Huis verhuren

Een aanvulling: gisteren een brief gekregen van de Postbank (onze hypotheekverstrekker) waarin werd gezegd dat verhuur van de woning toegestaan is, mits voor een periode van 36 maanden en vanwege arbeidsomstandigheden (als je baas je erheen stuurt). Verder mag het alleen verhuurd worden wanneer o.a. de hypotheekschuld niet hoger is dan 100% van de executiewaarde van de woning. Omdat onze woning op 125% is gezet (maximaal, twee maanden geleden overgesloten) wordt het 'm dus niet. Streep(je) door de rekening en onze plannen.

Alternatieven: "stiekem" toch verhuren (de betalingen gaan gewoon door, dus geen haan die er naar kraait) of gemeubileerd en al verkopen en hopen dat er een gek is die het wil hebben voor een prijs die nu nog aan de hoge kant is. We wikken en wegen nog, maar het enthousiasme voor het hele plan is wel gedaald....  :cry:
 
Robert, ik ken je verhaal niet zo goed maar overweeg het volgende eens:

Als je nog in de goede leeftijdscategorie zit en je hebt de juiste skills, probeer dan nu door te zetten met de aanvraag van een skilled independent visum. Als je eenmaal dat visum hebt, moet je binnen een jaar in Oz geweest zijn om je visum te bekrachtigen en vervolgens moet je binnen 5 jaar definitief naar Oz gaan (de exacte details van deze regels ken ik niet maar zijn eenvoudig na te trekken). Met andere woorden, je kunt nu alvast gaan voor het visum en als je het visum hebt, kun je gewoon de tijd nemen alvorens je forever naar Oz gaat wanneer de tijd, de bankrekening en de hypotheek rijp zijn.

Laat jezelf niet zo snel uit het veld slaan, alles komt goed!

:up:
 
[quote author=Sabien link=topic=2587.msg29073#msg29073 date=1127644873]
en wat betreft rompslomp met verhuren: ik ga verhuren via philips, maar zij doen dus ook het beheer.......dus niks geen rompslomp...

Gr. Sab
[/quote]

Hoi Sabine,

Heb je een e-mail of telefoonnummer van Philips vastgoed? Is dat ook voor niet-werknemers van Philips? Of leg ik nu een verkeerde link. Wat gebeurt er als de huur wordt opgezegd? Het wordt natuurlijk pas vervelend als het huis een paar maanden leeg staat en je zelf voor de kosten opdraait.

Groeten,
Anke
 
Ook wij gaan ons huis verhuren als we in mei vertrekken naar Sydney.
We weten nog niet of we het particulier gaan aanpakken of bv. via Rotsvast of iets dergelijks.

Mijn vraag is wel aan degenen die het al geregeld hebben: hoe heb je dat met de belastingdienst gedaan?
Ik hoorde nl. dat je alleen hypotheekrenteaftrek krijgt als je woning je HOOFDVERBLIJF is, en als we in Australie wonen, als is het maar voor anderhalf jaar ofzo, en onze woning verhuren, is het dus geen hoofdverblijf meer.
En dan kun je dus naar je geld fluiten...Wat nu??

Iemand een idee?

gr, Aukje.
 
Aangezien ik het een en ander weet wat van Belastingen reageer ik even.

Ik hoorde nl. dat je alleen hypotheekrenteaftrek krijgt als je woning je HOOFDVERBLIJF is, en als we in Australie wonen, als is het maar voor anderhalf jaar ofzo, en onze woning verhuren, is het dus geen hoofdverblijf meer.

Ja dat klopt. Je kan het alleen hypotheekrente in aftrek brengen als je je huis tijdelijk (m.i. korter 1 jaar verhuurd) Maar de huurinkomsten zijn voor 75% belast. Daarnaast zal het vaak voorkomen als je voor langere tijd weggaat niet veel aan hypotheekrenteaftrek hebt omdat je waarschijnlijk geen NL inkomsten meer hebt.

