Huidige stavaza huizenmarkt

Ik neem aan dat je ook bekend bent met SuperAnnuation. Zeg maar het Pensioenfonds in Australia. Als je werkt, dan stort je werkgever 10.5% van je bruto salaris is een Super. Dat is je spaarpotje voor de oude dag. Je kan dat zelf ook aanvullen tot een bepaald maximum elk jaar. Als je boven de 60 bent kan je het vervolgens belastingvrij laten uitkeren. Het is een ingewikkeld onderwerp waar je je zeker in moet verdiepen.

10.5? Dat is 12.5 toch? Kan ook zijn dat de 12.5 voor public sector geldt, dat weet ik niet helemaal zeker maar 10.5 lijkt me wat aan de lage kant?
 
Er is een verschil tussen verplicht en wat men kan doen. 10.5% is verplicht.

The most common type of contribution regularly going into your super account is likely to be the Superannuation Guarantee – or SG for short – which is the contribution your employer (whether large or small) is required to make into a super fund on your behalf.

The SG is part of the remuneration you receive from your employer. The amount is a percentage of your gross salary or wages. The percentage is set by the Australian Government and changes over time.

Hier de percentages:
 
Last edited:
Nog een toevoeging;
The SG is currently 10.5% of your employee's base earnings (ordinary time earnings), and is planned to progressively increase to 12% by 2025.
 
Nog een toevoeging;
The SG is currently 10.5% of your employee's base earnings (ordinary time earnings), and is planned to progressively increase to 12% by 2025.

Voor ons (QLD Health) is het 12.75%., en met eigen bijdrage is dit 15% standaard.
 
Last edited:
Voor ons (QLD Health) is het 12.75%., en met eigen bijdrage is dit 15% standaard.
Dat ligt er denk ik aan @Tim911?

Als je een hoog basis salaris hebt en je zou 12.75% in je Super krijgen ga je over de max limiet heen van waarde die je zonder belasting impact in je Super mag stoppen volgens mij?

 
Voor ons (QLD Health) is het 12.75%., en met eigen bijdrage is dit 15% standaard.
Dat is dan alleen voor jullie deel. De doctoren etc zitten niet op 15%

En nazoeken levert op dat jij ook niet op 15% zit: By default, the Queensland Government—through your employing department, agency or statutory authority—pays a higher percentage (12.75%) of your superannuable salary as an employer contribution. To receive this, you need to make an employee contribution of 5%.

Dus of je zit op 17.75, of je zit op maximaal 15.75% maar dan leg jij 4% in.

Wat ik bedoel met dat doctoren daar niet aankomen; er is een maximum waarop de SG geldt, daar gaan de meeste doctoren overheen, dus dan is het geen 10.5%
 
Last edited:
Dat is dan alleen voor jullie deel. De doctoren etc zitten niet op 15%

En nazoeken levert op dat jij ook niet op 15% zit: By default, the Queensland Government—through your employing department, agency or statutory authority—pays a higher percentage (12.75%) of your superannuable salary as an employer contribution. To receive this, you need to make an employee contribution of 5%.

Dus of je zit op 17.75, of je zit op maximaal 15.75% maar dan leg jij 4% in.

Wat ik bedoel met dat doctoren daar niet aankomen; er is een maximum waarop de SG geldt, daar gaan de meeste doctoren overheen, dus dan is het geen 10.5%

Het is 12.75 standaard, met 5% eigen bijdrage wat het inderdaad 17.75 maakt plus een extra vrijwillige bijdrage wat het 18.75 maakt in mijn geval. Ik weet wel dat er sinds kort wat dingen veranderd zijn.

