ik kan me heel goed voorstellen dat de jongere mensen er niets aan vinden, maar ik heb boven ook geschetst hoe zoiets is ontstaan 35 jaar geleden met emigranten die voor het eerst TV meemaakten nadat ze al ge emigreerd waren, en dan maar niet te spreken van de hedendaagse informatie kanalen.
Ja ik lees ook de krant via het internet net als velen.
En Hawk je hebt het goed gezegd, de emigrant toendertijd zei hun familie vaarwel voor het leven, hoewel in latere jaren ze gemiddeld eens per 10 jaar naar NL gingen (gaan).
De nieuwe emigrant heeft gelukkig betere mogelijkheden om de familie meer regelmatig te zien, het vervoer is sneller en de financiele kant is te overbruggen, dat laatste was totaal niet aanwezig toen pa en ma met 3 kinderen op de boot stapten.

Het is niet zo dat ik het Festival probeer te promoten, helemaal niet, maar ik ben er nog bij betrokken als vrijwilliger omdat het een gewoonte is van jaren en men geen vrijwilligers genoeg kan krijgen, het is echter elk jaar hetzelfde, ja klompendans, sjoelen, luisteren naar de zingende nachtegaal van Limburg, ik weet het en het raakt mij ook totaal niet.

Bedankt voor jullie commentaar, toch aardig dat meedenken.
Inmiddels de groetjes,
Jan

Mijn vader is erg betrokken bij de NAQ in Queensland (Dutch CLub). Ik heb hem vandeweek dit draadje doorgemaild zodat hij eens kon lezen hoe de emigrant van nu over de " festivals" van nu denkt. En hij begrijpt dit ook ten zeerste.

Zou men nu meer geintresseerd zijn in bijeenkomsten waarbij 'gewoon'  een bbq wordt gegeven en daarbij een dj die de hedendaagse en wat oudere NL muziek zou spelen? Het doel wordt dus het ontmoeten van van mede 'lotgenoten'  ervaringen uit te wisselen onder het genot van o.a. een NL tapbiertje. Ipv volksdansen en andere voorstellingen waarbij wij weinig affiniteit hebben?

Het is moeilijk, ik weet wel dat de NAQ graag zou willen blijven bestaan.

oudbollig......we hebben het hier dan in het algemeen over de generatie die in een tijd gekomen is waar emigratie zo iets definitiefs was. Men liet huis en haard achter en de kans dat je je familie ooit nog in levende lijve zag was nihil, tenzij je dol was op lange boot reizen en genoeg geld had.....Een nieuw land vol met nieuwe indrukken en een nieuwe levensstijl al het oude en vertrouwde mijlenver achter je gelaten.

Maar nu, nu zijn er zoveel meer mogelijkheden om goede EN regelmatige contacten te onderhouden. Internet, Email, MSN, Skype, Digital camera's!! en binnen 24uur kun je in Nederland zitten.....mits de financien meewerken. Bij de Woollies kun je een variatie aan Nederlands spul kopen van Stroopwafels tot pakken beschuit. En dan zitten er ook nog wat Dutch shops verspreid over Australie waar je dozen kroketten, bitterballen en haring in kunt slaan.

Mij lijkt het dat de Nederlandse Clubs die voortborduren op klompendansen en de Alpenzusjes dus (helaas voor de liefhebbers) een langzame dood aan het sterven zijn. Maar wellicht is er wel ruimte voor iets anders? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Jongerenborrel in Brisbane; die wordt goed en regelmatig bezocht. Bovendien organiseren ze ook zo af en toe wat activiteiten buiten de deur.

Ik zelf heb verder niet zo veel behoefte aan de JongerenBorrel bijeenkomsten (wellicht door de naam :grin: :smile:) maar ik denk dat dit een goede vervanger is.

Tijden zijn veranderd :smile:

Groetjes
Syl

Lin,
Al die clubs die organiseren al precies wat je voorsteld.  Ook morgen (zondag) heeft de club waar ik lid van ben weer een "Social", dan komen de leden bij elkaar voor een geprepareerde lunch,
het is BYO drinken en glazen en er is wat gezelligheid.  Ook bbq's worden er gehouden en  busreisjes georganiseerd, dit wordt allemaal al gedaan en heel regelmatig.
De meeste clubs hebben ook een kaartafdeling, komen eens per week bij elkaar voor kaarten (die er behoefte aan heeft), maar ja daar ga ik ook niet heen.
Mocht je de Dutch Courier lezen, dan lees maar onder de clubs, er zijn er  een paar die maandelijks een bericht plaatsen.
In ieder geval het is een aflopende zaak, over 5 jaar bestaat er waarschijnlijk geen enkele club meer en zoals al is geschreven, de mensen hebben andere prioriteiten.

Groeten
Jan

:congrats: Ik weet dat het  Hollandfestival  en Oranje dag organiseren niet bepaald een makkelijke taak is. Maar ik wil dan toch wel de organisators en vooral de vrijwilgers van harte bedanken voor een dag van gezelligheid . Ik bezoek alle 2 dagen en vind het heerlijk weer bekende tegen te komen. Even wat de eten in gezelschap van landgenoten.Ondanks dat alle Nederlandse etenswaren kun je overal kopen.
Waar het omgaat bij beide festivals is dat het Nederlands is. Laat beide elkaar steunen. Geef de oudere emigranten nog een beetje van vroeger. De meeste kunnen niet hun familie bezoeken in Nederland, Vele niet door ziekte of omdat ze op een leeftijd komen gewoon die lange reis niet kunnen opbrengen.

Er zijn jonge mensen die hun kinderen brengen naar de Nederlandse bejaarden, speciaal om het Nederlands te leren, de bewoners daar hebben wel de tijd om dat te doen met liefde en plezier.

Wat ik hierbij wil zeggen is . De oudere hebben de jongere nodig en de jongere de oudere, Tja . waar blijft mijn generatie nu ? In het midden ?  :roll:

Van de week is er besloten dat ook volgend jaar een Holland Festival wordt gehouden van 1 dag, zelfde plek.
Het was 50/50 maar er is winst gemaakt, vandaar....

Niet dat het veel uitmaakt, maar 14 februari is weer het Hollands Festival in Sandown Race course.

Je zult dus weer de 70 en 80 plussers aan het werk zien.
Helaas wordt het niet door jongeren over genomen, dus ik schat dat het nog max 3 jaar duurt, dan is alles voorbij.
Jan

Back