Als je je huis voor langere tijd verhuurd zijn de huurinkomsten onbelast, kosten niet aftrekbaar en moet je 1,2% belasting betalen over de waarde van de woning verminderd met de hypotheekschuld.

Het hangt van je situatie af wat het voordeligste is.
 
Heel interessant topic dit. Ook voor ons zal verhuren de enige (aantrekkelijke) oplossing zijn. We wonen hier pas een jaar, hebben verbouwd en dus een flink hoge hypotheek. Als we nu zouden verkopen, halen we dat er absoluut niet uit, de kostenkoper nog niet eens. Dus verkopen is pas aantrekkelijk als de waarde flink gestegen is, dat zal heus nog wel een flink aantal jaren duren. Toen we dit kochten, hadden we ook echt het idee hier voor een jaartje of 10 of meer te blijven. Maarja, niets zo veranderlijk als de mens he ;)

Ik heb geïnformeerd met rots-vast, lijken me wel betrouwbaar. Iemand ervaringen met dit bedrijf? Of met andere bedrijven?
 
Wij hebben ook al bij Rots Vast geinformeerd. Leek mij ook wel OK.
Ik denk dat we er in januari/ februari een keer ' goed' mee gaan praten, dus ik hou je op de hoogte.

Aukje.
 
Hoi Mark,

Ik hoop dat je voor dit bericht nog genotified wordt, omdat het al weer vrij oud is. Je schreef:

"Als je je huis voor langere tijd verhuurd zijn de huurinkomsten onbelast, kosten niet aftrekbaar en moet je 1,2% belasting betalen over de waarde van de woning verminderd met de hypotheekschuld."

Begrijp ik nu goed dat als ik in Sydney woon, ik hier nog een huis heb was 150.000 Euro waard is met een hypotheek van 100.000 Euro, ik per jaar 1,2% van 50.000 euro moet betalen aan de belastingdienst. Hoe gaat dit in zijn werk? Blijkbaar zijn er toch al wat bestanden aan elkaar gekoppeld, anders zou de belastingdienst niet weten dat ik nog een huis heb.

Ik heb trouwens begrepen dat je alleen onder speciale omstandigheden toestemming krijgt om je huis te verhuren. Doe je het toch en gaat alles goed, dan heb je geen problemen en maakt de bank ook geen probleem. Gaat het mis, dan heeft de bank het makkelijk, want omdat jij hen niet verteld hebt dat je je huis hebt verhuurd, is de huurder illegal en kunnen zij deze eruit zetten als ze het huis moeten verkopen... Vandaar dat ze het waarschijnlijk oogluikend toestaan...

groeten, Wilco.
 
[quote author=bits link=topic=2587.msg41369#msg41369 date=1135251061]
Aangezien ik het een en ander weet wat van Belastingen reageer ik even.

Ik hoorde nl. dat je alleen hypotheekrenteaftrek krijgt als je woning je HOOFDVERBLIJF is, en als we in Australie wonen, als is het maar voor anderhalf jaar ofzo, en onze woning verhuren, is het dus geen hoofdverblijf meer.

Ja dat klopt. Je kan het alleen hypotheekrente in aftrek brengen als je je huis tijdelijk (m.i. korter 1 jaar verhuurd) Maar de huurinkomsten zijn voor 75% belast. Daarnaast zal het vaak voorkomen als je voor langere tijd weggaat niet veel aan hypotheekrenteaftrek hebt omdat je waarschijnlijk geen NL inkomsten meer hebt.

Als je je huis voor langere tijd verhuurd zijn de huurinkomsten onbelast, kosten niet aftrekbaar en moet je 1,2% belasting betalen over de waarde van de woning verminderd met de hypotheekschuld.