Medical stream heeft zijn eigen cao, ik weet dat de operational en admin streams allemaal 12.75 hebben.
 
even mijn 5 cent voor de superannuation. We hebben ondervonden dat het wel van belang is voor wat je in the end verschuldigd bent aan tax. Anders dan in NL waar het bezit van eigen huis/mortgage grote invloed heeft op je huis en hier niet (om even sideways on topic te blijven)
Ik heb totaal geen talent/geheugen voor alles wat betreft economie dus dit heb ik gewoon van onze accountant.
- de 10.5% is de compulsory superannuation contribution van de werkgever. Dit is idd een minimum, kan hoger maar...
- er is een maximum op het bedrag van je superannuation fund dat geclaimd kan worden voor tax deduction (=concessional superannuation contribution). Dit was 25.000$ in 2020-21. Dus als je een loon hebt boven een bepaald bedrag ga je daar automatisch over (door de verplichte 10.5% min.) Dat overschot gaat dan over naar je taxable income met alle gevolgen van dien (het wordt 33.5% belast; ze noemen dat blijkbaar onder accountants een 'wealth tax by stealth'). Je kan je dan ook de vraag stellen (ook als je onder die max komt met een bepaald loon) of het handig is om meer geld in je superannuation te storten en dat geld niet elders onder te brengen (?)
- het vrijwillig bijstorten heet voluntary or non-concessional contribution. Maar ook daar zit een limiet op wat je er per jaar mag bijstorten (110.000$ voor 2022-23)
 
even mijn 5 cent voor de superannuation. We hebben ondervonden dat het wel van belang is voor wat je in the end verschuldigd bent aan tax. Anders dan in NL waar het bezit van eigen huis/mortgage grote invloed heeft op je huis en hier niet (om even sideways on topic te blijven)
Ik heb totaal geen talent/geheugen voor alles wat betreft economie dus dit heb ik gewoon van onze accountant.
- de 10.5% is de compulsory superannuation contribution van de werkgever. Dit is idd een minimum, kan hoger maar...
- er is een maximum op het bedrag van je superannuation fund dat geclaimd kan worden voor tax deduction (=concessional superannuation contribution). Dit was 25.000$ in 2020-21. Dus als je een loon hebt boven een bepaald bedrag ga je daar automatisch over (door de verplichte 10.5% min.) Dat overschot gaat dan over naar je taxable income met alle gevolgen van dien (het wordt 33.5% belast; ze noemen dat blijkbaar onder accountants een 'wealth tax by stealth'). Je kan je dan ook de vraag stellen (ook als je onder die max komt met een bepaald loon) of het handig is om meer geld in je superannuation te storten en dat geld niet elders onder te brengen (?)
- het vrijwillig bijstorten heet voluntary or non-concessional contribution. Maar ook daar zit een limiet op wat je er per jaar mag bijstorten (110.000$ voor 2022-23)
Beter uitgelegd kan het niet! Dat is i.d.d. het punt wat ik wilde maken. Voor een aantal onder ons is bijstorten of een vrijwillige bijdrage een optie. Maar als je, zoals Tim aangeeft, 17.75% krijgt, dan ben je met een inkomen van 150K al over die $25,000 / jaar bijdrage heen.
De gouden regel die accountants hanteren: bijstorten tot de 25K/jaar is zinvol, alles daarboven moet je goed over nadenken.

Zonder het hele topic in een Super topic te veranderen:

Je super contributions is niet tax free, maar wordt belast tegen 15%. De 'rente' die je verdient op je super wordt ook belast tegen 15% (dat verandert nu als je > 3,000,000 aan super hebt, maar dat laten we maar even buiten beschouwing).
Qua opname; voor het gros van ons hier op het forum (zij die geboren zijn na 1 juli 1964) kan je je super opnemen na je 60ste, tax free. Maar niet in 1x. Als je een lump sum will opnemen als je 60 bent; zorg er dan voor dat dit < $230,000 is, anders betaal je 17% belasting over alles > $230,000.

Dit is geen financieel advies en ik adviseer je om contact op te nemen met een accountant om zeker te zijn dat je het juiste doet.
 
Inmiddels is het al twee jaar lang $27,500 per jaar dat je tegen een lager belastingtarief in je super mag stoppen. Er is ook een regeling dat je achteraf nog een paar jaar mag aanvullen als je dat bedrag niet volledig hebt benut. Op de ATO website onder superannuation kun je precies zien hoeveel je nog tegen het lage belastingtarief van 15% mag bijstorten (carry forward unused concessional contributions).
 


OFX
Back
Top