Het hangt van je situatie af wat het voordeligste is.
[/quote]

Ja dat is de zogenaamde pret Box 3 maar als je in Australië belastingplichtig wordt dan gaat deze vlieger toch helemaal niet op? Of bestaat er een mogelijkheid je beleggingen in onroerend goed in Nederland onder de nederlandse box 3 te laten belasten en dan netto naar Australië over te hevelen?
 
Laat ik dan maar even reageren op de andere vraag... Met meenemen van 2 katten. Het kan zeker. Geen probleem, mits ze goed van gezondheid zijn. Bij je dierenarts kun je de meeste informatie wel krijgen over de gegevens die je moet hebben.

Je moet wel op tijd gaan beginnen met het regelen van alle onderzoeken die je katten moeten ondergaan, want hoe langer je er mee wacht, hoe langer ze in quarantaine moeten. Het kortste is een maand. Er zijn 3 quarantainestations in Australie dacht ik (Perth, Melbourne, Sydney). Vanaf het vliegveld wordt het transport naar het quarantainestation geregeld, maar je moet de dieren wel zelf ophalen. Je mag in principe gewoon bij ze op bezoek, maar dat ligt er natuurlijk aan waar je heen gaat ;) Vanuit Brisbane ga je niet zo snel je kat even opzoeken in Sydney lijkt me ;)

De reis zelf lijkt me niet zo leuk voor een kat, omdat ze de hele reis niet uit hun kennel mogen. Deze wordt op het vliegveld door een dierenarts verzegeld en gaat in Australie pas weer open. De kennels mogen niet te groot zijn ( ze moeten rechtop kunnen zitten, liggen en zichzelf om kunnen draaien) Alles moeten ze tijdens de reis in de kennel doen. Je mag ook maar 2 soorten kennels gebruiken dacht ik, omdat alleen die goed genoeg bevonden zijn voor de reis.
Wij hebben zelf 2 katten gehad, maar we hebben er voor gekozen om ze niet mee te nemen, omdat een van de 2 gewoonweg te bang is. Ze wonen nu bij een vriendin van ons en het gaat heel goed met ze ;)
 
Ja dat is de zogenaamde pret Box 3 maar als je in Australië belastingplichtig wordt dan gaat deze vlieger toch helemaal niet op? Of bestaat er een mogelijkheid je beleggingen in onroerend goed in Nederland onder de nederlandse box 3 te laten belasten en dan netto naar Australië over te hevelen

Ik wil hier even op reageren. Ook al is het een tijd geleden geschreven maar ik kijk de laaste tijd niet vaak meer op deze site omdat het onzeker of wij gaan emigreren naar OZ. Maar aangezien ik vrij veel weet van de NL belasting toch even de volgende reactie. 

Ook al woon je in OZ kan het toch voorkomen dat je in NL belasting moet betalen. Het ligt wel aan het vedrag dat Nl en OZ hebben gesloten maar over het algemeen is het zo dat je in NL belasting moet betalen over de bezittingen in NL zoals NL onroerend goed.
 
Is het niet zo dat je belasting in Australië betaalt over je wereld inkomen maar dat je op grond van het verdrag eventueel in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting mag verrekenen met je aanslag in Australië?
 
verdrag lijkt alleen te gelden voor belastingregelingen die vergelijkbaar zijn, zoals inkomstenbelasting.
zie: http://www.internet-accounting.nl/verdrag/australia.htm

vermogensbelasting in Nederland is denk ik heel anders geregeld dan in Australie. Bij verhuren huis betaal je voor zover ik nu kan overzien vermogensrendementsheffing van 1,2% (30% belasting over aangenomen rendement van 4%). Als je een forse hypotheek hebt, betaal je niks (vermogen-schulden). In Nederland zijn de huurinkomsten onbelast, de belastingdienst gaat uit van een rendement om het eenvoudig te houden.
Ik ben geen belastingdeskundige, maar ik verwacht dus dat Australie niet zal verplichten de huurinkomsten op te geven. Deskundig advies is zeker aan te raden, het kan het verschil maken tussen verkopen of verhuren.
 
Back
Top